Permalänk
Medlem

Mmm håller med om att 100hz är skönaste, inte bara för att det flyter mest, 100hz är väldigt mjukt för ögonen, är nästan som att titta på en tavla på vissa skärmar , hade en samsung syncmaster 1200nf 22" körde 1280 i 100hz och det va sjukt skönt!

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E7300 2.66GHz@3.0Ghz, Gigabyte GA-EP35-DS3L, Crucial DDR2 BallistiX PC6400@800mhz 2048, XFX GeForce 9800GTX+, Scythe Infinity. Pure Addiction

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wessla
Jag läste även nånstans att ögat uppfattar inte FPS på det sättet som spel producerar det, ögat tar imot vibrationer och våglängder vilket inte riktigt går att jämnföra.

Vi ser inte överhuvudtaget i några FPS.
Vi ser ej heller med våra ögon utan med våran hjärna.

Förklarar detta i mitt första inlägg på den här tråden:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=756...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

For example, in the Grand Theft Auto series, Grand Theft Auto III and Grand Theft Auto: Vice City have a standard 30 fps (Grand Theft Auto: San Andreas runs at 25 fps) Intessant!

http://en.wikipedia.org/wiki/Frame_rate#Frame_rates_in_video_...

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem

mmm och det suger
slå av vsync så är det vettig fps iaf

Permalänk
Medlem

Undrar bara lite. Ni som säger att ni kör på en fps på 200, har ni ens skärmar som stödjer högre bilduppdatering än 100Hz? Lite nyfiken bara.

Visa signatur

HP Pavilion dv5-1095eo

Permalänk
Medlem

På min CRT skärm kunde jag direkt se om den var inställd på 100 Hz eller 85.

Vita ytor gör det mycket lätt att se. Personligen tyckte jag att allt under 100 Hz var olidigt att titta på under längre perioder.

När det gäller spelande så tror jag att vi upplever att 25 fps hackar på grund av att bilden på en dator är otroligt skarp. På en TV ser det ju inte alls ut som allt hackar fram, trots att bilden är på 24 fps.

Kör man konstant 30 Fps så är det helt ok för ögat. Men varierar fpsen ja då märker ögat av det, eftersom vi människor är oftast skickliga på att se avvikelser.

Egentligen är det bäst att köra spel i 30 fps om du kommer ofta ner till 30 fps. Det blir lättare för ögat.

Sen är det intressant att när man har varit ute i soljus så är man mycket mer känslig för datorflimmer på skärmar. Jag har upplevt att 100 Hz flimmrar efter att man har varit ute och kommit hem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghosty
På min CRT skärm kunde jag direkt se om den var inställd på 100 Hz eller 85.

Vita ytor gör det mycket lätt att se. Personligen tyckte jag att allt under 100 Hz var olidigt att titta på under längre perioder.
---
Sen är det intressant att när man har varit ute i soljus så är man mycket mer känslig för datorflimmer på skärmar. Jag har upplevt att 100 Hz flimmrar efter att man har varit ute och kommit hem.

Nu har vet jag inte om du menar exakt detta, men jag vet att många andra har gjort det och jag är sjukt irriterad på detta. Anledningen till att ni ser flimmer vid <85+ Hz har INGENTING att göra med om ni ser skillnad mellan 60 och 100 fps att göra, absolut ingenting. Flimmret beror på att det bara är väldigt få pixlar (ev. bara en, inte helt på det klara hur det funkar) som lyser samtidigt, och pixlarna på skärmen turas om och lysa. Så vid 60hz blinkar varje lampa på skärmen till 60 gånger i sekunden, och vid 100hz 100 gånger. Detta gör då alltså att man kan känna att det "flimmrar" för att lampan inte alltid lyser, speciellt då på vita ytor, som går vitt->svart->vitt->svart uppemot 100 gånger i sekunden.

Vad man borde göra för att testa detta är att ha en oled eller lcd, med sjukt låg responstid, så inte eftersläpningar skapade motion blur, att visa några filmer. ex 15, 24, 60 och 100 fps, i totalt okomprimerat format, kanske tillochmed på olika skärmar. En CRT ska man alltså inte ha, eftersom den flimmrar och ändrar uppfattningen.

Sen angående CS: som många har sagt så ändras väldigt mycket av spelet beroende på din fps, och alltså inte bara bildrutor per sekund. Till exempel så tar det längre tid för din rekyl att gå ned med en lägre fps.

Personligen ser jag ingen skillnad mellan när jag spelar 100fps/100hz på en crt, eller 100fps/60hz på min bärbara, överhuvudtaget. utan vsync på båda, givetvis.
*edit* jovisst är bilden utan vsync förjävlig och det "hackar" av bara den, men det är fortfarande lika jävligt på båda. Har man en TFT får man stå ut med detta om man inte vill förändra spelets egenskaper till de sämre med 60 fps.

klockan är lite sent, men orkar inte skriva mer på ämnet, men nog fan ser vi nog alla skillnad på 24 och 60 hz, skillnaden mellan 60 och 100hz är väldigt liten, och de skillnader många här påstår sig märka beror snarare på kodningen i programmen/spelen, alternativt hur bildskärmen ritar upp bilden, inte på hur många gånger per sekund bilden ändras.

Naturligtvis kan jag inte garatera att något av detta är sant, men biten angående cs, den är jag helt säker på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freezer007
Nu har vet jag inte om du menar exakt detta, men jag vet att många andra har gjort det och jag är sjukt irriterad på detta. Anledningen till att ni ser flimmer vid <85+ Hz har INGENTING att göra med om ni ser skillnad mellan 60 och 100 fps att göra, absolut ingenting. Flimmret beror på att det bara är väldigt få pixlar (ev. bara en, inte helt på det klara hur det funkar) som lyser samtidigt, och pixlarna på skärmen turas om och lysa. Så vid 60hz blinkar varje lampa på skärmen till 60 gånger i sekunden, och vid 100hz 100 gånger. Detta gör då alltså att man kan känna att det "flimmrar" för att lampan inte alltid lyser, speciellt då på vita ytor, som går vitt->svart->vitt->svart uppemot 100 gånger i sekunden.

Man ser inget flimmer på en TFT/LCD-skärm.
Nej, det är helt felaktigt att pixlarna på en TFT/LCD-skärm blinkar.
Har du en grön pixel som lyser så är den på hela tiden tills det blir en förändring.

Vet inte riktigt om du pratar ens om TFT/LCD...

På en CRT så är det 3 strålar (röd, grön och blå) som lysar på nästan samma punkt. Denna sveper äver skärmen från vänster till höger och ritar upp bilden linje för linje.
VId en uppdateringsfrekvens på 60 Hz så sveps alltså dessa tre strålar över hela skärmen 60 gånger per sekund.
Vid en yppdateringsfrekvens på 100 Hz så sveps alltså dessa strålar då 100 gånger på en sekund.

Vid 60 Hz så synns detta väldigt tydligt då ett starkt flimmer märks av.

Men på en TFT/LCD-skärm som normalt har en uppdateringsfrekvens på 60 Hz finns det inget svepande utan alla pixlar lyser över hela skärmen på en gång. Därför så är det inte några problem att sitta vid en TFT/LCD-skärm på 60 Hz.

Citat:

Vad man borde göra för att testa detta är att ha en oled eller lcd, med sjukt låg responstid, så inte eftersläpningar skapade motion blur, att visa några filmer. ex 15, 24, 60 och 100 fps, i totalt okomprimerat format, kanske tillochmed på olika skärmar. En CRT ska man alltså inte ha, eftersom den flimmrar och ändrar uppfattningen.

Vet ibte riktigt vad du menar här. Vad är det du vill testa?
En CRT flimmrar inte vid en uppdateringsfrekvens på 100 Hz.

En film som spelas in med en vanlig kamera får alltid motionsblur (rörelseoskärpa) och därför är det svårt att se en låg FPS.
Istället ska man se en datorgenererad film utan motionblur (som vi redan har länkat till) där man väldigt enkelt ser skillnad mellan 25 och 60 FPS.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk

Hehe. Jag trodde tråden var död och att man hade fått svar på de frågor och spekulationer man hade.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Man ser inget flimmer på en TFT/LCD-skärm.
Nej, det är helt felaktigt att pixlarna på en TFT/LCD-skärm blinkar.
Har du en grön pixel som lyser så är den på hela tiden tills det blir en förändring.

Vet inte riktigt om du pratar ens om TFT/LCD...

På en CRT så är det 3 strålar (röd, grön och blå) som lysar på nästan samma punkt. Denna sveper äver skärmen från vänster till höger och ritar upp bilden linje för linje.
VId en uppdateringsfrekvens på 60 Hz så sveps alltså dessa tre strålar över hela skärmen 60 gånger per sekund.
Vid en yppdateringsfrekvens på 100 Hz så sveps alltså dessa strålar då 100 gånger på en sekund.

Vid 60 Hz så synns detta väldigt tydligt då ett starkt flimmer märks av.

Men på en TFT/LCD-skärm som normalt har en uppdateringsfrekvens på 60 Hz finns det inget svepande utan alla pixlar lyser över hela skärmen på en gång. Därför så är det inte några problem att sitta vid en TFT/LCD-skärm på 60 Hz.

Det är CRT jag pratar om här, och de 3 strålarna du pratar om, vilka alltså var 3 och inte en som jag trodde.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Vet ibte riktigt vad du menar här. Vad är det du vill testa?
En CRT flimmrar inte vid en uppdateringsfrekvens på 100 Hz.

En film som spelas in med en vanlig kamera får alltid motionsblur (rörelseoskärpa) och därför är det svårt att se en låg FPS.
Istället ska man se en datorgenererad film utan motionblur (som vi redan har länkat till) där man väldigt enkelt ser skillnad mellan 25 och 60 FPS.

Vad jag menade var egentligen att jag ville visa att man ser skillnad

Ledsen för missförstånden, vi menar helt och hållet samma sak, jag var bara på tok för trött när jag skrev..

Permalänk
Medlem
Citat:

Sen angående CS: som många har sagt så ändras väldigt mycket av spelet beroende på din fps, och alltså inte bara bildrutor per sekund. Till exempel så tar det längre tid för din rekyl att gå ned med en lägre fps.
ändras.

Naturligtvis kan jag inte garatera att något av detta är sant, men biten angående cs, den är jag helt säker på.

Du verkar inte vara så säker iallfall. Rekylen går inte ner snabbare, det bara ser ut så. Testa att spela på tex 40 fps eller liknande och skjut massor och sedan väntar du 1 sec, du märker att rekylen (siktet) inte har gått ner helt än, testa skjut nu och du kommer se att du träffar exakt likadant som du skulle gjort om du haft siktet helt nere. Det är ju en bestämd tid för hur lång tid det ska ta att ladda om , få ner rekylen osv, du tror väl inte att servern tar emot massor av olika information av alla spelare utan alla tar exakt lika lång tid på sig att tex få ner rekylen om man har samma vapen dvs. Om man resonerar som du gör så skulle jag med mina 100 fps skjuta mycket snabbare än en kille med 50 fps? Du förstår väl själv att det inte skulle fungera? Vapnet har en bestämd "rate" på hur snabbt den skjuter även om man har 50 fps och det möjligtvis ser ut som man skjuter långsammare. Detta bestäms inte av den datorn du sitter på , vapnet skjuter lika snabbt även om man har 50 fps och det möjligtvis ser ut som man skjuter långsammare.

Detta gäller alltså onlinespel och inte singelplayer spel där allt ändras av vilken fps du har.

Visa signatur

I'm a big advocate of financial intelligence.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LincoN
Det är ju en bestämd tid för hur lång tid det ska ta att ladda om , få ner rekylen osv, du tror väl inte att servern tar emot massor av olika information av alla spelare utan alla tar exakt lika lång tid på sig att tex få ner rekylen om man har samma vapen dvs.

Med korkad programmering kan man få vilka resultat som helst. Om jag inte har fel för mig är det just CS som nämns tidigare i tråden, just för att FPS gör en faktisk skillnad i olika funktioner.

Citat:

Om man resonerar som du gör så skulle jag med mina 100 fps skjuta mycket snabbare än en kille med 50 fps?

Det är bland annat vad som tydligen händer.

Citat:

Du förstår väl själv att det inte skulle fungera?

Tja, det fungerar tydligen, dock blir alla sjövilda och ska ha yberhög FPS.

Citat:

Vapnet har en bestämd "rate" på hur snabbt den skjuter även om man har 50 fps och det möjligtvis ser ut som man skjuter långsammare.

Det skulle möjligen skilja på en 50'dels sekund. Inget du kan berömma med andra ord.

Citat:

Detta bestäms inte av den datorn du sitter på , vapnet skjuter lika snabbt även om man har 50 fps och det möjligtvis ser ut som man skjuter långsammare.

Nå, faktum är att det faktiskt bestäms av datorn du sitter på, men då snackar vi vanligen om system som är för långsamma, eller belastade med annat. CS ska vara ett undantag, hur många andra som fins vet jag inte.

Citat:

Detta gäller alltså onlinespel och inte singelplayer spel där allt ändras av vilken fps du har.

Exakt samma gäller för både online, och singel. Spelkaraktären har en rörelse hastighet, kan du inte hålla den baseras det på prestanda brist, och då inte främst i för få FPS. Huruvida du sen hinner rita upp skärmen 6 miljoner gånger i sekunden, eller bara 5, är ur spelmotorns synpunkt ganska ointressant.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Citat:

Du verkar inte vara så säker iallfall. Rekylen går inte ner snabbare, det bara ser ut så. Testa att spela på tex 40 fps eller liknande och skjut massor och sedan väntar du 1 sec, du märker att rekylen (siktet) inte har gått ner helt än, testa skjut nu och du kommer se att du träffar exakt likadant som du skulle gjort om du haft siktet helt nere. Det är ju en bestämd tid för hur lång tid det ska ta att ladda om , få ner rekylen osv, du tror väl inte att servern tar emot massor av olika information av alla spelare utan alla tar exakt lika lång tid på sig att tex få ner rekylen om man har samma vapen dvs. Om man resonerar som du gör så skulle jag med mina 100 fps skjuta mycket snabbare än en kille med 50 fps? Du förstår väl själv att det inte skulle fungera? Vapnet har en bestämd "rate" på hur snabbt den skjuter även om man har 50 fps och det möjligtvis ser ut som man skjuter långsammare. Detta bestäms inte av den datorn du sitter på , vapnet skjuter lika snabbt även om man har 50 fps och det möjligtvis ser ut som man skjuter långsammare.

Du ska få läsa något annat intressant.

I Cs, om du har 500fps konstant och spelar med 500fps så går allt väldigt sakta men du spelar i realtid liksom som man "ska". Detta anses som fusk av den anledningen att du hinner se och reagera på så mycket som du annars inte hinner göra tack vare att allt går 2 gånger saktare. Om de har åtgärdat detta tror jag ej men så var det under min stora Cs tid. Nu har jag inte spelat Cs sedan våras tror jag.

Det knäppaste är att ditt sikte kan du röra lika snabbt oavsett fps vilket gör det hela till superfusk. Du kan röra dig snabbt och gubbarna springer saktare och du sätter lätt headshots.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk

det var ett jävla gnäll, låt alla spela med den fps de tycker är bäst, alternativt det som deras burkar klarar av!

god jul nu förfan.

Visa signatur

Jag är inte vegetarian för att jag älskar djur, jag är vegetarian för att jag hatar växter.

Permalänk
Medlem

Folk kanske ser olika, nog är det skillnad på 1-60fps men sen så blir det väll rätt så svårt att veta vad man har... om man inte ser fpsen i siffror.

Då är det 1-60fps på datorn, testat spela ett laggit spel på tvn som klarar vafan typ 25-28 eller vad det nu är så känns det mycket mer flytande.

Permalänk
Medlem

Jag har förståt att vi visst ser mer än 24/30 FPS osv, men något som fortfarande förvirrar mig är det här med Hz och FPS.

Om man har en TFT-skärm och använder v-sync, vad händer med FPSen? Om man har mer än 60FPS, kommer inte samma bilder användas flera gånger? Och om man stänger av v-sync så uppstår alltså "tearing"?

Med andra ord, är det bara att använda v-sync när man har en TFT och konstant FPS på över 60 och sen bara spela och inte tänka på det?

Permalänk
Medlem
Citat:

jag är helt säker på att mer än bara bildrutor per sekund ändras när din fps ändras i cs. Exakt vad som händer och hur det påverkar vet jag inte, men rekylen är en av de saker som verkar påverkas, men det kan såklart vara en följd av något annat.

"Testa att spela på tex 40 fps eller liknande och skjut massor och sedan väntar du 1 sec, du märker att rekylen (siktet) inte har gått ner helt än, testa skjut nu och du kommer se att du träffar exakt likadant som du skulle gjort om du haft siktet helt nere. "

Testa själv, jag gjorde det precis, jag har rätt och du har fel.

oh, bara för att jag vet att du inte kommer orka testa tog jag ett screenshot:

Till vänster har jag 100 fps när jag skjuter, och 20 fps till höger. Båda tillfällena skjuter jag 3 bursts med ak47, helt stillastående efter att ha väntat 10 sekunder på att rekylen ska gå ner mellan varje burst. Varje burst innehåller 4 skott. Jag skjuter genom att hålla inne enter, för att motverka rörelser på musen. För att garantera att det hela stämmer är det hela taget på en dedikerad server som alltså inte ligger på den här datorn, så min fps påverkar inte servern. Om du undrar varför jag har 1 ms är det för att servern står cirka 50 cm ifrån mig

Du ser här tydligt att redan i skott 3-4 i varje burst så är man helt fel ute för att rekylen inte går ner, för att inte tala om hur man blir om man skjuter fler direkt efter, men det kan jag inte testa eftersom det blir svårt att göra det exakt.

*edit2* tog en till bild, där jag i 20 respektive 100 fps fullkomligt spammar ur mig ett magasin ur usp:n genom att trycka enter så fort jag kan. Resultatet talar för sig själv..

Och påverkas rekylen, påverkas säkert fler saker. Jag har just nu inte ork att göra någon "testbana" som ser ut som ett löpfält för att testa om man springer olika fort, men om någon har det vore det intressant att se resultatet

Vem var det som inte var säker?

Mvh Kock, aka MYTHBUSTER!

*edit*: svarar på personen ovan:

Citat:

Jag har förståt att vi visst ser mer än 24/30 FPS osv, men något som fortfarande förvirrar mig är det här med Hz och FPS.

Om man har en TFT-skärm och använder v-sync, vad händer med FPSen? Om man har mer än 60FPS, kommer inte samma bilder användas flera gånger? Och om man stänger av v-sync så uppstår alltså "tearing"?

Med andra ord, är det bara att använda v-sync när man har en TFT och konstant FPS på över 60 och sen bara spela och inte tänka på det?

Du kommer inte få högre fps än 60, möjligtvis 120, det vet jag inte hur grafikkortet hanterar, men jag tror det låser sig vid 60. Det händer är att din fps låser sig till 15/30/60 fps, vilket gör att det alltid kommer finnas en perfekt bild redo i grafikkortet till skärmen. Om du har tft eller crt spelar ingen roll alls.

Anledningen är såklart att om ditt grafikkort klarar av att skicka ut 60 fps, och skärmen kan fixa 60 hz, så kommer grafikkortet att synka det hela, så att det blir en ny bild, och då en "hel" bild, varje gång skärmen byter bild. Om grafikkortet klarar mellan 30 och 59 fps kommer det inte finnas en ny bild klar i grafikkortet när skärmen byter bild, så att samma bild visas igen tills en "hel" bild är klar. Det betyder att det tar 2 bilder på skärmen per bild på grafikkortet, vilket leder till att spelet då hoppar ner till 30 fps. Observera att skärmen fortfarande har 60 hz, och visar varje bild 2 gånger.

FPS: Hur många bilder som ritas upp i spelet per sekund
Hz: Hur många bilder din skärm visar per sekund, helt oberoende av program etc.

Permalänk
Medlem

Du kan få 24fps att vara hur flytande som helst utan motion blur.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Vilken myt? Alla tycker olika. Själv kan ja säga att 30fps räcker gott och väl

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Ett väldigt lätt sätt dör den som vill veta är att starta counter strike (om man har det förstås) och skriva fps_max 24 i sin console.

Efter att ha spelat ett tag skriver man in fps_max 30 eller högre, så ser man vilken rejäl skillnad det ligger på skiten.
24 fps myten är falsk. MYTH BUSTED!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jean-Luc Picard

Citerar Knashatt sedan tidigare i tråden:

Citat:

Tering kommer när en bild 15 är färdig samtidigt bild 14 har ritats 1/4 på skärmen, grafikkortet skickar då bilden till "vänthallen" och helt enkelt bara knör in i skärmen, då kommer bild 15 börja ritas upp restrerande 3/4 av skärmen.
Vrider du dig då i tex Quake så kommer alltså det blir som du har skärt av bilden och flyttat den lite åt vänster eller höger.

Med V-Synk på MÅSTE bilden i "vänthallen" vänta på att strålen hamnar längst upp till vänster på monitorn och V-Synkflaggan kommer upp så den synkroniserat ritas upp på skärmen.
Det får alltså aldrig börja ritas upp en ny bild utan att V-Synkflaggan har visats.

Om det då inte har ritats upp en ny bild och skickats till "vänthallen" så är det ju tomt där, då kan ju inte grafikkortet skita i detta och helt enkelt rita upp en hel svart bild.
Detta skulle medföra massa svarta blink kommer in hela tiden så fort man har en lägre FPS än uppdateringsfrekvensen.
Så istället ritas samma bild upp igen på skärmen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth

Jo för den personen som inte vet vad den ska titta på. Jag har aldrig på äldre dagar tyckt något med 24fps har flytit. Kanske när jag var mindre men då visste jag inte vad jag skulle titta på.

Varför det flyter när man ser på Film är enkelt och det får man förklarat tidigare i tråden. De använder alltid någon form av rörelseoskärpa. Kring Hz och fps på en tv citerar återigen Knashatt:

Citat:

Hur fungerar en TV med 25 FPS?
En TV ritar först och främst upp bilden två ggr.
Första ggn ritar den upp bilden varanan linje.
Andra ggn ritar den upp bilden varanan linje mellan dom andra linjerna den ritade upp första ggn.

Alltså, första ggn linje 1, 3, 5, 7, osv.
Andra ggn linje 2, 4, 6, 8, osv.

På detta sätt blir det en "simulerad" uppdateringsfrekvens på 50 Hz.
Om man hade ritat upp bilden som på en monitor där varje linje ritas upp direkt (linje 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, osv) så hade det blivit en uppdateringsfrekvens på 25 Hz.
Detta hade blivit totalt omöjligt att titta på p.g.a. allt flimmer!

Om du tittar nära en vanlig TV kan du faktiskt uppfatta att bilden hoppar upp och ner, detta då varje bild ritas upp två ggr där ena ggn är en linje "högre" upp en andra ggn...

Sedan är allt vi tittar på i TV "inspelat" med "motion blur".
Det är alltså en rörelse oskärpa på allt, detta kommer hjärnan göra så att det ser ut som mer än 25 bilder per sekund (som jag beskrev förut, hjärnan skärpar till bilden lite åt dig).
Hade vi däremot sett en film utan rörelseoskärpa så hade det hackat som helvete, tänk själv att spela ett spel på 25 FPS på en dator.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth

Om du utvecklade dig lite skulle det kännas mer givande..

Om någon skulle komma och säga: "Du kan få flygplan att flyga utan vingar.", skulle åtminstone inte jag nappa.

Permalänk
Citat:

Om någon skulle komma och säga: "Du kan få flygplan att flyga utan vingar.", skulle åtminstone inte jag nappa.

Hahaha!

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk

Off topic:
Knashatt skrev "Folk som är galna/påtända som ser massa saker som inte finns ser det exakt så verkligt som det faktiskt är i verkligheten, detta då samma program som skapar bilderna normalt har skapat dessa syner. Det är därför det är så skrämmande för dom när dom ser något som vi inte ser."

Menar du att man inte ser verklighten utan att hjärnan framställer bilderna (rosa elefanter eller vad det nu är) och att man uppfattar dom som verkliga?

Visa signatur

En gång, när en som jag känner var i Afrika för att vaska guld, då såg jag en svan!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Unbegripable
Off topic:
Knashatt skrev "Folk som är galna/påtända som ser massa saker som inte finns ser det exakt så verkligt som det faktiskt är i verkligheten, detta då samma program som skapar bilderna normalt har skapat dessa syner. Det är därför det är så skrämmande för dom när dom ser något som vi inte ser."

Menar du att man inte ser verklighten utan att hjärnan framställer bilderna (rosa elefanter eller vad det nu är) och att man uppfattar dom som verkliga?

Tyvärr, har jag vart drogmissbrukare under yngre dagar. Det är inget jag är stolt över förutom att jag är den jag är idag men för att komma till saken. Detta med rosa elefanter har jag nog aldrig förstått mig på. Ingen av de i mitt umgänge samt mig själv har stött på rosa elefanter även om någon, någon gång gjorde detta.

Men till sak: Precis, som du skriver.

Detta med hjärnan och droger är väldigt svårt, framförallt när vi inte utnyttjar speciellt mycket av hjärnan.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Tyvärr, har jag vart drogmissbrukare under yngre dagar. Det är inget jag är stolt över förutom att jag är den jag är idag men för att komma till saken. Detta med rosa elefanter har jag nog aldrig förstått mig på. Ingen av de i mitt umgänge samt mig själv har stött på rosa elefanter även om någon, någon gång gjorde detta.

Men till sak: Precis, som du skriver.

Detta med hjärnan och droger är väldigt svårt, framförallt när vi inte utnyttjar speciellt mycket av hjärnan.

haha, ok, jag tog bara rosa elefanter som exempel... det är väl en vacker kliché om inte annat..?

Men tänk om hjärnan inte tillverkar en massa "falska" bilder och inte kör "program" som effekt av nån drog? Då skulle man ju alltså helt plötsligt se med ögonen och inte med hjärnan som det hävdas i denna tråd? Eller?

Jag känner massor av folk som "pundat" och de är i de flesta fall bara mer insiktsfulla och ödmjuka personer.

Visa signatur

En gång, när en som jag känner var i Afrika för att vaska guld, då såg jag en svan!

Permalänk
Medlem
Citat:

Det handlar om att optimera hur snabbt du rör på något.

Exempel:
http://admin.deletionquality.net/test.swf

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Unbegripable
Men tänk om hjärnan inte tillverkar en massa "falska" bilder och inte kör "program" som effekt av nån drog? Då skulle man ju alltså helt plötsligt se med ögonen och inte med hjärnan som det hävdas i denna tråd? Eller?

Väldigt off topic men det är kanske möjligt.

Men en teori för mig i vissa fall just kring droger kan vara att om du till exempel käkar syra/lsd så får endel fram att de kan se ljudvågor, ström i kablage med mera. Kanske är det så att den delen av hjärnan vi inte utnyttjar upplever det så eller ser det så precis som hjärnan ser en färg som rött?

Det är ju knappast som så att man blir som Kyle XY och kan hoppa från tack och landa på marken, för det har med muskelatur och ben att göra, knappast med hjärnan fast han använder 100% av den.

Ber om ursäkt för Off-t.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Hej, jag har inte läst alla inlägg i tråden, så någon kanske redan har berättat det här.

Det gick en film på Cosmonova (en IMAXbiograf på Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm för er som inte vet) som tog upp just såntdär. Det handlade om bergodalbanor som är gjorda i 3d och dom visade skillnaden mellan att använda 25 bilder per sekund respektive 64 bilder per sekund. Upplevelsen blir först aktuell när det handlar om extremt snabba rörelser, som i spel (och då i datoranimerade bergodalbanor). Jag minns inte vad själva filmen hette, men det borde inte vara så svårt för en intresserad att googla fram.

Sen måste jag bara kommentera det om att ögat skulle kunna se ljudvågor. Ögats stavar reagerar endast på en viss del av ljus. Ljud och andra vågor ligger i en helt annan frekvens och om du läser lite mer om ögat kommer du att förstå att stavarna helt enkelt inte stimuleras av något annat än en viss del av ljusspektrumet.

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Sen måste jag bara kommentera det om att ögat skulle kunna se ljudvågor. Ögats stavar reagerar endast på en viss del av ljus. Ljud och andra vågor ligger i en helt annan frekvens och om du läser lite mer om ögat kommer du att förstå att stavarna helt enkelt inte stimuleras av något annat än en viss del av ljusspektrumet.

Wöörd ... sluta flumma runt nu pågar

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...