High-End-ljud für alle. Kostar skjortan? Det kan du hänga i hatten...NOT

Permalänk
Medlem

High-End-ljud für alle. Kostar skjortan? Det kan du hänga i hatten...NOT

Tjenare

Jag sitter o funderar på ett schysst High-End stereosystem, vill ha OCH GE, lite tips på detta. Detta behöver inte kosta skjortan längre! Det JAG vill ha är ett system jag kan koppla till datorn, och spela bland annat flac-filer direkt genom Vista, media center, foobar eller liknande, och ut i mina förhoppningsvis bra högtalare, vilka jag för övrigt inte har ännu... puh lång mening där =D Nu hjälper vi varann och fixar en bra lösning på detta, är nog många som är ute efter samma sak.

Den bästa lösningen som jag kommer fram till är följande:

Källa: Dator (hårddisk)-> någon typ av passthrough -> Digitalomvandlare: Extern DAC -> Förstärkare: classT, Trends Audio 10.1. -> Högtalare: Bra saker.

Förstärkare:

http://www.minhembio.com/produkt/158268

Är en ren förstärkare med endast analoga ingångar. Denna är jag säker på.

So far so good, men det är också det enda jag är säker på, Vad det gäller en billig bra DAC är jag inte lika hemma, kan denna vara något?

http://www.diykits.com.hk/dac_super_pro_dac707.htm

Dvs inte den svarta 707an utan den nedre, lila, vackra tingesten, med alla ingångar man kan tänkas behöva och analoga RCA-utgångar direkt till min troligen, med tiden, älskade TA-10.1. Den har bra specs och bra komponenter. Riktig Giantslayer, eller?

Den stora obesvarade frågan är hur jag får okomprimerat, osamplat ljud till DACen, Går det på något sätt att köra via Ethernetuttaget eller är det kanske bara Coaxial som gäller? Jag har hitills vad jag vet inte lyckas köra digital Passthrough genom mitt integrerade ljudkort även fast jag har SPDIF Coaxial ut från moderkortet. Det integrerade ljudkortet är ett AD1986A, kör med Vista, vilket är problemet där, men vill inte byta till XP. Lyckas tyvärr bara få PCM till min nuvarande reciever när jag spelar ljud-filer, vilket jag uppfattar som att det är omsamplat. När jag spelar dvd-ripar, .avi .mpeg kan jag ibland få digitalt ljud 2,0, alltså stereo, nu är jag inte stensäker på om något av detta innebär att ljudkortet skickar en ren oförändrar digital dataström till förstärkaren och att recievern sköter omvandlingen Digitalt->Analogt. Det är exakt det jag vill, med skillnaden att en separat DAC med bättre omvandlare än min Sony, variant halvkass, sköter den omvandlingen.

DET jag vet är att jag INTE vill ha rekommendation på ett X-fi eftersom det har bra ljud eller rekommendation på en begagnad förstärkare eller receiver. Sqeezeboxen är nog inget för mig, lite väl dyr och har ingen bra DAC. Kan lika väl sköta låtbytet genom datorn.

Jag tror att denna lösning tillsammans med ett par schyssta högtalare,

(exempelvis ett par beggade Ino Audio Pip: http://www.minhembio.com/produkt/13500 )

kommer slå det mesta i ljudväg. I fråga om välljud och renhet då, inte nödvändigtvis i effekt.

Vad tror ni!?

Extremt tacksam för all input!

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk

Den enklaste lösningen vore nog att skaffa ett externt ljudkort av bättre kvalité (eller en DAC man ansluter över USB vilket är samma sak) och ansluta förstärkaren till den, om det är ett krav att digital-analog-omvanlingen ska ske utanför datorlådan. Då slipper du hela problematiken med att få en bitperfekt signal från datorn.

Det finns även ett företag i Storbritannien som säljer en billig extern DAC som det ofta talas väl om.
http://www.homehifi.co.uk/main/main.html

Det är med att få en bitperfekt signal från datorn kan vi ta som ett kapitel för sig om det skulle bli aktuellt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brimstone
Den enklaste lösningen vore nog att skaffa ett externt ljudkort av bättre kvalité (eller en DAC man ansluter över USB vilket är samma sak) och ansluta förstärkaren till den, om det är ett krav att digital-analog-omvanlingen ska ske utanför datorlådan. Då slipper du hela problematiken med att få en bitperfekt signal från datorn.

Det finns även ett företag i Storbritannien som säljer en billig extern DAC som det ofta talas väl om.
http://www.homehifi.co.uk/main/main.html

Det är med att få en bitperfekt signal från datorn kan vi ta som ett kapitel för sig om det skulle bli aktuellt.

Jag tror själv att det finns få Ljudkort som kan matcha en Separat DAC av bra kvalitet. Den du länkade till såg intressant ut, beror lite på pris.

Den DACen jag länkade till har USB anslutning, men är det så lätt att skicka den ljudinformation som jag spelar upp via USB?

Problematiken med bitperfekt signal är alltså kanske inget problem, med andra ord. Om jag skickar Datan via USB så går det som en ren Dataström alltså, men hur bli det via SPDIF?

Tack för hjälpen!

EDIT: Kan detta vara något:
http://www.trendsaudio.com/EN/Product/USB_Audio_desc.htm

Ful som stryk och är väl egentligen en transporter men har inbyggd DAC vad jag kan förstå, frågan är ju kvaliteten på den. Vore lite gulligt o ha 2 Trends Audio brevid varandra, men bang for the buck är det som gäller vid köp av DAC. Jag vill heller inte snåla.

Synd bara att den inte har RCA-utgångar bara 3.5 stereoplugg, men det borde väl inte försämra ljudkvaliteten, känns dock inte helt 100.

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk

Om du har en DAC eller ett ljudkort som man ansluter via USB är det bara att plugga in och så installeras den som en ljudenhet som vilket ljudkort som helst. Det är när ljuddata ska skickas över SPDIF som bitperfekt-problematiken uppkommer.

Jag tror att du lider av missupfattningen att en DAC på något sätt "finare" än ett ljudkort bara för att den kommer från hifi-världen och inte från datorvärlden. De är båda tänkta att göra samma sak bara det att de från början utvecklades för att användas i olika sammanhang. Det finns både dåliga ljudkort och dåliga DAC:ar och man kan kategoriskt döma ut produker bara för att de tillhör den ena kategorin.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde såhär; prutade 1000 kr på en Marantz PM750DC så jag fick den för 400. Varubörsen vill ha 1800 för den... och den är minst 20 år gammal! Sen fick jag ett par D&W DM303 för 1300, i kartong med kvitto och allt. Sen snodde jag min fars JVC vinylspelare och köpte en ny pickup till den för 250.

Militärsakerna är just bara prydnad.

Det är alltså vinylspelaren på första bilden som jag använder. Totalt pris: 1950kr + kablar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brimstone
Om du har en DAC eller ett ljudkort som man ansluter via USB är det bara att plugga in och så installeras den som en ljudenhet som vilket ljudkort som helst. Det är när ljuddata ska skickas över SPDIF som bitperfekt-problematiken uppkommer.

Jag tror att du lider av missupfattningen att en DAC på något sätt "finare" än ett ljudkort bara för att den kommer från hifi-världen och inte från datorvärlden. De är båda tänkta att göra samma sak bara det att de från början utvecklades för att användas i olika sammanhang. Det finns både dåliga ljudkort och dåliga DAC:ar och man kan kategoriskt döma ut produker bara för att de tillhör den ena kategorin.

Låter ju extremt smidigt att kunna koppla en DAC med USB direkt precis som ett ljudkort. Innebär det då att det måste finnas drivrutiner för DACen precis som för ett ljudkort? Eftersom jag kör Vista blir jag lite osäker på den fronten.

Jag menar inte att dömma ut ljudkort som produkt. Jag tror mer på att om jag bara är ute efter en D/A-omvandlare i så hög klass som möjligt så är en extern DAC troligtvis mer prisvärd än ett ljudkort där man förutom själva omvandlaren betalar för drivrutiner, anslutningar jag inte behöver osv osv. Men att döma ut en kategori är bara dumt. Kan nog mer ligga i att jag som du tidigare sa hellre vill sköta omvandligen utanför chassi.. tänkte inte på ett externt ljudkort, men där kommer argumentet om prisvärdhet och användningsområde in.

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk

Det finns någon standarddrivrutin för ljudenheter över USB som ingår i de flesta operativsystem och som de flesta USB-enheter använder sig av, men det är bäst att kolla upp den produkt du tänker köpa när det gäller vista-kompabilitet o.s.v. Jag använder internt ljudkort och har inte Vista så jag är inte särskilt hemma på den fronten.

Permalänk
Medlem

Ett ljudkort av bättre kvalitet kan säkert matcha många enklare dac:ar. Visst betalar man för anslutningar och program och annat onödigt, men ljudkorten tillverkas i mkt större serier och dessutom behöver de ingen egen strömförsörjning eller en stiligt designad låda. Sådant driver ner priset och därför kan det mkt väl sitta bättre komponenter på ljudkortet.

Däremot har jag full förståelse om du hellre vill ha en extern dac. Tycker de känns mer hifimässiga och jag valde bla. därför att köra med squeezebox istället för ett bättre ljudkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lundstrm
Ett ljudkort av bättre kvalitet kan säkert matcha många enklare dac:ar. Visst betalar man för anslutningar och program och annat onödigt, men ljudkorten tillverkas i mkt större serier och dessutom behöver de ingen egen strömförsörjning eller en stiligt designad låda. Sådant driver ner priset och därför kan det mkt väl sitta bättre komponenter på ljudkortet.

Däremot har jag full förståelse om du hellre vill ha en extern dac. Tycker de känns mer hifimässiga och jag valde bla. därför att köra med squeezebox istället för ett bättre ljudkort.

En intern ljudkort tar väl upp mycket störningar, och när man köper ett externt betalar man också för lådan. Men jag köper ändå argumentet. Något annat som talar för ett ljudkort är att de är så mycket lättare att få tag i. Det finns ingen extern DAC att få tag i i Sverige för rimligt pris, vad jag är medveten om.

Squeezeboxen verkar mer och mer aktuell, 2500 tycker jag är i överkant, spec när jag måste ha en trådlös router för att utnyttja den fullt ut det ska väl iofs införskaffas snart hur som helst. Har inget trådlöst på datorn och bara en Ethernetanslutning.

Vad tycker du om DACen i Squeezeboxen? Är den av god kvalitet? Vad har du för utrustning i övrigt? Frågor som skulle vara väldigt intressanta att få svar på! Som jag förstår det går det "bara" att skicka ljud med max 24/48. Det är ju cd-kvalitet och det finns väl idag egentligen inga inspelningar i högre kvalitet, i alla fall inte vad som är aktuellt. Så det borde inte vara ett hinder. Om jag kan köra Squeezeboxen tillsammans med min TA-10.1, som jag får hem till veckan, och få riktigt bra kvalitet på ljudet så kan det vara något. Sitter med en PSP som inte används jättemycket och tanken att använda den som en avancerat fjärrkontroll lockar mycket!

Eftersom det inte verkar vara någon större uppdatering på gång av Squeezeboxen vad jag kan se så kanske det blir ett köp ändå. Vid behov kan man alltid uppgradera med en separat DAC för att höja ljudkvaliten. Men det är inte något jag vill behöva göra på en gång.

Så hur låter den!!?

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk

Även om insidan av en datorlåda inte är det optimala stället för analoga kretsar så brukar de flesta välkonstruerade interna ljudkort inte ha något problem med störnigar från övriga komponenter.

Jag tror fortfarande att externt ljudkort är den bästa lösningen om du inte vill ha en nätverksspelare. Det är ju i princip en extern DAC fast den gör ADC också och ansluts till en dator.

Den här trådan kan vara intressant.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Permalänk

Här ska du få tips om vad det verkligen är som du letar efter. Jag ser att du har kollat på ett par riktigt bra högtalare men sen är det nog mest plånboken du tänker på. När du köper så köp riktigt bra saker som kan hålla i en evighet istället. Roligare och billigare i längden.

Vill du ha Hiend så ska du ha ett ljudkort som skickar ut signalen digitalt via coaxial-kabel till denna pryl:

http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo/foerstaerkare/lyng...

Till denna kopplar du dina Ino högtalare och plötsligt så har du riktigt bra ljud. Det du är inne på ger absolut inget highend ljud och du kommer snart vilja byta upp dig. Det är helt enkelt inte smart att låta en så dålig förstärkare driva så bra högtalare.

Visst detta kostar lite men är i längden och i förhållande till hur nöjd du kommer att vara småpengar. Sen kommer du oxå vara ganska ensam om att ha en dac som oxå funkar som förstärkare. Coolt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brimstone
Även om insidan av en datorlåda inte är det optimala stället för analoga kretsar så brukar de flesta välkonstruerade interna ljudkort inte ha något problem med störnigar från övriga komponenter.

Jag tror fortfarande att externt ljudkort är den bästa lösningen om du inte vill ha en nätverksspelare. Det är ju i princip en extern DAC fast den gör ADC också och ansluts till en dator.

Den här trådan kan vara intressant.
http://www.sweclockers.com/forum/sh...threadid=721285

Vad jag har hört så påverkar de störningarna i ganska stor grad. Som det ser ut lutar det mer och mer åt Squeezeboxen, frågan är om DACen är något att satsa på eller om man behöver en separat DAC.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklas brandin
Här ska du få tips om vad det verkligen är som du letar efter. Jag ser att du har kollat på ett par riktigt bra högtalare men sen är det nog mest plånboken du tänker på. När du köper så köp riktigt bra saker som kan hålla i en evighet istället. Roligare och billigare i längden.

Vill du ha Hiend så ska du ha ett ljudkort som skickar ut signalen digitalt via coaxial-kabel till denna pryl:

http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo/foerstaerkare/lyng...

Till denna kopplar du dina Ino högtalare och plötsligt så har du riktigt bra ljud. Det du är inne på ger absolut inget highend ljud och du kommer snart vilja byta upp dig. Det är helt enkelt inte smart att låta en så dålig förstärkare driva så bra högtalare.

Visst detta kostar lite men är i längden och i förhållande till hur nöjd du kommer att vara småpengar. Sen kommer du oxå vara ganska ensam om att ha en dac som oxå funkar som förstärkare. Coolt!

Det där är helt enkelt inte den prisklass jag tänkte lägga mig på för tillfället. Framöver kommer jag självklart byta upp mig, men har inte möjligheten att lägga 25k på en förstärkare som det ser ut nu. Det jag är ute efter kanske inte kan beskrivas som highend, utan mer bang for buck. Ljudkvaliteten är viktig men har ett pris.

NU har inte jag HÖRT Trends Audio 10.1 men har läst en del recensioner och har dessutom Sonic Impact T-amp hemma. Sitter inte med några värstinghögtalare men den slår min 3k reciever 10ggr om, men vad gör inte det Jag tror i alla fall på den förstärkaren, men som sagt, den är beställd och jag får se vad den går för.

När det gäller Pip-högtalarna är det mer ett önsketänkande. Försöker hitta ett par begagnade, verkar inte jättelätt att få tag i ett par nya. Om ni har några tips på ett par bra, transparenta högtalare i max 5k-klassen så mottages förslag gärna. Stativare kanske är mest prisvärd. En känslighet över 90dB eller åtminstone 89dB vore att föredra med den blygsamma effekt som TA-10.1 lämnar.

Sen har väl alla receivrar inbyggd DAC

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emil_fh
En intern ljudkort tar väl upp mycket störningar, och när man köper ett externt betalar man också för lådan. Men jag köper ändå argumentet. Något annat som talar för ett ljudkort är att de är så mycket lättare att få tag i. Det finns ingen extern DAC att få tag i i Sverige för rimligt pris, vad jag är medveten om.

Squeezeboxen verkar mer och mer aktuell, 2500 tycker jag är i överkant, spec när jag måste ha en trådlös router för att utnyttja den fullt ut det ska väl iofs införskaffas snart hur som helst. Har inget trådlöst på datorn och bara en Ethernetanslutning.

Vad tycker du om DACen i Squeezeboxen? Är den av god kvalitet? Vad har du för utrustning i övrigt? Frågor som skulle vara väldigt intressanta att få svar på! Som jag förstår det går det "bara" att skicka ljud med max 24/48. Det är ju cd-kvalitet och det finns väl idag egentligen inga inspelningar i högre kvalitet, i alla fall inte vad som är aktuellt. Så det borde inte vara ett hinder. Om jag kan köra Squeezeboxen tillsammans med min TA-10.1, som jag får hem till veckan, och få riktigt bra kvalitet på ljudet så kan det vara något. Sitter med en PSP som inte används jättemycket och tanken att använda den som en avancerat fjärrkontroll lockar mycket!

Eftersom det inte verkar vara någon större uppdatering på gång av Squeezeboxen vad jag kan se så kanske det blir ett köp ändå. Vid behov kan man alltid uppgradera med en separat DAC för att höja ljudkvaliten. Men det är inte något jag vill behöva göra på en gång.

Så hur låter den!!?

Squeezeboxen går utmärkt att köra med vanlig sladd också, dock förlorar man ju lite av vitsen förstås. Är ingen expert på området så jag kan inte uttala mig om kvaliteten på DAC:en. Vad jag kunnat läsa så skall dock den inbyggda DACen minst motsvara en cd-spelare i samma prisklass, ofta jämförs den med renodlade cd-spelare för det dubbla. För bästa kvalitet bör förstås en bättre DAC användas. Benchmark dac-1 brukar rekommenderas vad jag sett. Men den kostar i storleksordningen 10k så innan man börjar laborera med sådant bör övriga produkter i kedjan ses över. Framför allt bör man se över rummet och placering av högtalarna

Tycker sqb låter kanon. Har bara att sunkigt inbyggt ljudkort att jämföra med, men det är stora skillnader dem emellan iaf. Även på mp3 filer. Ljudet blir mkt mer detaljerat och basen blir klart bättre.

Har precis byggt ihop mig ett par piP högtalare också, men jag har inte haft möjlighet att lyssna på dem ordentligt än. Skall komplettera med en bättre förstärkare framöver. Lutar åt nån denonreciever helt enligt ino-standard

Ta och kika in på www.faktiskt.se så kan du säkert få bättre svar på dina frågor. Finns en hel del liknande frågeställningar, bara använda sökfunktionen.

Permalänk
Medlem

jag har ett skit bra alternativ som du aldrig kommer att ångra.
min bror har nyss köpt detta och säger att det låter fan bättre än hans highend sterio electrokompaniet förstärkare bla.
jag var hemma hos honom igår och det lät grymt bra.riktig hifi med massor av detaljer och dynamik till slå på råge.

första köpet bra ljudkort !!
1200kr mycket billigt o bra dacar bäst i test microdatorn

ESI Juli@ JULIA PCI ljudkort för PC/MAC
ESI Juli@. 4 in/ut med analog stereo in/ut (RCA alt. balanserad teleanslutning) + S/PDIF in/ut. 24bit, 192KHz. PC/MAC (MAC samt G5-kompatibelt inom kort). En storsäljare utan problem och det här kortet har precis allt du behöver och med mycket hög klass till väldigt överkomligt pris. Beroende på användningsområde kan du vända överdelen av kortet för att växla anslutningar, antingen RCA eller stereo-tele balanserat. Har MIDI in/ut också. Den digitala och den analoga delen av kortet är helt separerat på två kretskort - fiffig lösning som även ger bättre prestanda - det här kortet sätter ribban högt trots det låga priset. Stöd för DirectWIRE 3.0 (du kan köra flera olika program/mjukvarusynthar osv till virtuella drivers och mixa dem internt till stereo ut (svårt att förklara - kolla in tillverkarens hemsida!) Högklassiga 24-bit 192kHz AD-omvandlar med 114dB dynamiskt omfång Högklassiga 24-bit 192kHz DA-omvandlare med 112dB dynamiskt omfång 2 anloga ingångar och 2 analoga utgångar med unik vändbar I/O design: välj mellan obalanserad RCA I/O (-10dBV) och balanserad TRS I/O (+4dBu) Inbyggd digital optisk utgång med 5.1 Dolby digitalt stöd Digital coaxial I/O (med stöd för upp till 192kHz) - 5.1 Dolby digitalt stöd 1 MIDI IN, 1 MIDI OUT Komplett intern digital mixer som gör det möjligt att monitorera även digital I/O PCI compatibelt - funkar både med +3.3V och eller +5V PCI slots EWDM driver stöd för Windows 98SE/ME/20000/XP, samt Vista. Inkl Cubase LE.

sen det roliga dom grymma högtalarna
3000kr är ett kap..
8tums kewlarelement softdome aktiva med 70w slutsteg i varje.

ESI nEar08 Experience (obs dålig bild dom e stora som fan)

allt finns på

http://www.jamshop.se/

tror detta alternativet e lätt det bästa för highend ljud

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Har själv aldrig fått ett sånt lyft i min anläggning som när jag började köra all A/D-omvandling i mitt externa M-Audio Audiophile 2496 USB, köpte det i blindo för åtminstone dess interna kollega lovordades för sina DAC:ar, och jag har aldrig blivit besviken. Har olyckligtvis inte alltför många externa DAC:ar att jämföra med, men jag skulle vilja påstå att det är dumt att helt inskränka sig till lösa DAC:ar.

Däremot skulle jag inte välja studiomonitorer som HiFi-högtalare om inte absolut linjäritet och stort dynamiskt omfång är mina enda riktmärken. Skulle jag själv modernisera min vintageanläggning skulle det förmodligen bli med en Trends Audio-stärkare kopplad till mitt Audiophile-kort och ett par schyssta, lättdrivna stativare med behagligt ljud.

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

stick in o lyssna på dom i någon musikaffär så ska du få höra

för dom pengarna får man inte bättre..

själv fick jag en smärre chock hehe..

kör själv med en Amplifix och ett par Canton RC-L,Cambridge DV57 kopplad till en extern DAomvandlare från musical fidelety.

mellanregistret och diskanten e ju helt klart bättre än med min anläggning...

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
jag har ett skit bra alternativ som du aldrig kommer att ångra.
min bror har nyss köpt detta och säger att det låter fan bättre än hans highend sterio electrokompaniet förstärkare bla.
jag var hemma hos honom igår och det lät grymt bra.riktig hifi med massor av detaljer och dynamik till slå på råge.

första köpet bra ljudkort !!
1200kr mycket billigt o bra dacar bäst i test microdatorn

ESI Juli@ JULIA PCI ljudkort för PC/MAC

sen det roliga dom grymma högtalarna
3000kr är ett kap..
8tums kewlarelement softdome aktiva med 70w slutsteg i varje.

ESI nEar08 Experience (obs dålig bild dom e stora som fan)

allt finns på

http://www.jamshop.se/

tror detta alternativet e lätt det bästa för highend ljud

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyrostad
Har själv aldrig fått ett sånt lyft i min anläggning som när jag började köra all A/D-omvandling i mitt externa M-Audio Audiophile 2496 USB, köpte det i blindo för åtminstone dess interna kollega lovordades för sina DAC:ar, och jag har aldrig blivit besviken. Har olyckligtvis inte alltför många externa DAC:ar att jämföra med, men jag skulle vilja påstå att det är dumt att helt inskränka sig till lösa DAC:ar.

Däremot skulle jag inte välja studiomonitorer som HiFi-högtalare om inte absolut linjäritet och stort dynamiskt omfång är mina enda riktmärken. Skulle jag själv modernisera min vintageanläggning skulle det förmodligen bli med en Trends Audio-stärkare kopplad till mitt Audiophile-kort och ett par schyssta, lättdrivna stativare med behagligt ljud.

Alltid dumt att inskränka sig, ljudkvaliten kommer före formatet, helt klart. Nackdelen som jag ser det med M-Audio 2496 är att det inte finns några drivare till Vista. Nackdelen med ljudkort i allmänhet är att man binder sig till en PCI-buss. Långt in i framtiden har jag säkert kvar en gammal dator som kan fungera som musikserver så det är iofs inget större problem.

För att sluta inrikta mig på det negativa så tycker jag ESI Juli@ verkar vara ett gediget kort, finns drivrutiner till Vista, DACen verkar vara av hög kvalitet, vilket är viktigast, det har vanliga RCA-utgångar som jag kopplar till min TA-10.1. Om jag vill köra surroundljud från datorn går det att koppla digitalt med ASIO, bitperfekt. Sen att det är det snyggaste instickskortet jag någonsin sett gör inte saken sämre. Tror mer på det än på 2496. Störningarna går nog inte att komma ifrån om jag inte bygger någon typ av EMI-sköld, vilken känns ganska osannolikt. Eftersom musiker kan använda interna ljudkort borde även jag kunna.

Jag tror heller inte på de högtalarna, för det första är de aktiva och jag får då inte någon nytta av min kära stärkare Några andra högtalare ni rekommenderar? Vilka skulle du köpa Nyrostad, budget Max 5k för ett par schyssta golvare eller än hellre stativare, tror själv stativare ger mer Bang for th Buck.

Vad tror ni om dom här? För att inte gå alltför högt upp i pris.. 89dB/Watt räcker nog även om det är i underkant för 2x15W.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=16466

Alternativt

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=71999

Hög känslighet och bra omdömen.

Jag borde lyssna mig fram, men har inte möjlighet att lyssna på allt jag vill. Iofs kan jag nog ta med TA-10.1 till HIFI-butiken och lyssna igenom några högtalare, kostar någon tusenlapp extra o handla där men det får det kanske vara värt att få en högtalare som passar.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=16466

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem

skrota stärkaren o välj mitt alternativ

nä alvarligt man får väldigt mycket för pengarna med det kortet om man gämnför med creative eller något liknande..
sen att det fungerar hur bra i vista som helst gör ju saken solklar..

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
skrota stärkaren o välj mitt alternativ

nä alvarligt man får väldigt mycket för pengarna med det kortet om man gämnför med creative eller något liknande..
sen att det fungerar hur bra i vista som helst gör ju saken solklar..

Jag beställde just efter ett ESI Juli@ Nu är det bara Högtalare kvar

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem

http://www.ljudshopen.se/produkter.aspx?refid=30&lev=&product...

där e lite alternativ..

fast tror ändå du får mer för pengarna med mitt alternativ..

blir liksom mycket mer botten och kropp i ljudet med 8tums kevlar
sen kan man ställa in bas etc så det inte blir för mycket av det goda..
ditt val

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lndstrm
Squeezeboxen går utmärkt att köra med vanlig sladd också, dock förlorar man ju lite av vitsen förstås. Är ingen expert på området så jag kan inte uttala mig om kvaliteten på DAC:en. Vad jag kunnat läsa så skall dock den inbyggda DACen minst motsvara en cd-spelare i samma prisklass, ofta jämförs den med renodlade cd-spelare för det dubbla. För bästa kvalitet bör förstås en bättre DAC användas. Benchmark dac-1 brukar rekommenderas vad jag sett. Men den kostar i storleksordningen 10k så innan man börjar laborera med sådant bör övriga produkter i kedjan ses över. Framför allt bör man se över rummet och placering av högtalarna

Tycker sqb låter kanon. Har bara att sunkigt inbyggt ljudkort att jämföra med, men det är stora skillnader dem emellan iaf. Även på mp3 filer. Ljudet blir mkt mer detaljerat och basen blir klart bättre.

Har precis byggt ihop mig ett par piP högtalare också, men jag har inte haft möjlighet att lyssna på dem ordentligt än. Skall komplettera med en bättre förstärkare framöver. Lutar åt nån denonreciever helt enligt ino-standard

Ta och kika in på www.faktiskt.se så kan du säkert få bättre svar på dina frågor. Finns en hel del liknande frågeställningar, bara använda sökfunktionen.

Squeezeboxen har jag övergivet för den närmaste framtiden. PiP-Högtalarna vore ngt, MEN, är väl en del väntetid på dom? Och de måste väl också hämtas i Stockholmsområdet? Hur fick du tag i dem?

Faktiskt.se är väl ganska "elitistiskt" men om man verkligen är inne i den världen med största sannolikhet en bra källa. Jag håller mig på SWEC så länge. Trivs bra med det. Verkar vara många här som har bra kunskaper om HIFI också

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
http://www.ljudshopen.se/produkter.aspx?refid=30&lev=&product...

där e lite alternativ..

fast tror ändå du får mer för pengarna med mitt alternativ..

blir liksom mycket mer botten och kropp i ljudet med 8tums kevlar
sen kan man ställa in bas etc så det inte blir för mycket av det goda..
ditt val

Jag ska in på HIFI-butiken så fort jag får hem min stärkare. kommer lyssna på lite olika märken. Dynaudio tipsade de om, tror dock de har för låg känslighet. Själv är jag lite sugen på Klipch, har aldrig hört dem, men horn låter som min smak

Jag säger inget ont om ditt alternativ. Men jag tror inte riktigt de inbyggda förstärkardelarna i de högtalare ger samma detaljer och dynamik som mitt alternativ. Men vad vet jag Tack för all input iaf, det uppskattas!

@Nikce

Verkar vara ett väldigt snyggt och kapabelt system det där. Vinyl är altid roligt, känner inte till Förstärkaren men en gammal Marantz låter inte helt fel. Högtalare ser schyssta ut. B&W är inget gammalt rat direkt

Jag är dock mer ute efter en digital källa. Men är inte helt omöjlig. I framtiden kan det hända att jag inhandlar en beggad vinylspelare samt en separat "RIAA-omvandlara" har ganska många skivor liggande efter farsan. Mycket Beatles och Simon and Garfunkel, en del ELO kan även rymmas där, mycket gammla godingar som helt enkelt inte får gå förlorat.

Ang högsta möjliga tekniska ljudkvalitet, exakthet o.dyl är dock digitala källor enligt min åsikt överlägsna. 44.1/16 sampling är teoretisk tillräckligt för att innehålla alla information mellan 20-20000Hz dvs det vi människor kan höra. Det är en myt att CD inte innehåller all information.

Men återigen, schysst system!

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk

Jag har hittat en riktigt häftig produkt på ebay. Väckte lite habegär trots att jag tycker att jag har fullt tillräckligt bra grejer idag. Den är i alla fall mycket häftigare än mitt interna m-audio-kort.

http://cgi.ebay.com/True-Audiophile-Grade-Sound-from-USB-KECE...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emil_fh
Squeezeboxen har jag övergivet för den närmaste framtiden. PiP-Högtalarna vore ngt, MEN, är väl en del väntetid på dom? Och de måste väl också hämtas i Stockholmsområdet? Hur fick du tag i dem?

Faktiskt.se är väl ganska "elitistiskt" men om man verkligen är inne i den världen med största sannolikhet en bra källa. Jag håller mig på SWEC så länge. Trivs bra med det. Verkar vara många här som har bra kunskaper om HIFI också

Normalt verkar det inte vara någon väntetid på piP högtalare i monteringssats. Jag köpte mina färdigfanerade och när jag var där i augusti fanns säkert 10 par till iaf. Andra ino-varianter än piP verkar man kunna få vänta både länge o väl på. Högtalarna måste hämtas på plats hos Öhman och så gjorde även jag.

Ja det kan man nog kalla faktiskt.se. Men dom har ofta välgrundade svar som går att backa upp med fakta eller erfarenhet. En del svar och råd man får här på Swec är inte alltid så kloka.. Men har man någorlunda koll på området själv så är det sällan några problem att sålla fram de viktiga.

Permalänk
Medlem

Var ett tag sen jag själv kollade stativare, men Monitor Audio's RS-serie har man ju hört mycket gott om..

Monitor Audio Silver RS-1 kostar visserligen 5190:- enligt prisjakt, men enligt många verkar det vara ett riktigt schysst val. Recensioner och pris på: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=32559

Lycka till med köpet! Juli-kortet blir du nog nöjd med, har hört mycket bra om det med. Var själv dock ute efter ett externt p g a laptopen, samt det faktum att det är en vägg mellan datorn och arbetsrummet, varför allt som kopplas om ibland måste vara åtkomligt (externt)

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emil_fh
Squeezeboxen har jag övergivet för den närmaste framtiden. PiP-Högtalarna vore ngt, MEN, är väl en del väntetid på dom? Och de måste väl också hämtas i Stockholmsområdet? Hur fick du tag i dem?

Faktiskt.se är väl ganska "elitistiskt" men om man verkligen är inne i den världen med största sannolikhet en bra källa. Jag håller mig på SWEC så länge. Trivs bra med det. Verkar vara många här som har bra kunskaper om HIFI också

Jag ska in på HIFI-butiken så fort jag får hem min stärkare. kommer lyssna på lite olika märken. Dynaudio tipsade de om, tror dock de har för låg känslighet. Själv är jag lite sugen på Klipch, har aldrig hört dem, men horn låter som min smak

Jag säger inget ont om ditt alternativ. Men jag tror inte riktigt de inbyggda förstärkardelarna i de högtalare ger samma detaljer och dynamik som mitt alternativ. Men vad vet jag Tack för all input iaf, det uppskattas!

@Nikce

Verkar vara ett väldigt snyggt och kapabelt system det där. Vinyl är altid roligt, känner inte till Förstärkaren men en gammal Marantz låter inte helt fel. Högtalare ser schyssta ut. B&W är inget gammalt rat direkt

Jag är dock mer ute efter en digital källa. Men är inte helt omöjlig. I framtiden kan det hända att jag inhandlar en beggad vinylspelare samt en separat "RIAA-omvandlara" har ganska många skivor liggande efter farsan. Mycket Beatles och Simon and Garfunkel, en del ELO kan även rymmas där, mycket gammla godingar som helt enkelt inte får gå förlorat.

Ang högsta möjliga tekniska ljudkvalitet, exakthet o.dyl är dock digitala källor enligt min åsikt överlägsna. 44.1/16 sampling är teoretisk tillräckligt för att innehålla alla information mellan 20-20000Hz dvs det vi människor kan höra. Det är en myt att CD inte innehåller all information.

Men återigen, schysst system!

det bästa med aktiva högtalare är att slutstegen e gjorda för att drivas tillsamans med just dom membranen och lådan..

tycker det e synd du inte kan lyssna på dom då det e just dynamiken och mellanregistret som är extremt bra..
e själv sugen på sälja hela min sterio i sign och köra med dom aktiva högtalarna så bra e dom

kram foetus

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...