Permalänk
Medlem

Köp av 8800gt

Hej

Jag hade tänkt att köpa 8800gt men vill veta om kortet kommer räcka ett tag. Är det värt att köpa kortet nu eller skall jag vänta med att köpa nytt kort? Har just nu 8600gt.

Visa signatur

Gigabyte 890GPA-UD3H, AMD Phenom II x6 1055T, 16(4x4GB 1333mhz DDR3, Gigabyte GTX670 2GB OC, OS: Win 7 64-bit, HDD:Corsair Force 3 240GB SSD + 2*250GB Spinpoint F1(Raid0) + 2TB

Permalänk
Medlem

beror väl lite på hur spelmarknaden blir hur krävande spel o sånt blir + vilka inställningar du kommer ha men 1år törs jag säga det kommer funka

Permalänk
Medlem

är det någon som tror att 8800gt kommer att sjunka i pris inom ett par månader. 8600gt sjönk kraftigt i pris efter en eller två månader

Visa signatur

Gigabyte 890GPA-UD3H, AMD Phenom II x6 1055T, 16(4x4GB 1333mhz DDR3, Gigabyte GTX670 2GB OC, OS: Win 7 64-bit, HDD:Corsair Force 3 240GB SSD + 2*250GB Spinpoint F1(Raid0) + 2TB

Permalänk
Medlem

Så här är det ju alltid att folk frågar om värsting korten klarar sig i 2 år eller så. Svaret är ju igentligen nej eftersom folk som köper dessa kort har ganska höga krav på grafik och dagens kort bottnar ju faktiskt redan när man kör Crysis.

>>Men eftersom 8800GT är så pass billigt så är det ett bra köp och förhoppningsvis har du ekonomi kvar att uppgradera efter 1 år istället för att köpa ett 8800GTX. << bara ett exempel som kompletterar det jag har skrivit innan.

Permalänk
Inaktiv

Du kommer inte spela alla spel med max grafik inom 1 års tid, det lovar jag dig. 8800GT klarar inte alla spel som finns ute nu på max. Det har grafikkort aldrig gjort och kommer nog aldrig göra heller.
Men det presterar extremt bra för sitt pris så köp det du.

Permalänk
Medlem

Varför göra fem trådar per dag om 8800GT?
Snälla - ta dig de extra 15 sekundrarna och leta upp en av de tusentals befintliga 8800GT-trådarna...

Permalänk
Medlem

Jag kör för det mesta bara på upplösningen 1280*1024

Visa signatur

Gigabyte 890GPA-UD3H, AMD Phenom II x6 1055T, 16(4x4GB 1333mhz DDR3, Gigabyte GTX670 2GB OC, OS: Win 7 64-bit, HDD:Corsair Force 3 240GB SSD + 2*250GB Spinpoint F1(Raid0) + 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mexpex
Jag kör för det mesta bara på upplösningen 1280*1024

Spelar nog ingen större roll inga kort nu kommer klara max settings om ett-två år iaf inte så att man blir nöjd av prestandan.
Beror i och försig på spelmakarna men jag tror inte det kommer så många spel som bygger på Source motorn de närmasta åren.

Permalänk
Medlem

För mig är det inte ett krav att spela spelen i max, men det ger ju en bättre spel känsla. Själv är jag van att bara kunna spela spel i medel eller på låga inställningar. Min förra dator var inte precis en prestanda dator.
Det ända jag vill byta ut i den datorn jag har nu är grafik kortet (8600gt). Det blir väl ändå en hyfsad prestanda ökning om man byter till 8800gt?

Visa signatur

Gigabyte 890GPA-UD3H, AMD Phenom II x6 1055T, 16(4x4GB 1333mhz DDR3, Gigabyte GTX670 2GB OC, OS: Win 7 64-bit, HDD:Corsair Force 3 240GB SSD + 2*250GB Spinpoint F1(Raid0) + 2TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mexpex
För mig är det inte ett krav att spela spelen i max, men det ger ju en bättre spel känsla. Själv är jag van att bara kunna spela spel i medel eller på låga inställningar. Min förra dator var inte precis en prestanda dator.
Det ända jag vill byta ut i den datorn jag har nu är grafik kortet (8600gt). Det blir väl ändå en hyfsad prestanda ökning om man byter till 8800gt?

Ja.

Kortet ska räcka framåt 6 månader eller så tills nästa generation kommer.
och ja, det slår ett 8600 med råge.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Tänk så här: 8800GT maxar (1280 x 1024) alla spel som finns ute idag. Spel som kommer ut om ett år kommer du garanterat inte kunna köra på max med ett 8800GT, MEN grafiken kommer att förbli som dagens spel i högsta inställningar. Alltså om du är nöjd med nya spelens grafik då kommer räcka ett 8800GT många år framöver.

Visa signatur

NZXT Hush | Gigabyte GA-MA60G-S3H | Corsair CL4 2Gb | AMD X2 6000+ | XFX 8800GT 512Mb | WD Caviar 250Gb

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alcoholica
Tänk så här: 8800GT maxar (1280 x 1024) alla spel som finns ute idag. Spel som kommer ut om ett år kommer du garanterat inte kunna köra på max med ett 8800GT, MEN grafiken kommer att förbli som dagens spel i högsta inställningar. Alltså om du är nöjd med nya spelens grafik då kommer räcka ett 8800GT många år framöver.

Nja, antalet polygoner och andra saker brukar vara identiska i höga som låga inställningar i de flesta spel, så spelen kommer gradvis bli fulare och fulare tror jag...

Permalänk

Ja, men jag menar att den grafiknivå som man uppnår idag med ett 8800GT tror jag man man kommer kunna få även om 5 år. Jag tror det kommer dröja många många år tills 8800GT inte alls kommer att stödjas av spel eftersom de blir så krävande.

Ett GeForce 4 MX t.ex. klarar att köra en del "nya" spel och hur gammal är det koret? Skulle gissa på minst 5 år. Grafiken man lyckas få i nya spel med ett GeForce MX är visserligen ruttet jämfört med spelens potential, men grafiken är likadan som den var när kortet räknades som ett "monsterkort".

Eller tänker jag fel?

Visa signatur

NZXT Hush | Gigabyte GA-MA60G-S3H | Corsair CL4 2Gb | AMD X2 6000+ | XFX 8800GT 512Mb | WD Caviar 250Gb

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alcoholica
Ja, men jag menar att den grafiknivå som man uppnår idag med ett 8800GT tror jag man man kommer kunna få även om 5 år. Jag tror det kommer dröja många många år tills 8800GT inte alls kommer att stödjas av spel eftersom de blir så krävande.

Ett GeForce 4 MX t.ex. klarar att köra en del "nya" spel och hur gammal är det koret? Skulle gissa på minst 5 år. Grafiken man lyckas få i nya spel med ett GeForce MX är visserligen ruttet jämfört med spelens potential, men grafiken är likadan som den var när kortet räknades som ett "monsterkort".

Eller tänker jag fel?

Geforce MX var aldrig ett monsterkort, men visst kan man spela de flesta spel såvida det stöds av tillverkaren av spelet

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

det jag menade med det jag skrev maxar du håller det inte länge (AA/AF) men nöjer du dig med högsta upplösning klarar det garanterat 1år frammåt. själv satt jag på ett x850xt i 3år o klarade alla spel i högsta upplösningen (1280x1024) o högsta inställningar som fanns i spelen i dom allra flesta fall inte AA/AF.. fick köpa nytt när RB six las vegas kom ut mitt kort stödde inte var det nu var för nåt skit man behövde

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lordmax
det jag menade med det jag skrev maxar du håller det inte länge (AA/AF) men nöjer du dig med högsta upplösning klarar det garanterat 1år frammåt. själv satt jag på ett x850xt i 3år o klarade alla spel i högsta upplösningen (1280x1024) o högsta inställningar som fanns i spelen i dom allra flesta fall inte AA/AF.. fick köpa nytt när RB six las vegas kom ut mitt kort stödde inte var det nu var för nåt skit man behövde

shader 3.0
x800 seriens största fel var att det inte stöder shader 3.0 av någon underlig anledning. fast jag vet inte vilket som är värst egentligen. att det inte stöder det weller att spelen inte klarar sig utan det. Man förlorar ju kunder på det viset som speltillverkare.

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alcoholica

Ett GeForce 4 MX t.ex. klarar att köra en del "nya" spel och hur gammal är det koret? Skulle gissa på minst 5 år. Grafiken man lyckas få i nya spel med ett GeForce MX är visserligen ruttet jämfört med spelens potential, men grafiken är likadan som den var när kortet räknades som ett "monsterkort".

Ja, jag sitter på ett GeForce4 Ti 4600 just nu(är dags att uppgradera,vet, skapa bara vänta på julen:P) och jag klarar av att spela en del nyare spel. Med rejält låga krav men ändå

Visa signatur

CPU: Intel i5-3570K| GPU: Gigabyte Windforce GTX 670 | Minne: Corsair Vengeance 1600Mhz 16GB | Mobo: ASRock Z77 Extreme4 | SSD: Samsung 830-Series 128GB| Lagring: 500GB Internt, 2+1TB Externt | Chassi: Fractal Design Define R4 Black | PSU: Corsair TX 650W | OS: Windows 7 64-bit

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderade från ett 8600gt och det är en saftig uppgradering lovar jag dig ;).

Jag har tänkt ha mitt 8800gt tills jul som det är , då skall jag köpa nytt mobo/minne/cpu, sen blir det ett till 8800gt. Sli alltså.

Sen väntar jag tills Nvidia 9xxx serien.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.