Förstörs mina komponenter om jag spiller T-Röd på dom?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Förstörs mina komponenter om jag spiller T-Röd på dom?

När jag tar bort kylpasta har jag läst att man ska använda T-Röd men om jag råkar dutta fel eller spiller på någon av mina komponenter kommer dom till skada då?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

låt det förångas, T-röd kommer i grund och botten förångas helt och lämna minimalt med rester.. så det är bara att låta det stå, eventuellt torka upp en del med papper. Men kör inte igång datorn under tiden delarna är fuktiga utan vänta tills allt har torkat till 100%.

Visa signatur

C2D E6850 @Stock || GigaByte P35C-DS3R || BFG GeForce 8800GT OC || Zalman CNPS9700LED || Corsair Dominator 2x1024 PC-8500 @(5,5,5,15) || Samsung 320GB SATA || Asus DVD-RW SATA || Corsair HX 520 Watt || Antec Nine Hundred --- CPU: 24/42*C | GPU: 49/72*C

Permalänk
Medlem

Använd Isopropylalkohol istället, köps på apoteket och skadar inte plasten. Förångas omedelbart.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Isopropyl e inte det lite dyrare?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Isopropanol ? det är ju typ spolarvätska funkar ospädd spolarvätska lika bra?

Permalänk
Medlem

Kemisk ren bensin är ju inte dumt att köra heller.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hobbex
Isopropanol ? det är ju typ spolarvätska funkar ospädd spolarvätska lika bra?

visst, men helst ska ju isopropanol/isopropyl-procenten vara hög. jag vet inte hur det är med spolarvätska. sen innehåller väl en del spolarvätska vanlig etanol istället för isopropanol, eller?

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
sen innehåller väl en del spolarvätska vanlig etanol istället för isopropanol, eller?

korrekt:D

edit : http://sv.wikipedia.org/wiki/Spolarv%C3%A4tska

mvh pure

Permalänk
Medlem

Funkar inte etanol då?

EDIT: T-röd innehåller ju 95% etanol såg jag nu, rent teoretiskt borde det gå utan problem att köra med spolarvätska isf. Ska allt testa det

Permalänk
Avstängd

Spolarvätska är inte att rekommendera, förutom spriten innehåller det en massa annat. Färg och parfym/luktämnen som inte dunstar bort...;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Purepain
Kemisk ren bensin är ju inte dumt att köra heller.

Detta är det absolut bästa enligt mig. Tar bort allt och avdunstar direkt. Luktar gott gör det ju också !

Visa signatur

4690k@4.5, noctua nh-d15, asus z97-a, 2x8gig corsair vengeance lp, msi gtx 970 gaming, corsair hx620, define r4, benq g2420hdb, audigy 2, denon 2807, ino piP + prof-x2(zachry d250) + 4 mupps(surround), senn hd600

Permalänk
Medlem

Isopropylalkohol kostar 50kr och då får man 150ml (?). Den lär inte ta slut innan bäst-före datumet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zuch
Isopropylalkohol kostar 50kr och då får man 150ml (?). Den lär inte ta slut innan bäst-före datumet.

Om man inte blandar fulgrogg på det under lördagsLANet dvs

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS4 | Intel Core2Duo E4400 2.0Ghz@2.9Ghz (8*370) | 3GB Corsair XMS2-6400 | Geforce 8800GT@ 771/1890/1080 (max)| 3dMark06 score: 11 990p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klab0
Om man inte blandar fulgrogg på det under lördagsLANet dvs

Tror inte att det är särskilt smart att få det där i sig :).
Har du inte ångest över livet så drick inte skiten.
Ej hälsofarligt verkar det som, men man kommer säkert må sk*t :).

http://www.essemess.se/varuinfo/ESS-Steinfix10.pdf

Til TS: Isopropanylalkohol funkar utmärkt och skadar inte om du skulle råka spilla lite där det inte ska finnas.
Ge det några minuter (säkra sidan) att avdunsta och kör på sen.

/.S

Visa signatur

..MK:P8Z77-V DELUXE..
......Cpu:3570K@4,7......
....Ram:Ballistix 16gb....
..Hdd@:SSD 840 PRO..
........GPU:GTX 760........

Permalänk
Medlem

Isopropanylalkohol funkar riktigt bra... och var inte oroliga för att spilla. Jag satt och rensade flänsarna på damm för några veckor sen, och var tvungen att om-montera. Då kommer morsan in och sätter sig vid bordet där jag lagt flaskan, och korken var inte på. Det slutade med att hon råkade välta flaskan när hon reste sig, och ca 1/3 av innehållet rann ut över datorbordet, och ner på golvet (som tur var var papperskorgen där då). Detta i sig var inte så farligt, men mitt DS Lite råkade ligga bredvid...! Den fick det på GBA-luckan, där ett spel satt i, plus över skärmarna och andra ställen, så det hade kommit in på insidan. Jag trodde den var körd, men hon sa att det var lungt. Jag fattade inta vad hon menade, men mycket riktigt, efter ett tags väntande satte jag igång det, och allt allt funkade till 100%.

Så två tummar upp för mirakelvätskan Isopropanylalkohol.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Blir Isopropanylalkohol då. Tack så mycket

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Jag använder acceton
fungerar klockrent

Permalänk
Medlem

mja, jag skulle inte rekomendera acceton då den gärna vill smälta plast och dylikt. använd gärna T-röd, eller Isopropanylalkohol då dessa vad jag vet är lite mildare.

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

Man ska inte hälla accetonen över hela datorn

så länge man har sitt lösningsmedel på en trasa eller en liten bit papper och applicerar det med moderation kan man använda nästan vad som hällst

gpu och minneschipp löser man inte upp så lätt