Permalänk

Äkta hård RAID

Jag tänkte bygga en server som ska köra Gentoo linux. Ska ha två SATA2-diskar i RAID1, och jag skulle föredra äkta hårdvaru-RAID, som inte förlitar sig på operativsystemet alls.

Vet ni några såna kontrollerkort, som kostar kring 1000-lappen eller mindre?

Tack!

Permalänk
Medlem

Har ditt moderkort stöd för SATA så är det en stor chans att du redan har raidmöjligheter. Konsultera moderkortsmanualen för klarhet. Annars har du kort som ex http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=117187

Visa signatur

[ GA-P67A-UD4, i7 2600K @ 4.5GHz, Noctua NH-D14, 16GB XMS3, HD6970 2GB, 2x F120 120GB ]

Permalänk
Medlem

det där kortet är inte hård raid.

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petrucci
det där kortet är inte hård raid.

Vad får dej att påstå det?

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken jakt det är på "äkta hårdvaru-raid".
De högre RAID-nivåerna har ju såklart nytta av egen processor för XOR-beräkningar, men jag frågar: vad har man för nytta av ett sådant kort i RAID 1? Skriva samma data och läsa in data klarar väl sådana här kort galant? Det är ju inget processortyngande (jag vet inte riktigt vad processorn skulle ha för stor uppgift i detta ö.h.t.).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Vilken jakt det är på "äkta hårdvaru-raid".
De högre RAID-nivåerna har ju såklart nytta av egen processor för XOR-beräkningar, men jag frågar: vad har man för nytta av ett sådant kort i RAID 1? Skriva samma data och läsa in data klarar väl sådana här kort galant? Det är ju inget processortyngande (jag vet inte riktigt vad processorn skulle ha för stor uppgift i detta ö.h.t.).

Man kan ju ha hårdvaru-RAID utan att ha en XOR-processor på kortet, åtminstone enligt min defination. Om kortet rapporterar arrayen som en enda enhet till OSet och aldrig de enskillda diskarna (oavsett vilka drivers etc som är installerade) så anser jag att det är hårdvaru-RAID eftersom det då är kortet som har hand om arrayen. De flesta billiga kort gör inte detta utan låter drivrutinerna ta hand om absolut allt. Fast alla behöver ju inte tycka som jag

Ett billig RocketRAID-kort borde duga för trådskaparen, ingen vidare prestanda i RAID5 eftersom XOR-processor saknas men lägre nivåer bör fungera bra.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Man kan ju ha hårdvaru-RAID utan att ha en XOR-processor på kortet, åtminstone enligt min defination. Om kortet rapporterar arrayen som en enda enhet till OSet och aldrig de enskillda diskarna (oavsett vilka drivers etc som är installerade) så anser jag att det är hårdvaru-RAID eftersom det då är kortet som har hand om arrayen. De flesta billiga kort gör inte detta utan låter drivrutinerna ta hand om absolut allt. Fast alla behöver ju inte tycka som jag

Ett billig RocketRAID-kort borde duga för trådskaparen, ingen vidare prestanda i RAID5 eftersom XOR-processor saknas men lägre nivåer bör fungera bra.

Precis så hade jag tänkt mig Finns det moderkort som har det integrerat, eller förlitar sig alla på drivisarna?

Kom gärna med konkreta förslag på moderkort eller kontrollerkort som är bra. T.ex. nåt av dessa: http://www.dustin.se/DacsaPortal/?PIDLIST=5010117118|50101053...

Permalänk
Vila i frid

Var själv inne på spåret idag att raid'a min backup-burk men Ubuntu 7.10 ville inte veta av min "fejkade" ICH8R som sitter på P5B Deluxe - så det blev inget. Jo jag vet, det går att fixa med dmraid, men hur omständligt var det då.

Permalänk
Medlem

1. MjukRaid - kräver ingen speciell HW, gratis men kräver w2k3 eller patchad XP Pro
2. ChipsetRaid - drivs av inbyggd kontroller (SB) på mobot, saknar XOR. gratis
3. Äkta XOR kontrollerkort. kostar ca 700-900 SEK/port

Har erfarenhet av mjukRaid och chipsetRaid - duger för hemmabruk.

Bland chipsetRaid föredrar jag Intels ICHxR före nVidia - stabilare, bättre dokumenterad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Vad får dej att påstå det?

jag har ett

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem

http://retekdirect.com/amccstorage9500s-12sataraidcontroller....
Notera priset, notera antalet portar, notera också att kortet inte går att få tag på i Sverige

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dooleys
http://retekdirect.com/amccstorage9500s-12sataraidcontroller....
Notera priset, notera antalet portar, notera också att kortet inte går att få tag på i Sverige

Vad är haken då kan man undra? Iofs tillkommer förmodligen Multi-lane kablage eftersom det är en OEM variant. Men ett 3Ware för det priset är galet billigt.

Visa signatur

[ GA-P67A-UD4, i7 2600K @ 4.5GHz, Noctua NH-D14, 16GB XMS3, HD6970 2GB, 2x F120 120GB ]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petrucci
jag har ett

Det var väl inte direkt nån förklaring jag blev klipskare av.
I min värld är iaf:
Hårdvara=Fysisk enhet.
Mjukvara=Ettor och nollor i ordnade former.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leather
Vad är haken då kan man undra? Iofs tillkommer förmodligen Multi-lane kablage eftersom det är en OEM variant. Men ett 3Ware för det priset är galet billigt.

ja, kablage får du nog skaffa på egen hand, men varför ska du ha Multi-lane kablage? Det ser ut att vara helt vanliga SATA-kontakter på kontrollern... eller är det något jag missar? if so, tell me!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dooleys
ja, kablage får du nog skaffa på egen hand, men varför ska du ha Multi-lane kablage? Det ser ut att vara helt vanliga SATA-kontakter på kontrollern... eller är det något jag missar? if so, tell me!

Ja det ser onekligen ut som 12 portar på bilden. Dock på 3Wares hemsida står det om det kortet, "The 3ware 9500S Multi-lane (MI) controllers combine a highly reliable, locking cable/connector system that combines four SATA ports into one on the controller side."
Man kanske kan välja själv hur man vill koppla det?

Visa signatur

[ GA-P67A-UD4, i7 2600K @ 4.5GHz, Noctua NH-D14, 16GB XMS3, HD6970 2GB, 2x F120 120GB ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leather
Ja det ser onekligen ut som 12 portar på bilden. Dock på 3Wares hemsida står det om det kortet, "The 3ware 9500S Multi-lane (MI) controllers combine a highly reliable, locking cable/connector system that combines four SATA ports into one on the controller side."
Man kanske kan välja själv hur man vill koppla det?

bra fråga du, kanske följer med någon onödig 12p till 4 multi-lane.. nae.. kan det juh inte göra, verkar ju helt onödigt. Vad vet jag

Permalänk
Medlem

HighPonit RoketRAID 1640/1740 är riktiga hårdvaru-controllers vad jag vet, att sen prestandan inte är världsrekord, det är en annan sak. De är hyfsat billiga med.

3Ware och dem ligger väll på en 3000 och uppåt på svenska marknaden.

Annars finns SAS-kort, de brukar vara kompatibla med SATA.

Permalänk
Medlem

Jag säger bara 3ware det är riktiga raid-kort, har två stycken själv..

http://www.dustinhome.se/pd_5010107453.aspx

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herakles
Jag säger bara 3ware det är riktiga raid-kort, har två stycken själv..

http://www.dustinhome.se/pd_5010107453.aspx

Känns lite overkill med ett kort för 2000:- om man ska köra RAID 0 eller 1?

Visa signatur

[ GA-P67A-UD4, i7 2600K @ 4.5GHz, Noctua NH-D14, 16GB XMS3, HD6970 2GB, 2x F120 120GB ]

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
1. MjukRaid - kräver ingen speciell HW, gratis men kräver w2k3 eller patchad XP Pro
2. ChipsetRaid - drivs av inbyggd kontroller (SB) på mobot, saknar XOR. gratis
3. Äkta XOR kontrollerkort. kostar ca 700-900 SEK/port

Har erfarenhet av mjukRaid och chipsetRaid - duger för hemmabruk.

Bland chipsetRaid föredrar jag Intels ICHxR före nVidia - stabilare, bättre dokumenterad

Vilka prisvärda XOR kontrollerkort rekommenderar du? Ska man köra PCI-X, PCI eller PCI-E?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj christian
Vilka prisvärda XOR kontrollerkort rekommenderar du? Ska man köra PCI-X, PCI eller PCI-E?

Har du ett server moderkort så kör du ju givetvis PCI-X annars är nog PCI-E på ingång i daxläget.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

PCI-e är att föredra. PCI-X är gammal och utdöende teknik.
För övrigt skulle jag nog rekomendera soft-raid i en hemma server iom att budgeten verkar vara begränsad, och antagligen är inte användningsområdet för den kommande servern så brett. Så om det inte är enbart för intressets skull så spar pengarna till något annat.

Permalänk

Jag förstår verkligen inte vad du har för problem med mjukvaruraid om du bara ska köra en spegling, det är extremt robust i linux och spegling är inte direkt rocket science...

Vad gäller "fusk-raid" kort i linux så håll dig borta från dem, den infon hittar du lätt om du söker lite info om linux och raidkort.

Själv föredrar jag mjukvaruraid i linux över de flesta hårdvarulösningar p.g.a att det är så robust, dör kontrollern kan du bara flytta över diskarna till en annan och köra.

Visa signatur

If it works, tweak it!

Permalänk
Medlem

Jag håller med föregående.. Softraid för 0 och 1 är inget som belastar systemet nämnvärt. Plus att du lätt kan flytta din array från dator till dator. Prismässigt så vinner du mera på att fast köpa snäppet kraftigare processor (om det annars känns att det tar för mycket system resurser) och köra softraid än att köpa ett feikkort som sist o slutligen knappt ändrar någonting men ändå kostar en del.

Permalänk
Medlem

Njae. Måste påstå att systemet blev så mycket stabilare med hårdvaruraid.
Jag har kört med ROCKET RAID 2300 serien i snart ett och halv år nu.
Visserligen kan man använda sig av de integrerade controlers som finns på kortet. Men den stora fördelen är att man kan flytta med sig hela Arrayen till en ny dator utan att man måste förlora allt på diskarna.
Sen tyckte jag att min Raid arbetade bättre.
Särskilt när man flyttar mycket på en och samma gång.
Visserligen gav jag 1500 kr för kortet och har problem lika förbannat. Fast det är hårddiskarna som är skitdåliga. Maxtor skit. De ska bytas ut snart mot WD RE2 diskar. Men kortet är jag nöjd med. Riktigt bra.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.