Permalänk

D-link är skit?

Tja,Nu är det såhär att jag har haft en d-link 604 som har haft VÄLDANS mkt problem med,Disconnect hela tiden etc,Köpe en ny idag,En d-link DIR 635,Som många har rekomenderat att vara mkt bra och inga disconnects.Gjorde allt som jag skulle på intruktionsboken. Efter 1h,Disconnect. Blir så sur av detta.Varför är det samma fel på denna? Är det fel på Modemet?

Tacksam för snabba svar.

Visa signatur

Intel Core i7 930 | Asus P6T SE | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz PC3-12800 | 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W 80+ Gold | Gigabyte Radeon HD7970 3072MB Ghz Edition |

Permalänk
Medlem

Kolla på modemet om ADSL/Cable/Sync-lampan slocknar eller börjar blinka. Då är det modemet det är fel på. Du kan ju också testa om du har samma problem utan routern för att utesluta modemet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donfalcon
Kolla på modemet om ADSL/Cable/Sync-lampan slocknar eller börjar blinka. Då är det modemet det är fel på. Du kan ju också testa om du har samma problem utan routern för att utesluta modemet.

Jag måste ha routern inkopplad,För jag använder PPPoe inställningar i routern.
Okej,Ska kolla det med lampan.Tack

Visa signatur

Intel Core i7 930 | Asus P6T SE | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz PC3-12800 | 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W 80+ Gold | Gigabyte Radeon HD7970 3072MB Ghz Edition |

Permalänk
Avstängd

"D-link är skit?" , Japp korrekt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
"D-link är skit?" , Japp korrekt.

Deras äldre routers iaf =]

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk

Finns det någon annan med några förslag?

Visa signatur

Intel Core i7 930 | Asus P6T SE | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz PC3-12800 | 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W 80+ Gold | Gigabyte Radeon HD7970 3072MB Ghz Edition |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jocke1122
Finns det någon annan med några förslag?

dlink dgl-4100 eller dgl-4300, funkar superb, se bara till att du har nyaste firmware.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tyrion
dlink dgl-4100 eller dgl-4300, funkar superb, se bara till att du har nyaste firmware.

Har inte lust att köpa en ny router igen bara för att jag köpte en ny idag :(.
Tror därimot det är min speedtuch som är körd,Har en speedtouch 510. Några år gammal dock.

[Edit] Nån som kan ge förslag på en ny speedtouch och vart jag kan köpa för ett rimligt pris?

Visa signatur

Intel Core i7 930 | Asus P6T SE | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz PC3-12800 | 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W 80+ Gold | Gigabyte Radeon HD7970 3072MB Ghz Edition |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jocke1122
Har inte lust att köpa en ny router igen bara för att jag köpte en ny idag :(.
Tror därimot det är min speedtuch som är körd,Har en speedtouch 510. Några år gammal dock.

[Edit] Nån som kan ge förslag på en ny speedtouch och vart jag kan köpa för ett rimligt pris?

Vad har du för internet leverantör?
ring till deras support, kan mycket gärna vara fel på deras clock rates

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bullibert
Vad har du för internet leverantör?
ring till deras support, kan mycket gärna vara fel på deras clock rates

Glocalnet 24mbit. Okej,Kan dom fixa detta?,Så det kanske inte är fel på modemet elr?

Visa signatur

Intel Core i7 930 | Asus P6T SE | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz PC3-12800 | 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W 80+ Gold | Gigabyte Radeon HD7970 3072MB Ghz Edition |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jocke1122
Glocalnet 24mbit. Okej,Kan dom fixa detta?,Så det kanske inte är fel på modemet elr?

Alltid värt och prova, jag hade det problemet

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med dir-655, skräp produkter helt enkelt, lämnade tillbaka.

Satte dit en gammal linksys wrt54gl (med tomato firmware) jag hade hemma istället, har vart online 4dar utan avbrott, dir-655 gick maximalt 5h utan omstart.

Kollar man på dlink's eget forum är det flera trådar om samma problem, t.om på swec finns det minst en till tråd om omstartande dir-655. Och rent generellt om man gör en insats med google så ser man ju att dlink routrar verkar notoriskt usla just när det gäller stabilitet.

Ps. alcatel speedtouch 510 var det första och enda adsl modemet jag använt, det fungerade perfekt i 6år, fick det av telia, och mig veterligen fungerar det fortfarande, så jag tror knappast problemet ligger där. Ds.

Permalänk
Inaktiv

Det verkar vara som de övriga produkterna i samma prisklass. En del funkar...andra inte.

Jag hade en Dlink-604 och det var aldrig problem med den. Gick att steka ägg på den, men den tugga på. Nu sitter jag på en Dlink DGL-4300 och den felar aldrig den heller.

Permalänk

Jag ändrade en sak inne på routern igår kväll,att man inte expires elr nåt sånt,Och det har verkat fungera,Har inte fått disconnect på 16h nu. Hoppas detta funkar 24/7 bara.

Visa signatur

Intel Core i7 930 | Asus P6T SE | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz PC3-12800 | 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W 80+ Gold | Gigabyte Radeon HD7970 3072MB Ghz Edition |

Permalänk
Medlem

d-links support är skit också! 39 kr/samtal till deras support. Det är jättekul när man blir bortkopplad.

Visa signatur

getalife.com

Permalänk
Medlem

D-link 655 funkar helt perfekt för min del

Kan inte säga att jag är en storladdare men laddar nog ner och delar en 3 dvd filmer + annat i snitt/veckan. Har en 8/1 lina från comhem och det har aldrig strulat för mig en endaste gång, har haft den på 24/7 i 3 månader nu

kanske är det jag som laddar och delar för lite för att stöta på problem?

Visa signatur

Socket A ftw!

Permalänk
Medlem

Det är mycket troligt att det handlar om variationer i kvalitet, och att omstarterna bara händer på X antal procent av routrarna.

Men vad är oddsen att man läser på swec om krashande router, tänker att nä det måste ju bara handla om att han fått en defekt router det kan ju inte gälla alla. Så jag går ut och köper den ändå, också visar det sig att den har exakt samma omstarts fenomen.

Oavsett vad routern kostar, så skulle jag aldrig acceptera en router som krashar konstant av okänd anledning, som om ~1400 spänn skulle vara så lite pengar att man accepterar vilken skit som helst. Att prylen är online och gör det den ska är för mig ett absolut minimi krav.
500 connections eller 10 spelar ingen roll, det är en piss i havet om man vet vad det handlar om. Enklaste typen av dator klarar åtskilliga tusental innan den säckar ihop.

ZeMerlin: testa att pressa den med en bunt torrents, 500 connections i några timmar.. Jag tror säkert den står pall iofs, har den vart online i 3 mån lär den vara stabil. Kändes som det exemplaret jag hade kunde starta om utan att man ens använde linan.

Permalänk

Börjat få disconnect igen. nån som har en annan ide?

Visa signatur

Intel Core i7 930 | Asus P6T SE | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz PC3-12800 | 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W 80+ Gold | Gigabyte Radeon HD7970 3072MB Ghz Edition |

Permalänk
Medlem

Mhe> Jag kikade lite på vad jag hade för inställningar och jag har ju default inställningarna på utorrent vilket innebär 200 anslutningar så det är ju klart att det inte innebär samma påfrestning som 500 anslutningar.

Det måste helt enkelt vara så att jag laddar för lite filer samt att jag kanske har för "klen" lina jämföt med 24 linorna för jag har aldrig reflekterat över detta problem med anslutningar, då jag ändå alltid har maxhastiget i min lina, vilket gör att man inte ändrar inställningar för att få ut mer kräm (antar att detta är enda anledningen till att man vill ha upp antalet anslutningar?)

Vad klarar konkurrenterna när det gäller antal anslutningar?? Håller helt klart med om att det inte är okej att bli dc:ad så mycket när man betalar 1300 spänn.

Visa signatur

Socket A ftw!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZeMerlin
Mhe> Jag kikade lite på vad jag hade för inställningar och jag har ju default inställningarna på utorrent vilket innebär 200 anslutningar så det är ju klart att det inte innebär samma påfrestning som 500 anslutningar.

Det måste helt enkelt vara så att jag laddar för lite filer samt att jag kanske har för "klen" lina jämföt med 24 linorna för jag har aldrig reflekterat över detta problem med anslutningar, då jag ändå alltid har maxhastiget i min lina, vilket gör att man inte ändrar inställningar för att få ut mer kräm (antar att detta är enda anledningen till att man vill ha upp antalet anslutningar?)

Vad klarar konkurrenterna när det gäller antal anslutningar?? Håller helt klart med om att det inte är okej att bli dc:ad så mycket när man betalar 1300 spänn.

Det kan vara så, men jag tror nog din router är stabil om den hållt sig online i 3mån. Den jag hade startade om med väldigt låg belastning, även om jag har 24/8 lina så har jag inte mer än max 150 connections i utorrent. (om det inte är nåt speciellt jag ska testa.)

Vad liknande budget-plast routrar klarar vet jag inte riktigt, har inte så stor erfarenhet av det, men den jag kör just nu linksys WRT54GL klarar 2048 connections om jag ska gå efter vad som står i web interfacet.

En annan sak som störde mig med dir-655 var att efter minsta lilla ändring i inställningarna ville den att man skulle starta om

WRT54GL (med tomato 1.13 firmware) kan man ändra vad som helst utan att starta om. Det kan tyckas som en petitess, men är man flera som delar på linan så är det ganska irriterande att routern ska startas om för att man ändrar en port forward eller nån QoS regel.