Stort grafikkortstest – uppdaterat

Permalänk

Bra test. Har tydligen gjort ett bra köp till min HTPC.
Dock saknar jag HD3850 som enligt min mening är det mest prisvärda kortet på marknaden just nu.

Permalänk
Medlem

Vad har ni överklockat HD3870 och 8800GT till? Missade det i testet. Kanske det bara var jag som var blind dock :).

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K

Sen så hade ni gärna fått testa fler spel och inte bara First Person Shooters.

3 fps
1 trategi.

tyckte det var lustigt att WiC hade 74fps i 1024x768 + medium medans crysis hade 64 fps i samma upplösning + medium. crysis är väl "lite" mer krävande rent visuellt eller? vet att WiC inte är överdrivet bra optimerat men räknade med större skillnader.

bra test i övrigt. skulle vara kul med lite äldre topppresterande kort om det inte ger avkall på resten av testet.

Visa signatur

gigabyte p35 ds3 | e6750 | 8800gt | X-FI extreme gamer | 320GB seagate | p182| Corsair vx450W

Permalänk
Medlem

Inga direkta överraskningar i testet, klart trevlig läsning dock

Permalänk
Medlem

Tur jag valde nvidia

Permalänk
Medlem

Imponerande Sweclockers.com! Väldigt mycket jobb som ligger bakom ett sådant här omfattande test. Jag hoppas att ni har kvar testriggen och att ni snart kan uppdatera graferna med nya GeForce 8800GTS 512MB (G92) som släpps imorgon

/hejo

Permalänk
Medlem

Äntligen något som inte är saxat från andra medier utan utfört med omtanke och finess. Att urvalet sedan baserar sig på kort som finns på den svenska marknaden gör det ju inte sämre!

Vi bockar och tackar............

Permalänk
Medlem

hur lång tid tar det att göra ett sådant här test? måste ta ett tag!
Tummen upp iaf!

Permalänk

Mycket bra test, skulle även vara skoj att se hur korten prestar i CF och SLI

Permalänk
Medlem

Nu har man fått en inblick i hur 3870 står sig i konkurrensen, dess stora styrka skall väl dock vara prestandan i Crossfire, som verkar mycket lovande...
Det som blir intressant inför nästa hårdvaruuppgradering är 3870X2 (beroende på minnesmängden dock).
Känner mig återigen säker med mitt överklockade 8800ultra , tackar och bockar!!

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Bra test! Nu vill jag se nya GTS! Blir nog ett givet köp.

Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce 3070 | B550-A Pro | 16GB RAM

Permalänk

Måste säga att jag inte upplevt den höga värmen som alla skriver om gällande 8800GT-serien. Har ett ASUS EN8800GT 512mb, det är iofs inte överklockat men det brukar bara ligga runt 51 grader idle och sådär 65 kanske 70 grader under 3DMark. Kanske har något med chassit o göra? P182...

Däremot är ju ljudet på det riktigt högt, när man drar upp hastigheten på fläkten så blir det fan som en hårtork av sämre modell...så ny kylning blir det alldeles säkert, tänkte vänta på Therm. HR03 GT när den kommer så man får det riktigt tyst, ev. sätter jag en noctua på den då också, borde ju räcka fint.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
hur lång tid tar det att göra ett sådant här test? måste ta ett tag!
Tummen upp iaf!

Det är kul att du och flera andra uppskattade testet! Sånt som gör att det känns värt att lägga ner extra arbete på testerna.

Det tog lång tid att göra , svårt att uppskatta men det handlade helt klart om mer timmar än 8 per dag,suttit helger och nätter med det. Kanske skulle det handla om en månad ifall man jobbade 8 timmar per dag och var ledig på helgerna. Men som sagt det är väldigt svårt att bedöma. Kan mycket väl vara det mest tidskrävande testet jag gjort.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk

Tack för testet, nu blir man ju ännu säkrare på och skaffa ett 8800GT, antar skillnaden mot mitt nuvarande 7600GT är enorm

Permalänk

Tack för ett trevlig genomgång av grafikkort, jag ser det som en tidigt julklapp + att jag dessutom får reda på vad jag behöver köpa mig själv i julklapp

Visa signatur

C2D E4400@3Ghz

Permalänk
Medlem

Bra test, dock tycker jag att det hade varit intressant att se SLI och Crossfire test inkluderat. Speciellt då HD3870 i Crossfire skalar upp prestandan bättre än 8800GT i SLI.

Permalänk

Ett bra test, saknade bara HD3850 egentligen, men det skulle ju åtgärdas. Man tackar!

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Mycket bra test. som vanligt, starkt uppskattat !

Permalänk
Medlem

Skulle vara tacksam för svar på min fråga. Annars får man tacka för ännu ett bra test från sweclockers.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidust
Skulle vara tacksam för svar på min fråga. Annars får man tacka för ännu ett bra test från sweclockers.

I diagrammen står överklockningsresultaten:

8800 GT 684/2106
HD 3870 850/2484

Dvs Geforce 8800 GT 684 MHz på GPUn 2106 MHz på minnena
HD 3870 850 MHz på GPUn och 2484 MHz på minnena

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk

Fint test, men jag undrar hur långt tid det tar att göra allt det här.

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H4xXx0R
Fint test, men jag undrar hur långt tid det tar att göra allt det här.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Det är kul att du och flera andra uppskattade testet! Sånt som gör att det känns värt att lägga ner extra arbete på testerna.

Det tog lång tid att göra , svårt att uppskatta men det handlade helt klart om mer timmar än 8 per dag,suttit helger och nätter med det. Kanske skulle det handla om en månad ifall man jobbade 8 timmar per dag och var ledig på helgerna. Men som sagt det är väldigt svårt att bedöma. Kan mycket väl vara det mest tidskrävande testet jag gjort.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Kanonbra test. Sitter med ett 8800gts 320mb och är riktigt nöjd med att jag valde Nvidia...

Visa signatur

AMD Athlon 64 x2 4200+ || 2*1024 PC5300 DDR2 || XFX GeForce 8800GTS 320Mb || Samsung Spinpoint T133 400Gb Sata2 || TFT Benq 22" FP222Wh

Permalänk
Medlem

Värdelöst test då tex GT är fabriksöverklockade medans andra inte är det, hur tänker ni egentligen?

Annars var det mycket trevlig läsning bortsett från den biten

Permalänk
Inaktiv

Skoj skoj, har precis fått mitt HD 2400XT =D Iofs i en bärbar, men ändå xD

Permalänk
Medlem

"Tidigare har Nvidia lanserat GTX-modeller först och övriga därefter. Orsaken till att de istället satsade på ett mellanklasskort såsom 8800GT kan vara att de ville förekomma Radeon HD 3870. För tillfället är denna modell mycket svår att få tag på tack vare dess popularitet."

Hade AMD valt att bygga ett minimalt antal kretsat innan lanseringen hade dem också uppstått som hutlöst populära - Nvidia hade minimalt med G92 vid lanseringen och därmed blir tillgången minimal. Framförallt när tillverkarna inte vågar köpa in mängder kretsar innan rykterna om Nvidias prissänkning är bekräftade eller gjorda. 8800GT är populärare, men HD3870 samt HD3850 har sålt dramatiskt mycket mer.

Och anledningen till HD3870:s prestanda ligger hos drivrutinerna. 7.10s var bara direkt konvertering utav 7.10 för att kortet skulle funka rent tekniskt mot alla applikationer och har programmeringen från R600 och därmed i allmänhet identisk prestanda. När 7.12 eller 8.0 lanseras lär AMD optimerat detta och inkluderat bättre Crossfire-stöd. Detta är mycket rimligt då AMD inte lanserat något annat än en stor hotfix denna månaden och inte några riktiga drivrutiner.

Jag vill se bättre Crossfire-stöd för HD3870 eller propert Crossfire-X för HD3850 - 1295kr för ett solit 256MB-kort är inte farligt, och med fyra kort som funkar tillsammans ser detta bra ut om AMD får till ett gäng bra drivrutiner.

Tycker att man borde ha en ny enkel demo när AMD lanserar sin nya catalyst och jämföra dagens Crossfire/SLi med hur prestandan blir då när den nya kommer. Idag funkar ju Crossfire inte i Crysis - sedan kan man ju gissa att spelet är bättre optimerat till Nvidia direkt ur lådan... men jag har *ingen aning* om vad som egentligen talar för det.

Citat:

tyckte det var lustigt att WiC hade 74fps i 1024x768 + medium medans crysis hade 64 fps i samma upplösning + medium. crysis är väl "lite" mer krävande rent visuellt eller? vet att WiC inte är överdrivet bra optimerat men räknade med större skillnader.

World in Conflict är enormt GPU-krävande, precis som Crysis. Under DirectX10 finns det antagligen mer advancerad teknik på skärmen än i Crysis som egentligen bara är solida shaders och texturer medan World in Conflict har olika former av Z-feather och enorma mängder data att hantera samtidigt. Dock fuskar inte Massive som Crytek gjort, utan den enda fördelen under "DX10 Rendering" är Z-feather (3D- och interaktiv rök och effekter [T.ex. helikoptrar får rök att skingra sig, etc]) Dual-Monitor och Godlightning i realtid från moln och dylikt.

Permalänk

himmla bra man köpte ett 8800GT på dreamhack

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem

Mastodontiskt test! mycket bra!
Man ser tydligt vart gänsen mellan budget och mittensegmentet går.
Hur många treo gick det åt?
I nuläget känns HD3870 inte så prisvärt.

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Ja nu vart både Crysis hotfix samt Catalyst 7.11 med i testet och som endel har fått för sig så kommer inte HD3870 prestera bättre än 8800GT, förmodligen aldrig.

Enligt detta testet så kan man strunta i argument så som att HD3870 drar mindre ström, och är svalare att det skulle märkas. Enligt testet så skiljer det väldigt lite och inget man märker på varken elräkning eller överklockning. ATi åkte på storstryk helt enkelt och hoppas de lanserar ett ordentligt kort fram mot 2008 som kickar Nvidia i baken.

Det intressanta här att 8800GTS 640 presterar nästan lika bra som ett HD3870. Visserligen är HD3870 mer prisvärd samt bättre i längden.

För övrigt var det ett bra test och förstår att det är tidskrävande. Men det är dels detta ni jobbar med. Jag hade velat se mer spel, nyare och stora spel så som Bioshock, Cod 4, UT3 med flera. Men bra test!

Mvh A

Först och främst vill jag säga tack för ett fascinernande dåligt test! Hur kan ni med att testa ett gt som är 10% överklockat utan att klocka ner det? Detta leder ju till orealistisk prestanda/pris, förhöjd värme och förhöjd effekt. Känns som ni är i maskopi med Nvidia och försöker lura era stackars användare =( Priset ni anger borde även tas med en hel spann salt för det är ett rabbaterat pris (-12%) som mycket väl kan ändras till den 21, då de ska kommer i lager.

Sedan är det det här med drivrutinerna. Det största fusket nv gjorde i .04-drivaren åtgärdades till .09 men det är fortfarande stor skillnad i kvalitet. Om ni hävdar att det inte är skillnad får ni la föfan lägga upp lite screens, vilket inte borde vara så betungande.

F.ö. har en snubbe på Xtremesystems pillat upp ett 3850 med voltmod till 972 core, ~1000 mem, och fått över 14k i 3dmark 06!!! Med luftylning!! Rätt bra kaboom för den pengen, 1300kr som det kostar.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Omfattande och väl utfört test! Det är egentligen inte så konstigt att det tog väldigt lång tid då ni testade många kort i väldigt många upplösningar och ofta i både standardfrekvenser såväl som överklockat.
Frågan är hur stort intresset är för t.ex. den här grafen:WiC 1920x1200 OC.
Hälften av korten klarar inte av att ge spelbara upplevelser, så kanske vore det bättre att skippa kort efterhand som de inte uppnår t.ex. 15FPS. Just den grafen känns iaf som oerhört mycket mer-jobb.
I testet saknar jag bland annat CoD4 och UT3, såväl som HD3850 256/512.
Det skulle ju kunna vara möjligt för er att bygga vidare på detta test i kommande tester, precis som de gjort på Tomshardware.

Edit: Jag anser precis som Antonsson (se posten ovan) att det är lite dumt att använda sig av ett fabriksöverklockat 8800GT. Åtminstone i detta korts standardfrekvenser resp. överklockade. Det hade ju isåfall varit bättre att underklocka det till 8800GT-standard och sedan tillbaka till fabkriksöverklocken för att få ett överklockat värde.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.