Byte till DVI = Oläslig text

Permalänk
Medlem

Byte till DVI = Oläslig text

Bytte idag dator som bara har dvi utgångar(hade tidigare VGA).
Så det blev till att sätta i en DVI-kabel till min HDTV.

Nu blir texten alldeles diffus och kanterna blir inte jämna och jag kan inte välja 1366*768 som är native upplösning för skärmen utan bara 1360*768.

Vet någon vad som är felet?

Visa signatur

[Antec P180B][Gigabyte GA-P35-DS3][Corsair VX550W][Intel 2500k][8GB OCz Vengeance][620GB Seagate Raid][1*DVD-RW][Gigabyte Geforce GTX 770]

Permalänk
Medlem

Det låter onekligen som om du inte har fått rätt skärm installerad. Se om du kan byta i egenskaper för bildskärm.

Permalänk

har samma problem. visste inte om det förän jag läste ditt inlägg. vad har du för tv? jag har en andersson y100 hd digital. får också att när jag kör dvi-hdmi så blir inte det en hel bild? får en svart list runt hela bilden.

Visa signatur

Main: [8700K] [Asus Z370-A] [GTX 1080]
HTPC: [Intel 2600K] [Asus P8p67 pro] [Gigabyte 290X]
Server: [i3 8100] [asus z370-p] [12TB]

Permalänk
Medlem

Ja det är inte så konstigt, era TV apparater stödjer inte pixelmappad upplösning via DVI... Samma med min Samsung LE32T51, den kan endast hantera pixelmappat via VGA (DSUB), detta är rena begränsningar i hårdvaran i tvn eller hur DVI ingångschippet har programmerats, det ska tydligen gå att lägga till upplösningar som ska hanteras på vissa tv apparater via just DVI..

I många fall så är det till & med ingen ingång som är kapabel till pixelmappad bild, VGA ingången kan vara låst till högst 1024x768 i många fall & DVI ingången kan också vara spärrad till enbart rena HD upplösningar (720i,P, 1080i,p osv...)

TV tillverkare har tidigare inte behövt bry sig om just pixelmappning, detta beror nog till största delen på att inom TV industrin så har alltid overscan använts (pga, CRT TV) så inte ens med 1080P signal på en 1080P TV är 100% säkert att den visas pixelmappat...

Tillverkarna börjar sakteliga få upp ögonen för att folk blir förbannade över deras "blunder", jag har ännu inte sett en TV som inte fått bättre bild med just pixelmappning...

Vad det gäller en svart ram ikring bilden så kan det bero på ett antal olika orsaker, är det alltid en ram så visas inte en pixelmappad bild (om man satt native upplösning).

Är det en svart ram endast vid film & TV tittande så beror det på det tidigare nämda fenomenet overscan, det har använts så länge hos bildvisare så man har helt enkelt räknat med att alla apparater har det så då behöver man heller inte använda den bildytan i onödan vid mastring...
(De flesta master program har till & med en ram i overlay som visar hur nära man kan lägga saker innan de försvinner in i overscan...)
Detta fenomen kan oftast fixas direkt i codecen om man vill undvika det, brukar kallas nåt i stil med overscan compensation... Då klipper det helt enkelt bort den yta som bildvisare normalt själva tar bort innan materialet scalas om av codecen...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Perkele!!!

Sitter med samma problem då min lcd bara har HDMI.

Du menar med andra ord att det är som kört då jag genom "egna upplösningar" inte ens kan prova 1366x768.

Så jävla grått om det inte finns nån mjukvara som kan styra upp det här.

Lackar ur!!! biran gör inte ngt bättre!!!

Olösligt = flygande TV!!!!!!

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Medlem

Som sagt, det kan ibland finnas en lösning.
Kan man komma in i service menyn i TVn så finns det en chans att man kan lägga till den upplösning man vill ha, ibland kan det funka med att flasha om med moddad firmware (ja, det finns sådan i tv apparater med )

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tellus82
Som sagt, det kan ibland finnas en lösning.
Kan man komma in i service menyn i TVn så finns det en chans att man kan lägga till den upplösning man vill ha, ibland kan det funka med att flasha om med moddad firmware (ja, det finns sådan i tv apparater med )

Ingen möjlighet att få det att funka genom drivisar dåe?

Man har ju sett att olika "Nvidia" ger olika möjligheter, tänkte att en annan kanske kan ge en 1366x768 som tillval eller så ????

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk

jag har 1950 pro och i ccc så kan jag ställa in så att den ska visa 720p 1080i osv i fältet med upplösningsmöjliheter ... men när jag valt det så kommer det ändå inte upp nått :/

ser också nu i menyn på tv'n att den står på 1080i men har inteställningen 1360x768 pixlar och det stämmer väll inte helt 100%?

Visa signatur

Main: [8700K] [Asus Z370-A] [GTX 1080]
HTPC: [Intel 2600K] [Asus P8p67 pro] [Gigabyte 290X]
Server: [i3 8100] [asus z370-p] [12TB]

Permalänk
Medlem

Tha_CAR:
Det har inte med varken grafikkort eller drivare att göra, tyvärr...

Det finns en väldigt minimalistisk chans att TVn kan hantera rätt upplösning men EDIDn i TVn inte har den listad, då måste man forcera en upplösning (avaktivera EDID avläsningen), detta gör man enklast genom att avaktivera "Hide modes that this monitor cant support" men man kan också göra det fysiskt med en VGA kontakt genom & plocka bort en pinne, på DVI är jag inte säkerom det funkar dock... Tänk dock på att detta förutsätter att TVn kan hantera upplösningen men att den inte har den listad

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Exactly!!!

Same shit different name bara!

Jag har samma trubbel med mitt 7950.

Är som man får lust att avliva nån lr flera.

Iaf. vad jag har sett, och tror jag förstår så är TV'n låst på max "native" när man kör HDMI, och graffet fixar inte den upplösningen dvs: 1366X768.

Det måste ju gå att gå runt detta för snart flyger den fan!

Tack för att du finns Tellus!!

Edit: 578 går skitbra, men Winamp över hela skärmen är inte att föredra......

PS: hur kommer det sej att i spel är bilden där den ska och skarp som satan!! ???

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *