Ska "sälja" lite brandbredd till grannen..

Permalänk
Medlem

Ska "sälja" lite brandbredd till grannen..

Tja. Min granne, en förövrigt schysst med förvirrad tjej har skaffat en dator och vill nu, givetvis ha Internet på den (vad ska en tjej annars använda en dator till...)
Jag föreslog att hon kunde köpa ett trådlöst pci-nätverkskort och ge mig 50 spänn i månaden för Internet access

Men nu till de svåra...
Jag vill ju inte att hon ska få smak för att ladda hem filmer och musik och ta upp alla mina 10/10mbit, kan man strypa hennes nerhastighet via min router? Jag har en D-link 635. Men jag hittar inte riktigt någon inställning för detta.
Några idéer?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

har inget riktigt bra rakt svar...
bästa är att försöka googla runt lite
http://www.linksysinfo.org/forums/showthread.php?t=49208
där refererar dom till något skript som ska göra firewall-rules som fixxar bw-cap, dock vet jag inte vad för sorts router´s som stöder import av sådana rules.

http://forums.whirlpool.net.au/forum-replies-archive.cfm/6532...
där snackas det om både routers, samt linksysar med custom-firmware.

problemet är ju att du specifikt letar efter något till din d-link.
ett annat alternativ är ju att sätta upp en box med dubbla nic´s oxå, men antar att både detta eller nytt router-inköp är overkill för din del :/

Permalänk
Medlem

*bort*
*inlägg redigerat av Coltrasten*

Edit
Har mailat d-link supporten, tror tyvärr inte jag kommer få ett vettigt svar så jag hoppas ni här kan hjälpa mig.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

De enda jag kan komma på som du kan uppnå med din D-Link är att pilla ihop något i den inbyggda QoS funktionen. Du kanske exempelvis kan prioritera din trafik före hennes.
Nu kan jag iofs inte säga ifall den QoS funktionen som D-Link erbjuder i sin 635:a är vettig att använda överhuvudtaget. Har inte experimenterat något direkt med den.

Permalänk

Köp dig en Linksys WRT54GL sen byter du till DD-WRT drivisarna. Sen så sätter du Qos på hennes MAC address. sen sätter du så bara dom med mac addresser i din router kommer åt nätet.

Sen är saken biff

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zlobb
De enda jag kan komma på som du kan uppnå med din D-Link är att pilla ihop något i den inbyggda QoS funktionen. Du kanske exempelvis kan prioritera din trafik före hennes.
Nu kan jag iofs inte säga ifall den QoS funktionen som D-Link erbjuder i sin 635:a är vettig att använda överhuvudtaget. Har inte experimenterat något direkt med den.

Jag är nog också lite inne på QoS-funtionen, så hon får typ, lägsta prioritet åtminstone när jag själv tankar.

Annars får hon väl helt enkelt skaffa sitt eget internet, vi har stadsnät och jag betalar 145kr/mån för 10/10mbit så ruinerad blir man knappast.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Det är synd att du själv behövde den trådlösa funktionen, annars kunde du bara låsa routern till 802.11b så hade hon inte kunnat suga ur allt från din lina.
Kanske ett alternativ att skaffa en billig accesspunkt eller router och köra 802.11b på den medan du låter din 802.11n vara för dig själv.

Permalänk

Kommer du installera nätverkskortet åt henne? isåfall kan du ju sätta manuellt att den ska ansluta på 802.11b.

Annars är det väl bara och tänka realistiskt, kommer denna tjejen någonsin pumpa torrent eller dc?
är hon såppas kunnig?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bullibert
Kommer du installera nätverkskortet åt henne? isåfall kan du ju sätta manuellt att den ska ansluta på 802.11b.

Annars är det väl bara och tänka realistiskt, kommer denna tjejen någonsin pumpa torrent eller dc?
är hon såppas kunnig?

Förmodligen inte - men man vet ju aldrig.
Hon har inget större datorintresse vad jag märkt, men hon kommer säkert få massa trojaner och virus som då tar MIN bandbredd..

De lutar nog mer åt att hon får punga upp 145kr/mån för sitt eget 10/10mbit nät, det är faktiskt inte speciellt dyrt och då slipper hon dessutom köpa ett trådlöst NIC/USB

Annars, tack för era förslag.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk

50 kr är en ~tredjedel av din lina, installera netlimiter på hennes dator eller nåt. Ställ så att hon som mest får använda 3/3 Mbit.

(Förutsatt att det kostar 145 kr)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Ehm, jag har 54Mbps trådlöst nätverk och tankar ALLTID i 2.5MB/s över min 100Mbps lina på den...

Med mitt Draft-N kort maxar jag nästan min 100Mbps lina (runt 8.9MB/s)

Varför inte köra sladd så du kan maxa den då?

Permalänk
Medlem

tänk på att de flesta internetleverantörer inte godkänner det du just tänker göra. Läs ditt avtalsvillkor först.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Är hon snygg? Om svaret är ja så skulle hon få surfa gratis.
Iallafall om det var min granne. Och vill hon betala 50 spänn så ok då. spelar roll då. Jag skulle iallafall inte trassla med några begränsningar för hennes del. Jag menar ni bor ju vägg i vägg och skulle du märka att det blir segt på linan så säg till henne lite snyggt. Jag delar själv telia 24/1 med min granne. Inga problem.

Visa signatur

Windows 8 Pro x64 .... Intel Core i5 ..... 8 GB Ram ..... Samsung SSD 128 GB ..... och en del andra grejer

Permalänk
Medlem

Låt henne betala efter hur mycket hon laddar.

*bort*

*inlägg redigerat av Coltrasten*

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och 10G.

Permalänk
Medlem

Hon får fan köpa sitt eget bredband. Så slipper jag leka support också...
Får väl * istället, slipper man allt tjat

*tråd rensad*

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Offtopic = Varning.

Permalänk
Hedersmedlem

Snarare *tråd låst*