Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Diamond läcker information om HD 3800-serien

Permalänk
Melding Plague

Diamond läcker information om HD 3800-serien

Det är inte särskilt ovanligt att grafikkortstillverkare, slarvigt, lägger upp information om ej tillkännagivna produkter på sin webbplats. Nästa på tur är tillverkaren Diamond som har visat upp specifikationerna för sina kommande RV670-baserade grafikkort.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"There are no prices of real pictures of the cards posted but we have a pretty good idea of both. And now we wait." - från Techconnect

tycker jag summerar allt... hope they dont crack under pressure...

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Medlem

jag har inga bra erfarenheter från ati kort men jag känner på mig att de kan överraska positivt denna gång:)

Permalänk
Medlem

Får la' se hur allting funkar nu i slutet av månaden. Jag ville ändå se GDDR4 minne även i HD3850. Hur blir det med HDMI och Tessalation för HD3870?
[Edit]
Jodå, läste lite snabbt - båda sakerna finns där. HDMi är alltid en bra sak att ha om man råkar snubbla över en trevlig TV-skärm man kan köra lite fetare upplösningar på, om man som mig än idag sitter på en 17" CRT en månad till, eller om man vill spela upp lite film eller vad som helst.

Inbyggd fysik verkar också lovande.
Det som jag är mest intresserad av att se är hur de löst AntiAliasing-problemen och hur mycket ström dessa små liven tar upp.

Permalänk

vf inte 384 bus?

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda
vf inte 384 bus?

Behövs det?

Det stod inga rekommenderade nätaggsspecifikationer?
Tänkte mest så man kan ta den minus 200 Watt, och sedan få ett hum om hur mycket det förbrukar.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda
vf inte 384 bus?

ATi hade tidigare 512-bitar för att kompensera en ofärdig design och kompensera det bristande stödet på AntiAliasing hårdvara, vilket är starkt på pappret men kanske lite overkill i verkligheten.
256-bitar funkar absolut, se bara på 8800GT som dödar 2900XT på 512-bitar och 8800GTS på 320-bitar.

Vågar de slänga ut en så pass smal buss på ett nytt kort så lovar det en komplett färdig design utan direkta kompromisser.

Preliminärt vågar jag gissa på att en HD3850 kommer funka på en 400W nätdel, om kanske inte även HD3870 eftersom den sistnämnda använder sig av GDDR4 som är energisnålare än GDDR3. Har man en 750W nätdel så funkar ju Crossfire + Phenom och ett gäng hårddiskar och optiska läsare utan att stressa saker allt för mycket.

Permalänk
Medlem

[citat]Grafikkorten använder 320 "Stream"-processorer[/citat]

Detta låter väl ändå som sjukt mycket? Nya GTS skulle väl bara ha 112 Stream-processorer?!

Enligt alla dessa specs så kan man tro att det ser rätt självklart ut att detta kommer vara ett kort som lätt tar sig an GT/GTX och våldtar det?

Permalänk
Medlem

1.2GHz klockfrekvens på minnet, antar att det Inte är "effektiv" klockfrekvens (DDR)?

Varför krångla till det om så är fallet?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Hedersmedlem

En kort som faktiskt kan hanterar DX10 vore trevligt...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

E det nån som tänker köpa den här kortet?

Det ska jag iaf... =).. en hd 3870... jag e nöjd med min X1950XTX crossfire edition.. .. Fattas bara dx10.

PS: posta ja eller nej till köpet att kortet. intressant och veta hur många tänker köpa den.

Permalänk
Medlem

Jösses såna kommentarer

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wconstantine
[citat]Grafikkorten använder 320 "Stream"-processorer[/citat]

Detta låter väl ändå som sjukt mycket? Nya GTS skulle väl bara ha 112 Stream-processorer?!

Enligt alla dessa specs så kan man tro att det ser rätt självklart ut att detta kommer vara ett kort som lätt tar sig an GT/GTX och våldtar det?

Jo men det är annat som spelar in också.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aztro_dj
E det nån som tänker köpa den här kortet?

Det ska jag iaf... =).. en hd 3870... jag e nöjd med min X1950XTX crossfire edition.. .. Fattas bara dx10.

PS: posta ja eller nej till köpet att kortet. intressant och veta hur många tänker köpa den.

köper du det bara för att det är ett radeon eller? kan ju vara bra att veta om det är bra före man köper det...

så NEJ det kommer jag inte, om det inte överraskar hur mycket som helst i prestanda och pris...

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Problemet med DX10 är inte nödvändigtvis just DirectX10 stödet i sig självt - utan mycket baserat på det löjliga systemet som krävs för att, på pappret, köra detta. Förlorade själv 30% prestanda i Windows Vista Ult. i jämförelse mot XP, båda med senaste drivers.
Det enda konsumtenten kan märka av DX10 i grunden skulle kunna vara bättre flyt då DX10 innebär att utvecklarna kan dedikera olika streamprocessorer och dylikt till att göra olika kommandon på ett mer dynamiskt sätt än idag, bland flera andra aspekter, tyvärr kompenserar detta idag inte vad Vista misshandlar ned med.

Svar till Wcon:
Jo, ATi har haft 320SP ett tag - redan 2900XT hade 320 Steamprocessorer, men på halva hastigheten av dem vi ser hos 8800GTX (1,3ghz? därmed ~650mhz?) så rent teoretiskt borde ATi redan haft ett försprång sedan ett tag, men tyvärr blev aldrig R600 så färdigställd att det går att göra ett enhetligt test mellan G80s och R600s sådanna SP.
8800GT kör 112SP om jag inte är helt tokig, på 1,5GHZ, så det är där nästan all kraft ligger. Kan ATi lyckat fixa till ett komplett chipset (vilket alltind tyder på) kan de få extremt bra prestanda med antalet SP, speciellt om hastigheten är ökad bara ett snäpp.

Som jag tidigare nämnt så tyder ju 256-bit bussen på lovande chipset, då ATi inte tvingas köra igång 512-bitar för att kompensera andra brister. Sedan finns det, rent konkret, inte mycket att vinna på högra bithastigheter mer än på pappret riktigt än.

Jag kommer själv köpa HD3870 eller deras nästa produkt som bygger på R680 beroende på dagsläget då - kommer försöka mig på en Phenom X4 vid lanseringen för att bli av med min helt oklockbara, energihungriga 90nm-baserade CPU så man får lite mer prestanda rätt ur kartongen - sålänge MSI lägger ut kompatibla BIOS som gör saker lite roligare att köra på för X580 moderkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wconstantine
[citat]Grafikkorten använder 320 "Stream"-processorer[/citat]

Detta låter väl ändå som sjukt mycket? Nya GTS skulle väl bara ha 112 Stream-processorer?!

Enligt alla dessa specs så kan man tro att det ser rätt självklart ut att detta kommer vara ett kort som lätt tar sig an GT/GTX och våldtar det?

hd2900xt har även det 320 stream-processorer, om du jämför specsen med hd2900xt ser du att allt är lägre?? men det som är bra är ju 55nm hoppas det gör någon skillnad och hoppas fps blir högre bara

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
köper du det bara för att det är ett radeon eller? kan ju vara bra att veta om det är bra före man köper det...

så NEJ det kommer jag inte, om det inte överraskar hur mycket som helst i prestanda och pris...

Nää .. jag köper inte den för att det e en "Radeon" ... jag vet att att det gick inte bra med HD2000 series .. men jag tror att det här nya kortet kommer verkligen att kick ass....

Permalänk
Medlem

VARFÖR KAN JAG INTE CITERA!? >: (
Andre_H:
Hd2900XT var byggt på ett ofärdigt chip, därmed är det svårt att säga om dessa 320 streamprocessorer har ett riktigt övertag eller inte, rent praktiskt. På pappret är ju 2900XT fortfarande ett av de bästa korten som finns, men som sagt, kortet blev aldrig riktigt färdigt. Skulle det blivit färdigt skulle det nog inte blöda så mycket ström som det gör då Nvidia sitter på samma processoryta.

ATi kompenserade mycket av den bristande komplettheten av produkten med hög bitbuss istället vilket på kort sikt funkar utmärkt för viss prestanda, men inte alls i jämförelse med t.ex. 8800GT trots att den kör på halva bitbussen.

Som Aztro säger, det gick dåligt med HD2000 eftersom de fick en dålig start och en sen sådan tillsammans med ett utfärdigt utbud och lansering i all hasst. Men ATis gamla X1950XTX var ju det bästa high-end kortet i sin tid - visst, Nvidia hade 7950GX2 men det för både ett gigantiskt dyrt kort samtidigt som bara begränsat antal applikationer faktiskt använde tekniken på den tiden. Man ska inte se ATi som förlorarare pga. en dålig serie. Jag säger bara: GeForce FX5000-serien.

Problemet är nog att det inte finns ett tredje företag som arbetar grafikprocessorer - då hade saker sett annorlunda ut. Problemet är ju att det är en marknad som domineras av två företag och en investering i ett nytt företag är lika hopplöst som att spendera pengar på att utveckla program till Sonys PlayStation 3, det är epic failure redan från första stund.

[Gramatik och osammanhängande text beror på trötthet, inte på nonschalans - att börja skolan igen efter lovet är skit]

Permalänk
Medlem

Något stämmer inte, eller så har någon skrivit fel.

I "smörj" texten står det DX 10.1

I informations rutan till respektive graffikort står det 10.0 ?

Vilket ska man tro på?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Citatproblem igen.
AkUs:
Kom ihåg att DX10.1 inte innebär egentligen någonting alls mer än ett standard Microsoft vill dra igång för att tvinga folk köpa ny hårdvara igen. I grund och botten är det enda konkreta med DX10.1 krav på 4xAA och Tessalation - alltså inget nytt och inget du vill spendera pengarna på för flashigheten då ingen utvecklare bryr sig ett skvatt för det innefattar inget som gynnar dem. Sedan är DX10 i grund och botten ett sätt att lura oss konsumenter då det egentligen bara är en ny platform utvecklarna bygger på - allting är tekniskt möjligt att spela upp på DX9 maskiner.

Men. DX10.1 kommer finnas med i R670.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Något stämmer inte, eller så har någon skrivit fel.

I "smörj" texten står det DX 10.1

I informations rutan till respektive graffikort står det 10.0 ?

Vilket ska man tro på?

Det är directX 10.1 "kompatibelt."

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte samma tidspress på mig att uppgradera efter att man tappat sugen en del på Crysis pga allt negativt som skrivits och att demon inte gjorde mig särskilt exalterad. Men planen är ju nytt ATI kort ihop med en Phenom X4. Tråkigt nog vågar man ju inte hoppas för mycket på prestandan ännu, tystnaden från AMD gör en onekligen orolig...

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Avstängd

Mjo ifall man jämför Nvidias och ATI's specifikationer... ja då är det ganska underligt hur Nvidia-korten presterar så bra som de gör.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

värdelöst att korten har tappat så mycket i klockfrekvens. Det är i grund och botten samma kärna, och med bara snäppet vassare klock borde det inte prestera så mycket bättre tyvärr, vad jag tror. Ta tex. 3850 som skulle ha haft en klock på 750 jämförelse mot 743 på R600 och 825 på gladiator.

Jag tror inte det blir så mycekt bättre än hd2900xt och det verkar helt enkelt jättelöjligt att byta namn till hd3xxx serien. fåningt namn på en gammal krets.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

Virre39:
Förutsättningarna är annorlunda, 55nm mot 80nm - potentiellt färdigt chip mot ett ofärdigt sådannt. En av de viktigaste anledningarna för ATi att byta till 3000-serien är ju för att HD2000-serien fått så dålig PR att de inte vågar riskera att slänga ut en, som exempel, 2900XTX eller dylikt.

Klockhastigheterna är inte så viktiga, G80 presterade bra på ännu lägre hastigheter och med en 55nm krets har man väldigt god potential för överklockning - de kanske kör en fuling som Intel gör, ha ett litet och stabilt chip och släng ut det på alldeles för låga frekvenser för att inbilla folk att den klockar utav bara helsicke.

Sedan är problemet med 2900XT inte att tekniken är dålig - bara ofärdig.

Permalänk
Medlem

jag tycker att du skriver bra Mr.borka

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Problemet med DX10 är inte nödvändigtvis just DirectX10 stödet i sig självt - utan mycket baserat på det löjliga systemet som krävs för att, på pappret, köra detta. Förlorade själv 30% prestanda i Windows Vista Ult. i jämförelse mot XP, båda med senaste drivers.
Det enda konsumtenten kan märka av DX10 i grunden skulle kunna vara bättre flyt då DX10 innebär att utvecklarna kan dedikera olika streamprocessorer och dylikt till att göra olika kommandon på ett mer dynamiskt sätt än idag, bland flera andra aspekter, tyvärr kompenserar detta idag inte vad Vista misshandlar ned med.

Svar till Wcon:
Jo, ATi har haft 320SP ett tag - redan 2900XT hade 320 Steamprocessorer, men på halva hastigheten av dem vi ser hos 8800GTX (1,3ghz? därmed ~650mhz?) så rent teoretiskt borde ATi redan haft ett försprång sedan ett tag, men tyvärr blev aldrig R600 så färdigställd att det går att göra ett enhetligt test mellan G80s och R600s sådanna SP.
8800GT kör 112SP om jag inte är helt tokig, på 1,5GHZ, så det är där nästan all kraft ligger. Kan ATi lyckat fixa till ett komplett chipset (vilket alltind tyder på) kan de få extremt bra prestanda med antalet SP, speciellt om hastigheten är ökad bara ett snäpp.

Som jag tidigare nämnt så tyder ju 256-bit bussen på lovande chipset, då ATi inte tvingas köra igång 512-bitar för att kompensera andra brister. Sedan finns det, rent konkret, inte mycket att vinna på högra bithastigheter mer än på pappret riktigt än.

Jag kommer själv köpa HD3870 eller deras nästa produkt som bygger på R680 beroende på dagsläget då - kommer försöka mig på en Phenom X4 vid lanseringen för att bli av med min helt oklockbara, energihungriga 90nm-baserade CPU så man får lite mer prestanda rätt ur kartongen - sålänge MSI lägger ut kompatibla BIOS som gör saker lite roligare att köra på för X580 moderkort.

Tack för svaret, du verkar kunna dina saker.
Ser fram emot prestandatesterna, blir antingen ett HD3870 eller ett 8800GTS (med G92).

Permalänk
Medlem

JAG SKA KÖPA ETT HD3870!!!! kommer den kosta runt 2500?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
VARFÖR KAN JAG INTE CITERA!? >: (
Andre_H:
Hd2900XT var byggt på ett ofärdigt chip, därmed är det svårt att säga om dessa 320 streamprocessorer har ett riktigt övertag eller inte, rent praktiskt. På pappret är ju 2900XT fortfarande ett av de bästa korten som finns, men som sagt, kortet blev aldrig riktigt färdigt. Skulle det blivit färdigt skulle det nog inte blöda så mycket ström som det gör då Nvidia sitter på samma processoryta.

ATi kompenserade mycket av den bristande komplettheten av produkten med hög bitbuss istället vilket på kort sikt funkar utmärkt för viss prestanda, men inte alls i jämförelse med t.ex. 8800GT trots att den kör på halva bitbussen.

Som Aztro säger, det gick dåligt med HD2000 eftersom de fick en dålig start och en sen sådan tillsammans med ett utfärdigt utbud och lansering i all hasst. Men ATis gamla X1950XTX var ju det bästa high-end kortet i sin tid - visst, Nvidia hade 7950GX2 men det för både ett gigantiskt dyrt kort samtidigt som bara begränsat antal applikationer faktiskt använde tekniken på den tiden. Man ska inte se ATi som förlorarare pga. en dålig serie. Jag säger bara: GeForce FX5000-serien.

Problemet är nog att det inte finns ett tredje företag som arbetar grafikprocessorer - då hade saker sett annorlunda ut. Problemet är ju att det är en marknad som domineras av två företag och en investering i ett nytt företag är lika hopplöst som att spendera pengar på att utveckla program till Sonys PlayStation 3, det är epic failure redan från första stund.

[Gramatik och osammanhängande text beror på trötthet, inte på nonschalans - att börja skolan igen efter lovet är skit]

Har undrat länge vad som gjort hd2900xt prestera sämre än GTX så många spel när alla nästan alla nummer man ser i specs är högre. Drivrutinerna eller hårdvaran? Har läst att det är något som flaskhalsar men just vad felet ligger i har det inte stått. Om det är själva GPUń som var fel far de åtgärdat alla fel i R600 till R670? Jag tror hellre att R700 blir ett monster, hoppas på en förbättring redan men att kortet kommer äga allt...? 2900 äger om man inte vet hur det presterar massa olika spel. Jag vet inte hur 3xxx korten presterar i ett enda spel och kan bara hoppas det är bra.

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Hmmm HD3870 ser riktigt intressant ut. Kanske till och med blir en sådan istället för det planerade köpet av ett 8800GT. Men först måste jag se tester... aldrig i livet att jag köper ett HD3870 om det blir HD2000 historien om igen (inte för att HD2000 var dålig, men köper jag ett nytt kort förväntar jag mig att faktiskt kunan köra med kantutjämning på, iallafall lite, utan att prestandan ska halveras).

Någon gissning på priset? Omkring 2500 är vad jag tänker ge för ett nytt, så om det går mer än det så blir det ett 8800GT.