Permalänk
Medlem

Enligt senaste Tidningen:el

"Om alla svenskar en gång i veckan byter en växthusodlad tomat mot en morot sparar det lika mycket energi som det går åt att värma 13 600 villor under ett år"
Det kan omöjligt vara sant, en paradox?

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Inaktiv

Knappast en självemotsägelse dvs en paradox frågan är dock om det stämmer. Låter ju knappast extremt, tänk såhär istället 45 miljoner växthusodlade tomater kräver lika mycket energi att värma upp växthusen med som 13600 villor gör under ett år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Knappast en självemotsägelse dvs en paradox frågan är dock om det stämmer. Låter ju knappast extremt, tänk såhär istället 45 miljoner växthusodlade tomater kräver lika mycket energi att värma upp växthusen med som 13600 villor gör under ett år.

45 miljoner växthusodlade tomater-45 miljoner morötter. Det krävs energi för att odla morötter också...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Det låter mycket och största delen av befolkningen äter knappast ens 52 tomater per år.

Men jag började i alla fall göra en beräkning.

Man brukar räkna med en skörd på ca 90kg/m2 och år för växthusodlad tomat.

Detta betyder i snitt ca 1500 tomater per m2 och år, om man räknar med att en tomat i medeltal väger 60g.

Detta betyder också att med en befolkning på 9 miljoner och 52v behövs 469 miljoner tomater.

Detta innebär att 312 000 m2 växthusyta behövs, eller med andra ord 31,2 ha.

Ska försöka hitta oberoende källor på vad energiåtgången är.

Återkommer.

Visa signatur

"Mies saa kaatua mutta ei karata." -- Adolf Ehrnrooth IR 7, Äyräpää 1944.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Turbo_tail
Det låter mycket och största delen av befolkningen äter knappast ens 52 tomater per år.

Men jag började i alla fall göra en beräkning.

Man brukar räkna med en skörd på ca 90kg/m2 och år för växthusodlad tomat.

Detta betyder i snitt ca 1500 tomater per m2 och år, om man räknar med att en tomat i medeltal väger 60g.

Detta betyder också att med en befolkning på 9 miljoner och 52v behövs 469 miljoner tomater.

Detta innebär att 312 000 m2 växthusyta behövs, eller med andra ord 31,2 ha.

Ska försöka hitta oberoende källor på vad energiåtgången är.

Återkommer.

Är du från Närpes?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
45 miljoner växthusodlade tomater-45 miljoner morötter. Det krävs energi för att odla morötter också...

Tanken är väl att morötter inte behövs odlas i (uppvärmda) växthus. Därför man säger citatet

Kom på att jag räknade lite fel där, det är 450 miljoner tomater (en tiopotens hit eller dit ).

Men det låter ju väldigt rimligt. Men det är inte så mycket energi man sparar.

Frågan är hur värt det är att 9 miljoner gör en uppoffring för 40000 personer (13600 villor, typ 3 personer per villa) ska få billigare ström.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Tanken är väl att morötter inte behövs odlas i (uppvärmda) växthus. Därför man säger citatet

Kom på att jag räknade lite fel där, det är 450 miljoner tomater (en tiopotens hit eller dit ).

Men det låter ju väldigt rimligt. Men det är inte så mycket energi man sparar.

Frågan är hur värt det är att 9 miljoner gör en uppoffring för 40000 personer (13600 villor, typ 3 personer per villa) ska få billigare ström.

Energin som går till att värma upp växthusen är ju bara en del. Gödsel, transporter, skördning och en massa annat kräver också sin del.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Energin som går till att värma upp växthusen är ju bara en del. Gödsel, transporter, skördning och en massa annat kräver också sin del.

Jo, men den är ju gemensam så där sparar man inget. Det man sparar på är nog växthusen.

Sando: Om alla bytte så kommer det inte bidra till några specifika personer. Skillnaden är väl att alla som byter får lite pengar över eftersom morötter är billigare än tomater? Så den sparade energin "ges" till alla via sparade pengar via billigare handling.

En snabb beräkning ger att vi kommer spara 13.60 kr per person och år på det här. Högt räknat. Yeah! Se vad lätt det är att luras med statistik om man bara lägger fram det på rätt sätt.

15000 kWh värme/villa och år Källa
60 öre/kWh Källa

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Men så kommer vi till det faktum att en tomat är en god frukt, medans en morot är en mindre god rot.

äpplen och päron

Permalänk
Medlem

Heh, och här sitter jag som säkert snittar ett halvkilo tomater om dagen...
Det är så himla gott

Fast nyrivna morötter är inte helt fel det heller... fast man tröttnar rätt kvick pådet.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaz_81a
Men så kommer vi till det faktum att en tomat är en god frukt, medans en morot är en mindre god rot.

äpplen och päron

Äh, färska morötter är bland det godaste som finns Knapriga och härliga!

Zartax: Precis vad jag menar. Han räknade det först som om man skulle spara in allt vad det krävs för att odla x antal tomater, utan att räkna bort energin det krävs för att odla lika många morötter.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Äh, färska morötter är bland det godaste som finns Knapriga och härliga!

Zartax: Precis vad jag menar. Han räknade det först som om man skulle spara in allt vad det krävs för att odla x antal tomater, utan att räkna bort energin det krävs för att odla lika många morötter.

Nja, han räknade väl bara på vad växthusen kostar extra?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?