Permalänk
Avstängd

Enda som finns i omlopp är just G90fB.
Också därför jag inte orkat skicka in även om min nu skulle vara trasig för reperation, då det inte finns utbytes.

Häver köpet istället, dyrt som fan att betala för frakten, men nothing to do.
Känns lite onödigt när en ny crt är sämre än 2 gammla halvdana crt, färgerna var dock bättre.

Permalänk
Medlem

Har en 21" dell crt nu men den börjar ge upp (linjer över skärmen :/).
Nån som vet om det går att få tag i en ny 21" (eller större) CRT nånstans? annars får man väl leta upp en beggad

Permalänk

Jag kör fortfarande med mina gamla hederliga Samsung 959NF, tänker inte byta förräns dom brinner upp eller nåt. Hur mycket behöver jag betala för att lika bra bild på en LCD?

Visa signatur

En gång, när en som jag känner var i Afrika för att vaska guld, då såg jag en svan!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
va bra då, för jag tycker allt ser rätt ut endå, fyrkanter är fyrkantiga, räcker för mig

Testa med cirklar. Du har ovaler istället, jag lovar.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nu har väl i och för sig inte ljusets hastighet så mycket att göra med skärmens hastighet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Cathode_ray_tube

elektroner rör väll sig i ljusets hastighet?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av L¡MPAN
Har en 21" dell crt nu men den börjar ge upp (linjer över skärmen :/).
Nån som vet om det går att få tag i en ny 21" (eller större) CRT nånstans? annars får man väl leta upp en beggad

Det är inte dom omtalade linjerna på trinitron du pratar om väl?

Visa signatur

Intel C2D E6300 @ 2800 || Asus P5B Deluxe || 2048mb Crucial Tenth Anniversary PC5300 @ 1000 4-4-4-12 || MSI 7900GTO @ 700/1700 || Samsung Spinpoint 250gb || NEC 5170 || Antec P180B || Corsair HX520

Permalänk
Medlem

Jag har letat runt på internet efter en duglig 19" CRT men hittar inte en enda butik som har en i lager eller som beställningsvara. Skulle uppskattas mkt om någon här kunde hjälpa mig i mitt sökande efter en ny skärm.

MVH

appalu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZnoRRFi
Det är inte dom omtalade linjerna på trinitron du pratar om väl?

hehe, nej tyvärr inte

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
elektroner rör väll sig i ljusets hastighet?

Liksom för alla objekt med massa kräver detta att de accelereras under oändligt lång tid, alternativt med en oändligt stor kraft.

Permalänk

Jag har tänkt mig att köpa en ViewSonic G90fB-4 19" CRT. Men hur är det egentligen med strålningen ? finns det några åtgärder att minska den?
Jag vill inte förstöra mina ögon.

Permalänk
Avstängd

pff strålning.
Inte skadat mina ögon för fem öre under 10+ år av CRT.

Men annars vet jag inte, se till att köra bra hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lazarevic
Jag har tänkt mig att köpa en ViewSonic G90fB-4 19" CRT. Men hur är det egentligen med strålningen ? finns det några åtgärder att minska den?
Jag vill inte förstöra mina ögon.

Här är tre tips från mig.

1. Det viktigaste först. Använd jordat eluttag från väggen, det minskar stålningen/magnetfälet mycket - väldigt mycket på vissa skärmar/modeller.

2. Skaffa ett skärmfilter som monteras framför skärmen, som leder bort en stor del av strålningen från skärmen genom en jordkabel ansluts till den och som sedan kopplas antingen via skärmen eller direkt till väggens eluttags jordpunkt. De är inte billiga att köpa nya men kanske det går att finna begagnat från t.ex. något företag, som byter skärmar?

3. Sitt inte för nära skärmen och ta lite rast då och då d.v.s. sitt inte för många timmar i sträck. Inte minst, se till att den är också bra inställd/kalibrerad det spar också ögonen i längden från att bli överansträngda i onödan vid arbete framför skärmen.

P.S. Med stigande ålder, sjukdom och andra orsaker förutom naturligt synfel från tidig ålder, förändras vår syn hos de allra flesta människor på olika sätt någon gång i våra liv. Det kan vara t.ex. svårigheter att ställa om ögat mellan mörka och ljusa miljöer snabbt samt blir då även mer känslig för allt för flimriga bilder. Vilket ofta leder till överansträngda ögon och ofta huvudvärk. Sedan kan nämnas att personer som har t.ex. epilepsi kan i vissa fall, om bilden är väldigt flimrig i en viss hertz, leda till eller påskynda ett kommande EP-anfall. Naturligtvis, olika personer är olika känliga för det här med flimmer. D.S.

/Saint25

Permalänk

Tackar, intresant.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saint25
Här är tre tips från mig.

1. Det viktigaste först. Använd jordat eluttag från väggen, det minskar stålningen/magnetfälet mycket - väldigt mycket på vissa skärmar/modeller.

2. Skaffa ett skärmfilter som monteras framför skärmen, som leder bort en stor del av strålningen från skärmen genom en jordkabel ansluts till den och som sedan kopplas antingen via skärmen eller direkt till väggens eluttags jordpunkt. De är inte billiga att köpa nya men kanske det går att finna begagnat från t.ex. något företag, som byter skärmar?

3. Sitt inte för nära skärmen och ta lite rast då och då d.v.s. sitt inte för många timmar i sträck. Inte minst, se till att den är också bra inställd/kalibrerad det spar också ögonen i längden från att bli överansträngda i onödan vid arbete framför skärmen.

P.S. Med stigande ålder, sjukdom och andra orsaker förutom naturligt synfel från tidig ålder, förändras vår syn hos de allra flesta människor på olika sätt någon gång i våra liv. Det kan vara t.ex. svårigheter att ställa om ögat mellan mörka och ljusa miljöer snabbt samt blir då även mer känslig för allt för flimriga bilder. Vilket ofta leder till överansträngda ögon och ofta huvudvärk. Sedan kan nämnas att personer som har t.ex. epilepsi kan i vissa fall, om bilden är väldigt flimrig i en viss hertz, leda till eller påskynda ett kommande EP-anfall. Naturligtvis, olika personer är olika känliga för det här med flimmer. D.S.

/Saint25

Tackar för svaret.
Det jag använder datorn till är för att spela, jag spelar snabba FPS spel dvs Quake3, Wolfenstien - Enemy Territory, Quake4. Förtillfället har jag en ViewSonic VX924 3ms (grey to grey) 4.8ms (off-on-off), jag upplever den för seg för de spel jag spelar. Så det är därför jag har börjat tänka på att inskaffa en CRT igen och jag har hört att denna ViewSonic G90fB-4 19" CRT ska vara bra.