Laptop -> LCD-Tv via hdmi, Ljud??

Permalänk
Medlem

Laptop -> LCD-Tv via hdmi, Ljud??

Hej!
Har precis köpt en acer 5920g laptop oh kopplat den till min lcd-tv via hdmi-kabel. Då skall man väl få ljud oxå? Jag kan inte få nåt Ljud. Dessutom blir bilden rätt dålig när jag kollar på en dvd-film i datorn. Varför?

Snälla hjälp mig

Permalänk
Medlem

Har du HDMI utgång på datorn så är det nog bara för bild. Du måste ha en separat ljudkabel ifrån hörlurar utgången, till hdmi/dvi/vga portarsnas ljudingång.

Dvd film blir lite små dassigt på en LCD tycker jag. Det är för att bilden skalas upp till den högre upplösningen. Men om du tycker det blir sämmre i datorn jämfört med en vanlig DVD spelare så kan det kanske ha med mpeg2 codec att göra.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk

När jag kör HDMI dator->tv måste jag gå in under Ljud i kontrollpanelen och sätta HDMI som standard för att ljudet ska funka.
Har grymt sunkig bild med HDMI så kör med VGA och en extra sladd för ljudet istället.

Sen förstår jag inte riktigt Tjalve, halva grejen med HDMI är väl att man ska slippa en separat ljudkabel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IsHackaren
När jag kör HDMI dator->tv måste jag gå in under Ljud i kontrollpanelen och sätta HDMI som standard för att ljudet ska funka.
Har grymt sunkig bild med HDMI så kör med VGA och en extra sladd för ljudet istället.

Sen förstår jag inte riktigt Tjalve, halva grejen med HDMI är väl att man ska slippa en separat ljudkabel?

Finns grafikkort med HDMI som kör ändast bild. Det är precis samma som DVI fast med annat inteface på kabeln för att det ska gå att koppla till en HD-TV.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Nja grafikkort innehåller förvisso inte nåt ljud utan man får koppla en intern ljudkabel mellan moderkort/ljudkort och grafikkort. Så är det på min stationära iallafall. Man tar ju för givet att det redan är kopplat så med en laptop. Skulle ju vara urdumt att ha ett HDMI uttag utan ljud. Finn det verkligen laptop med HDMI uttag utan ljud??

Lasse

Visa signatur

Windows 8 Pro x64 .... Intel Core i5 ..... 8 GB Ram ..... Samsung SSD 128 GB ..... och en del andra grejer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IsHackaren
När jag kör HDMI dator->tv måste jag gå in under Ljud i kontrollpanelen och sätta HDMI som standard för att ljudet ska funka.
Har grymt sunkig bild med HDMI så kör med VGA och en extra sladd för ljudet istället.

Sen förstår jag inte riktigt Tjalve, halva grejen med HDMI är väl att man ska slippa en separat ljudkabel?

Tack, problemet löst. Jag var tvungen att göra samma inställning. Ljudet funkar nu perfekt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasseska
Nja grafikkort innehåller förvisso inte nåt ljud utan man får koppla en intern ljudkabel mellan moderkort/ljudkort och grafikkort. Så är det på min stationära iallafall. Man tar ju för givet att det redan är kopplat så med en laptop. Skulle ju vara urdumt att ha ett HDMI uttag utan ljud. Finn det verkligen laptop med HDMI uttag utan ljud??

Lasse

Laptop vet jag ej. Statinär graffekort finns i alla fall vet jag

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm