Permalänk
Medlem

Nytt om ASUS 3ePC - budgetminiboxen

Ändring 20070819: ändrad igen 20070822...

>Den här tråden bygger på en tråd om eeepc skapad den >senaste tiden - som någon -Illvillig person- ? helt sonika har >raderat ur Swec forum. <

Nä den va inte borta fick jag veta...bara tämligen svår att hitta tbax till pga SweC knepiga söksystem...

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

>Vidare har man som det verkar ändrat om bland bilder och skapat en egen eeepc-tråd. <

Hade man inte heller...Hjärnspöken var det förmodligen då.

Ok

Här börjar tråden som alltså tar sin utgångspunkt i ovanstående eee pc tråd...

skapad 20070814:
--------------------------------------------------------------------------------

Tydligen så har man nu rumstrerat om lite ibland chipsena...
Produktionsplaneringen ligger på 200-300 000 ex det första året så det kommer bli rätt så svårt att få tag i dem i starten.

För er som väntar och vill veta:

http://asuseeehacks.blogspot.com/

Omröstning / Undersökning:

Är det fler än jag som vill försöka jaga tag i en 3e-pc och gärna blir med och bildar ett svenskt "inköpsbolag"? Hur många då?

Hoppas att det bara går att rösta en gång per skalle...???

Kanske alla här är så snälla och nyfikna på resultatet att de bara röstar en gång var..

Visa signatur

linux är en tragisk skapelse
liksom datorn.

Permalänk
Medlem

Klart intresserad, men versionen med 6-cells batteri verkar mest intressant. Skärmen är mindre viktig, kanske drar den mindre skärmen tom mindre energi. Den fläktlösa processorn kan kanske vara värd att vänta på?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

tror ni vi kan få ett svenskt tangentbord?
som sagt så är det 6 cells som är aktuellt, har ni hört nåt om inbyggt 3g?

edit: om man kollar på dom senaste ryktena så kanske det finns möjlighet att få plats med ett 3g kort.
http://www.eeeuser.com/forums/viewtopic.php?id=80

Permalänk
Medlem

Hrmm...Swec är kanske fel forum för just denna omröstning...

Visa signatur

linux är en tragisk skapelse
liksom datorn.

Permalänk

jag är på!, jag är helt klart intresserad..

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Hrmm...Swec är kanske fel forum för just denna omröstning...

Möjligen, hyper-dyper-gaming-laptops med 17"++-skärm, dubbla grafikkort och som kräver pirra för transport brukar väcka mer uppmärksamhet här

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

värkar inte alls många intresserade?

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem

lite midnight oil...

Mer "rykten" -senaste utvecklingen:

http://www.pcpartsdirect.com.au/index.php?option=com_fireboar...

Här forumas det för fullt om Asus 3ePC mitt inne i it-pryl-shoppen:

http://www.pcpartsdirect.com.au/index.php?option=com_fireboar...

PCPD-Sidan frontar t o m oxå med en sån här "Poll" +senaste nytt:
http://www.pcpartsdirect.com.au/

Finnesdetbättre forum än Swec just för detta? Någon här som vet? )

Kanske några web-it-butiker med diskussionsforum av typen PCPD här i landet där man kan bilda intressegrupp ?

hmm...

Idg-folket verkade överförtjusta i juni...
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.111055?articleRenderMod...

Kanske den första entusiasmen har lagt sig lite nu när det det verkar som man måste leta rätt på alldeles egna inköpskanaler?

Visa signatur

linux är en tragisk skapelse
liksom datorn.

Permalänk
Medlem

Riktigt sugen på en av dom...

Hur hade du tänkt dig med "inköpsbolag", som ett importbolag som köper direkt från asus moderföretag eller några Sweclockare som går samman och delar på fraktkostnaden från någon utländsk butik? Problemet med importbolag är att jag tror att Asus har sitt egna dotterbolag som sköter importen till Sverige/Norden (ASUS Nordic AB), men inte helt säker.. de kanske bara sköter support osv... Problemet med privatimport är ju att tangetbordet inte blir svensk, plus massa krångel med moms, eventuell tull och support osv... Men tanken är väldigt intressant, och ett exklusivt importkontrakt hade nog varit tämligen lukrativt...

Permalänk
Medlem

Hur menar du då lukrativt ???

Som du själv säger:

Det blir en MASSA problem om man VILL HA en egen box NU. Min tanke är: ju FLER som DELAR dessa BeKyMMeR, ju mindre ideella arbetstimmar och risktagande per skalle. Motiven är att kunna vara försten (nästan) att lägga vantarna på det som i mina ögon iaf är prototypen till "årtiondets PC-gadget", och samtidigt bli några erfarenheter rikare.

Swec är trist nog inte rätt plats att annonsera detta förslag på. Jag hoppades på ett explosivt intresse och en massa feedback de första timmarna. Du ser själv hur det gick...

För mig handlar detta förslag till import/exportäventyr inte om något desperat försök till att håva in dollar. Tanken är faktiskt direkt komisk för mig.
Mitt handikapp sätter (Barukh Hashem) ett tydligt P för ALLA sådana försök. Min lilla sjukpension täcker oxå alla mina behov väl.

Om du vill göra en " Valdi - Medison Celebrity " med utgångspunkt från 3epc-boxen så varsågod och kör hårt, men där ser jag inte riktigt hur jag kan vara till hjälp.

Ändring gjord kl 11. 00
P.S.
Med anledning av att avstampsdiskussionen om Asus eeepc "FörSvunniT" från Swec forum så har det blivit omöjligt för mig att fortsätta skrivandet i den här tråden.

Eftersom den saknade tråden visst visat sig existera så blir det lättare att fortsätta här...

Swec : Förstår inte riktigt varför det ska gå att ändra vad andra har skrivit i forumet. ???

eh--Som mycket riktigt påpekats så går det inte att ändra vad andra totat ihop...

Visa signatur

linux är en tragisk skapelse
liksom datorn.

Permalänk
Medlem

Hmm, jag hoppas inte du tog illa upp av mitt inlägg, fick lite såna vibbar... Om så är fallet ber jag om ursäkt det var verkligen inte min intention.

Vad jag menade med lukrativt var att om man erhöll ensamrätt på importen av Asus Eee skulle man nog kunna tjäna en hacka eftersom erfrågan antagligen skulle vara ganska stor. Det utan att ta ut ockerpriser, lura folk eller nått liknade. Vad Medison skulle ha med det att göra har jag svårt att se, jag menade bara ett normalt importbolag...

Men som sagt har ju redan Asus sin egna importör i Sverige/Norden... Och du verkar inte vara intresserad av idéen (vilket inte jag är heller...)

Idéen att gå ihop och köpa ett parti Asus Eee:ar ställer jag mig tveksam till. Dels blir det, som sagt, problem med support och tangetbord, dels är tveksam till om det skulle bli speciellt mycket billigare (iom tull, moms osv). Dagens nyhet gör det knappast mer lockande.

Det jag ville med mitt inlägg var bara få veta mer hur du hade tänkt dig det hela, vilket jag inte tyckte framgick riktigt i ditt första inlägg. Men nu vet jag

Angående ändring av inlägg så kan man bara ändra sina egna inlägg, förutom moderatorer som kan ändra alla, testa ändra mitt t.ex...

Jag vet inte vilket tråd du menar har försvunnit från SweClockers (finns flera trådar angående Asus Eee) men den tråden som flest skrivit i (inklusive du själv) finns kvar, nämligen här: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6... (De andra har jag inte kollat upp)

Permalänk
Medlem

Tack savje för ditt ?klargörande? svar. och din länk till idg-nytt.

Den Nyhet som idg.se presenterar baserar de på denna artikel:

http://digitimes.com/systems/a20070820PD203.html

Jag citerar:
"
In addition to securing orders from the mentioned countries, Asustek has also landed orders for its Eee PCs from a number of education organizations, insurance companies and emerging markets, the sources noted.
"

Det är alltså till ett antal intresseorganisationer runt om i världen som gått samman, och kontaktat ASus och beställt burkar i parti och minut som de första 10-20 000 3epc-Xen levereras, om jag nu förstått artikeln rätt.

Om du nu till varje pris vill komma över en 3epc så kommer du helt säkert att få jaga fatt i en genom att Intresse-Gruppera dig tilllsammans med flera.

500 tusen eeepc på ca 600 milj sugna köpare.

Chansen att just du lyckas få fatt i en den närmsta tiden
är nästan lika obefintlig som en fis i rymden.

Chansen att Asustek tar fram Svenskt tangentbord under 2007- 2008?
hahaha-!!! Ursäkta men vi svenskar bor inte direkt i "mittens" rike...

Detta är en dator som 'alla' kommer vilja ha och de flesta kan slänga en slant på att ge bort som julklappar till hela tjocka släkten...

Återkommer med fler nyheter när jag hittar några.

Visa signatur

linux är en tragisk skapelse
liksom datorn.

Permalänk

asus eee kommer nästa månad till europa!

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem

Yepp
några få förbeställda ex kommer "hit" till europa...

(Förbeställda av olika intressegrupper som storföretag, utbildningsinstitut och myndighetersom alla insett vad detta handlar om och hur svårt det är att få en helt ny produktions-lina intrimmad...

Du kommer troligtvis inte att kunna köpa någon från butik. dessvärre.

Visa signatur

linux är en tragisk skapelse
liksom datorn.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danyel
Hrmm...Swec är kanske fel forum för just denna omröstning...

förstår inte ens vad du syftar på. vill folk rösta, så röstar dom. (har inget att göra med Swe Clockers medlemmar eller Swe Clockers Staff).

edit. jag rösta ej överhuvudtaget, (ej intresserad av produkten). lycka till ni andra !

Visa signatur

go7900gs (600/800) + (Xps)130W power supply || T7200 || 2046MB || UltraSharp TrueLife
____________________________________________
Benchmark:[img]http://img225.imageshack.us/img225/7261/38662361wc4hj5.jpg[/img]

Permalänk

tror han syftar på att en hemsida för överklockning inte är den ideala grogrunden för en dator baserad på en celeron processor och 512mb ram.

Permalänk
Medlem

Andy mcdee: Typ så ja... Fast idg-sajten verkar inte heller va någon bra grogrund för att plocka hit 3e !bux.

Visa signatur

linux är en tragisk skapelse
liksom datorn.

Permalänk
Medlem

vet någon var man kan få tag på en sån just nu? jag kollade på newegg men de levererar inte till sverige...

Permalänk
Medlem

Grymt intresserad av en sån här, om inte nu senare. Verkar grymt smidig.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Hedersmedlem

oftopic.. hur gör man en "omröstning" ?? vet att man ska kryssa i "skapa en omröstning" men sen då?? hittar ingen guide eller info om det..

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace