Permalänk

CRT skärmar

CRT skärmar börjar ta slut på marknaden. Har kollat runt lite vad för CRT skärmar som finns kvar i webshoper.

Samsung 19" 957P cirka pris 2k

ViewSonic E70f+sb 17" cirka pris 1k

ViewSonic G90fB-4 19" cirka pris 2k

Samsung har även några andra CRT skärmar.

kollade bara lite snabbt vad jag kunde hitta.

Vilken skärm ute på marknade idag är anpassad bäst för gaming ?

Permalänk
Avstängd

Samsung 19" 957P och ViewSonic G90fB-4 19" är mer eller mindre likadana. ViewSonic G90fB är dock svart vilket är betydligt snyggare om man nu har en svårt låda eller så. Jag sitter dessutom med en sån själv och kan rekomendera den varmt!

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk

ok, mm håller med att svart e snyggare ;P Finns inga andra bra alternativ ?

Permalänk
Avstängd

Du har nog inte så mycke att välja på tyvär. Tack vare en miljö lag så får inte CRT skärmar tillverkas längre.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk

:/ tråkigt :/ Då säljer dom antagligen ut dom som dom har kvar då

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thunberg_jr
:/ tråkigt :/ Då säljer dom antagligen ut dom som dom har kvar då

Japps. Försök att få tag i en ViewSonic G90fB-4.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du inte tvunget vill köpa en ny så borde det gå att hitta en vass begagnad CRT-skärm för en billig slant.

Och precis som jag skrivit i en annan tråd, att säga att CRT-skärmar är förbjudna pga en miljölag är som att säga att kylskåp är förbjudna pga man inte får använda freon längre. Dvs helt fel.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vb
Om du inte tvunget vill köpa en ny så borde det gå att hitta en vass begagnad CRT-skärm för en billig slant.

Och precis som jag skrivit i en annan tråd, att säga att CRT-skärmar är förbjudna pga en miljölag är som att säga att kylskåp är förbjudna pga man inte får använda freon längre. Dvs helt fel.

Om jag minns rätt så får inte CRT skärmar tillverkas med bly, men de går väl inte att göra katodstrålerör utan bly?

Visa signatur

Permalänk

Klart att det går att tillverka CRT - Men eftersom inga vill ha såna längre så tillverkas de inte...

Begagnade CRT har oftast låg livslängd kvar och har dålig bild då de försämras gradvis med tiden.

Permalänk
Medlem

Thunberg broder, gör plats för en 21" skärm

Permalänk

haha hadde jag fått den så hadde jag la hafft plats :):)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UltraMarine
Klart att det går att tillverka CRT - Men eftersom inga vill ha såna längre så tillverkas de inte...

Begagnade CRT har oftast låg livslängd kvar och har dålig bild då de försämras gradvis med tiden.

Klart det finns folk som vill ha och dom har inte lägre livslängd, eller har du haft din TFT skärm över tio år så att du kan bevisa det?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

Tyvärr inte så många kvar att väla på :/

Permalänk
Avstängd

Det är typ endast G90fb som finns i omlopp.
Såg att db äntligen fått in några nu.
Frågan är om man ska slå till, vore ju bra för jag kommer inte vilja ha LCD på länge.

Men behöver även pengarna till datoruppgradering

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Såja. Nu beställde jag en på datorbutiken.
Gött, slipper man skaffa sig en LCD.

Permalänk

Grattis vad hadde du för någon innan ?

Permalänk
Avstängd

Sitter på en 997DF just nu, men färgerna och annat börjar bli dåliga, den har rätt många timmar bakom sig.

Jämförde med en gammal samtron 96p och färgerna på den var MYCKET klarare fast det var en billig jävla skärm men knappt använd.
Men hz på den är hemsk.

Innan dess hade jag en trinitron som dog.

Så bra att få en ny crt.

Permalänk

mm förstår dig Själv sitter jag bakom en tft min gamla crt gick sönder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thunberg_jr
mm förstår dig Själv sitter jag bakom en tft min gamla crt gick sönder.

Min gamla crt gick också sönder Det var iofs en hp skärm men jag gillade den Den gick sönder efter 3-4år så nu har jag en tft skärm med det är väl okej
Man vänjer sig för det mesta.... eller jag gjorde det iaf.....
Skulle inte vilja ha en tjock crt skärm idag.

Permalänk
Medlem

usch, när kommer oled eller sed så man kan få det bästa från crt och lcd, tråkigt att lcd är så dåliga.
faktist tycker jag det, har jämnfört med polare som haft med sig lcd/tft och betraktnings vinklarna suger i jämnförelse med crt, fast framifrån är dom ganska okej, det jag gillar mest med dom är skärpan, det värsta är att dom har 0 i skärpa om man inte kör native, så vill man spela måste man ha ett maffigt kort, eller 2.
hoppas min iiyama lever i ett par år till. 1280*1024@180hz är skönt, dock ligger den på gränsen där tror jag då den slocknar ibland...

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Om jag minns rätt så får inte CRT skärmar tillverkas med bly, men de går väl inte att göra katodstrålerör utan bly?

Det går att göra CRT-skärmar även med dagens miljökrav. Dock inte nödvändigtvis samma modeller som förr.. Precis som med kylskåp alltså, nu för tiden får man inte ha freon i dom, men det går utmärkt att tillverka kylskåp ändå, bara det att det behövs freonfria modeller.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av UltraMarine

Det gäller väl att leta rätt på guldkornen, inte sånna som stått i en skola och har inbränd inloggningsruta

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
usch, när kommer oled eller sed så man kan få det bästa från crt och lcd, tråkigt att lcd är så dåliga.
faktist tycker jag det, har jämnfört med polare som haft med sig lcd/tft och betraktnings vinklarna suger i jämnförelse med crt, fast framifrån är dom ganska okej, det jag gillar mest med dom är skärpan, det värsta är att dom har 0 i skärpa om man inte kör native, så vill man spela måste man ha ett maffigt kort, eller 2.
hoppas min iiyama lever i ett par år till. 1280*1024@180hz är skönt, dock ligger den på gränsen där tror jag då den slocknar ibland...

Har du använt en bra LCD-skärm? Att du klagar på betraktningsvinklarna tyder ju tex på att du använt en med TN-panel, och det är ju den billigaste paneltypen. Det jag menar är, onödigt att vänta på en ny dyr teknik (dyra är dom alltid i början) om det redan finns en lika bra teknik redan pga att man bara kollat på budgetmodeller Dock är det ju ingen skillnad mellan lcd-skärmar sett till att det är native-upplösningen som är bäst, men samma problem finns ju även med SED och OLED.

Permalänk
Avstängd

VB.
Jag har provat dom flesta paneler, är inte nöjd med någon för seriöst spelande.

Riktig svärta, något som lcd aldrig kommer komma nära
Valfrihet på upplösningar, inte vara låst till en hög upplösning så man måste uppgradera burken hela jävla tiden.
Hög hz för fps (mjukare, så kom inte med vi kan bara se yaddayadda, hör inte hit)

Ghost, inputlag eller inte, ghosting finns på alla LCD på marknaden.

Ska man dessutom ha en bra lcd idag är det 24" som gäller, och då är man låst vid 1920x1200, vilket är en JÄVLA jobbig upplösning att spela i pga hårdvaru kraven, skulle aldrig vilja vara låst till det.
Scaling ser ju me helkorkat ut, har även provat köra det med svarta kanter och. Ha en liten ruta mitt i skärmen?

Nej. LCD funkar för film, inte spelande enligt mig.

Ye Oled kommer ha samma problem med låsta upplösningar, men det finns andra fördelar som kanske kan upphäva det.

Om dom skulle göra en lcd med 120hz som faktiskt fungerar och riktigt låg fördröjning så kanske man hade köpt en.

Hade jag köpt en lcd idag hade det blivit en 19" 5:4 dessutom, och dom är ju me nästan borta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vb
Det går att göra CRT-skärmar även med dagens miljökrav. Dock inte nödvändigtvis samma modeller som förr.. Precis som med kylskåp alltså, nu för tiden får man inte ha freon i dom, men det går utmärkt att tillverka kylskåp ändå, bara det att det behövs freonfria modeller.

Det gäller väl att leta rätt på guldkornen, inte sånna som stått i en skola och har inbränd inloggningsruta

Har du använt en bra LCD-skärm? Att du klagar på betraktningsvinklarna tyder ju tex på att du använt en med TN-panel, och det är ju den billigaste paneltypen. Det jag menar är, onödigt att vänta på en ny dyr teknik (dyra är dom alltid i början) om det redan finns en lika bra teknik redan pga att man bara kollat på budgetmodeller Dock är det ju ingen skillnad mellan lcd-skärmar sett till att det är native-upplösningen som är bäst, men samma problem finns ju även med SED och OLED.

ja men sed ocj oled är betydligt bättre! ser sett en del lcd skärmar och visst finns det dom som är bra...men dom kostar en del, vill man ha en hyfsad får man lägga typ 5k eller mer, min nuvarande crt la jag 100kr på DET kallar jag prisvärdhet, dock var den beggad och har tickat på i ca 6år nu.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk

BEVARA CRT KULTUREN !

Permalänk
Medlem

har en 10+ år gammal compaq p70 16" CRT, har fungerat kanon i alla dessa år, köpte den beganad för ca 6 år sedan
Färgerna är fortfarande bra, men den har börjat leka lite med bilden, hoppar i kanterna så den är på väg utför.
Tänkte med på att skaffa en ny crt, bara man inte är van vid mini skärm så fngerar det

och min nuvarande skärm är allt annat än liten

Visa signatur

The more you know, the less you need.

Permalänk

själv har jag 19".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf

Jag tror jag frågat i en annan tråd förut, men varför i all världen kör du en 5:4 upplösning på en skärm som har 4:3 förhållande?? Eller har du en 5:4 crt?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Klart det finns folk som vill ha och dom har inte lägre livslängd, eller har du haft din TFT skärm över tio år så att du kan bevisa det?

Du förstod inte mitt inlägg - Läs om och läs rätt!!!

Permalänk

Läs om de.....