Nytt moderkort verkar ha problem med att hitta gammal HDD

Permalänk

Nytt moderkort verkar ha problem med att hitta gammal HDD

Jag har en gammal Maxtor 160GB IDE HDD och jag köpte nyligen ett nytt moderkort (K9N Neo V3), och nu verkar det som att HDDn inte hittas ordentligt i BIOS (den syns efter en stund när man kollar i BIOS-setupen, men startar jag om och går in i setupen igen så måste jag vänta igen).

Jag hade lite problem när jag kopplade in den i moderkortet eftersom det bara fanns en IDe-kontakt i moderkortet, så jag fick sätta dvd-spelaren som slave (jag antar att HDDn redan var på master eftersom jag bara har den HDDn och har använt den ensam innan), och IDE-kabeln var för kort, så jag satte den blåa kontakten (den som är längst bort från de andra) i DVDn, den grå i HDDn och den svarta i moderkortet.

När jag startar datorn så dyker följande text upp efter moderkortets "reklambild": "Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key". Jag har testat att sätta in en Windows XP-skiva och startat med den, och i skivan så kan jag hitta min windowspartition i recovery-console, så min HDD verkar ändå inte vara totalt frånvarande.

Snälla hjälp!

Permalänk
Medlem

Förmodligen har du en master/slave-konflikt; kontrollera hur enheterna är byglade.

Permalänk
Vila i frid

Har du skapat din gamla boot-disk med ett annat moderkort än du nu försöker starta den med är du i 99 fall av 100 torsk utan lär installera från scratch och zonka den gamla partitionen, skapa ny partition och sen formattera och installera. Det har med sektor/spår/huvud-översättningen att göra. SATA kan funka bättre men inte alltid mellan olika moderkort.

Har du värdefull data på den, installera en NY disk som systemdisk och montera sen din gamla och läs tillbaks data med GetDataBackNTFS eller GetDataBackFAT.

Permalänk
Hedersmedlem

Den blåa kontakten skall alltid sitta i moderkortet, då funkar det bäst

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)