HD 3870-recension (Legion Hardware)

Permalänk
Medlem

Alltså jag förstår inte. Vem är det som påstått att mindre kärnor ska vara svalare? Vilka belägg ligger före det?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZereCool
Men dåligt att inte ha med 1280x1024. Är ju en väldigt vanlig upplösning.
Jaja, vi får se hur det är ser ut på andra sidor sen.
Den som väntar får se.

Som fler har skrivit så avvecklas 1280*1024 bland gamers.

1. Det är olagligt att tillverka CRT skärmar numera
2. Widescreen är vanligare nu än någonsin
3. Som crant0r skrev så köper inte Inrique eller Nadia ett grafikkort för 3000kr för att skriva lite skolarbeten. Utan det är vi gamers som köper sådana kort.

Men för all del, klart finns det väldigt många och förmodligen majoriteten som sitter med fyrkantiga CRT skärmar och har ett skrivbord om 1280*1024 eller kanske 1024*768 men det är ej intressant i ett prestandatest samtidigt som det kan vara det. Hur som helst så är sådana låga upplösningar ej intressanta.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Inrique eller Nadia

haha. bra att du valde de vanligaste svenssonnamnen för att illustrera din poäng...

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZereCool
Men dåligt att inte ha med 1280x1024. Är ju en väldigt vanlig upplösning.
Jaja, vi får se hur det är ser ut på andra sidor sen.
Den som väntar får se.

1280*1024=1310720, 1440*900=1296000. Tycker du det är stor skillnad? Tror du att drygt 1% skillnad i pixelantal kommer påverka resultatet nämnvärt?

Permalänk
Medlem

Har för mig att amd:s kort presterat extrmet dåligt med vista 64 och dx10 men mycket bätter med x32 och dx9, åtminstonde var det så i Bioshock. Det är ju ändå vista x64 som är framtiden för spel så det är lite tragiskt. vore gankska kul om de kunde överaska med drivrutiner som ökade prestandan över 8800gt nu när alla har gett upp hoppet om att det ska hända.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
haha. bra att du valde de vanligaste svenssonnamnen för att illustrera din poäng...

Det bara poppade upp i skallen.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Påminner mig om matteböckerna i gymnasiet där de hade Muhammed etc med bara för att visa på mångfalden.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem

Detta var sjukt o-nice... Ja till och med stört o-nice

BTW, om jag sitter med en 1440*900 kan jag satsa på ett 8800GT 256 eller måste jag ha 512?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av korda
Om det är ett retail-kort de testar lär det vara versionnummer 8.43, och de är 7.11 beta i så fall. Han kanske har skrivit fel eller helt enkelt missuppfattat saken.
Eller så är det så enkelt att 7.10 inte funkar med 3800-serien.

Sen kör han Vista 64, vilket är ett märkligt val, eller?

I morgon kommer vi att kunna bada i recensioner, så jag skulle nog avvakta ett dygn eller så innan jag totalsågar kortet.

Men det här var ingen bra start om man säger så.

Inressant, så du har gjort upp dina uppfattningar av kortet och förväntar/planerar på att skriva nedgörande kommentarer?

Mjo, han skulle motivera/beskriva sitt val av drivrutiner.

Vad får dig att tro att hans OS val skulle vara märkligt för mig? Men nej varför skulle jag göra det?

Med en så bristfällig recension så klart inte. Själv så väntar jag och ser hur kortet kommer att prestera med nya drivrutiner men också får veta mer om hur deras PM system fungerar och hur praktiskt man kan överklocka och så.

Permalänk
Medlem

Se denna mer utförliga recensionen:
http://www.tweaktown.com/reviews/1222/asus_radeon_hd_3870_512...

Ser inte toppenbra ut, men det är uppenbart att detta är en driverfråga. Inte som i 2900XT:s fall med väldigt bristande lanseringsdrivers - ni finns det nämligen inga drivers alls för R670 före den officiella lanseringen - alltså lär vi se Catalyst 8.0 tidigast imorgon och först efter det kan man tänka på hur '70 presterar mot 8800GT.

Om HD3870 nästan hamnar UNDER 2900XT skriker det drivrutiner, så bli inte allt för oroliga. Det positiva är ändå priset och ljudnivån, själv funderar jag på att köpa två under månaden... eller en ny monitor... eller Phenom. Usch, i-landsproblem.

[Edit: Det är möjligt att kortet använder sig av Catalyst 7.10s, men detta är i grunden inget annat än en direkt konverting för R670, därmed o-optimerade grejor]

Hampe10: Du kan använda 128MB om det verkligen är så - eftersom den upplösningen du listade visar i grunden bara minimalt fler pixlar än standard 1280x1024.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Se denna mer utförliga recensionen:
http://www.tweaktown.com/reviews/1222/asus_radeon_hd_3870_512...

Ser inte toppenbra ut, men det är uppenbart att detta är en driverfråga. Inte som i 2900XT:s fall med väldigt bristande lanseringsdrivers - ni finns det nämligen inga drivers alls för R670 före den officiella lanseringen - alltså lär vi se Catalyst 8.0 tidigast imorgon och först efter det kan man tänka på hur '70 presterar mot 8800GT.

Om HD3870 nästan hamnar UNDER 2900XT skriker det drivrutiner, så bli inte allt för oroliga. Det positiva är ändå priset och ljudnivån, själv funderar jag på att köpa två under månaden... eller en ny monitor... eller Phenom. Usch, i-landsproblem.

[Edit: Det är möjligt att kortet använder sig av Catalyst 7.10s, men detta är i grunden inget annat än en direkt konverting för R670, därmed o-optimerade grejor]

Hampe10: Du kan använda 128MB om det verkligen är så - eftersom den upplösningen du listade visar i grunden bara minimalt fler pixlar än standard 1280x1024.

Monsieur!
Du behöver läsa noga på vad jag skriver nu min vän.

R600 och RV670 använder sig av samma arkitektur. Okej? Samma arkitektur.
Det som skiljer RV670 från R600 är bland annat mindre tillverkningsprocess, svalare, drar mindre ström och låter mindre. Hur de hanterar AA riktigt det vet jag inte, men R600 hanterar AA via Shaders och vi här inne _hoppas_ på att man inte hanterar AA via Shaders som med HD2900XT.

Nu till drivrutiner. Om de nya drivrutinerna boostar R600 så boostar de RV670 också. Det kommer inte existera några drivrutiner som boostar RV670 men inte R600. Vet du varför? Därför att R600 och RV670 använder sig av samma arkitektur.
En mindre tillverkningsprocess, ett svalare kort, ett kort som drar mindre ström, resulterar inte till att ett kort presterar bättre tack vare drivrutiner. RV670 är helt enkelt ett "uphoted" R600 som drar mindre ström, är svalare och presterar likvärdigt.

RV670 kommer precis som G92 att prestera sämre än HD2900XT och 8800GTX av den anledningen att RV670 och G92 har en minnesbandbredd om 256bitar mot 512 respektive 384. I spel som kräver mycket videominne kommer att resultera till att RV670 och G92 ligger lite efter. Detta på grund av minnesbandbredden.

Det finns inga drivrutiner och kommer inte finnas några drivrutiner som endast bostar RV670. Om kortet boostas med 60% så kommer garanterat R600 också att boostas med 60%.

Anledningen till varför jag skriver detta till dig är för att du har skrivit och påstått roliga saker om RV670 som att det kommer att "äta upp", "äga", "döda" Nvidia från höger till vänster. Nu när kortet är prestandatestat av två seriösa prestandasajter så är det drivrutinerna det är fel på.

Låt inte detta bli en R600 historia som att det är drivrutinerna det är fel på bara för att kortet presterar mindre bra än 8800GT. Sedan _om_ det är drivrutiner är en annan sak men det vet varken du och jag.

Så, enough!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
...en massa text...[/B]

Håller helt klart med. Vissa här verkar ju vara frälsta av ati (och andra märken för den delen).
Tycker det här är lite komiskt, först har man påstått att hd3870 kommer totalt äga 8800gt. När det sedan kommer ut lite förhandsbenchmarks och rykten om sämre prestanda, så börjar ati-fansen att prata mer om watt, ljudnivå osv. istället för prestanda, men de mest inbitna ati-troende fortsätter att fortfarande måla upp en bild av ett kort som är bäst på precis alla sätt.

När det väl kommer ut ordentliga benchmarks, visar det ju sig att kortet varken är snabbare, eller energisnålare än 8800gt. Det enda som återstår är då ljudnivån, och då kanske priset. De flesta inser att detta var bara en mindre förbättring av 2900xt, men de som vägrar kommer nu att skifta argumentationen till drivrutiner...

Klart det är lätt att vara efterklok när benchmark nu finns, men det är ju jävligt puckat att påstå något före om man inte är beredd på att käka upp sina ord efteråt...

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Skulle dock inte räkna med att detta är kortets färdiga drivers, även om kortet aldrig kommer nå 8800GT-prestanda så är jag övertygad om att de lär kunna klämma ur något mer än detta, dock ingen jätteskilldnad. Sedan tror jag kortets överklockningspotential är bättre jämtemot R600, och även om det inte blir någon fundamental förbättring så borde det i alla fall bli några fps vunna på detta.

Det här kortet är inget monster och det lär knappast klå 8800GT ens med ovan nämnda knep men jag tycker inte vi ska dömma ut det för den sakens skull, förhoppningsvis kommer det bli prissatt tillräckligt aggressivt för att motivera prestandaförlusten jämtemot 8800GT och i sådana fall är i alla fall jag intresserad, kortet är ju inte DÅLIGT precis och har faktiskt några features som 8800GT inte kan stoltsera med. Så snälla, säg inte att kortet suger, det når bara inte upp till nVidias motsvarighet gällande spelprestanda

Står själv i kvalet gällande grafikkortsbyte och har redan förbeställt ett 8800GT som det dock ser ut att bli löjligt lång väntetid på, funderar starkt på att skaffa ett sådant här kort och köra på det tills nästa generation släppts från båda tillverkare, sedan så skulle man vilja stötta ATI i nuläget, stackarna hotas ju snart av börskrasch av bibliska proportioner om detta fortgår, men samtidigt vill man ju ha bra prestanda i spel.. Jävla grafikkortsmarknad säger jag.

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk

Anandtech testar HD 3870

Nu har även Anandtech testat HD 3870 i diverse spel och upplösningar, inklusive 1280 x 1024, man låter även HD 3850 köra över 8600 GTS

http://anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3151

Permalänk

Re: Anandtech testar HD 3870

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nandai
Nu har även Anandtech testat HD 3870 i diverse spel och upplösningar, inklusive 1280 x 1024, man låter även HD 3850 köra över 8600 GTS

http://anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3151

Jag har en känsla av att vi har en ny favorit i 1000kr-1500kr klassen, HD3850 fullständigt pulvriserar allt som finns i den prisklassen nu.

Dessutom verkar det komma upp i 8800GTX-prestanda i Crossfire, imponerande för ett så billigt kort.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Anandtech testar HD 3870

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Jag har en känsla av att vi har en ny favorit i 1000kr-1500kr klassen, HD3850 fullständigt pulvriserar allt som finns i den prisklassen nu.

Dessutom verkar det komma upp i 8800GTX-prestanda i Crossfire, imponerande för ett så billigt kort.

Ett singel 8800GT är ca 3% långsammare än ett 8800GTX och kostar ca 2000:-

Dubbla HD3850 som presterar ungefär detsamma som ett singel 8800GT kort kostar ca 3000:- Det är inte fullt så imponerande

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Jag har en känsla av att vi har en ny favorit i 1000kr-1500kr klassen, HD3850 fullständigt pulvriserar allt som finns i den prisklassen nu.

Dessutom verkar det komma upp i 8800GTX-prestanda i Crossfire, imponerande för ett så billigt kort.

HD3850 @ Crossfire?
Fast då kan man lika gärna köpa ett 8800GT som drar mindre ström, låter mindre, single slot samt inga strul med CF/SLI drivrutiner.

Klocka 8800GT 700Mhz+ och du har en GTX dödare.

Alltså är HD3850 @ Crossfire ett väldigt dåligt alternativ. Finns ingen logic för att välja två sådana kort om man är ute efter prestanda som testerna visar på. Men jag skriver väl som alla andra har gjort. "Drivisarna kommer, halleluja".

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

TechSpot and LegionHardware's two reviews listed below are written by the exact same author. That by itself is not a problem. However, the following things also happened:

1. The author swapped the 8800GTS and 2900XT results. The author swapped 8800GT and 8800GTX results in certain cases. All "mistakes" are in NVIDIA's favor.
2. The OS is different across the review websites (Vista vs WindowsXP).

There is obvious bias going on. We need to get the word out!

Citerar från: http://forums.vr-zone.com/showthread.php?t=204231

Kolla denna länken också: http://www.computerbase.de/artikel/hardware/grafikkarten/2007...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wconstantine
Svagt från ATI. Har sneglat på detta de senaste dagarna men om det verkligen ska vara 20-40% sämre än 8800GT så blir det Nvidia istället.

Fast HD3870 är ju 20-25% billigare än 8800GT, och HD3850 ca 40% billigare...

Edit: snarare 10% och 30% billigare...

Visa signatur

CM Storm Sniper Black Edition - Corsair HX 750W - RESERATOR 1 - ASUS P8P67 PRO - Intel® Core™ i7-2600K@4,5GHz - G.Skill Rippjaws PC12800 8Gb - INTEL X-25m 80Gb - Corsair SSD Force Series™ GT 120GB - ASUS GeForce GTX 560Ti@980MHz

Permalänk
Medlem

Hädanefter blir det bojkott av TechSpot och LegionHardware's tester.
Efter ett så genomgående vinklat test så har dom tappat all trovärdighet.
Hoppas "journalisten" i fråga får sparken.

Permalänk

jag kör 1280*1024, har en fyrkantig crt skärm!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Dom skriver ju att HD3870 var mest prisvärt.

Tur att det inte blev helt fiasko iaf, tror många kommer köpa detta kort för att få ett billigt kort som presterar hyffsat!
Dock så kan Crysis ta bort många HD3870 ägare då prestandan där inte var övertygande.

Nu kan ju bara ni som planerat att köpa det hopaps på rätt priskurs!

Dock är ju alla kort för slöa nu, både AMD och NVIDIA måste slänga upp lite next gen kort. Med spel som Crysis så håller ju inget kort måttet idag.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
Dom skriver ju att HD3870 var mest prisvärt.

Tur att det inte blev helt fiasko iaf, tror många kommer köpa detta kort för att få ett billigt kort som presterar hyffsat!
Dock så kan Crysis ta bort många HD3870 ägare då prestandan där inte var övertygande.

Nu kan ju bara ni som planerat att köpa det hopaps på rätt priskurs!

Japp, blir det samma prestanda per krona som för 8800GT slår jag till.
Kör med 1280x1024 och i värsta fall får jag väl strunta i AA i vissa spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
[B]
Dock så kan Crysis ta bort många HD3870 ägare då prestandan där inte var övertygande.

Jo men samtidigt har HD3800 serien bättre bild i Crysis så dom vinner nog en del köpare på det också.

Permalänk
Medlem

Nu ser läget för AMD betydligt ljusare ut än det först verkade tykcer jag.
Seriöst, hur fan kan man fuska med tester på detta sätt som Techspot och Legionhardware gjort ?
Håller med andra här om att tester gjorda av dem kommer jag inte lite på för fem öre i framtiden.

HD3850 verkar ju vara ett riktigt superkort i sin prisklass, tycker jag.

Anantech tester ser ju rätt hyfsade ut för AMD kortens del.
Detta kombinerat med den betydligt bättre bildkvaliten (enligt bilder från annan tråd) gör att de helt klart är med i leken.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Finns på komplett nu 3850 kostar 1499:- och 3870 1899:-

Fast det kanske ni redan visste

Visa signatur

Fractal Define S | Ryzen 7 5800X3D | Powercolor Radeon RX 7900 XTX RD | Aorus X570 Master | GSkill 32gb 3600 C14 | Corsair MP600 1tb | Kingston Fury Renegade 2tb | WD Black SN750 1tb | Corsair RM1000e
Loque Ghost S1 | Ryzen 5 5600X | Gigabyte RTX 3060ti Gaming OC | Aorus X570 I Pro | Crucial Ballistics 16gb 3600 C16 | WD Blue SN550 1tb | Corsair SF450 v2

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av friberghenrik
Finns på komplett nu 3850 kostar 1499:- och 3870 1899:-

Fast det kanske ni redan visste

Tack!
Beställt!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Techconnect och en annan sida har använt samma reviewer och är väldigt oprofessionellt utfört med fel FPS nummer mixtrat ihop med fel kort på en av sidorna t.o.m. och att Windows operativsystemet var Vista enligt det ena och XP enligt det andra osv.

Fanns en topic på detta på xtremesystems men hittar den inte där längre men hursomhelst håll er undan från TechConnects review.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Hedersmedlem

Två HD3850 blir det nog då det ger mest för vettiga pengar.

Ett nu och ett nästa månad...

Ser ni hur ren 3850 är från komponenter och detta gör den mycket billig att tillverka så vi kanske ser lägre priser på den.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Tack!
Beställt!

Hehe, ja jag beställde också ett. Det blir en finfin uppgradering av min burk

Visa signatur

Fractal Define S | Ryzen 7 5800X3D | Powercolor Radeon RX 7900 XTX RD | Aorus X570 Master | GSkill 32gb 3600 C14 | Corsair MP600 1tb | Kingston Fury Renegade 2tb | WD Black SN750 1tb | Corsair RM1000e
Loque Ghost S1 | Ryzen 5 5600X | Gigabyte RTX 3060ti Gaming OC | Aorus X570 I Pro | Crucial Ballistics 16gb 3600 C16 | WD Blue SN550 1tb | Corsair SF450 v2