Permalänk
Hedersmedlem

Kompletts priser

Jag sitter och gör min ofta förekommande genomgång av priser mellan olika butiker och ännu en gång mer eller mindre chockas jag av hur dyra jag upplever att Komplett har blivit jämfört med tex Datorbutiken eller Inet. Tom DustinHome ligger ofta bättre till.

Som exempel kan nämnas:
FSP nätagg 400PNF där Komplett är dubbelt så dyra jämfört med Inet. Rimligt?
Raptor 150GB är Komplett tom betydligt dyrare än DustinHome och nästan 500.- dyrare än Datorbutiken, dvs över 30%!
Det finns många fler exempel men det får räcka med dessa två just nu iaf.

Så här fortsätter det med mängder av produkter. Prisskillnaderna är inte direkt små utan i det närmaste astronomiska i flera fall.

För 2-3 år sedan handlade jag huvuddelen av all datorutrustning hos Komplett. Nu är det nere i noll efter deras lagerkatastrof och en prispolitik som verkar bli alltmer märklig.

Jag skriver detta för att få input från er andra på forumet om hur Ni upplever Kompletts prisutveckling på senare år.

Finns det något där dem är betydligt billigare än andra så att det kompenserar för de skyhöga priserna på mycket annat. Något som jag missat?

Servicenivån för mig är numera likvärdig mellan nämnda företag eftersom framför allt Datorbutiken gjort ett lappkast och numera går att lita på i de flesta fall.

Tacksam för alla synpunkter och eventuella påpekanden om jag fått något om bakfoten.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Dom måst nog som du nämner betala omkostnaderna för lagerproblemen som varade flera månader, och självklart kostade ombyggnaden till robbothantering en del med.
Men datorbutiken har rejäla plumpar i protokollet med. Se priserna på fläktar t.ex.
Nexus 120mm
Datorbutiken 169:- https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=NX120BLA...
Komplett 119:- http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=316478
Dustin&Home 105:- http://www.dustinhome.se/pd_5010113601.aspx
inWarehouse 75:- http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=972568&node=1126
inet 71:- http://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/120mm-...

Blir många kronor på småsaker det... Kan en sån fläkt ligga på c;a 35:- från grossisten?

Permalänk
Medlem

Har gått från komplett till Inet allt mer pga av priserna och att inet är så himla bra, snabbt och enkelt. tyvärr har de dock ett begränsat urval av produkter för tillfället, men det som saknas handlas med minsta sannolikhet på komplett av mig.

Permalänk
Hedersmedlem

yogge:

Komplett är ju fortfarande väldigt mycket dyrare än Inet, som är med i den här jämförelsen och även dyrare än DustinHome. Något jag inte kan minnas vara fallet tidigare.

Datorbutiken vet jag ockrar duktigt på "sidosaker" som fläktar och annat smått. Dock är dem tex mycket billigare på kablar. Jämför bara en vanlig 0,5m sata-kabel. Komplett 50.-, Datorbutiken 19.-.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

Jo, jag har också uppmärksammat att komplett knappast kan rubriceras som "Billiga" numera, har styrt över de flesta inköpen till DB sedan några månader tillbaks. Förut var jag nog att betrakta som en väldigt trogen kund hos komplett.
Snålade in ~300:- genom att ta en X2 6000+ och 2x1024MB DDR2 (Corsair XMS2-6400 ) från DB ist. för komplett.. Inräknat resten av pryttlarna ger det flera hundra i lägre pris. (beställde för 12 papp).

*Edit*
Gjorde en snabbkoll nu, summa på DB: 11 889:-, På Komplett: 12 522:- Priserna inkluderar framt och postförskottsavgift.
Ungefär samma prylar eftersom inte exakt samma komponenter fanns hos bägge butikerna. Och då valde jag den billigaste likvärdiga av samma sort hos komplett.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk

Då tycker jag att du som konsument skall bruka ditt "exit"; med andra ord, bytt producent om inte känner att de högre priserna kompenseras av snabbare frakt, bättre support, snabbare handläggningstider [...] Okay, nu vet jag inte om Komplett faktiskt har dessa ovanstående egenskaper, men om priset är en tung faktor som inte går att spela bort är valet rätt givet

Permalänk
Avstängd

Nu är iofs topic "Kompletts priser"..
Tycker nog att både komplett och DB sköter sej bra vad det gäller snabb frakt och support, dock har jag noterat att DB på senare tid många gånger har lite problem med sina egna leverantörer och deras information om "Preliminärt i lager".. Tycker det skjuts fram allt oftare det där datumet på en del varor.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

sjelv so tycker jag dustin er grym! snabb leverans och billigare frakt en komplett.. vet dock inte hur mkt DB tar i frakt + postforskott.. men dustin rekommenderas! dock so har komplett ett bra utbud enligt mig ialf. men DB kanske har det med?

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har väl aldrig varit någon större kund på komplett men har handlat lite genom åren.
Efter problemen med lagerombyggnaden och priserna som jag märkt de håller så har jag inte så stort förtroende för dem. De har vissa riktigt billiga men ofta ligger de högt.
DB.com har skärpt sig och går rätt bra tycker jag. Dustin Home med studentkonto är fint, fri frakt och lite billigare. Speciellt på småsaker kan de ha otrolig procentuell rabatt gentemot sitt ordinarie pris och hamnar långt under de andra butikerna.
Inet har jag aldrig handlat hos.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Det stämmer att komplett har blivit dyrare, men inte på allt. Ibland det lånar sig att handla från koplett, men inte så ofta. Däremot har alldrig handlat av Inet, och det stämmer att dem har bra priser. Datorbutiken är billigaste på dem flesta produkter, men fråga är om man vågar lita på deras support.Och så har vi dustin, klippan i stormen, alltid lika snabba och förmodligen bästa support i sverige. Personligen uppskattar jag ett snabb support efterson bygger datorer åt andra och det blir mindre trassel när man snabb få hjälp. Ska prova att beställa lite grejer från inet eftersom dem flesta här på forum verkar nöjda med dem.

Visa signatur

Play : i7920@3360mhz/HD 5770 / 1,75 tb HDD
Work : Phenom2 X6 1055T/2,25 tb HDD
server : e6300@ 1,8 ghz/ 4 tb hdd

Permalänk
Medlem

Datorbutiken har bra priser och bra support enligt mig. Sen är bekymret hos dem lagersaldot. Finns inte sakerna på lager så avråder jag att beställa. Deras preliminära uppgifter stämmer aldrig.

Komplett har dyrare priser på det mesta, dyrare grundfrakt. Finns ingenting som gör det värt att handla från Komplett nu tycker jag. De borde sluta upp med sin katalog och sänka priserna på produkterna istället. Känns som de gapar efter för mycket just nu. De försöker ju bli större än de verkar klara hantera.

Permalänk
Medlem

tycker också att komplett blivit hutlösa på det mesta. har i stort sett gått över helt till inet.

Permalänk
Medlem

Kan meddela att även Kompletts ÅF-priser sticker iväg uppåt. Även med de ÅF-priser jag har så är vanliga slutkundsbutiker typ Dustin, som ändå är bland de dyrare, billigare än Komplett.

Visa signatur

[ GA-P67A-UD4, i7 2600K @ 4.5GHz, Noctua NH-D14, 16GB XMS3, HD6970 2GB, 2x F120 120GB ]

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vill passa på att tacka mjukast för att ni delar med av era erfarenheter och tankar, hoppas få se många inlägg till.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yogge
Blir många kronor på småsaker det... Kan en sån fläkt ligga på c;a 35:- från grossisten?

Den ligger faktiskt på 36,94 SEK exkl moms

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av disken
Den ligger faktiskt på 36,94 SEK exkl moms

Snacka om nära

Permalänk
Medlem

Komplett verkar bli dyrare och dyrare, priserna på "det vandliga" så som processorer och grafikkort ligger långt över datorbutiken (som visserligen har extremt bra priser nu). På vissa produkter, t.ex Chassin, nätagg och div små saker som fläktar, kablar, skruvar med mera tycker jag komplett alltid legat väldigt högt i pris.

Dessutom lär dom ha sveriges högsta fraktkostnader och brukar ofta ta en dag längre än Dustin, och DB, som alltid levererar mycket snabbt. Känns som om komplett hamnar ganska långt ner på listan över butiker i framtiden, DB blir mycket billgare vid stora ordrar, Dustin's låga fraktkostnader är utmärkt om man köper något för ~500-1k:- och Webhallen håller väldigt mycket lägre priser än alla dom stora på skräpsaker som kablar och fläktar.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Stämmer det inte också att komplett är de enda av de du nämner som har lager utanför Sverige också Curly?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av disken
Stämmer det inte också att komplett är de enda av de du nämner som har lager utanför Sverige också Curly?

Det stämmer. Det kan mycket väl vara förklaringen till varför frakten är dyrare och långsammare. Vad det inte är är en ursäkt, komplett.se är en svensk butik precis som alla andra och därför förväntar jag mig lika bra fraktvillkor som hos alla andra oavsett var dom väljer att ha sitt lager.

(när jag läser igenom inlägget låter det ganska nedlåtande och arogant, till skillnad mot många andra av mina inlägg är det inte meningen )

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Hedersmedlem

Vart läste jag att Dustin skulle få grannar?
Var det inwarehouse som bygger lager bredvid dem i Stockholm (någonstans)?
inwarehouse ägs ju av komplett. Kanske chans att komplett kommer lagerhålla en del varar där då?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Vart läste jag att Dustin skulle få grannar?
Var det inwarehouse som bygger lager bredvid dem i Stockholm (någonstans)?
inwarehouse ägs ju av komplett. Kanske chans att komplett kommer lagerhålla en del varar där då?

Komplett / InWarehouse håller på att bygger ett lager i Rosersberg, http://www.idg.se/2.1085/1.132719

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Vart läste jag att Dustin skulle få grannar?
Var det inwarehouse som bygger lager bredvid dem i Stockholm (någonstans)?
inwarehouse ägs ju av komplett. Kanske chans att komplett kommer lagerhålla en del varar där då?

http://www.idg.se/2.1085/1.132719

Permalänk
Avstängd

Har slutat handla på komplett och kommer aldrig råda mina kamrater - som frågar mig om råd var och vad dom ska handla - att välja komplett.

Jag hoppas innerligt att den koncernen går rakt ner i graven och jag lovar att jag ska göra mitt bästa för att den ska dö.

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk

Jämförde exakt samma saker från DB o komplett när jag skulle köpa min färdigbyggda burk i april, och komplett var billigare + 29 spänn frakt till hämtbutiken (dyr frakt, va? fattar inte vad folk klagar på ) Tog en/en och en halv vecka att få den, men har fungerat utmärkt, bra support.

Köpte även hörlurar, dagen-efter leverans till hämtbutiken, återigen 29 spänn frakt. Kommer garanterat fortsätta handla där om marginalerna för frakt gör varan lika dyr på annat ställe med frakten inräknad, då man snabbt kan skicka tillbaka saker som strular utan att behöva använda posten.

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk
Medlem

Dethär gäller inte bara Sverige. Jag handlar ju ibland från komplett.no som ni kan förstå... eftersom jag bor i Norge. Jag har också märkt en liten tendens till en prisökning, det finns många andra aktörer på marknaden i norge som säljer det mesta komplett gör fast mycket billigare.

Detta är förvisso sagt rent generellt, komplett kanske är billigare på vissa produkter men det börjar bli mindre av dom.

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Om inwarehouse ägs av Komplett varför prisskillnader....?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Inaktiv

Billigaste 667MHz DDR2-minnen (2x1GB)
Billigaste HD3870
Gigabyte moderkort (P35-DS3)

datorbutiken: 3 082:-
komplett: 3153:-
dustinhome: 3355:-
inet: 3 483:

frakt tillkommer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Om inwarehouse ägs av Komplett varför prisskillnader....?

Det är ju olika företag även om det är samma ägare, inte så konstigt.

Jämför mellan Netto-ICA, Hemköp-Willys.

Permalänk
Medlem

En annan sak som är rätt roligt i sammanhanget är att när en kollega beställde från inwarehouse, så kom paketet skickat från GNT.
GNT är en distributör som endast säljer till återförsäljare, och därmed Komplett Distributions (ÅF delen av Komplett) konkurrent.
Är man ÅF till GNT så kan man numera skicka direkt till slutkund, medan man själv får fakturan och i sin tur fakturerar kund. Så till och med Kompletts egna företag tycker dom är för dyra och köper av konkurrenterna

Visa signatur

[ GA-P67A-UD4, i7 2600K @ 4.5GHz, Noctua NH-D14, 16GB XMS3, HD6970 2GB, 2x F120 120GB ]

Permalänk
Inaktiv

Hur kommer det sig att komplett har lager i norge, måste de inte då betala skatt för att ta in grejerna till sverige?