Problem med säljare på Sweclockers marknad

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
Det du gör är ju att du förutsätter att folk gör vissa saker. Ditt inlägg innehåller lika mycke spekulationer som Smokey_Bandit isf.
Det är en skillnad på att spekulera och veta till 100%. I ditt fall spekulerar du.

Du baserar din stensäkra fakta på vad 2 personer har sagt i tråden? O_o
Visst kan finnas scenarion som är mer eller mindre troliga i scenariot, men likväl är det fortfarande spekulationer.

Spekulerar? Anser du att det är rena spekulationer som bomber3 sysslar med, för du innebörden i ordet "godtrogen" till helt nya höjder.

Har man någon som helst livserfarenhet och inte är godtrogen och blåögd intill dumhet så är detta fallet så övertygande som något kan bli.

Med din inställning hade större delen av buset i Sverige vandrat på gatorna fria, eftersom ingen domstol skulle kunna döma någon annat än med absolut solklar teknisk bevisning som tex DNA.

Läs igenom tråden en gång till, ta en kopp kaffe/te och fundera om det du skrev verkligen var så genomtänkt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem

Jag inte bara anser, jag säger att det är spekulationer.

Vad är det för bevis som framkommit i denna tråd då?
Part A säger Händelse A, Part B säger händelse B. Vart är bevisen?
-Jo, men Part X sa sådär och då måste det vara så.
Vem säger att båda parterna inte kan säga sanningen eller att båda ljuger? (jag menar att det inte finns några bevis mer än ord mot ord i dagsläget).

Baserat på vad som framkommit i tråden kan man självklart dra sina misstankar om vad som är mest rimligt, men det är ju fortfarande spekulationer.

Jag är glad att svenska rättväsendet iaf tänker: "oskyldigt till motsatsen bevisats". Om man skall döma folk efter spekulationer så skulle en stor del människor kunna fängslas på lösaktiga grunder. En viss form utav bevis behövs också.
Jag tvivlar på att spekulationer som uppkommit i denna tråd skulle hålla i en rättegång.
Öhmm jag har redan läst hela tråden.

För övrigt har jag aldrig nämnt något om DNA, det är du som lägger till dessa ord i diskussionen.
Funder själv på: hur kul är det att bli fälld pga spekulationer, utan några bevis.
Nog om detta vill du diskutera vidare offtopic, kan du nå mig via PM.

"Spekulera" ur SAOL:

2) motsv. SPEKULERA 2: spekulerande; äv. konkret(are), om utslag l. resultat av spekule_rande: (muntligt l. skriftligt uttryckt) spekule_ rande l. spekulativ (se d. o. 1) tanke l. fundering; äv. (o. numera företrädesvis) i förbleknad anv., dels: löst antagande l. kannstöperi, dels: funde_rande l. fundering. Fördjupad i spekulationer. Politiska spekulationer. Lösa spekulationer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Spekulerar? Anser du att det är rena spekulationer som bomber3 sysslar med, för du innebörden i ordet "godtrogen" till helt nya höjder.

Har man någon som helst livserfarenhet och inte är godtrogen och blåögd intill dumhet så är detta fallet så övertygande som något kan bli.

Med din inställning hade större delen av buset i Sverige vandrat på gatorna fria, eftersom ingen domstol skulle kunna döma någon annat än med absolut solklar teknisk bevisning som tex DNA.

Läs igenom tråden en gång till, ta en kopp kaffe/te och fundera om det du skrev verkligen var så genomtänkt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Tro det kan du göra i kyrkan.

Senoriot är så att mobilen var död när det äns planerades att annonseras ut, mjukvara går inte sönder hur fan som helst hur posten än bollar runt med den.. hur vet vi det? skickar du en mobil med telefonlista, sparade sms m.m till en helt okänd person?.. NEJ, du raderar... men hur raderar man en trasig mobil? BINGO den var redan trasig (doh)

Köparen var inte snål utan säljaren som valde det tunnaste och sämsta "packning" och klaga att det kosta förmycket, 26kr är väldigt lite för en packning som är mycket bätre än dasspappret han använde.

Så det är skilnad på VETA och TRO, för att veta så kollar jag fackta först (eller bara läser hela tråden, jätte het tips)

Han ska fan i mig polisanmälas+kronolle, skickar han pengarna tillbaka och mobil lämnas åter kan man ta bort polisanmälan.
Har för mig att det blir något svårare att ta lån på banken när man har en polisanmälan(+kronolle) om bedrägeri, gäller även arbete (vissa alltså)

Men men, det är hans kast om han vill leva på socialbidrag.

Tyvärr är jag bara en sådan jäkel som ÄLSKAR att ge igen om någon jävlas med mig, "Det jag får ger jag igen dubbelt upp(gärna så det svider till nästa generation)"

Jag lovar att sluta "tro" här på Sweclockers om du går en kurs i Svenska. Deal?

Permalänk
Medlem

dags att höja nivån på inläggen nu kanske...

ingen som har fullt namn på säljaren?

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Avstängd

Jag som köpare skulle gå till posten och säga detta har ni sabbat jag vill ha ersättning...

Gjort det många ggr så posten hantering av paket är totalt värdlöst..

jag har fått pengar för det jag lämnat in!!!...

Men visst majed kunde ha paketerat paketet mera lr köpt ett dyrare vadderat brev!!! det vita han skickade i är ej tillför elektronik!...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zsimpey
dags att höja nivån på inläggen nu kanske...

ingen som har fullt namn på säljaren?

Klart det finns folk som har det. Går ändå inte att lägga ut med tanke på PUL.......................

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smokey_Bandit
Jag lovar att sluta "tro" här på Sweclockers om du går en kurs i Svenska. Deal?

Bli en man och sluta gnäll som en kärring som inte fått k*k på länge

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan ni inte föra en saklig diskusion utan att börja med påhopp så kan ni strunta i att skriva överhuvudtaget.

Smokey_Bandit bannad pga 2a varningen på kort tid.
bomber3 varnad pga påhopp i flera trådar.

Åter till topic nu om ni vill diskutera ämnet.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Nå? Hur slutade allting?

Anmälde du honom DH? Luktar iaf lik i garderoben men som Airwolf säger så är det oskyldig till motsatsen är bevisad, problemet är ju bara vem som ska vara domare? Bevisningen tycker jag är ganska stark. Vet inte riktigt hur mjukvaran skall bli koruppt av ovarsam transport, låter lite väl mycket SCI-FI för min smal. :S

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skrotnisse22
Jag som köpare skulle gå till posten och säga detta har ni sabbat jag vill ha ersättning...

Jag tror inte posten skulle se sig speciellt skyldiga när det packeterades så dåligt som det gjorde. Och för den delen så har vi ju kommit fram till att skadan inte kan uppstå av ovarsam behandling. Det är ett mjukvarufel så posten har inget att göra med det.

Någon som vet hur det gick?

Visa signatur

Tredjeplats på Wakeboard SM ;)

Permalänk

Ojdå, såg inte att den här tråden lyfts upp. Tyvärr så har det inte hänt så mycket mer än sist. Majed svarar inte längre och jag har inte gjort någon polisanmälan. Jag är av den uppfattningen att en polisanmälan ska vara något allvarligare. Den uppfattningen är förmodligen fel men på något sätt så känns det att man framstår som snål om man skulle gå till polisen och anmäla något för 900kr.

Permalänk
Avstängd

nja handlar väll mer om principen och inte pengarna...

Permalänk
Medlem

Du ska helt klart polisanmäla. Även om det nu inte skulle leda till nått kanske han blir polisanmäld vid senare tillfälle. Vet inte om polisen ser om en person blivit polisanmäld tidigare om det inte lett till nått, men bättre chansa att det kommer förstöra för honom för det är han värd.

Permalänk
Medlem

så dumt att inte polisanmäla. tänk hur många till denhär snubben hinner blåsa. om ingen säger ifrån och anmäler, så har ju han vunnit.

tycker du har helt fel som säger sådär DIRTYHARRY. har nu gått långt över 1 månad sen du startade tråden.

anmäl idag, även om det är "jobbigt" eller "pinsamt" och folk tror du är snål, detta är en principsak, och jag tycker det är förjävligt att folk kommer undan med sånna här uppenbara (lyckade)försök till svindleri!

hänvisa även till denna tråden, även om någon moderator nog skulle behövt rensa lite innan

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

Har läst genom tråden, och vill bara påpeka några saker.

1. Posten jag såg om "turkar" som luras, var väldigt onödig, eftersom namnet eller en persons ursprung inte avgör om personen är ärlig eller inte.

2. Personligen så tänker jag som DH, att en polisanmälan gör man om något allvarligt inträffar.
En persons liv kan bokstavligt talat bli mishandlat, bara för en polisanmälan, bara hotet av att vara polisanmäld skrämmer en normal människa.

DOCK tycker jag att DH borde polisanmäla saken direkt, det är MIN åsikt och inte hans. Bara det jag tycker, och inget han måste göra. Som flera andra säger, det är princip att polisanmäla.

Vem vet? Kanske mobiltelefonen var stulen? Kanske det var som någon sa, hans ("säljarens") kompis? Kanske hans ("säljarens) egen mobil ett litet tag.

Då jag inte vet så mycket om postens sätt att hantera brev och paket, kan jag inte heller skriva om det. Dock brukar mobiltelefoner vara väldigt tåliga, även de senare modellerna.

Synpunkter på mitt inlägg "quotas".

MVH

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Jag har haft samma problem, dock med en diskmaskin. Inte riktigt samma sak som en telefon, men ganska mycket ändå.

Diskmaskinen fungerar perfekt. Jag sätter ner den i mitt förråd. Diskmaskinen säljs tre veckor senare och köparen hämtar den på plats.

Köparen installerar diskmaskinen och givetvis så fungerar inte skrället som avsett. Tjejen som köpte den ringer mig och är sjukt förbannad. Jag svarar att hon ska lugna ner sig, se till att allt är rätt inkopplat, o.s.v... Hon står på sig och hävdar att allt är rätt.

Efter att ha läst lite i lagboken tillsammans med en vän som har lite know-how i grundläggande juridik så kan vi konstatera följande:

[B]Om köparen betalar ett pris som kan anses vara rimligt för en fungerande produkt så ska den också fungera om ingenting annat överenskommets (typ köp av en trasig veteranbil).

Om jag hävdar att produkten ska fungera och köparen hävdar att den inte gör det så är det upp till mig som säljare att bevisa (i domstol) att den fungerade vid leverans.

[/B]

Så mitt tips till alla som håller på med sådana här saker är att dokumentera produktens funktion innan man lägger den på brevlådan, kanske genom film eller opartiska vittnesmål, t.ex. expediten på Posten. Om det har någon rättslig substans kan jag inte svara på eftersom jag inte har koll på vad som räknas som bevis och inte. Det bör åtminstone vara ett ganska hårt argument.

PS. Tjejen med diskmaskinen kommer hit idag och vill ha sina pengar tillbaka. Givetvis får hon sina pengar tillbaka (1300 SEK) om den inte fungerar, men jag tänker koppla in den och kolla så att hon inte bara gnäller för att hon ångrat sig. Ångerrätt och öppet köp och sånt finns nämligen inte när man köper av privatpersoner.

Visa signatur

. . : : [HeAsE] : : . .
3DMark06: 12199 poäng
C2D Q6600 @ 3,0 GHz, ASUS P5KR, 4096 MB PC6400, ASUS 8800GT 512 MB, 500 GB+500 GB(ext), Antec Sonata III

Permalänk
Medlem

Edit fick inte skriva något för då blir jag bannad. (airwolf)

Permalänk

Hur har det gått för dig ?
Har du fått ordning på den, säg till om du vill ha hjälp, jag läser ut när den användes och byter joysticken om du vill.
Den kostar inte många kronor.

Hör av dig om du vill....

Permalänk
Medlem

Om det inte görs en polisanmälan angående detta så är det lika bra att tråden får självdö på en gång, om det nu inte är så att folk gillar och kasta dynga fram och tillbaks om vem det är som har gjort fel i detta. Så länge folk sitter och tänker "Nä jag tänker inte polisanmäla för det är inte tillräckligt viktigt" så kommer folk få fortsätta luras, om det är det som har hänt, i och med att inget görs åt dem.

Så som sagt... Gör en polisanmälan eller släpp det. Det är min åsikt i det hela.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hease
Jag har haft samma problem, dock med en diskmaskin. Inte riktigt samma sak som en telefon, men ganska mycket ändå.

Diskmaskinen fungerar perfekt. Jag sätter ner den i mitt förråd. Diskmaskinen säljs tre veckor senare och köparen hämtar den på plats.

Köparen installerar diskmaskinen och givetvis så fungerar inte skrället som avsett. Tjejen som köpte den ringer mig och är sjukt förbannad. Jag svarar att hon ska lugna ner sig, se till att allt är rätt inkopplat, o.s.v... Hon står på sig och hävdar att allt är rätt.

Efter att ha läst lite i lagboken tillsammans med en vän som har lite know-how i grundläggande juridik så kan vi konstatera följande:

[B]Om köparen betalar ett pris som kan anses vara rimligt för en fungerande produkt så ska den också fungera om ingenting annat överenskommets (typ köp av en trasig veteranbil).

Om jag hävdar att produkten ska fungera och köparen hävdar att den inte gör det så är det upp till mig som säljare att bevisa (i domstol) att den fungerade vid leverans.

[/B]

Så mitt tips till alla som håller på med sådana här saker är att dokumentera produktens funktion innan man lägger den på brevlådan, kanske genom film eller opartiska vittnesmål, t.ex. expediten på Posten. Om det har någon rättslig substans kan jag inte svara på eftersom jag inte har koll på vad som räknas som bevis och inte. Det bör åtminstone vara ett ganska hårt argument.

PS. Tjejen med diskmaskinen kommer hit idag och vill ha sina pengar tillbaka. Givetvis får hon sina pengar tillbaka (1300 SEK) om den inte fungerar, men jag tänker koppla in den och kolla så att hon inte bara gnäller för att hon ångrat sig. Ångerrätt och öppet köp och sånt finns nämligen inte när man köper av privatpersoner.

Funkade den??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hease
[i]PS. Tjejen med diskmaskinen kommer hit idag och vill ha sina pengar tillbaka. Givetvis får hon sina pengar tillbaka (1300 SEK) om den inte fungerar, men jag tänker koppla in den och kolla så att hon inte bara gnäller för att hon ångrat sig. Ångerrätt och öppet köp och sånt finns nämligen inte när man köper av privatpersoner.

Får man fråga hur det gick?

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem

Hur gick det ? Kom Majed undan med sitt lurendrejeri ??

Permalänk

när jag ska sälja något så skriver jag alltid, Tar absolut inget ansvar av postens hantering!

håller med Majed, betalar man för lite i frakt då får man de man får, vill man ha rek så får man betala extra,..

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exxoritas
när jag ska sälja något så skriver jag alltid, Tar absolut inget ansvar av postens hantering!

håller med Majed, betalar man för lite i frakt då får man de man får, vill man ha rek så får man betala extra,..

Då handlar man inte heller av någon som är så oseriös att de inte paketerar ordentligt. Endast de som inte orkar ta ansvar att skicka riktigt förpackat skriver sådana förbehåll. Antingen tar man betalt för vad det kostar att skicka utan skador eller så säljer man inte produkten alls, enkelt.

Sedan när blev en rekommenderad försändelse bättre emballerad?

Fruktansvärt dåliga ursäkter i vilket fall som helst.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Då handlar man inte heller av någon som är så oseriös att de inte paketerar ordentligt. Endast de som inte orkar ta ansvar att skicka riktigt förpackat skriver sådana förbehåll. Antingen tar man betalt för vad det kostar att skicka utan skador eller så säljer man inte produkten alls, enkelt.

Sedan när blev en rekommenderad försändelse bättre emballerad?

Fruktansvärt dåliga ursäkter i vilket fall som helst.

håller med dig där. när jag säljer något så packar jag det alltid på bästa skyddade sätt för att ha ryggen fri ifall det skulle hända något under leveransen.sen är det ju upp till köparen att betala för frakten oavsett kostnaden. självklart klargör jag för köparen innan vad frakten går på, och har man inte råd att betala den, ska man inte köpa varan heller. finns köpare som bett mig skicka både det ena och det andra utan originalkartonger mm. men! det finns inget som skyddar bättre än originalkartong eller om den saknar ett likvärdigt emballage. säljer jag en sak som jag sagt är i si & så skick så ska den också anlända till köparen i det skicket (från min sida) sen vad som sker vid posten det är deras business. - skulle man handla av ett företag som körde med principen "man får vad man betalar för" vad gällde packningen? Nä! tack. det har man ju sett av vissa trådar där det gnälls på hur det är packat från olika företag (med viss rätt).