Permalänk

Kylning och ljuddämpning

Jag har precis uppgraderat min dator lite grann men är fortfarande inte nöjd med ljudvolymen i burken.
Jag har en Antec Sonata I med en intel core duo 3ghz med en zalman CNPS7700-ALCU, ljudlöst nätagg, grafikkort utan fläkt och så brukar jag ha 2 samsung-diskar som snurrar på 7200.

Eftersom det först och främst en musikdator behöver jag få ner ljudnivån ytterligare. Det som stör mig mest är diskarna som knattrar och tänkte mig två HFX Vertical Silence. Dessutom tänkte jag köpa ny låda, Lian Li PC-6070, måste se bra ut också. För att sedan få ner volymen ytterligare tänkte jag även inhandla en fläktkontroller - Zalman MFC1.

En fundering är om det finns någon cpu-fläkt som är tystare än den jag har? Finns det något ytterligare sätt att få ner ljudvolymen?

Visa signatur

Antec Sonata III | Asus P5E | E6850 3GHz | 4GB Corsair XMS2 Xtreme | NesteQ PowerSupply 450W | Thermalright Ultra-120 | 3xNoctua 120mm | 2xScythe Quiet Drive | Asus 8800GT | Accelero S1 | Native Instrument Audio Kontrol 1

Permalänk
Medlem

Om det är diskarna som generar mest ljud kan jag rekommendera följande produkt...

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=333425

Visa signatur

Asrock X58 Extreme III | Intel Core i7 950 + Thermalright Ultima-90I | GTX 580 | 6GB DDR3 Corsair XMS3 | OCZ Vertex II SSD 120GB x 2 @RAID0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fraze86
Om det är diskarna som generar mest ljud kan jag rekommendera följande produkt...

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=333425

Hur pass stor skillnad är det om man jämför med att inte ha någon dämpning av diskarna alls? Får man bort knatter och sus betydligt eller bara lite grann?

Visa signatur

Antec Sonata III | Asus P5E | E6850 3GHz | 4GB Corsair XMS2 Xtreme | NesteQ PowerSupply 450W | Thermalright Ultra-120 | 3xNoctua 120mm | 2xScythe Quiet Drive | Asus 8800GT | Accelero S1 | Native Instrument Audio Kontrol 1

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Dom där ska göra hårddiskarna i princip ljudlösa eller helt ljudlösa för ditt öra även fast du trycker huvudet mot fronten på chassit

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Hur påverkas kylningen av dem då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Dom där ska göra hårddiskarna i princip ljudlösa eller helt ljudlösa för ditt öra även fast du trycker huvudet mot fronten på chassit

Det låter ju inte så dumt alls. Temperaturen kan väl inte påverkas så många grader om man har ett bra luftflöde i lådan...

Åter till frågan om cpu-kylning... Har funderingar på Noctua NH-U12F och undrar om det är någon som har erfarenhet av denna?

Visa signatur

Antec Sonata III | Asus P5E | E6850 3GHz | 4GB Corsair XMS2 Xtreme | NesteQ PowerSupply 450W | Thermalright Ultra-120 | 3xNoctua 120mm | 2xScythe Quiet Drive | Asus 8800GT | Accelero S1 | Native Instrument Audio Kontrol 1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rocker666
Åter till frågan om cpu-kylning... Har funderingar på Noctua NH-U12F och undrar om det är någon som har erfarenhet av denna?

Den kylfläns som är BÄST idag är thermalright ultra-120 extreme (TRUE120), men den är stor och dyr. Deras nya Ultima-90 ger nästa samma kylprestanda för 100kr mindre, och väger betydligt mindre också. Fördelen med båda dessa är att du kan montera valfri tystgående 120mm fläkt, förslagsvis en Nexus eller Noctua.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk

kör på extreamen du o sen drar du på en noctua, så blir det i principt ljudlöst

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Painby
Den kylfläns som är BÄST idag är thermalright ultra-120 extreme (TRUE120), men den är stor och dyr. Deras nya Ultima-90 ger nästa samma kylprestanda för 100kr mindre, och väger betydligt mindre också. Fördelen med båda dessa är att du kan montera valfri tystgående 120mm fläkt, förslagsvis en Nexus eller Noctua.

Okej, men hur stor skillnad är det på Thermalighten och Noctuan? Jag överklockar inte och kör sällan på max, vill alltså ha så tyst dator som möjligt...

Visa signatur

Antec Sonata III | Asus P5E | E6850 3GHz | 4GB Corsair XMS2 Xtreme | NesteQ PowerSupply 450W | Thermalright Ultra-120 | 3xNoctua 120mm | 2xScythe Quiet Drive | Asus 8800GT | Accelero S1 | Native Instrument Audio Kontrol 1

Permalänk
Medlem

Vad som helst som är lite mer än "budgetklass" funkar nog då, bara det går att montera en 120mm fläkt på den.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk

Det är möjligtvis inte någon som vet hur lågt varvantal man kan köra en 120mm cpu-fläkt på?

Visa signatur

Antec Sonata III | Asus P5E | E6850 3GHz | 4GB Corsair XMS2 Xtreme | NesteQ PowerSupply 450W | Thermalright Ultra-120 | 3xNoctua 120mm | 2xScythe Quiet Drive | Asus 8800GT | Accelero S1 | Native Instrument Audio Kontrol 1