Hur lång tid tar det för Komplett.se att kreditera ens pengar egentligen?

Permalänk

Hur lång tid tar det för Komplett.se att kreditera ens pengar egentligen?

Skaffade mig en PowerColor x1950pro till min gamla AGP burk. Dock funkade ej kortet och jag returnerade den. Returavdelningen på Komplett.se beslutade att skicka tillbaka mina pengar. I mejlet som jag fick av dem stog det att pengarna ska krediteras till mitt konto inom tio dagar (jag antar att de menade arbetsdagar/bankdagar). Hursomhelst nu 15 arbetsdagar senare har jag fortfarande inte fått några pengar. Det är inget stort uberfel att det tar länge tid än angivet. Saken är den att jag ska åka bort och behöver pengarna. (Har försökt att kontakta ekonomiavdelningen, dock utan någon framgång).

Är det någon som vet hur lång tid det kan ta att få en återbetalning?

Permalänk
Medlem

30 dagar har de på sig enligt lagarna.

Permalänk
Medlem

De har 30 dagar på sig... Min första (och enda) beställning hos Komplett önskade jag få krediterad (oöppnad), tog 23 dagar. Vet inte hur många arbetsdagar det var iofs, var en hel del röda dagar om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem

När det gäller ångerrätt enligt distansavtalslagen får näringsidkaren enligt lag hålla inne återbetalningen i högst 30 dagar (14§ distansavtalslagen).

Här är det fråga om hävning av ett köp - näringsidkaren gör bedömningen att man inte kan leverera en likvärdig vara eller reparera varan inom rimlig tid - och då stadgar lagen enbart att prestationerna - betalningen samt varan - skall återgå (29§ och 43§ konsumentköplagen).

Du har som konsument när du häver ett köp rätt till ränta på köpeskillingen från det att betalningen mottogs av näringsidkaren (44§ konsumentköplagen).

Alltså, du har rätt till ränta på det belopp du har betalat från den dagen då näringsidkaren tog emot köpeskillingen tills dess att du får tillbaka densamma.

Var noga med att skilja på ångerrätt och hävning, det är två helt olika juridiska instrument för att bryta ett konsumentköp!

Permalänk

min kreditering från komplett tog 4 arbetsdagar

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mange_
När det gäller ångerrätt enligt distansavtalslagen får näringsidkaren enligt lag hålla inne återbetalningen i högst 30 dagar (14§ distansavtalslagen).

Här är det fråga om hävning av ett köp - näringsidkaren gör bedömningen att man inte kan leverera en likvärdig vara eller reparera varan inom rimlig tid - och då stadgar lagen enbart att prestationerna - betalningen samt varan - skall återgå (29§ och 43§ konsumentköplagen).

Du har som konsument när du häver ett köp rätt till ränta på köpeskillingen från det att betalningen mottogs av näringsidkaren (44§ konsumentköplagen).

Alltså, du har rätt till ränta på det belopp du har betalat från den dagen då näringsidkaren tog emot köpeskillingen tills dess att du får tillbaka densamma.

Var noga med att skilja på ångerrätt och hävning, det är två helt olika juridiska instrument för att bryta ett konsumentköp!

Så de kan betala i stort sett när de känner för det? Intressant. En månads ränta lär ju ligga runt en tia, så det är väl inte så mycket till incitament att snabba på betalningen.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk

Men är det inte distansavtalslagen som gäller i detta fallet? Den anger 30dgr överallt om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
Så de kan betala i stort sett när de känner för det? Intressant. En månads ränta lär ju ligga runt en tia, så det är väl inte så mycket till incitament att snabba på betalningen.

Nej, även om lagen inte stadgar en maxtid som återbetalningen får ta så är det givetvis så att näringsidkaren måste göra återbetalningen inom rimlig tid. Det finns inga exakta gränser här men låt oss säga att en genomsnittlig banköverföring tar tre dagar, lägg sen till två dagar för administrativt arbete hos näringsidkaren så får vi fem dagar. Som ett absolut minimum då, men tio dagar som komplett tyckte det max skulle ta låter helt rimligt enligt mig.

Som påtryckningsmedel känns kanske en tia hit eller dit meningslöst, men tänk själv om många av oss skulle börja kräva den lagstadgade räntan varje gång vi häver ett köp. Då skulle det helt plötsligt bli betydelsefulla summor och så får vi inte glömma att det i alla fall i början räntekravsvågen skulle skapa ytterligare administrativt krångel för näringsidkaren. I det läget har näringsidkarna ett bra incitament för att börja sköta återbetalningarna bättre!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MuppetShow
Men är det inte distansavtalslagen som gäller i detta fallet? Den anger 30dgr överallt om jag minns rätt.

Som jag tidigare skrivit gäller återbetalning inom 30 dagar för distansavtalslagen men enligt denna utsaga

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SquazzleAss
Dock funkade ej kortet och jag returnerade den. Returavdelningen på Komplett.se beslutade att skicka tillbaka mina pengar.

är det en hävning av köp och då är det konsumentköplagen som gäller. Skilj mellan ångerrätt och hävning!

Permalänk

Ah, reklamationer behandlas inte alls i distansavtalslagen, utan bara ångerrätten. Om det handlar om en reklamation så går konsumentköplagen in istället. Nu hänger jag med, tack Mange.

Permalänk
Medlem

Vad skulle hända om det skulle ta mer än 30dagar då? Eller rättare sagt, vad kan man göra?

Permalänk
Medlem

Min senaste kreditering för en månad sedan tog 2 dagar att genomföra.
Jag antar att dom har häcken full med en MASSA byten och ångerköp nu i mellandagarna. Så det är nog bara att hålla ut.

/Homie

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar