Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Jaaa, fick min MacBook idag

Tur som attan att min bror var hemma dock, för UPS kom hit typ vid ett tiden och knackade på (utan att ha ringt i förväg) och då var jag inte hemma.

Men nu sitter jag här och installerar OS X, satte i en egen större disk, tydligen 40 minuter kvar (även om det stått så nu i några minuter). Vill bara ha igång det så jag kan börja leka!

Trevligt! Vilken dag skickades din MacBook iväg?

Visa signatur

HTPC: Antec Fusion Black 430 / Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz / Asus P5E-VM HDMI / Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400 4 GB / Western Digital Caviar GP 750GB / Scythe Ninja Mini / Noctua NF-S12-1200 120mm *2 / Gigabyte GeForce 9600GT Heatpipe Dual-DVI 512MB

Permalänk
Medlem

Det faktiskt längre tid än vad OS X installationen visar. De är inte mycket bättre än Microsoft på den punkten.

Här är en juste artikel för oss som har fått upp ögonen för Mac, en intressant sak är att när Vista släpptes var det bara Apple som lyckades öka sina marknadsandelar...

http://macworld.idg.se/2.1038/1.130117

Visa signatur

Dator 1: MacBook 13 inch White * Intel GMA 950 * 2 Ghz Intel Core Duo 64 667Mhz * 2048Mb 667Mhz RAM * SATA 160Gb HDD * DVD+-RW

Dator 2: Asus P5RD1-V S755 * ATI Radeon X1650 Pro Gamer 256mb * Intel P4 505 EMT64 2,66GHz * 2x Kingston DDR400 512Mb * SATA 160Gb HDD"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freddo_mAN
Trevligt! Vilken dag skickades din MacBook iväg?

Den skickades den 6/11 (sitter och skriver på den just nu )

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freddo_mAN
Trevligt! Vilken dag skickades din MacBook iväg?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluetech
Det faktiskt längre tid än vad OS X installationen visar. De är inte mycket bättre än Microsoft på den punkten.

Här är en juste artikel för oss som har fått upp ögonen för Mac, en intressant sak är att när Vista släpptes var det bara Apple som lyckades öka sina marknadsandelar...

http://macworld.idg.se/2.1038/1.130117

Då hade jag tur med andra ord, för för mig gick det snabbare än dem utlovade 40 minutrarna (gick väll på 25-30 minuter skulle jag tro).

Visa signatur

Permalänk

rastersize: Min skickades också 6/11, men jag har har inte fått något mail om att den har skickats!

Idag har jag dock fått en: Assigned Carrier: "NL DISTRIBUTION CENTER" och ett "Carrier Tracking Number".

Samtidigt har datumen för när jag väntas få MacBooken ändrats till idag istället för den 15/11 typ.

Estimated Delivery Date 08 Nov 2007 (Subject to change)

Current Delivery Status - In Transit to Customer - Shipment on Schedule 8 Nov 2007

Eftersom det står dagens datum måste paketet vara ganska nära. Jag har dock fortfarande inte hittat någon sida där jag kan söka efter paketet. Har testat TNT, UPS och ytterligare någon sida jag hittade när jag googlade.

Någon som vet var man kan söka när man fått NL DISTRIBUTION CENTER som sin carrier?

Visa signatur

HTPC: Antec Fusion Black 430 / Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz / Asus P5E-VM HDMI / Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400 4 GB / Western Digital Caviar GP 750GB / Scythe Ninja Mini / Noctua NF-S12-1200 120mm *2 / Gigabyte GeForce 9600GT Heatpipe Dual-DVI 512MB

Permalänk
Medlem

Har satt i ett 2gb kta-mb667/2g minne, nu flyter det lite bättre. Parallels strular fortfarande och går långsamt så jag får nog dra in bootcamp och köra en skarp xp istället.

Permalänk
Medlem

Fick min idag jag också Vet någon om nån bra guide för nyblivna Mac-användare?

Permalänk

Kom igen någon som har fått macen kan väl skriva ihop en recension, är det så svårt? :/

Permalänk
Medlem

Macworld har en del som man kan lära sig ifrån, jag har läst deras nyheter och några "lär dig själv" manualer från deras sida under mitt år som Mac-användare. Annars har jag pratat med en del som jag känner som kört Mac ett tag för att lära mig hur det funkar.

För nybörjare kan ni börja läsa här:
http://macworld.idg.se/2.1038/1.117104

Vad gäller kortkommandon så används "bulle" (tangenten med krulliduxen och Apple loggan) istället för "CTRL" som på Windows.

För att radera en fil använder du "bulle" + "backstage", men filen hamnar bara i papperskorgen och efter det måste du klicka på "bulle" + "shift" + "Backstage" för att tömma papperskorgen.
I programmen räcker det oftas att bara klicka på "backstage" för att ta bort en fil (t.ex. i "iCal", "iTunes" och "Adressbok".

Detta gäller i OS X 10.4 Tiger tror att det kan vara annorlunda i Leopard:
F9 = "Expose" alla fönster
F10 = "Expose" fönster av samma program
F11 = "Expose" Visa skrivbordet
F12 = Visar "Dashboard"

Redan nu kanske ni har fattat att ni inte stänger av programmet utan bara fönstret när ni klickar på den röda knappen i vänstra hörnet. För att stänga programmet klicka på namnet i menyraden högst upp på skärmen (T.ex. i mitt fall "Firefox" -> "Avsluta Firefox") eller använd kortkommandot "bulle" + "Q".
Vill ni bara stänga ett fönster i ett program (oftast i "Finder") klickar ni "bulle" + "W".

En skön sak med Apple är Touchpaden som ni borde aktivera fullt ut. Gå in i "Systeminställningar" -> "Tangentbord och mus" -> "Styrplatta" och anpassa efter eget behov. Det bästa här är när man ska scrolla och högerklicka. För att scrolla sätt två fingrar på plattan och dra med det ena fingret (går både i X- och Y-led!). För att högerklicka markera filen med ett klick och håll kvar fingret för att sedan klicka med ett till finger!

Är det något mer ni vill veta så ska jag se om jag kan svara på det.

Visa signatur

Dator 1: MacBook 13 inch White * Intel GMA 950 * 2 Ghz Intel Core Duo 64 667Mhz * 2048Mb 667Mhz RAM * SATA 160Gb HDD * DVD+-RW

Dator 2: Asus P5RD1-V S755 * ATI Radeon X1650 Pro Gamer 256mb * Intel P4 505 EMT64 2,66GHz * 2x Kingston DDR400 512Mb * SATA 160Gb HDD"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluetech
Bra grejer

Japp har hunnit lista ut en del av dom där sakerna, högerklick-grejen lät grymt användbart, lite jobbigt att ctrl-klicka hela tiden. Tack!

Permalänk

Bluetech: Tack! Dina tips uppskattas! Jag älskar tangentbords-kort-kommandon och är rädd för att jag kommer känna mig vilse nu när min MacBook trillar in på måndag. Du får gärna komma med fler tips om du har några.

Visa signatur

HTPC: Antec Fusion Black 430 / Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz / Asus P5E-VM HDMI / Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400 4 GB / Western Digital Caviar GP 750GB / Scythe Ninja Mini / Noctua NF-S12-1200 120mm *2 / Gigabyte GeForce 9600GT Heatpipe Dual-DVI 512MB

Permalänk
Medlem

har macbooken santa rosa nu? hur flyter det på med hdfilm, x264 tror ja det heter

Visa signatur

macbook, vista 64bit på q6600, Saphire hd4870 1 GB, CORSAIR 4GB DDR2 XMS2, ASUS P5Q PRO P45, CORSAIR HX 520W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f|lle
har macbooken santa rosa nu? hur flyter det på med hdfilm, x264 tror ja det heter

Japp det är santa rosa nu, vet inte hur det är med 1080p har ingen skärm som klarar det så men 720p QuickTime trailer ifrån Apple funkar fint (har ingen HD-DVD/Bluray spelare att testa med).

Edit: Testade med en 1080p trailer ifrån Apple och det gick så där i fullscreen, lite eftersläpningar men inget man störde sig på direkt (i alla fall inte i en trailer).

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Japp det är santa rosa nu, vet inte hur det är med 1080p har ingen skärm som klarar det så men 720p QuickTime trailer ifrån Apple funkar fint (har ingen HD-DVD/Bluray spelare att testa med).

Edit: Testade med en 1080p trailer ifrån Apple och det gick så där i fullscreen, lite eftersläpningar men inget man störde sig på direkt (i alla fall inte i en trailer).

Lust att skriva en recension på datorn?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freddo_mAN
Bluetech: Tack! Dina tips uppskattas! Jag älskar tangentbords-kort-kommandon och är rädd för att jag kommer känna mig vilse nu när min MacBook trillar in på måndag. Du får gärna komma med fler tips om du har några.

Ett annat tips jag har är så kallade aktiva hörn. Med den funktionen kan ni styra olika funktioner som Dashboard och Exposé genom att föra muspekaren till skärmens fyra hörn, kan kännas störande när man av en slump flyger iväg med musen men efter ett tag lär man sig. ("Systeminställningar" -> "Dashboard & Exposé")

Vill man söka efter ett ord eller en fras på en webbsida så tryck "bulle" + "F" så kommer en liten sökruta upp längstner i webbläsaren.

Om ni använder en extern bildskärm och vill använda den som huvudskärm (Har själv en 19" widescreen från Samsung när jag jobbar med datorn hemma) så har jag två tips:

1. När man ansluter en extern skärm flyttas inte menyraden (den högst upp) eller dockan (där programmen ligger) automatiskt till den nya skärmen. För att göra detta som en standardinställning gå in på "Systeminställningar" -> "Bildskärmar" och dra sedan den lilla vita listen till den andra skärmen som visas. Ni kan också ändra placering av den externa skärmen. T.ex. om ni har den externa skärmen vänster om datorn så bara dra den dit du vill.

2. Om ni inte vill använda skärmen på MacBooken utan bara den externa är det lite trixit. Först måste man ansluta en mus och ett tangentbord (antingen med USB eller Bluetooth). Fäll sedan ihop datorn och sätt i sladden till den externa skärmen. Tryck på valfri tangent och bilden ska dyka upp på den externa skärmen.
Det är lite klurigt exakt hur det funkar, men efter 2-3 försök borde ni få in det, ibland ska man vänta 2 sekunder med att ansluta skärmen. Nackdelen med att slo ihop datorn är att den inte får lika bra lufttillströmning vilket leder till högljudda fläktar vid prestanda användning. Men det är inte farligt.

VLC funkar till Macen men jag rekommenderar er att ladda hem codecs som ni lägger in i "Macintosh HD" -> "Bibliotek" -> "Quick Time" för att kunna spela upp AVI-filmer i "Front Row".
Det är bara att googla på "Quick Time avi DivX codecs" vilket jag tror ni vet hur man gör.

OS X klarar av .zip filer men för att zippa upp/ner .rar och .tar filer kan ni googla på "Stuffit Expander". Tror det kostar egentligen men provtiden är obegränsad om jag minns rätt.

Hela OS X har en underbar "dra och släpp" funktion. Ska ni flytta en fil eller något annat så är det bara att dra den dit den ska. Har ni t.ex. en bild på skrivbordet ni vill lägga i mappen "Bilder" tar ni bara den och för den över "Machintosh HD" vänta tills mappen öppnas och dra den vidare mot bildmappen.

Kommer säkert med fler tips senare... men nu ska jag sova.

Visa signatur

Dator 1: MacBook 13 inch White * Intel GMA 950 * 2 Ghz Intel Core Duo 64 667Mhz * 2048Mb 667Mhz RAM * SATA 160Gb HDD * DVD+-RW

Dator 2: Asus P5RD1-V S755 * ATI Radeon X1650 Pro Gamer 256mb * Intel P4 505 EMT64 2,66GHz * 2x Kingston DDR400 512Mb * SATA 160Gb HDD"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insanewithmybody
Lust att skriva en recension på datorn?

Inte så väldigt bra på det där, men säg vad du vill veta så skall jag försöka testa det och skriva vad jag tyckte. Har dock inte någon MacBook av förra revisionen, men jag känner en som har så jag kan möjligen jämföra lite.

Jag vet inte hur det var med revisionen/erna tidigare men nu går det i alla fall att titta på 720p film (testat med trailers ifrån Apple.com) utan några problem, 1080p går inte riktigt lika bra (man märker ibland viss eftersläping i bilden). Detta då med QuickTime.

En sak som jag tycker är "lite jobbig" är väll att om man drar igång t.ex. kompilering (så att processorn verkligen får jobba järnet) så börjar fläktarna, som annars är i princip ljudlösa, låta något väldigt mycket. Testade att ställa mig utanför mitt rum, 3 meter ifrån datorn, och stänga dörren och jag kunde fortfarande höra datorn. Men detta märker man bara av då man pressar datorn till max ett tag så inte stört mig.

Kan nämna att då jag testade 720p och 1080p film så ökade aldrig fläktarnas hastighet.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Inte så väldigt bra på det där, men säg vad du vill veta så skall jag försöka testa det och skriva vad jag tyckte. Har dock inte någon MacBook av förra revisionen, men jag känner en som har så jag kan möjligen jämföra lite.

Jag vet inte hur det var med revisionen/erna tidigare men nu går det i alla fall att titta på 720p film (testat med trailers ifrån Apple.com) utan några problem, 1080p går inte riktigt lika bra (man märker ibland viss eftersläping i bilden). Detta då med QuickTime.

En sak som jag tycker är "lite jobbig" är väll att om man drar igång t.ex. kompilering (så att processorn verkligen får jobba järnet) så börjar fläktarna, som annars är i princip ljudlösa, låta något väldigt mycket. Testade att ställa mig utanför mitt rum, 3 meter ifrån datorn, och stänga dörren och jag kunde fortfarande höra datorn. Men detta märker man bara av då man pressar datorn till max ett tag så inte stört mig.

Kan nämna att då jag testade 720p och 1080p film så ökade aldrig fläktarnas hastighet.

Börja med att fixa bilder på den så man får se den nya macbooken in action

Permalänk
Medlem

Som nybliven Macbook -ägare är jag än så länge nöjd. Allt är förstås nytt och obekant när det kommer till OSX, men man lär sig snabbt.

Verkar som att jag lyckats köpa en dator utan några tillverkningsfel (peppar peppar). Skärmen upplevs som större än vad den är. Tangentbordet kräver lite tillvänjning, men börjar nu få kläm på den
En sak som stör mig lite är den vassa kanten vid handleden.

Har haft lite strul med WLAN:et men misstänker att det är min router som bajar ur. Vad får ni för temperatur på era Airport -kort? Min kommer upp i 70c vid belastning, men då måste det sägas att det är ganska varmt i rummet, sisådär 24-25 grader.

Visa signatur

[Bird200]Du skall vara försiktig med att tro, du tilltalar en läkarkandidant av andra rang.

Permalänk

Har tagit en del bilder nu, men batterierna i kameran tog slut och jag har ingen nätadapter.
Så ni får vänta på att batterierna laddas

Edit: En sak som jag stör mig på dock, vilket inte är Apples fel utan snarare Adobes, är att Photoshop inte går att installera på ett filsystem som skiljer på versaler och gemener. Något som dock är Apples fel är att FileVault inte heller går att använda på ett sådant filsystem, riktigt dåligt utav båda företagen det osar lathet lång väg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insanewithmybody
Börja med att fixa bilder på den så man får se den nya macbooken in action

Det är ju bara att googla lite? Den skiljer sig inte från den gamla macbooken externt.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man får OSX att sluta skapa en ._filnamn för varje fil man kopierat över till en smb share? Hittade hur man får den att sluta skräpa ner med .DS_Store på monterade nätversksdiskar.
Att ha ett schemalagt script som söker igenom alla shares är det enda sättet jag hittat och är i mitt tyckte inte en fullgod lösning.

Edit: Finns tydligen ett program som ser till att inga såna filer skapas på shares, men det vore ju bizarrt om man skulle behöva köpa ett program för att slippa skapandet av såna filer.
http://www.zeroonetwenty.com/blueharvest/

Visa signatur

[Bird200]Du skall vara försiktig med att tro, du tilltalar en läkarkandidant av andra rang.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EggZ
Som nybliven Macbook -ägare är jag än så länge nöjd. Allt är förstås nytt och obekant när det kommer till OSX, men man lär sig snabbt.

Verkar som att jag lyckats köpa en dator utan några tillverkningsfel (peppar peppar). Skärmen upplevs som större än vad den är. Tangentbordet kräver lite tillvänjning, men börjar nu få kläm på den
En sak som stör mig lite är den vassa kanten vid handleden.

Har haft lite strul med WLAN:et men misstänker att det är min router som bajar ur. Vad får ni för temperatur på era Airport -kort? Min kommer upp i 70c vid belastning, men då måste det sägas att det är ganska varmt i rummet, sisådär 24-25 grader.

Mitt Airport-kort når också ~70 grader vid load.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Var ser ni Airport-temperaturen? Har iofs aldrig upplevt att den blir varmare än vanligt. Använder nästan uteslutande bara trådlöst på min macbook.

Måste ge Airport-kortet ett stort plus då det verkar ha mycket bättre mottagning/täckning än min gamla dators Intel 2200BG-kort. Det bara fungerar.. överallt.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Var ser ni Airport-temperaturen? Har iofs aldrig upplevt att den blir varmare än vanligt. Använder nästan uteslutande bara trådlöst på min macbook.

Kikar med iStat Pro.

Visa signatur

[Bird200]Du skall vara försiktig med att tro, du tilltalar en läkarkandidant av andra rang.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EggZ
Någon som vet hur man får OSX att sluta skapa en ._filnamn för varje fil man kopierat över till en smb share? Hittade hur man får den att sluta skräpa ner med .DS_Store på monterade nätversksdiskar.
Att ha ett schemalagt script som söker igenom alla shares är det enda sättet jag hittat och är i mitt tyckte inte en fullgod lösning.

Edit: Finns tydligen ett program som ser till att inga såna filer skapas på shares, men det vore ju bizarrt om man skulle behöva köpa ett program för att slippa skapandet av såna filer.
http://www.zeroonetwenty.com/blueharvest/

Prova att fråga i forumet för "Unix och andra operativsystem"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluetech

2. Om ni inte vill använda skärmen på MacBooken utan bara den externa är det lite trixit. Först måste man ansluta en mus och ett tangentbord (antingen med USB eller Bluetooth). Fäll sedan ihop datorn och sätt i sladden till den externa skärmen. Tryck på valfri tangent och bilden ska dyka upp på den externa skärmen.
Det är lite klurigt exakt hur det funkar, men efter 2-3 försök borde ni få in det, ibland ska man vänta 2 sekunder med att ansluta skärmen. Nackdelen med att slo ihop datorn är att den inte får lika bra lufttillströmning vilket leder till högljudda fläktar vid prestanda användning. Men det är inte farligt.

Det låter ju väldigt opraktiskt. Jag använder ofta min laptops tangentbord när jag har den inkopplad till extern skärm. har locket öppet till hälften och det fungerar skitbra. Kan man inte göra det med en macbook alltså?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Det låter ju väldigt opraktiskt. Jag använder ofta min laptops tangentbord när jag har den inkopplad till extern skärm. har locket öppet till hälften och det fungerar skitbra. Kan man inte göra det med en macbook alltså?

Nej, man måste ha ett externt tgb + mus för att endast använda en extern skärm, annars blir det mirror eller extended.

Permalänk

Inga nya rykten?

Permalänk

Den har ju redan släppts

Permalänk
Medlem

Vilket transportbolag är det apple skickar med? Trodde jag skulle få något nummer så jag kunde följa datorns väg?! Ska levereras imorrn enligt senaste mailet (för en vecka sen)... Ringer de innan? Kan man avtala tid med dem?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keiser
Vilket transportbolag är det apple skickar med? Trodde jag skulle få något nummer så jag kunde följa datorns väg?! Ska levereras imorrn enligt senaste mailet (för en vecka sen)... Ringer de innan? Kan man avtala tid med dem?

TNT brukar det vara, under my orders kan du se trackingnummer som du kan använda på tnt.se