Permalänk
Medlem

Klockning av 8800GT samt QUAD 2,4GHz

Hejsan kära Sweclockers medlemmar, tänkte i framtiden klocka mina datorkomponenter.

Mitt datorsystem ser ut som följande:

Chassi: Sharkoon Rebel9 Value Edition Black without PSU/utan nätagg

Nätagg: Chieftec CFT-560A-12S 560W ATX/DualX EPS-12V 120mm Fan 20/24-pin (AMD&P4 OK)

M.bord: Asus P5KPL iG31 4DDR2-DIMM 3PCI 2PCIe SATA Audio GB-LAN Socket775 ATX

Processor: Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz 8MB FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775

RAM-minne: Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400 5-5-5-12 Xtreme 2x1024MB (tot. 2GB) DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink

HDD: Samsung HD501LJ 500GB 7200rpm 16MB SATA2

CD/DVD: Pioneer DVR-112DBK Dual-Layer DVD +RW/R -RW/R 18X DVD+R 8X DVD+RW 18X DVD-R 6X DVD-RW 48X CDR 32X CDRW BLACK bulk IDE

Grafikkort: Asus Extreme GeForce 8800GT 512MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express

Så nu till frågan...
Till vilken GHz kommer jag att kunna klocka upp processorn till med nuvarande kylning, på en SÄKER nivå. Vill inte ha det så att det är 50% chans att jag bränner kretsar eller något liknande. Kan dock tänka mig att öka fläkthastig m.m

Samma sak gäller grafik, ungefär hur mycket i klockfrekvens kan jag öka utan att riskera något

MVH
Hultas

Permalänk

Först och främst ska du läsa de två klistrade trådarna om klockning innan du börjar klocka.

Jag är inte så haj på det där med grafikkorts klockning så det får nån annan svara på med ang. processorn så är det väldigt individuellt det mesta av värmehöjningen kommer när man höjer vcore.

Du borde kunna klocka processorn till runt 3GHz utan problem men för att kunna klocka mer så måste du skaffa bättre kylning för då måste du med stor säkerhet höja vcore en hel del och som sagt så kommer din processor bli väldigt varm då.

Permalänk
Medlem

Som sagt behöver jag inga klocknings kunskaper just nu, är bara intresserad av att en kunnig människa skriver ungefär vad mina datordelar skulle ha potensial(stavning?) till om de låg i deras händer. Och som sagt, jag vill ha SÄKRA svar inte: Ungefär 3,0 GHz men efter det måste du öka kylningen. Då tar jag hellre 2,8 GHz för att vara på säkra sidan om ni förstår.

Nu lät mitt inlägg kanske lite elakt vinklat mot dig RealMadrid men så är inte tanken, så du ska inte ta åt dig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HULTAS
jag vill ha SÄKRA svar inte: Ungefär 3,0 GHz

Inte för & va elak men den frågan kan inte besvaras, alla processorer kan klockas olika högt, finns inga regler....

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem

Men vad beror detta fenomen på då? Att alla kan klockas olika högt menar jag

Permalänk
Medlem

Det beror på en drös i saker men till största del hur "bra" den vart tillverkad....

Sen påverkar även många andra saker såsom moderkort & dess kvalitet, även olika bios versioner kan ge olika bra klockning...

Det finns så mycket som spelar in på klockning så därför går det absolut inte att ge ett exakt & 100%igt svar

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem

Okej, men om man säger på ett ugnefär då?

Permalänk
Medlem

Vet folk som är överlyckliga över att få sina q66 i 3GHz och jag vet de som även klarat 4+, så spannvidden ä... stor...

Själv hamnar jag på 3,6 innan det tar stopp.

Är cpu:n G0 eller B3?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Vet folk som är överlyckliga över att få sina q66 i 3GHz och jag vet de som även klarat 4+, så spannvidden ä... stor...

Själv hamnar jag på 3,6 innan det tar stopp.

Är cpu:n G0 eller B3?

Oj, det var ingen lätt fråga eftersom jag har boxen i garaget men G0 känns bekantare måste jag säga. Men frågan är alltså 3,6 GHz för dig kanske är 3,0 GHz för mig med tanke på olika kylningar vi har. That's my point!

Hur mycket skulle du kunna tänka dig att klocka med mina delar utan att byta ut någonting för att vara på den "säkra" sidan att man inte bränner något

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HULTAS
Oj, det var ingen lätt fråga eftersom jag har boxen i garaget men G0 känns bekantare måste jag säga. Men frågan är alltså 3,6 GHz för dig kanske är 3,0 GHz för mig med tanke på olika kylningar vi har. That's my point!

Inte det jag menar, nu pratar jag om att jag inte kommer högre pga av cpu:n, kylningen är inte min begränsande faktor.
[QUOTE]
Hur mycket skulle du kunna tänka dig att klocka med mina delar utan att byta ut någonting för att vara på den "säkra" sidan att man inte bränner något
[/QUOTE]3GHz har jag själv kört på med hyffsade temps med originalkylaren.

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HULTAS
Hur mycket skulle du kunna tänka dig att klocka med mina delar utan att byta ut någonting för att vara på den "säkra" sidan att man inte bränner något

Det är det fortfarande bara DU som kan ta reda på det - genom att ha koll på tempen under last när du klockar. Har du fått ett pissigt exemplar kanske du bara kan klocka den till 2.41 GHz eller om du har tur - till 3.4 GHz med originalkylaren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Det är det fortfarande bara DU som kan ta reda på det - genom att ha koll på tempen under last när du klockar. Har du fått ett pissigt exemplar kanske du bara kan klocka den till 2.41 GHz eller om du har tur - till 3.4 GHz med originalkylaren.

Ok man får tacka för din post där, fick mig att förstå lite bättre om vad de andra 2 försökt förklara för mig

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HULTAS
Som sagt behöver jag inga klocknings kunskaper just nu, är bara intresserad av att en kunnig människa skriver ungefär vad mina datordelar skulle ha potensial(stavning?) till om de låg i deras händer. Och som sagt, jag vill ha SÄKRA svar inte: Ungefär 3,0 GHz men efter det måste du öka kylningen. Då tar jag hellre 2,8 GHz för att vara på säkra sidan om ni förstår.

Nu lät mitt inlägg kanske lite elakt vinklat mot dig RealMadrid men så är inte tanken, så du ska inte ta åt dig

Lungt jag tog inte åt mig

Men som hasenfrasen också skrev så är allt väldigt individuellt och jag skrev ungefär 3.0GHz eftersom de flesta brukar kunna klocka till 2.8-3.2GHz med originalkylaren, jag har själv en klock på 3.0GHz med originalkylaren.

Därför är väl det bästa om du klockar till typ 2.7 sedan till 2.8 etc etc tills processorn blir för varm men som sagt så brukar det ta stopp med original kylningen vid runt 3GHz eller 3.2GHz om man har fått ett bra överklocknings exemplar.