Stort grafikkortstest – uppdaterat

Permalänk
Melding Plague

Stort grafikkortstest – uppdaterat

Eftersom vi fick in två grafikkort lite senare än de övriga skall vi nu passa på att uppdatera vårt grafikkortstest. Förutom de tidigare testade korten finns nu även Radeon HD 3850 och Geforce 8800 GTS 512 MB representerade. Totalt rör det sig om 16 olika grafikkort som är testade i fyra spel.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fint test.

Permalänk
Medlem

Wow, en julklapp till oss

Synd bara att jag inte har tid att noggrant granska allt.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Tidig julklapp ^^ , men jag hade gärna sett test mellan de gamla toppkorten och de nya :/ . DVS, 7800 vs 8800. X1950Pro/XT vs HD 3570 osv... Men trevligt test iaf.

Permalänk
Medlem

Skitnice test.

Får väll hoppas ATI skärper sig en vacker dag.

Permalänk
Hedersmedlem

En öppen fråga (inte tänkt som negativ kritik):

- gör Sweclockers generellt test helt med utgångspunkt ifrån spelprestanda?

Jag kom att fundera på det när vissa av de kort som är medtagna framför allt är alternativ för mindre HTPC lösningar. T ex så kan det löna sig, ifall vi talar om Windows, att köpa ATI korten för HTPC eftersom de fortfarande överlag har bättre bildåtergivning.

(Det kanske också skulle ha varit bra att nämna att CF i nuläget skalar väsentligt bättre än SLI, vilket för vissa kan vara intressant.)

Permalänk
Hedersmedlem

Bra test, bra idé att jämföra mot förra generationens toppkort!

Permalänk

Konstigt att inte ultra var med... fast detär ännu dyrare och mindre prisvärt än mitt fins GTX fast vad ska man säja om ett kort som är mer än ett år gammalt...

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk

En fråga: Varför ens ta med Lost Planet som test? Det är ju så uppenbart optimerat för nVidia att det är löjligt (samma sak gäller för Call of Juarez och ATi).

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Avstängd

Intressant hur lite 8800GT tjänar på överklockning i nya spel. man såg sällan en ökning över 4 fps. Då är det ju inge kul om man vill pressa

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Avstängd

Det verkar iaf uppenbart att Nvidia är i en klass för sig när det kommer till prestanda. Men jag förstår inte varför hd3850xt inte var med (8600-dödare) samt så saknade jag x1950pro.

I övrigt så tycker jag det är konstigt att ni inte skriver att det är helt enkelt omöjligt att få tag i ett 8800GT. Hur kan det inte vara ett minus att kortet inte ens går att köpa?

Testet i sig var bra, skulla vilja se lite fler spel (Bioshock tex).

Mest förvånande var att överklockningen gav så lite, ett tecken på att kortet är rätt bra (eller riktigt dåligt) optimerade för sina frekvenser.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
En öppen fråga (inte tänkt som negativ kritik):

- gör Sweclockers generellt test helt med utgångspunkt ifrån spelprestanda?

Jag kom att fundera på det när vissa av de kort som är medtagna framför allt är alternativ för mindre HTPC lösningar. T ex så kan det löna sig, ifall vi talar om Windows, att köpa ATI korten för HTPC eftersom de fortfarande överlag har bättre bildåtergivning.

(Det kanske också skulle ha varit bra att nämna att CF i nuläget skalar väsentligt bättre än SLI, vilket för vissa kan vara intressant.)

Hej

Jag föredrar ett separat HTPC test, har även försökt fixa ett sådant.
Att testa det som presenteras i roundupen är tyvärr extremt tidskrävande så lägga till något var inte rimligt. Jag har påbörjat att testa Crossfire men SLI är ett riktigt stort problem då jag inte har något moderkort som klarar yorkfield och SLI (processorn som användes i testet). Man måste även få tag på två av respektive grafikkort och ofta kan det vara tillräckligt svårt att få tag på ett kort. Vill i möjligaste mån göra testerna själv istället för att hänvisa till andra tester. Kan hålla med om att Crossfire (HD 3870) verkar fungerar riktigt bra i en del spel.

Annars så skall vi försöka få tag på HD 3850 mfl kort och förhoppningsvis uppdatera testet med dem.

Som vanligt är detta min version och man bör läsa så många tester som möjligt. Testet går ut på prestanda, överklockning, effektförbrukning och temperatur. HTPC-test kanske kommer framöver.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

Vart skulle en 7600GS 512MB placera sig i detta test?

Visa signatur

Desktop Intel Q6600 | Gigabyte P35-DS4 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Leadtek 8800 GTS(G92) | Corsair HX-520W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Intel X25-M G2 80GB | HP w2207 | Antec P182 |
HTPC Athlon X2 250 | Gigabyte 785GMT-UD2H | Corsair XMS3-12800 2x2048 | Antec Earthwatts 380W | Antec NSK2480 | Scythe Ninja Mini Rev B

Permalänk

Tack för en mycket intressant läsning Sweclockers!

Visa signatur

Jag överklockar inte så försök inte att övertala mig. (Bara lite ibland...)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Det verkar iaf uppenbart att Nvidia är i en klass för sig när det kommer till prestanda. Men jag förstår inte varför hd3850xt inte var med (8600-dödare) samt så saknade jag x1950pro.

I övrigt så tycker jag det är konstigt att ni inte skriver att det är helt enkelt omöjligt att få tag i ett 8800GT. Hur kan det inte vara ett minus att kortet inte ens går att köpa?

Testet i sig var bra, skulla vilja se lite fler spel (Bioshock tex).

Mest förvånande var att överklockningen gav så lite, ett tecken på att kortet är rätt bra (eller riktigt dåligt) optimerade för sina frekvenser.

Ja varför i allsin dar var inte de två korten med och istället fanns det en massa htpc-kort inte alls lämpade för gaming (de marknadsförs inte som det heller) med i testet?

Det hade räckt med x1950pro, hd3850 256/512 mb, hd3870 och 8800gt som är de enda intressanta korten idag imo.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk

MSI NX8400GS TD256E har fel bild där det ska vara ett foto på baksidan. Tyckte först det var nått skumt med den övre kontakten och såg sedan etiketten på kortet. Lite lustigt att det var ett ATI-kort som smög sig in. Eller är det kanske en hybrid? nVIDIA på framsidan och ATI på baksidan? Vilka drivrutiner får jag bäst prestanda med?

EDIT: Såg att ni har fixat det nu. Bra jobbat! Härligt test.

Visa signatur

Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker.

Permalänk
Medlem

Måste faktiskt göra tummen upp för ett bra test, en positiv detalj var definitivt att ni testat så många olika inställningar på spelen men det hade inte skadat med några fler olika spel.

Vad det däller en ren jämförelse mellan CF & SLi så är det som ni skrev svårt i dagsläget, men om ni skulle göra ett sådant test försök då i högsta möjliga mån & använda samma komponenter & inställningar mellan riggarna, finns många tester där de använt totalt olika minnen & timings till ex.
Moderkortet kan av naturliga själ inte vara det samma men resten kan va identiskt....

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

Jag saknar ATIs 3850 kort. Skulle gärna sett det i mot de andra i mellansegmentklassen..

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Runken
Intressant hur lite 8800GT tjänar på överklockning i nya spel. man såg sällan en ökning över 4 fps. Då är det ju inge kul om man vill pressa

Det beror nog på att det 8800GT de testat redan är fabriksklockat, hade det haft standardfrekvenser hade skillnad från oklock->klock varit betydligt större skulle jag tro.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidrone
Det beror nog på att det 8800GT de testat redan är fabriksklockat, hade det haft standardfrekvenser hade skillnad från oklock->klock varit betydligt större skulle jag tro.

Det beror även på spelet i fråga & vilka inställningar, även CPU/övriga komponenter spelar in på detta (om cpu blir en flaskhals hjälper inte någon gpu överklockning....) Sen var det en relativt liten OC jämfört med stock på just detta kort....

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

VARFÖR HAR NI INTE ME "Fatal1ty nVidia GeForce8800 gts"

Permalänk
Medlem

Saknade precis som redan nämnt HD3850, samt att ni hade gärna fått gjort lite mer ingående test av överklockningen på 3870 där ni flashar det nya bioset som fixar buggen att korten inte kan klockas över 850 Mhz på GPUn.

Sen så hade ni gärna fått testa fler spel och inte bara First Person Shooters.

Men med tanke på hur tidskrävande ett sånt här test är så vart det riktigt bra

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Saknade precis som redan nämnt HD3850, samt att ni hade gärna fått gjort lite mer ingående test av överklockningen på 3870 där ni flashar det nya bioset som fixar buggen att korten inte kan klockas över 850 Mhz på GPUn.

Sen så hade ni gärna fått testa fler spel och inte bara First Person Shooters.

Men med tanke på hur tidskrävande ett sånt här test är så vart det riktigt bra

HD 3850 är sannolikt på väg till oss.

HD 3870 flashades till det nya bioset, men den gick inte högre stabilt trots det. Missade dock att skriva om det i testet.

PS: Har ett till HD 3870 skall testa om den går högre annars kanske jag skall flasha om en gång till.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

Grym läsning! Saknade dock också 3850... trevligt att det är på väg.

Vore också intressant om ni slängde med ett av de bästa korten från förra generationen, t.ex. X1900/X1950 XT/XTX (har själv ett, och funderar på om det är värt att uppgradera till 3850 tills 8800 GT finns på lager).

Mycket bra jobbat i alla fall, ännu en artikel av högsta kvalitet från Sveriges bästa PC webbsida.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElZoido
Vart skulle en 7600GS 512MB placera sig i detta test?

Långt ner förmodligen.

Permalänk
Avstängd

Bra artikel men i beskrivningen av testsystemet står att läsa att ni använder Windows Vista 32bit men lite senare när ni redogör för temperaturer och effektförbrukning så står det att ni använder Windows XP !?

Vad för OS har ni testat grafikkorten med?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andersj
Bra artikel men i beskrivningen av testsystemet står att läsa att ni använder Windows Vista 32bit men lite senare när ni redogör för temperaturer och effektförbrukning så står det att ni använder Windows XP !?

Vad för OS har ni testat grafikkorten med?

Det är en miss, det skall naturligtvis stå Vista.
Blir svårt att testa i dx 10 annars

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk

Ja nu vart både Crysis hotfix samt Catalyst 7.11 med i testet och som endel har fått för sig så kommer inte HD3870 prestera bättre än 8800GT, förmodligen aldrig.

Enligt detta testet så kan man strunta i argument så som att HD3870 drar mindre ström, och är svalare att det skulle märkas. Enligt testet så skiljer det väldigt lite och inget man märker på varken elräkning eller överklockning. ATi åkte på storstryk helt enkelt och hoppas de lanserar ett ordentligt kort fram mot 2008 som kickar Nvidia i baken.

Det intressanta här att 8800GTS 640 presterar nästan lika bra som ett HD3870. Visserligen är HD3870 mer prisvärd samt bättre i längden.

För övrigt var det ett bra test och förstår att det är tidskrävande. Men det är dels detta ni jobbar med. Jag hade velat se mer spel, nyare och stora spel så som Bioshock, Cod 4, UT3 med flera. Men bra test!

Mvh A

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Det skulle som sagt vara roligt med ett lite mer ingående test om överklockning av HD3870, som från många andra håll har lyckats pressas långt över det ni fick. Det nya BIOSet lär göra stor skillnad om det har gått rätt till. Jag har för mig att HD3870 fläkt är låst till 30%, så det skulle vara intressant att se hur mycket temperaturen sjunker samt om det blir märkbart högre ljud. Lägre temperatur kan ju också leda till bättre resultat.

Bra test i övrigt, fast HD3850 bör läggas till i testet för att det ska bli någorlunda relevant.

Jag skulle även vilja se att ni testar korten i mer populära spel och inte bara en massa tråkiga grafiktitlar som ändå ingen spelar där det bara ligger en massa sponsring i.

Exempel på intressant spel enligt mig är Call Of Duty 4(nästan ett måste), Unreal tournament 3(självklart) Age Of Empires 3, Supreme Commander, Medieval 2 Total War, F.E.A.R som ni hade med, Half Life 2 även om det börjar bli gammalt, Oblivion, World in Conflict som ni hade med, Company of Heroes.

/Gustav

Permalänk
Medlem

Mycket bra test, dock tycker jag att det är lite konstigt att Ni har fått så höga tempraturer i load på 8800GT med standardkylningen. Om jag inte har fel så fick jag enbart 70-75 Grader i load med ungefär samma överklockning som Er.
För övrigt så undrar jag om ni överklockade Shaders på 8800GT eller bara Core / Memory. Eftersom det har bevisats att Memory överklockning ger obefintligt ökning av prestanda medans Shader överklockning ger mest (i jämförelse med Core & Memory).

Annars var det otroligt bra test, man kan enkelt se att argument så som "HD3870 är svalare och drar mindre ström" inte räcker längre och att det helt enkelt inte presterar likvärdigt 8800GT som många hade fått för sig.. Tummen upp!

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2