LCD Recension - LG L245WP-BN [56.k varning]

Permalänk
Medlem

Tyvärr fick jag inte lämna tillbaka skärmen på webhallen då jag köpt den i butik... Jag har lagt ut en annons på marknaden om någon är intresserad. 5000:- vill jag ha för den.

Visa signatur

:: amd X2 4200+ :: 2048mb ddr ram :: Albatron 8800gt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av enzodiac
Tyvärr fick jag inte lämna tillbaka skärmen på webhallen då jag köpt den i butik... Jag har lagt ut en annons på marknaden om någon är intresserad. 5000:- vill jag ha för den.

Riktigt surt att inte få lämna tillbaka skärmen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brodholm
Jag märker att det knäpper till ibland kanske 2-3 gånger i timmen. Dock så är det inget jag stör mig på. Och det är troligen så att ni fixerar er på alla nackdelar. En pixel som varit död hela tiden som du inte märkt och när du märker den så sitter du och blir mer och mer irriterad på den. Samma sak gäller troligen knäppandet. När man väl märker det så fixerar man på det och blir irriterad.

Bara en fråga, När ni sitter vid datorn har inte ni någon musik på eller något? Jag kan inte sitta helt tyst och bara läsa, tycker att det är otroligt skönt med lite bakgrundsmusik.

Hehe nja, försöker faktiskt inte hitta nackdelar eller fixera mig på de sämre sakerna med skärmen. Har en död subpixel men som du säger så stör jag mig inte på den eftersom jag knappt märker det.
Så är det INTE med knäppandet, jag är inte känslig för ljud på natten men detta är ett störigt ljud som återkommer och låter inte trevligt emellanåt.
Sen är det också från person till person, kan mycket väl vara så att om 2-3 veckor märker jag de knappt längre, men som det är nu är de riktigt störigt.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tri_State
Hehe nja, försöker faktiskt inte hitta nackdelar eller fixera mig på de sämre sakerna med skärmen. Har en död subpixel men som du säger så stör jag mig inte på den eftersom jag knappt märker det.
Så är det INTE med knäppandet, jag är inte känslig för ljud på natten men detta är ett störigt ljud som återkommer och låter inte trevligt emellanåt.
Sen är det också från person till person, kan mycket väl vara så att om 2-3 veckor märker jag de knappt längre, men som det är nu är de riktigt störigt.

Exakt hade ljudet varit ett mer dovt knäppande ljud hade det varit annorlunda problemet är ju bara det att det knäpper ganska rejält i skärmen vilket gör att det blir riktigt jobbigt framförallt på natten.

Permalänk
Medlem

Min skärm knäpper inte alls, varierande tillverkningskvalitet?

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Gramner, vilket serienummer har din skärm? Skulle vara intressant om alla som har knäppskärmar delar med sig av sina serienummer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cykla
Gramner, vilket serienummer har din skärm? Skulle vara intressant om alla som har knäppskärmar delar med sig av sina serienummer.

707* (d.v.s. juli -07)

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Inte hört att min skärm knäppt något, varken på eller av. Okt 07 från komplett. Kan ju va så att jag inte tänkt på det bara.

Permalänk
Medlem

min är också gjord i oktober. Har inte hört något knäppande ännu.

Visa signatur

:: amd X2 4200+ :: 2048mb ddr ram :: Albatron 8800gt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av enzodiac
min är också gjord i oktober. Har inte hört något knäppande ännu.

Knäppandet i min skärm började först när det gått lite över en vecka. Före det så var det inga knäppningar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fusion_200
Knäppandet i min skärm började först när det gått lite över en vecka. Före det så var det inga knäppningar.

Samma här.
Och min är också tillverkad i Oktober 2007. Köpt från Komplett.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

707 skärm för mig, förs endast lite knäpp en tid efter man slagit på skärmen, sedan blir den helt tyst och låter inget då den blivit varm. Hör inte heller knäpp när man slagit av den.

Jag har suttit vaken i minst 30-60min i min säng och bara tänkt och lyssnat. inte ett pip från skärmen alls. Somnade kort efter. Brukar ligga vaken en tid i sängen och tänka en stund före man verkligen sover. Hittills inte hört något.

Ni kanske ska testa med att trycka på ramen lite emellanåt? Verkar som man får bort mer och mer knäppningar vad mera man trycker och låter dem alla komma på en gång.

Permalänk

Gah, ja detta var inte den skärmen jag recenserade. :(:(

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nighthog
707 skärm för mig, förs endast lite knäpp en tid efter man slagit på skärmen, sedan blir den helt tyst och låter inget då den blivit varm. Hör inte heller knäpp när man slagit av den.

Jag har suttit vaken i minst 30-60min i min säng och bara tänkt och lyssnat. inte ett pip från skärmen alls. Somnade kort efter. Brukar ligga vaken en tid i sängen och tänka en stund före man verkligen sover. Hittills inte hört något.

Ni kanske ska testa med att trycka på ramen lite emellanåt? Verkar som man får bort mer och mer knäppningar vad mera man trycker och låter dem alla komma på en gång.

Hehe det var det första jag gjorde. Men fyf*n och ha de som rutin att hålla på och trycka och klämma på skärmen innan man lägger sig.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tri_State
Hehe det var det första jag gjorde. Men fyf*n och ha de som rutin att hålla på och trycka och klämma på skärmen innan man lägger sig.

Jag testade också det att trycka på skärmen från sidorna men det började knäppa i den endån.

Permalänk
Medlem

min skärm har också börjat göra ljud nu.. sigh, först var det döda pixeln, den kunde jag leva med och nu detta... kanske ska lämna tillbaka skärmen helt och hållet och köpa en dell som från början.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vAYabo
min skärm har också börjat göra ljud nu.. sigh, först var det döda pixeln, den kunde jag leva med och nu detta... kanske ska lämna tillbaka skärmen helt och hållet och köpa en dell som från början.

Är den också tillverkad i Oktober ?

Permalänk
Medlem

september

Permalänk

Verkar ju inte ha något med månaden och göra då.
Ringde LG idag, dem sa att en tekniker skulle ringa upp mig angående detta snarast möjligt. Får se vad dem säger.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tri_State
Verkar ju inte ha något med månaden och göra då.
Ringde LG idag, dem sa att en tekniker skulle ringa upp mig angående detta snarast möjligt. Får se vad dem säger.

Intressant, ska ner och hämta min 2a skärm imorgon och hoppas på bättre lycka än vad jag hade med den 1a, kass backlight och döda pixlar.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk

jag är oxå inne på min andra skärm, men det berodde på att första hade EN död pixel.. så jag kontaktade LG nordic och fick byta den direkt. köpte hos webhallen.

men oj vad små de där svarta helt döda pixlarna är. tog ett bra tag innan jag upptäckte min. trots jag kört stenhårt med dead pixel buddy.. jaja.

hade dock INGA problem med ngt tickande eller knäppande på förra skärmen som gick gott o väl en 150timmar innan bytet. (den var från juni 07). nya skärmen jag fick idag är från oktober 07 och har inga defekter än så länge..

får hoppas det förblir så.
vad hade du för rev. dmr?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twebbas
jag är oxå inne på min andra skärm, men det berodde på att första hade EN död pixel.. så jag kontaktade LG nordic och fick byta den direkt. köpte hos webhallen.

men oj vad små de där svarta helt döda pixlarna är. tog ett bra tag innan jag upptäckte min. trots jag kört stenhårt med dead pixel buddy.. jaja.

hade dock INGA problem med ngt tickande eller knäppande på förra skärmen som gick gott o väl en 150timmar innan bytet. (den var från juni 07). nya skärmen jag fick idag är från oktober 07 och har inga defekter än så länge..

får hoppas det förblir så.
vad hade du för rev. dmr?

Rev 2 oktober, jag hade aldrig bytt in den om det bara varit för döda pixlar för de såg jag inte ofta endå vid vanligt användade men jag tyckte den jag fick hade ojämn backlight, ljuset stämde längst upp sen blev det sämre ju längre ner man tittade på skärmen.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått hem skärmen och haft den i drift två timmar. Det känns konstigt att ha så mycket yta, men jag vänjer mig nog.
Den är tillverkad 710 och hade några felaktiga pixlar (Dead Pixel Buddy), men dom gick bort när jag gnuggade med putsduken . Det satt något litet skräp ganska hårt fast på ett par ställen, jag var tvungen att skrapa försiktigt med nageln.
Inga knäppningar än så länge.
Just nu kör jag analogt, eftersom datorn står på andra sidan väggen och jag har ingen digital kabel som är 10m lång. Men jag bar in skärmen till datorn och anslöt DVI/HDMI-kabeln och oj vad jag njöt av digitalskärpan! Jag har aldrig haft en digital skärm förut, men i morgon köper jag en lång kabel hos Kjell.

Vad ska jag använda för program för att leta efter bandningar?

Permalänk
Medlem

behöver inget specifikt program. kan skapa valfria gradienter i valfri bildhanterings program. ett exempel är photoshop. Annars kan du ju söka efter gradient bilder på nätet. Dessa bilder följer oftast med i någon variant i något kalibrerings test/programvara om du vill gå den vägen.

Det finns ett antal länkar någonstans i tråden till olika test/bilder man kan använda sig av för att kalibrerar skärmen. Bara att leta upp dem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cykla
Nu har jag fått hem skärmen och haft den i drift två timmar. Det känns konstigt att ha så mycket yta, men jag vänjer mig nog.
Den är tillverkad 710 och hade några felaktiga pixlar (Dead Pixel Buddy), men dom gick bort när jag gnuggade med putsduken . Det satt något litet skräp ganska hårt fast på ett par ställen, jag var tvungen att skrapa försiktigt med nageln.
Inga knäppningar än så länge.
Just nu kör jag analogt, eftersom datorn står på andra sidan väggen och jag har ingen digital kabel som är 10m lång. Men jag bar in skärmen till datorn och anslöt DVI/HDMI-kabeln och oj vad jag njöt av digitalskärpan! Jag har aldrig haft en digital skärm förut, men i morgon köper jag en lång kabel hos Kjell.

Vad ska jag använda för program för att leta efter bandningar?

Finns en bra sida här med varierande test:

http://tft.vanity.dk/

LG ringde upp mig idag igen och sa att knäppningarna inte var normalt (har ju hänt flera här så det är klart att det är). Men jag skulle kontakta Kompett vilket jag gjort så ska skicka in skärmen nu och antagligen få en ny.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Morsning vänner,

Här kommer lite intryck angående skärmen LG L245WP-BN, utgåva oktober 2007 och en del andra saker.

Först vill jag säga att jag är ingen ”skärm eller bildproffs” utan jag utgår från mig själv, de erfarenheter jag har och vad jag har läst om skärmar i allmänhet i bl.a. bokform och via Internet.

Angående LCD tekniken. I allmänhet kan man säga, trots olika försök med olika paneltyper och olika teknik hos de olika tillverkarna, kan de ännu inte helt till 100 % matcha en skärm med CRT rör/teknik vad gäller bl.a. svärta, färgomfång (från svart till vitt) och respons. Ja, de har blivit allt bättre de senaste åren men de kommer inte att nå ända fram innan de ersätts av en annan skärmteknik. Vad det blir för teknik som kommer att dominera, OLED/SED eller något annan teknik, återstår att se. Men man kan konstatera att hade inte ”tjafset” de sista 2-3 åren, mellan olika tillverkarna och andra aktörer på marknaden vad gäller bild och teknik, rörande bl.a. olika standarder för tekniker, tillverkningssätt, patentfrågor och ägarfrågor för olika tekniker med mera, hade vi redan med stor sannolikhet sett dem i full tillverkning redan nu. Nu finns det bara enstaka byggda prototyper ute och som visas upp på olika mässor och i andra sammanhang. Av vad som framkommer på vad som skrivs på Internet i allmänhet och vad som sägs av branschfolk just nu, så ska tillverkningen äntligen börja rulla igång någon gång nästa år med ny teknik på TV-apparater och sedan på skärmar för datorer. Men så ska man ha det i åtanke, att med ny teknik kan det finnas eller bli en del fel med den som behöver rättas till s.k. ”barnsjukdomar”. Sedan brukar nya varor med ny teknik vara väldigt dyra när de kommer ut i handeln för första gången, dyrare än vad många vanliga människor vill betala för en viss vara – dock finns det olika personer och olika företag som är villig att betala för en sådan vara, om fördelarna med den är så pass stora mot annan befintlig rådande skärmteknik.

Att trimma in och försöka maximera LCD tekniken på olika sätt, så att den blir mer likt en CRT skärm, blir inte billigt att köpa en sådan skärm för en tilltänkt köpare. Då blir även svinnet från kasserade paneler med tillhörande teknik/elektronik kring dem stort vid tillverkningen, vilket kommer att återspegla sig på priset på slutprodukten. Men idag när bra CRT skärmar inte längre får tillverkas av bl.a. hälso- och miljöskäl sedan år 2006, gör det svårt för den som håller på med bild och grafiskt arbete i någon form på högre nivå, att välja en skärm med LCD teknik. I de lägre skärmstorlekarna 20-21” och därunder, har utvecklingen stannat av eller upphört redan d.v.s. om det tas fram nya skärmmodeller så grundar det sig på den teknik som redan finns och man lägger då till en del mindre förfiningar av den. Den stora utvecklingen av skärmar för datorbruk finner man idag från storleken 22” och uppåt. Bildformatet 4:3 är på väg bort och för att ersättas av bredbildformatet 16:9/16:10. Det är inte bara en modefluga bland olika människor som sägs önska det formatet, utan det är många andra orsaker och krafter till det som ligger bakom den utvecklingen. Några av dem är media- och nöjesbranschen och inte minst hos Microsoft, som vurmar för det nya formatet. En av anledningarna som sägas att vi människor med våra ögon ser omkring oss med ett bredare synfält med mindre höjdskillnader. Det betyder att det mer kubiska formatet 4:3, är mindre lämpligt för våra ögon, då vi får bl.a. röra mer på ögon/huvud, vilket är mer ansträngande både fysiskt och psykiskt enligt många medicinska experter på människans funktion d.v.s. det är inte naturligt att se på det här sättet. Vad som är rätt eller fel i det här påståendet, finns det säkert olika åsikter om.

För de människor som nu som håller på med bild och grafiskt arbete i någon form på högre nivå, ska trots allt välja en skärm med LCD teknik, finns det igentligen inte så mycket val att välja på och de alla blir dyra att köpa. Men för de flesta människor i den här kategorin människor har nog priset på varan en mindre sekundär betydelse om man önskar sig en så bra bildkvalité som möjligt för att utföra olika tilltänka sysslor inom bildområdet. Några av de vanliga märkena är t.ex. Eizo, LaCie i första hand eller på våra breddgrader här i Europa det mindre vanliga märket Ilyama, men även bättre modeller kan finnas hos Nec och ViewSonic. Som det har skrivits tidigare i den här tråden, att ska man ha en bra LCD skärm, är någon modell från Eizo ett gott val för olika former av bildhantering men även vara duglig för spel. Ska man ha en Eizo 24” skärm, kostar det en del pengar och beroende på modell börjar priset kring 10000 kr och uppåt. Eizo har för övrigt en rad olika modeller för olika behov och användningsområden. Den som vill veta mer om Eizo eller få några goda tips om dem, kan t.ex. vända sig till SweClockers medlem, Honda600, för vidare information.

Mer om skärmar. Den teknik som kan med maximal optimering, teoretiskt, kan komma närmast CRT tekniken just idag är Plasmatekniken vad gäller bl.a. svärta, färgomfång (från svart till vitt) och respons. Visst låter det bra… men den största nackdelen är att de kan t.ex. inte visa stillbild under en allt för lång tid innan risken för fastbränning av en bild på panelens yta blir uppenbar. Nu har tillverkarna infört olika typer av skyddstekniker för att motverka i den mån det går att det uppstår. Uppstår det, ska det finnas någon så kallad reningsfunktion, som ska rätta till problemet om det uppstår. Hur bra det fungerar i praktiken, har jag inget svar på men för den som vill veta mer om den tekniken finns det en hel del matnyttigt att söka upp på t.ex. Internet. Den andra nackdelen är att en Plasma konsumerar mer energi för att ex. visa upp en ljus eller en bild med mycket vit färg i mot vad en skärm med LCD teknik förbrukar under samma bildförhållande. Det omvända förhållande råder för ett bildförhållande med en bild som visar mycket svart färg/svärta – där förbrukar en Plasma mindre energi än motsvarande skärm med LCD teknik. En LCD skärms miniförbrukning av energi, bestäms mycket av det bakljus som används i skärmen och som även påverkar bl.a. svärtan negativt. Så Plasmatekniken gör sig väl från sig i TV sammanhang idag och de TV-apparaterna blir också allt bättre. I dessa sammanhang, är de också lite mindre känsliga på kvalitén på bildsignalen som matas in i apparaten mot motsvarande TV med LCD teknik, som är mindre förlåtande. Men det är också en lite medveten plan bakom Plasmatekniken, som är framtagen för att visa en så bra bild som möjligt av den signal som matas in i systemet med minimala störningar.

Det jag vill försöka säga är, att idag kan man inte ha en ”kaka kvar och samtidigt försöka äta upp den” d.v.s. ingen av dagens skärmtekniker är riktigt bra på alla möjliga tänkbara användningsområden man kan tänkas använda en skärm till i olika sammanhang. Det kan vara t.ex. allt från enkelt kontorsarbete med Internet surfande via spel- och filmnöjen och vidare till riktigt seriöst grafiskt bildarbete i någon form. Vad man än gör blir det någon eller några kompremisser som behöver göras vid val av köp av ny skärm. För många med mig skapar det lite irritation att det ännu inte finns någon bra ersättare till CRT tekniken, något som jag har tagit upp tidigare i inlägget och mer om det här ämnet bildskärmsteknik, finns också skrivet i forumet ett flertal gånger tidigare. Okej, det kan vara lite omtumlande att gå från en sliten CRT skärm som man har använt i flera års tid till en skarp LCD skärm med bättre detaljskärpa. Så är det för många människor och jag är inget undantag på den punkten.

Nog om detta, nu till LG L245WP-BN och vad jag tycker om den efter några dagars bekantskap med den skärmen. Här följer ett antal punkter.

1.
Direkt tagen ur kartongen är inte bildupplevelsen den bästa på olika sätt och den kräver en del omtanke och jobbandes med inställningar, både med själva skärmens egna menyer/inställningar och med grafikkortets egna menyer/inställningar för att kunna uppnå ett godkänt bildresultat. För att om möjligt ska bli ännu bättre bildresultat behövs det ett hårdvarukalibreringsverktyg så att man kan skapa en egen ICC färgprofil för den skärm man använder.

2.
När det gäller min skärm, har jag hittills ska tilläggas, inga:
-prixelfel
-helt acceptabelt bakljus – inte 100 % perfekt men vaddå det är ju en upplyst LCD skärm med den tekniken den har med sig d.v.s. den är inte perfekt i sig.
-problem med missljud under resp. efter användning av skärmen. Jag har kopplat upp mitt datorsystem så att jag bryter strömmen till den via en huvudströmbrytare när den inte används. Jag använder jordat eluttag.

3.
Jag har spelat några olika spel och även sett en del olika rörliga filmklipp. Resultatet är över förväntan d.v.s. bättre än vad jag trodde var möjligt med den här skärmen. Att sedan gå från en gammal sliten och lite oskarp 19” CRT skärm till en 24” LCD bredbildsskärm med bättre skärpa var ganska omtumlande upplevelse på olika sätt och ögon/huvud har fortfarande efter några dagars användning lite svårt att smälta/ta in alla de nya intrycken som blir med den nya skärmen. Det behövs en längre tillvänjningsperiod innan man blir van vid den.

4.
Ett idag ett litet irritationsmoment för mig är att skärmen startar upp i bredbildsformatet och skulle man behöva, för t.ex. ett program en annat skärmformat, här formatet 1:1, får man gå in i skärmens meny och ställa om det manuellt. Nu kommer dock allt mer program och även spel som stödjer bredbildsformatet, så behovet av skärmstorleken 1:1 eller motsvarande bildförhållande 4:3 blir allt mindre framöver i tiden. Det går nog att vänja sig med tiden med både bredbildsformatet och med skärmen. I många spel blir upplevelsen och närvarokänslan helt annan, till det bättre, med bredbildformatet, för de spel som stöder det här formatet.

5.
LG L245WP-BN är mer av en all-round skärm, om uttrycket tillåts men för den som ska på ett mer professionellt sätt arbeta i någon form med bildhantering räcker färghanteringen inte riktigt till med den här skärmen. För den som har sådana ambitioner kan t.ex. titta bland Eizos skärmutbud men då till en högre kostnad än vad den här LG skärmen kostar att köpa. Men med rätt kalibrering av LGn, så kan den ändå vara fullt duglig för många människor och för många olika användningssätt. Den har överlag bra betrackningsvinklar utan att få färg- och ljusförändringar vid tittande från olika vinklar vilket annars ger problem vid t.ex. någon form av bildhantering. Det är ett vanligt problem med skärmar med TN-film tekniken. MVA tekniken som finns i LGn, som också finns i olika utförande med olika tillverkare av panelerna, är bättre på det och ger även bättre svärta.

Övrigt.
Jag har prövat mig fram med olika inställningar mellan skärm och grafikkort tillsammans med olika mjukvarubaserade testprogram, innan jag fann något som jag kunde vara nöjd med och som passar för mig. På LGn i OSD/CSM, använder jag nu inställningen ”användare” med en del inställningar där och resten görs i grafikkortets inställningsmenyer. Förutsättningarna och förhållande blir annorlunda, lär mot förmodan bli annorlunda och till det bättre, när man lägger upp till skärmen en egen ICC färgprofil med ett hårdvarukalibreringsverktyg. Det är en god investering som man har nytta av under lång tid vid användandet av ex. LCD skärmar och underlättar avsevärt inställningen av skärmen för användaren. I synnerlighet om personen har något synfel, kommit upp i ålder eller av medicinsk/fysiologisk orsak. Den allmänna rekommendationen att man bör göra flera omkalibreringar varje år på en skärm för att säkerhetsställa en god funktion från den under hela skärmens livslängd eller så länge som man använder den innan man gör ett skärmbyte.

Upplösningen på skärmen som jag idag använder mig av är följande.
-till ”kontorsarbete”, Internetsurfande med mera, är det bredbild 1280x1024 (75Hz) som gäller för mig. Det känns skönast så för mina ögon – ja, jag har synfel och använder glasögon och då blir bl.a. texter på dokument inte för litet/för svår att läsa. Ja, speciella ”terminal” glasögon, som finns att beställa, skulle kanske förbättra min läsbarhet en del vid arbete framför skärmen men det är en kostnadsfråga och jag har inte heller haft ett sådant behov tidigare. Men det är något som jag får överväga till kommande framtid.
-till spel och nöjen, har jag hittills använt mig av bredbild 1600x1200 (60Hz) då jag för tillfället har ett ganska sunkigt grafikkort i systemet som inte orkar med så mycket högre upplösningar än så om det ska vara spelbart. Jag har ett annat grafikkort liggandes hemma som ska in i datorlådan inom kort. Då ska jag pröva och se hur det är att spela med högre upplösningar på skärmen. Men någon gång under nästa år ska ett ännu bättre grafikkort införskaffas, så är mina planer idag.

Slutsats.
Ja, baserat på de få dagar jag har använt LG L245WP-BN, så är mitt intryck om skärmen att det är en hygglig skärm men den kräver en del arbete med kalibrering av den och inställning av grafikkortets mjukvara, för att bli bra och få godkänt i betyget. Något som jag uppskattar med den här LG skärmen, är dess garantivillkor mot bl.a. lysande pixlar i 3 års tid. Många andra märken på marknaden har sämre pixelgarantier och då under kortare tid, vanligtvis bara under 2 års tid. Något som jag finner ej acceptabelt om man köper en dyr vara som man förväntar sig ska fungera väl för användaren under många års tid.

Ska man ha en annan skärm idag med t.ex. storleken 24”, som är markant bättre än LGn blir det genast mer kostsamt om man tittar efter någon modell från Eizos skärmutbud och som förövrigt har nya modeller på gång under år 2008. När det gäller garantier hos Eizo, har de en välfungerande garanti i 5 års tid.

Men man ska ha det i åtanke att LCD tekniken har sina olika brister men även förtjänster, om man jämför med CRT tekniken som tyvärr är nedlagd. Tillverkare som t.ex. Eizo, gör vad de kan för att pressa ut mer färger med ett bredare färgspektrum med dagens LCD teknik, men tekniken är i grunden färdigutvecklad och kan nu bara förfinas på olika sätt. Snart kommer dagens bildskärmsteknik att ersättas av någon annan skärmteknik och närmast är det OLED/SED tekniken som är på ingång. Enligt av man har läst om på Internet och samtal med en del branschfolk inom framförallt TV och bild, så kan produktionen av den nya tekniken börja komma igång i mindre skala under år 2008, för att sedan börja bli mer vanlig kring år 2009/2010 ute i konsumentleden. Man får hoppas att motsvarande förhållande även kommer att gälla skärmar för datorbruk.

Blir det inga stora problem med min LG L245WP-BN, under den tid jag kommer att ha den hemma hos mig och med införskaffande av ett hårdvarukalibreringsverktyg, kan jag mot förmodan bli nöjd med den när man börjar vänja sig fullt ut vid en skärm i bredbildsformatet. För just nu befinner man sig under tillvänjnings fasen med skärmen och det är lite lätt förvirrande intryck som ögon och hjärna utsätts nu för. Men med tiden ska det nog bli bra det här också för mig.

Blir jag som mot förmodan nöjd med skärmen, kan jag ha den fram till det kommer bättre skärmar med ny teknik till rimliga priser eller ha den så pass länge den fungerar väl för de behov och användningsområde jag behöver en skärm för d.v.s. en alltiallo skärm. En skärm som ska vara väl användbar till många användningsområden, exempelvis allt från vanligt kontorsarbete, Internet surfande, spel och mindre/enklare bildhantering i någon form på ”amatörnivå”.

Annat.
Här är en länk för priser på några olika hårdvarukalibreringsverktyg, för den som är intresserad. Det finns fler varianter och modeller på marknaden än vad som är listade hos prisjakt idag, att söka upp för den som är intresserad på t.ex. Internet.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v900

Over and out /Saint25

Permalänk

Hehe snålt skrivet, Saint25.
Tog de dig hela dagen och skriva de eller ?

Intressant och höra din version också då. Ska prova att köra på samma sätt som du vad gäller "knäppandet" av skärmen att jag stänger av strömmen helt till den då jag ej använder den och se om det hjälper.
Ska även som du skaffa mig en skärmkalibrator snart oavsett om jag kommer ha denna eller inte, alltid bra och ha. Pantone Huey Pro verkar vara ett billigt men ändå bra alternativ. Härligt att den kan kalibrera mer än en skärm också.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tri_State
Hehe snålt skrivet, Saint25.
Tog de dig hela dagen och skriva de eller ?

Intressant och höra din version också då. Ska prova att köra på samma sätt som du vad gäller "knäppandet" av skärmen att jag stänger av strömmen helt till den då jag ej använder den och se om det hjälper.
Ska även som du skaffa mig en skärmkalibrator snart oavsett om jag kommer ha denna eller inte, alltid bra och ha. Pantone Huey Pro verkar vara ett billigt men ändå bra alternativ. Härligt att den kan kalibrera mer än en skärm också.

Jag drog ju ur strömmen också men gjorde ingen skillnad den fortsatte endå att knäppa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saint25
Bra text och summering

För övrigt så har jag nog glömt att skriva att jag också kör jordat. Hör ingenting av skärmen vilket är skönt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tri_State
Hehe snålt skrivet, Saint25.
Tog de dig hela dagen och skriva de eller ?

Intressant och höra din version också då. Ska prova att köra på samma sätt som du vad gäller "knäppandet" av skärmen att jag stänger av strömmen helt till den då jag ej använder den och se om det hjälper.
Ska även som du skaffa mig en skärmkalibrator snart oavsett om jag kommer ha denna eller inte, alltid bra och ha. Pantone Huey Pro verkar vara ett billigt men ändå bra alternativ. Härligt att den kan kalibrera mer än en skärm också.

Tack för det... nej, jag skrev lite då och då under 3 dagars tid vid sidan om och som vidare upplysning, motsvarar texten 5 st hela A4 sidor.

Se en hårdvarukalibrator för skärmen som en god investering för framtiden. Men vill du veta min åsikt skulle jag inte köpa något som är för "billigt" om jag skulle köpa en kalibrator då jag önskar välja bl.a. färgtemperatur och gamma värde efter ens behov och sitt rums ljusförhållande mer fritt själv med större noggranhet i uppmätningsförfarandet än vad en "billig" kalibrator klarar av. Dock kan en "billig" hårdvarukalibrator ge en viss hjälp åt användaren och i synnerlighet om det är fler skärmar som ska kalibreras.

/Saint25

Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
"Bra text och summering"

Man tackar för er vänlighet för mitt inlägg i tråden.

/Saint25