Permalänk
Medlem

3.0 --> 3.2 går inte

har en intel c2d e6750, moderkort asus p5k, minnen Corsair TWIN2X 6400C5DHX DDR2, 2048MB Kit 4gb totalt, 4st 1gbstickor. Det enda jag gjort är att öka fsb i bios, till 375, så får jag en 3.0ghz processor istället för 2.67, och minnena kör i 750 isf för 800, alltså lite mindre effektivt. Men när jag sedan ställer upp fsb till 400 och får 3.2ghz processor och minnet i 800mhz så att det blir 1:1, då klarar inte datorn stabilitetstestet i orthos. Det blir ett felmeddelande helt enkelt, minns inte vad bara.. Testade då att börja pillra med volten till minnena. Ändrade dom till manual, satt dom på 1.95. Samma problem. Ökade lite mer och när ja hade satt dom på 2.05 så krashade datorn oc fick bluescreen och startade om sig. Vad ska jag göra, nånting stämmer inte? Kör orthos just nu på 3.0ghz och volten ligger på 1.320 cpu core. Temperaturen går inte över 58 grader. Vad kan det vara som hindrar mig från att komma upp i 3.2 ghz stabilt?

Edit. vcore verkar ändras lite, ibland på 1,320, nu på 1.328. Everest säger MIN 1.32, MAX 1.37 i testet. Och när orthos crashade i första försöken så såg jag via everest att voltage på +3.3 volt hade gått ner nästan i 0 när det stoppade..

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem

Kanske öka Volten till Cpun lite.

Permalänk
Medlem

prova att höja FSB voltage och nordbrygge voltage, kan begränsa ibland

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk

Om du har problem med kylningen kan du ju pröva att köpa en usb fläkt och sätta tättintill chassit..

Dock också som Z0xxo sa med, det funkar också

Permalänk
Medlem

tex volten till cpu, vad ska ja sätta den på först, och sedan öka? vet liksom inte va ja ska sätta den på eftersom jag har automatiskt nu.. och lika så dom andra volten, vad ska ja sätta fsbvolt och nordbryggevolten på, alltså vad är standard, eller hur tar jag reda på alla dem där volten? har letat och letat men hittar bara till cpu typ.... kylningen är bra nu, har 4 fläktar i chassit, varav en 200mm så de är inge problem..

Visa signatur

Ridå