Permalänk
Medlem

Raptordisk

Hej!
Byggde mig en ny dator för ett tag sedan, och har inte gjort det på några år nu. Har ej heller någon erfarenhet av raptordiskar sedan tidigare. Och det är just denna disk det är problem med.
Det låter som att den knastrar, precis som en gammal IDE-disk. Men i övrigt fungera den bra, laddar in windows på dryga 15s. Har kört WDs disktool och de hittar inget fel på disken. Har även en annan SATA-disk i datorn som är knäpptyst.
Kan det vara fel på denna disk? Vet att en raptor enligt spec. ska låta lite mer än en vanlig SATA-disk men ska den knastra?

Edit: Förtydligande; Disken knastrar bara när man skriver/läser från den. Inte när den går på tomgång, då är den tyst.

Permalänk
Medlem

en raptor låter tyvärr som en gammal disk det är helt normalt då den spinner i ändå 10k rpm vs 7200 på vanliga diskar..

Permalänk
Medlem

Jo, jag har förstått att de ska låta mer. Och jag stör mig inte alls på det då jag har ett Antec ninehundred, så fläktarna låter en hel del också. Och tanken var inte att bygga en tyst dator.

Men det känns så onaturligt att den just ska knastra?!

Permalänk
Vila i frid

Raptorn knastar pga av läshuvudets aggressiva framfart över skivorna, helt normalt.

Permalänk
Medlem

Okej, jag får väl ge mig då och anta att det är normalt
Tack för hjälpen! Ni är toppen, alla som vill dela med sig av sin kunskap!

Permalänk
Medlem

Jag visste om att den knastrar mkt innan jag köpte en Rapotr som OS disk dock har jag ett annat problem, datorn startar segt samt att alla prgoram man startar startat otroligt segt. När de väl är igång funkar det fint.'
Hårddisken är en vecka gammal så den är ju inte "sliten".

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk

Knastret får man ganska bra eliminerat med gummi/resårbandsupphängning. Det sprider sig lätt i metalstrukturer, har jag konstaterat. Nu för tiden hör jag endast Raptorna när dom faktiskt arbetar ordentligt.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Det skulle ju vara en ide att testa. Har tänkt på det men trodde inte att det skulle göra så stor skillnad. Tackar för tipset, ska gå in på Dustin NU

Permalänk
Medlem

De knastrar precis som en riktig hårddisk ska göra

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Har hittat några gummiskruvar på Dustin som jag ska prova. Har ett Antec ninehundred så det finns ingen plats för hårddisken på en 5,25"-plats.

Permalänk
Medlem

Har själv köpt en raptor på 150 Gb och ärligt talat den hörs precis som en gammal disk från 90 talet!
Tro inte på att den är tyst, (endast vid drift) är den tyst så att man inte stör sig på det.

Annars så skräller det om den. Så fort den börjar söka eller läsa/skriva så hörs den!

Jag vågar påstå att det inte har med dess hastighet att göra, utan snarare komponenterna som används. Det går att göra en tyst raptor men då blir den ännu dyrare.

Permalänk
Medlem

Jag har som Tobbe Nukem, funkar fin fint med en raptor

Permalänk

Skaffade mig nyss en raptor x med clear cover.
Kul att man kan kika på läshuvudet "in action" Satan vilken fart det har!
Knastrar som sagt en del, men det är ju inte så konstigt. Är iaf nöjd med prestandan!

Visa signatur

Intel Core i5, GeForce GTX 570, 8 GB DDR3, Intel SSD 510 120GB, Linux Mint