Permalänk
Avstängd

Stämmer detta? Temps!

Men kolla! Hur kan detta stämma!??

Jag har en nogålunda bra kabeldragning, kör XP, 1st hårddisk, stock kylning, ingen överklockning 2st 120mm fläktar en bak och fram i ett Raidmax Sagitta och
det är en AMD X2 3600+!

Visa signatur

[I]AMD 3600+ X2|2048 MB Kingston 533 MHz|Raidmax Sagitta|AsusM2NPV-VM|Nec DVD|250 GB Sata Samsung|Nvidia 8500GT 256|Saitek Slimline|Logitch|Creative 2.1|Elsa Ecomo 520 19"CRT[/I]

Jag är magic_shoot!

Permalänk
Medlem

cpun visar fel garanterat om du inte har fönstret öppet och det är flera minus ute så : /

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Att man ens frågar om det stämmer. För du sitter väl inte och fryser arslet av dig? Om du inte kör med någon sorts kompressorliknande kylning eller själv vet att datorn t.ex står utomhus och det är typ 0gradigt.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Att man ens frågar om det stämmer. För du sitter väl inte och fryser arslet av dig? Om du inte kör med någon sorts kompressorliknande kylning eller själv vet att datorn t.ex står utomhus och det är typ 0gradigt.

hm, ha datorn utomhus...

EDIT: nej vad jobbigt

Permalänk

Nej, de där tempsen stämmer definitivt inte.

Permalänk
Avstängd

Nae, jag menar det alla! Typ kanske 1- till 3- ute i Kalmar då jag kollade. Bara det att SpeedFAN trodde jag man kunde lita på. Samma gäller Asus Probe och Everest! Farsan trodde också det var fel! Jag med nu! Men asså när jag har Cool n Quiet på så står CPU fläkten still och den stänger av sig vid 76! OCh den har varit avstängd så i över 40 min. och CPU:n bara är 23 grader! Lite konstigt eftersom CPU fläkten INTE SNÖRRAR! DEN GÖR ASSÅ INTE DET OCH DATORN FUNKAR SOM VANLIGT!! Ändån är den såpass kall. Sedan stängde jag av Cool N Quiet och då sänkte den till.... JA jag kunde komma ned till 8 grader :???: Installerar lite prog eftersom jag nyss installerat XP igen och då snörrar den igen men sen slutar den! Alltså det stör mig inte men det verkar som det sitter en bra kylfläns under fläkten:P Fattar bara inte när jag hade Vista så var den liksom bara 31.. Förut lå den på 50! Detta hände när jag bytte chassie från ett Sonata 1 till AeroCool AeroEngine 2. Då startade jag datorn och CPU fläkten stod still och jag drog genast ut och stängde av:P Men inget var märkvädigare än att den stod sill! Sen bytte farsan å ja eftersom han har mkt mera hdd:sar nu och han behöver fler hårddisk platser eftersom det var knycke fullt (vilket det är nu med:)) OCh hans CPU är liksom 54 och han har en 5600+ cpu. Stock kylning där med! Men nu har jag som sagt var ett Raidmax Sagitta å så när jag har installerat XP igen så kollar man tempen och OJJ! xD Och tänkte eftersom Sweclockers alltid har någon som kan hjälpa en så tog ja en printscreen och laddade upp!

E D I T : Mycket boktsäver och grejjs men du kan ju skumma lite om du vill!

Hare sket gutt! MVH!

Visa signatur

[I]AMD 3600+ X2|2048 MB Kingston 533 MHz|Raidmax Sagitta|AsusM2NPV-VM|Nec DVD|250 GB Sata Samsung|Nvidia 8500GT 256|Saitek Slimline|Logitch|Creative 2.1|Elsa Ecomo 520 19"CRT[/I]

Jag är magic_shoot!

Permalänk
Medlem

Vad yrar du om? Behöver inte dra en uppsats

Du tror väl att din cpu är så pass kall? Eller missuppfattar jag dig?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vissa amd har väl fel på sina sensorer? De som har brisbane kärnor tror jag, är inte riktigt säker.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Vad yrar du om? Behöver inte dra en uppsats

Du tror väl att din cpu är så pass kall? Eller missuppfattar jag dig?

OKey, jag "yrar" inte alls! Jag förklarar från början! Men asså datorn skall stänga av sig när den går upp till 76 och CPU fläkten har stått still i 40 min! Så jag börjar tro att det är sant![QUOTE]Ursprungligen inskrivet av hobbex

Visa signatur

[I]AMD 3600+ X2|2048 MB Kingston 533 MHz|Raidmax Sagitta|AsusM2NPV-VM|Nec DVD|250 GB Sata Samsung|Nvidia 8500GT 256|Saitek Slimline|Logitch|Creative 2.1|Elsa Ecomo 520 19"CRT[/I]

Jag är magic_shoot!

Permalänk
Medlem

Då ska jag köpa en sån kylfläns och fästa på mitt kylskåp så behöver jag inte ha strömmen inkopplad. Skysst !

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du kopplade cpu fläkten till moderkortets uttag för cpu? Du har en tyst fläkt vilket kanske innebär att du har en kontroll till den som reglerar strömmen för att på så sätt få tystare RPM, men du vet väl då om att moderkortet då också reglerar strömmen på din CPU_FAN (volten menar jag). Detta innebär att din fläkt inte får tillräckligt med spänning för att starta.

Eller så vill din processor inte starta fläkten förräns runt 20-40 grader.

Det finns ett alternativ till, fläkten är pajad.

Men en sak om luftkylning, du kan aldrig få det kallare än den luft som sprutas in i boxen. Om du vill få det ännu kallare måste du gå över till andra medel. Detta är ett vetenskapligt faktum och inte ens din dator kan bryta de lagarna.

Men om du har fina kylflänsar och utan fläkt så håller din dator troligtvis 20-35 grader i Idle, det var vad min gjorde. Detta var fortfarande väldigt kallt men graderna var ostabila. Skulle chansa på att din sensor på cpu'n är pajad.

Du kan ju prova att stresstesta datorn och se hur temperaturen reagerar. En dator sjunker i temperatur på direkten när stressen lagts av.

Visa signatur

C2D E6850 @Stock || GigaByte P35C-DS3R || BFG GeForce 8800GT OC || Zalman CNPS9700LED || Corsair Dominator 2x1024 PC-8500 @(5,5,5,15) || Samsung 320GB SATA || Asus DVD-RW SATA || Corsair HX 520 Watt || Antec Nine Hundred --- CPU: 24/42*C | GPU: 49/72*C

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arnbjorn
Det är inte så att du kopplade cpu fläkten till moderkortets uttag för cpu? Du har en tyst fläkt vilket kanske innebär att du har en kontroll till den som reglerar strömmen för att på så sätt få tystare RPM, men du vet väl då om att moderkortet då också reglerar strömmen på din CPU_FAN (volten menar jag). Detta innebär att din fläkt inte får tillräckligt med spänning för att starta.

Eller så vill din processor inte starta fläkten förräns runt 20-40 grader.

Det finns ett alternativ till, fläkten är pajad.

Men en sak om luftkylning, du kan aldrig få det kallare än den luft som sprutas in i boxen. Om du vill få det ännu kallare måste du gå över till andra medel. Detta är ett vetenskapligt faktum och inte ens din dator kan bryta de lagarna.

Men om du har fina kylflänsar och utan fläkt så håller din dator troligtvis 20-35 grader i Idle, det var vad min gjorde. Detta var fortfarande väldigt kallt men graderna var ostabila. Skulle chansa på att din sensor på cpu'n är pajad.

Du kan ju prova att stresstesta datorn och se hur temperaturen reagerar. En dator sjunker i temperatur på direkten när stressen lagts av.

Den står bara still när jag HAR Cool N Quiet på men sedan när jag stänger av den snörrar den bara på! 3103 RPM - 3300 RPM snurrar den utan COol n quiet på men annars så snurrar den 700-1400 RPM och den är inställd på att den stängs av vid 76 grader och 48 på mb. Det verkar som 2 saker.
Sensorn pajjad och en bra kylfläns! Liksom 8 grader på CPUn med stock och resten. Omöjligt..

Visa signatur

[I]AMD 3600+ X2|2048 MB Kingston 533 MHz|Raidmax Sagitta|AsusM2NPV-VM|Nec DVD|250 GB Sata Samsung|Nvidia 8500GT 256|Saitek Slimline|Logitch|Creative 2.1|Elsa Ecomo 520 19"CRT[/I]

Jag är magic_shoot!