Permalänk
Medlem

Patchning av BIOS?

Morsning, kamrater!

Jag har en Dell Optiplex GX620 (Intel 945/Socket 775 chipset och Pentium 4 HT 640 processor) som jag är sugen på att uppgradera.

Hade det inte varit en Dell hade läget varit lugnt men nu är det ju det, således har den ett mikro-BTX-moderkort... Det finns sammanlagt 7 st på marknaden (inte nödvändigtvis i lager) och de är dyra som stryk. Jag har därför börjat flukta på mina options med det befintliga kortet.

Jag vill helt enkelt ha en Core 2 Duo. Jag har lagt tiotals timmar på att kamma nätet och 945G-brädorna skall ju rent hypotetiskt klara Conroe/C2D upp till 1066 MT buss. Enligt http://forum.insanelymac.com/index.php?s=&showtopic=53146&vie... är det ett "business decision" från Dell att de inte skall kunna uppgraderas till Conroe. Vidare skriver han - en Dell-anställd - att "om du är bra på att patch Phoenix BIOS kan det göras och har faktiskt redan gjorts" vilket fick mig att haja till.

Jag är dock - efter att för 5 år sedan ha bränt min privatägda 20 000-kronors laptop vid BIOS-fippling - lite avogt inställd till BIOS-mod. Min fråga till det kompetenta Sweclockers-gänget är: finns det någon som kan ngt om det här?

Går det? Nån som känner till att det gjorts?

Visa signatur

"Some play hard to get, I play hard to want"
- Ford Fairlane