Permalänk

Hur bra stämmer egentligen det uppskattade leveransdatum som man får av Apple?
Brukar leveransen ske innan, efter eller "mitt-i-prick"?

Beställde för övrigt en MacBook (minstingen) plus lite tillbehör idag och mitt ska skeppas imorgon (5/11) och skall komma någon gång mellan 13 och 15 november. Längtar som ett litet barn.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Jag la till en DVI adapter i konfigurationen, fick då en veckas längre leverans Skall ringa imorn och höra ifall de inte kan fixa till det.

Även jag valde till en dvi-kabel idag när jag beställde, vilket resulterade i en längre leveranstid.

Någon som vet om det verkligen tar längre tid?

Antar att den förlängda leveransen räknas ut för dom som väljer till ram/hd osv, vilket leder till att apple måste bygga om datorn...

Derox: Du får gärna dela med dig om vad dom säger när du ringer imorgon.

Visa signatur

HTPC: Antec Fusion Black 430 / Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz / Asus P5E-VM HDMI / Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400 4 GB / Western Digital Caviar GP 750GB / Scythe Ninja Mini / Noctua NF-S12-1200 120mm *2 / Gigabyte GeForce 9600GT Heatpipe Dual-DVI 512MB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freddo_mAN
Även jag valde till en dvi-kabel idag när jag beställde, vilket resulterade i en längre leveranstid.

Någon som vet om det verkligen tar längre tid?

Antar att den förlängda leveransen räknas ut för dom som väljer till ram/hd osv, vilket leder till att apple måste bygga om datorn...

Derox: Du får gärna dela med dig om vad dom säger när du ringer imorgon.

Självklart skall jag dela med mig! Jag tror det kan va så illa att om man väljer dvi adaptern i själva konfiguratorn och inte som en egen vara så lägger de ner den i själva MacBook lådan och då måste den skickas ifrån Kina och inte från Nederländerna, lite skummt i så fall. Dock har det ju lite paserat gränsen för när det går att ändra, min skall lämna fabrik den 6:e tror jag.
Lte dåligt dock, för jag beställde nog bland de första i Sverige (uppdaterade sidan tills det gick att beställa en tidigt på fredagsmorgonen), och jag har ett sent datum. Min är helt standard med ett fodral och dvi adapter.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EggZ
Om man skulle beställa en Macbook med OSX på svenska, kan man då ställa om den till engelska lite snabbt eller måste man installera om OSX på nytt med den medföljande skivan? Det är väl fler språk än svenska som hänger med på skivan?
Verkar vara en vecka kortare leverenstid om man låter bli att ändra på konfigurationen.

till skillnad från windows, så kommer OSX bara i en version, med alla språk apple stödjer. så som nån sa, man kan lätt o snabbt byta språk

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Bootcamp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gardinen
Fick hem min Macbook Pro för någon månad sedan och är väldigt nöjd med den. Det enda som krånglar med den är i samband med Windows faktiskt. Fast det skulle ju dock kunna ha något med att Bootcamp's drivrutiner inte är helt bra till Windows.

Med nya Leopard följer det med Windows drivrutiner på en CD/DVD som man matar in efter installationen av Windows. Frontrow, Apple remote m.m. funkar då. Har inte provat själv men ska tydligen gå väldigt bra.

Är det lönt att köpa nya MacBooken om man vill börja lira lite eller ska man spara ihop till Pro-modellen?

En rolig sak är ett test som Amerikanska PCWorld gjorde fungerade Vista snabbast på MacBook Pro av en skara olika bärbara datorer (källa: http://macworld.idg.se/2.1038/1.128636)

Visa signatur

Dator 1: MacBook 13 inch White * Intel GMA 950 * 2 Ghz Intel Core Duo 64 667Mhz * 2048Mb 667Mhz RAM * SATA 160Gb HDD * DVD+-RW

Dator 2: Asus P5RD1-V S755 * ATI Radeon X1650 Pro Gamer 256mb * Intel P4 505 EMT64 2,66GHz * 2x Kingston DDR400 512Mb * SATA 160Gb HDD"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Självklart skall jag dela med mig! Jag tror det kan va så illa att om man väljer dvi adaptern i själva konfiguratorn och inte som en egen vara så lägger de ner den i själva MacBook lådan och då måste den skickas ifrån Kina och inte från Nederländerna, lite skummt i så fall. Dock har det ju lite paserat gränsen för när det går att ändra, min skall lämna fabrik den 6:e tror jag.
Lte dåligt dock, för jag beställde nog bland de första i Sverige (uppdaterade sidan tills det gick att beställa en tidigt på fredagsmorgonen), och jag har ett sent datum. Min är helt standard med ett fodral och dvi adapter.

Jag ringde till Apple och frågade hur det låg till. Du hade rätt att dom skickas från Kina om man väljer till en dvi-adapter. Han skulle ändra det åt mig, men det fungerade tydligen inte, så han skulle låta en annan grupp på Apple fixa det. Men då kommer det förmodligen bli ändrat imorgon, dvs en dag extra väntan Hur som helst kommer det att gå snabbare.

Visa signatur

HTPC: Antec Fusion Black 430 / Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz / Asus P5E-VM HDMI / Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400 4 GB / Western Digital Caviar GP 750GB / Scythe Ninja Mini / Noctua NF-S12-1200 120mm *2 / Gigabyte GeForce 9600GT Heatpipe Dual-DVI 512MB

Permalänk
Medlem

Jag får min MacBook i eftermiddag... Beställde på torsdag kväll klockan 23.

Permalänk

Jaa, länge leve Apple.
Dem har uppdaterat mitt beräknande leveransdatum, från 13-15/11 till 7-8/11
Helt underbart!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredl
Jag får min MacBook i eftermiddag... Beställde på torsdag kväll klockan 23.

Dock rätt så avis på dig!

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredl
Jag får min MacBook i eftermiddag... Beställde på torsdag kväll klockan 23.

Fixa massa bilder på den nu så vi får se när du fått den

Permalänk
Medlem

Givetvis kommer det unboxing pictures.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freddo_mAN
Jag ringde till Apple och frågade hur det låg till. Du hade rätt att dom skickas från Kina om man väljer till en dvi-adapter. Han skulle ändra det åt mig, men det fungerade tydligen inte, så han skulle låta en annan grupp på Apple fixa det. Men då kommer det förmodligen bli ändrat imorgon, dvs en dag extra väntan Hur som helst kommer det att gå snabbare.

Aha, jag har inte ringt men orkar nog inte, min status ändrades under dagen till förberedd för avsändning, så den lär skickas imorn, visst blir leveranstiden lite längre, men det blir mycket mindre strul Får finna mig i det!

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Nu är den här!

Nu har jag packat upp min nya MacBook. Det var min första nya bärbara mac, det var en underbar känsla.

Se unboxing-bilder på min blogg: http://konvergens.blogspot.com/

Permalänk

Re: Nu är den här!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredl
Nu har jag packat upp min nya MacBook. Det var min första nya bärbara mac, det var en underbar känsla.

Se unboxing-bilder på min blogg: http://konvergens.blogspot.com/

Vad tycker du om din nya mac?
Kan du inte skriva en recension om den?
och mer bilder såklart

Permalänk
Medlem

Re: Re: Nu är den här!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insanewithmybody
Vad tycker du om din nya mac?
Kan du inte skriva en recension om den?
och mer bilder såklart

Mer bilder kommer senare. Det här var min första nya bärbara Mac så det finns en hel del att vänja sig vid. Vid sidan av studierna jobbar jag extra i mediabranschen och det program vi använder går bara att köra under XP/Vista. Jag provade att installera Parallels 3.0 och XP, men videouppspelningen laggade så mycket att jag måste nog köra bootcamp ändå (tror inte att DXVA fungerar med den videodrivrutin som Parallels har). Andra saker som initialt känns lite märkligt är att det inte finns, PgUp, PgDwn, Home och End, då detta är knappar jag använder mycket flitigt. Visserligen kan man använda FN+pil för att få den funktionen men det går inte att göra med bara en hand. Men trots att jag bara har 2x512mb så känns operativet snabbt och det mesta flyter på bra. De absolut största skillnaderna mot min HP DV2351 som jag hade innan är:

1) Skärmen, otroligt behaglig och vilsam och mycket mindre reflektioner.
2) Formatet, öven fast de bara skiljer 0.8" i skärmstorlek och cirka 2hg så känns MacBooken betydligt smidigare.
3) Batteritiden, trots installation från cd av XP och wlan och bt på så visade batterimätaren på över 2h.
4) Det-faktorn. Jag har alltid gillat snygg design och formgivning och Apple vet verkligen hur man gör.

Då de enda spelen jag spelar (på datorn) är äldre strategispel (som Civ, Homm, Alpha Centauri), pusselspel (Incredible Machine, Toon Machine) och äventyrsspel (Lucasart, Sierra, mfl) så kommer jag inte att lida av den på papperet sämre grafiken.

Det som känns som prio nu är att sätta in 2gb minne och förmodligen en 250gb disk (80gb blir förmodligen lite tajt om jag måste köra bootcamp).

Som det har sagt förut... "Det bara fungerar".

Permalänk

Re: Re: Re: Nu är den här!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredl
Mer bilder kommer senare. Det här var min första nya bärbara Mac så det finns en hel del att vänja sig vid. Vid sidan av studierna jobbar jag extra i mediabranschen och det program vi använder går bara att köra under XP/Vista. Jag provade att installera Parallels 3.0 och XP, men videouppspelningen laggade så mycket att jag måste nog köra bootcamp ändå (tror inte att DXVA fungerar med den videodrivrutin som Parallels har). Andra saker som initialt känns lite märkligt är att det inte finns, PgUp, PgDwn, Home och End, då detta är knappar jag använder mycket flitigt. Visserligen kan man använda FN+pil för att få den funktionen men det går inte att göra med bara en hand. Men trots att jag bara har 2x512mb så känns operativet snabbt och det mesta flyter på bra. De absolut största skillnaderna mot min HP DV2351 som jag hade innan är:

1) Skärmen, otroligt behaglig och vilsam och mycket mindre reflektioner.
2) Formatet, öven fast de bara skiljer 0.8" i skärmstorlek och cirka 2hg så känns MacBooken betydligt smidigare.
3) Batteritiden, trots installation från cd av XP och wlan och bt på så visade batterimätaren på över 2h.
4) Det-faktorn. Jag har alltid gillat snygg design och formgivning och Apple vet verkligen hur man gör.

Då de enda spelen jag spelar (på datorn) är äldre strategispel (som Civ, Homm, Alpha Centauri), pusselspel (Incredible Machine, Toon Machine) och äventyrsspel (Lucasart, Sierra, mfl) så kommer jag inte att lida av den på papperet sämre grafiken.

Det som känns som prio nu är att sätta in 2gb minne och förmodligen en 250gb disk (80gb blir förmodligen lite tajt om jag måste köra bootcamp).

Som det har sagt förut... "Det bara fungerar".

Det låter riktigt bra att Macen bara flyter på.
fasen va sugen man blev på att köpa en mac..
Tråkigt det där att det laggade mycket i Parallels men bootcamp ska fungera bra så kör på det

Permalänk
Medlem

Re: Nu är den här!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredl
Nu har jag packat upp min nya MacBook. Det var min första nya bärbara mac, det var en underbar känsla.

Se unboxing-bilder på min blogg: http://konvergens.blogspot.com/

Några döda pixlar på skärmen`?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Personligen ska jag trycka in 4 GB och köra XP parallelt med OSX med Parallels desktop
Behöver ju inte spela upp video via parallels.. Så det borde flyta rätt bra ändå tror jag nog

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Re: Re: Nu är den här!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Några döda pixlar på skärmen`?

Inga aktiva subpixlar vad jag har sett och jag tänker inte leta särskilt noga heller. På de få skärmar där jag har haft det har jag märkt det direkt.

Jag tror att jag nöjer mig med 2.5gb till en början så får jag se sen.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Nu är den här!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredl
Inga aktiva subpixlar vad jag har sett och jag tänker inte leta särskilt noga heller. På de få skärmar där jag har haft det har jag märkt det direkt.

Jag tror att jag nöjer mig med 2.5gb till en början så får jag se sen.

Min Macbook beräknas dyka upp på torsdag.

Velar fortfarande om hur mycket minne jag ska köpa.
Är det värt att tappa dual channel för att få 2,5GB istället för att ha 2GB och kunna köra dual channel?
1GB modulerna kostar inte mycket alls, men 2GB modulerna är MER än dubbelt så dyra. Spanar då på dustins Kingstonminnen KTA-MB667/1G och KTA-MB667/2G. 310kr för 1GB och 1085kr för 2GB.

Bara för att man nu kan köra 4GB i Macbooken så har jag fått storhetsvansinne, men förnuftet råder mig att köpa 2x1GB och inte 2x2GB

Visa signatur

[Bird200]Du skall vara försiktig med att tro, du tilltalar en läkarkandidant av andra rang.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EggZ
Min Macbook beräknas dyka upp på torsdag.

Velar fortfarande om hur mycket minne jag ska köpa.
Är det värt att tappa dual channel för att få 2,5GB istället för att ha 2GB och kunna köra dual channel?
1GB modulerna kostar inte mycket alls, men 2GB modulerna är MER än dubbelt så dyra. Spanar då på dustins Kingstonminnen KTA-MB667/1G och KTA-MB667/2G. 310kr för 1GB och 1085kr för 2GB.

Bara för att man nu kan köra 4GB i Macbooken så har jag fått storhetsvansinne, men förnuftet råder mig att köpa 2x1GB och inte 2x2GB

Jag skall också köpta ram till min MacBook som är på väg... Jag har dock hittat lite billigare 2gb minnen. Dessa följer:

http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1246406

http://www.webhallen.com/prod.php?id=80400

Är dessa sämre på något vis än de dyrare du hittat?

Visa signatur

HTPC: Antec Fusion Black 430 / Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz / Asus P5E-VM HDMI / Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400 4 GB / Western Digital Caviar GP 750GB / Scythe Ninja Mini / Noctua NF-S12-1200 120mm *2 / Gigabyte GeForce 9600GT Heatpipe Dual-DVI 512MB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freddo_mAN
Jag skall också köpta ram till min MacBook som är på väg... Jag har dock hittat lite billigare 2gb minnen. Dessa följer:

http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1246406

http://www.webhallen.com/prod.php?id=80400

Är dessa sämre på något vis än de dyrare du hittat?

Jag spanade fram Kingstonminnena genom Kingston Online Konfigurator. Tydligen är det de minnena som är rekommenderade för Mac.
Komplett säljer Corsairminnen för Mac: http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=11018
Tycks vara så gott som samma modellnummer på Webhallens minnen som Kompletts.
Mer info hos Corsair: http://www.corsairmemory.com/products/notebook_memory.aspx

Kan ju helt klart vara värt att pallra sig in till Webhallen om det är samma pris när de väl kommer in i lager igen.
Vill inte handla från Komplett då man själv får betala returfrakten vid RMA, vilket inte är fallet med Dustin.

Visa signatur

[Bird200]Du skall vara försiktig med att tro, du tilltalar en läkarkandidant av andra rang.

Permalänk
Medlem

Beställde också en MacBook igår, mellanmodellen. Beräknad leverans den 8:e. Beställde först ett fodral och en mini DVI till DVI kabel men avbokade dessa då jag då garanterat skulle få den innan helgen. Tyckte det var värt de ~70 kr extra som det kostar att köpa tillbehören på Macoteket istället ;).

Just nu lutar det åt en 2 GB sticka till o börja med. Hur snabbt jag köper den beror på prestandan förstås, kommer spela en del poker på datorn och har en del tilläggsprogram igång då, flyter dessa på bra så kan man ju vänta ett tag. Då hinner man kanske se andras upplevelser med 2,5 GB osv ;).

Men ni som inte avbokade tillbehör, hade dom ändrat leveranstid ändå för er?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zEBBiE
Beställde också en MacBook igår, mellanmodellen. Beräknad leverans den 8:e. Beställde först ett fodral och en mini DVI till DVI kabel men avbokade dessa då jag då garanterat skulle få den innan helgen. Tyckte det var värt de ~70 kr extra som det kostar att köpa tillbehören på Macoteket istället ;).

Just nu lutar det åt en 2 GB sticka till o börja med. Hur snabbt jag köper den beror på prestandan förstås, kommer spela en del poker på datorn och har en del tilläggsprogram igång då, flyter dessa på bra så kan man ju vänta ett tag. Då hinner man kanske se andras upplevelser med 2,5 GB osv ;).

Men ni som inte avbokade tillbehör, hade dom ändrat leveranstid ändå för er?

Jag hann aldrig avbeställa tillbehören innan den var färdigpackad (då går det inte). Men nu har den skickats och ligger tydligen i customs i Kina verkar det som. Hoppas på att den går iväg imorn, står att den beräknas anlända den 17:e så man får se.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Min nya Macbook är ute för leverans just nu
Hoppas nu inte att UPS trasslar till det.. Vill ha den idag!

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Inaktiv

får min macbook nästa vecka först och förhoppningsvis så skickas den inte med ups, verkar ju inte funka alls...för mig i alla fall.

förresten, beställde 1gb minne från dustinhome som ska passa till macbook:en. undrar nu bara om jag borde ha beställt 2 istället? eller kommer dom funka bra ihop? dvs. den som sitter i macbooken när jag får den(1gb) och den jag just beställde(1gb)?

Det här minnet jag beställde btw:

http://www.dustinhome.se/ProductDetails.aspx?ProdID=501009121...

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]förresten, beställde 1gb minne från dustinhome som ska passa till macbook:en. undrar nu bara om jag borde ha beställt 2 istället? eller kommer dom funka bra ihop? dvs. den som sitter i macbooken när jag får den(1gb) och den jag just beställde(1gb)?

Det här minnet jag beställde btw:

http://www.dustinhome.se/ProductDetails.aspx?ProdID=501009121... [/B]

Det sitter två 512mb i MacBooken, så du måste ta ut ett av dem och då får du bara 1.5gb.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredl
Det sitter två 512mb i MacBooken, så du måste ta ut ett av dem och då får du bara 1.5gb.

okej, tackar för svar

Permalänk

Men kom igen fixa en schysst recension nu people

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insanewithmybody
Men kom igen fixa en schysst recension nu people

Recension är på G ! vet inte när, men så fort jag får den kommer jag väl ge en snabb recension

Permalänk

Jaaa, fick min MacBook idag

Tur som attan att min bror var hemma dock, för UPS kom hit typ vid ett tiden och knackade på (utan att ha ringt i förväg) och då var jag inte hemma.

Men nu sitter jag här och installerar OS X, satte i en egen större disk, tydligen 40 minuter kvar (även om det stått så nu i några minuter). Vill bara ha igång det så jag kan börja leka!

Visa signatur