Permalänk
Medlem

Mac som PAN-accesspoint

När jag senast flyttade på min dator slutade mit ethernet-kort att fugngera (i windows får jag "limited or no connectivity" och den går inte att reparera). På routern lyser lampan som sitter vid macens kabel hela tiden medan den blinkar fort på min PC, så jag gissar att mitt kort glappar (inbyggt på moderkortet).

I väntan på att jag kan fixa ett PCI-ethernet-kort vill jag ha macen som brygga till ethernet med bluetooth (min-windows/ubuntu-PC -> *bluetooth* -> MAC (Intel G5) -> *ethernet* -> router -> internet). Finns det något enkelt sätt jag kan sätta upp en PAN-accesspoint på macen för att koppla in windows-datorn på?

Behöver ni mer info om datorerna är det bara att fråga!

Tack
//Robin

Permalänk
Medlem

Gå in i "fildelning" (sista fliken skulle jag tro) och dela internetanslutning till vald enhet (ex.v. bluetooth)
Ovanstående är för 10.2 - 10.4 så det kan kanske skilja lite i 10.5

Vad tusan är PAN?

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Personal Area Network.

10.5: Systeminställningar -> Delning -> Internetdelning
Dela anslutning via: Ethernet
Till datorer som använder: Bluetooth PAN

Visa signatur

We shall never cease from exploration And the end of all our exploring Will be to arrive where we started And know the place for the first time.
- T. S. Eliot

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prodhe
Personal Area Network.

Undrar vad det är för fel på LAN?

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Undrar vad det är för fel på LAN?

Inget alls, men PAN är benämingen på ett nätverk mellan personliga maskiner som finns i din närhet, t.ex. mobiltelefonen. En googlesökning på "PAN network" gav följande snabba svar via wikipedia:

Citat:

A personal area network (PAN) is a computer network used for communication among computer devices (including telephones and personal digital assistants) close to one person. The devices may or may not belong to the person in question. The reach of a PAN is typically a few meters. PANs can be used for communication among the personal devices themselves (intrapersonal communication), or for connecting to a higher level network and the Internet (an uplink).

Personal area networks may be wired with computer buses such as USB and FireWire. A wireless personal area network (WPAN) can also be made possible with network technologies such as IrDA, Bluetooth, UWB, and ZigBee.

Visa signatur

We shall never cease from exploration And the end of all our exploring Will be to arrive where we started And know the place for the first time.
- T. S. Eliot

Permalänk
Medlem

Ah… Då är jag med på skillnaden.
PAN är alltså det lokala nätverket som TBOFH skiter i om du kan något om…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!