Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Jag tror jag frågat i en annan tråd förut, men varför i all världen kör du en 5:4 upplösning på en skärm som har 4:3 förhållande?? Eller har du en 5:4 crt?

ser ju bra ut så varför inte? vad är en typisk 4:3 upplösning, skall testa och se om det blir bättre.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

1280*960 ser ju hel fel ut, 1280*1024 ska det vara om man vill köra den upplösningen!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Jag tror jag frågat i en annan tråd förut, men varför i all världen kör du en 5:4 upplösning på en skärm som har 4:3 förhållande?? Eller har du en 5:4 crt?

Jepp det är "fel" egentligen, men 99% använder den upplösningen.
Och det har även folk gjort sedan jag kan minnas.

Permalänk

håller med definition.

Permalänk

Jag sitter på en ViewSonic G90fB-4. Klar och skarp skärm, och den har fördelen att den är svart och "frilägger" bilden från omgivningen. Jag dreglar knappast efter en TFT, utan snarare har jag haft fungeringar kring att inhandla en till G90fB-4 att spara i förrådet.

Permalänk
Avstängd

Hehe, ja man får ju passa på så länge dessa finns att få tag på

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

Japp, gäller att passa på så länge dom finns kvar på marknaden.

Permalänk

Jag kom just över en begagnad 19" Compaq P920. Den får duga tills dess LCD-tekniken kommer ifatt mina behov, eller alternativt att priset på s2431w sjunker till runt 6000.

Permalänk

okaj, funkar den bra ?

Permalänk

Min skärm? Efter en dags testande har jag inget att klaga på. Bilden är knivskarp, färgerna är klara, och den går att köra i 120hz i upplösningen 1024 x (vaddetnuär). Dessutom så är den "bara" fem år gammal (varav en hel del tid tillbringad oanvänd i en garderob), så förhoppningsvis så kommer den att hålla i några år till.

Permalänk

okej. det lät ju faktiskt ganska bra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
Jepp det är "fel" egentligen, men 99% använder den upplösningen.
Och det har även folk gjort sedan jag kan minnas.

va bra då, för jag tycker allt ser rätt ut endå, fyrkanter är fyrkantiga, räcker för mig

Visa signatur

Permalänk

de e bra de

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
va bra då, för jag tycker allt ser rätt ut endå, fyrkanter är fyrkantiga, räcker för mig

Jag kör också 1280x1024, har alltid gjort.

Permalänk
Medlem

Jag har en Samsung 900NF som jag köpte för 150kr + 90kr för taxi hem. Är nöjd, förrutom att den har två stora repor som säljaren "glömde" nämna. :s De är nästan i mitten också. Jobbigt värre, men syns inte alltid.

Jag är minst sagt förvånad över att det fortfarande finns folk som försvarar CRT så starkt. Jag hade inte tackat nej till en 2207 själv... men jag håller med om att de fortfarande har en lång väg att gå tills man blir helt nöjd med dom, som man är med CRT. Ibland tittar jag runt hela skärmen på min CRT för att bli imponerad av vinklarna som man kan se bilden från - CRTs har inte den svagheten. Färgerna är underbara, man kan ändra upplösning och hz fritt... men är TFT/LCD så farligt? Jag menar, det är lite som att byta. Man ger och tar. TFTs är mindre, strömsnålare, snyggare att titta på, och har en del fördelar jämfört med CRTs rent tekniskt (skärmar är inte min starka sida, så jag ska inte säga vilka fördelar de har exakt. ), så CRTs är inte helt överlägsna.
Och om man tittar på hur det var när TFTs introducerades har de gått en lång väg. Från att vara små, dyra skärmar för en exklusiv skara har de fått en plats i varje mans hem. 32" LCD har blivit standard för TV-apparater, och för datorer har de sjunkit i pris och stigit kvalitetsmässigt.

Men fortfarande lite synd att CRTs är en dying breed. Synd att vi har all denna datorteknologi men fortfarande är begränsade av det visuella.

Permalänk
Avstängd

"TFTs är mindre, strömsnålare, snyggare att titta på"
Och inget av det betyder något heller.

Permalänk

Jag har tänkt mig att köpa en ViewSonic G90fB-4 19" CRT. Men hur är det egentligen med strålningen ? finns det några åtgärder att minska den?
Jag vill inte förstöra mina ögon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jean-Luc Picard
Jag har en Samsung 900NF som jag köpte för 150kr + 90kr för taxi hem. Är nöjd, förrutom att den har två stora repor som säljaren "glömde" nämna. :s De är nästan i mitten också. Jobbigt värre, men syns inte alltid.

Jag är minst sagt förvånad över att det fortfarande finns folk som försvarar CRT så starkt. Jag hade inte tackat nej till en 2207 själv... men jag håller med om att de fortfarande har en lång väg att gå tills man blir helt nöjd med dom, som man är med CRT. Ibland tittar jag runt hela skärmen på min CRT för att bli imponerad av vinklarna som man kan se bilden från - CRTs har inte den svagheten. Färgerna är underbara, man kan ändra upplösning och hz fritt... men är TFT/LCD så farligt? Jag menar, det är lite som att byta. Man ger och tar. TFTs är mindre, strömsnålare, snyggare att titta på, och har en del fördelar jämfört med CRTs rent tekniskt (skärmar är inte min starka sida, så jag ska inte säga vilka fördelar de har exakt. ), så CRTs är inte helt överlägsna.
Och om man tittar på hur det var när TFTs introducerades har de gått en lång väg. Från att vara små, dyra skärmar för en exklusiv skara har de fått en plats i varje mans hem. 32" LCD har blivit standard för TV-apparater, och för datorer har de sjunkit i pris och stigit kvalitetsmässigt.

Men fortfarande lite synd att CRTs är en dying breed. Synd att vi har all denna datorteknologi men fortfarande är begränsade av det visuella.

vi försvarar väll crt för att lcd/tft inte är bättre på alla sätt som de borde vara. som att köpa en nya cpu som är sämre på vissa saker än den gamla, eller nytt graffe som på vissa saker är sämre än föregångaren.

dessutom tycker jag svärta är en viktig sak, det är största anledningen till att jag inte byter, gillar inte backbleeding och svart som ser grå aktigt ut, får inte glömma input lag, wtf är det, så ska det verkligen inte vara! sen är jag lite lätt rädd att få en skärm med döda pixlar och skit, just ja "native upplösningen" måste spela i 1650*1080 annars ser det skit ut! happ nytt graffe för 5k då :/

Citat:

"TFTs är mindre, strömsnålare, snyggare att titta på"
Och inget av det betyder något heller.

hällre en bra skärm än en skärm som står och ser snygg ut, vill jag ha något sådant kan jag köpa en snygg matta eller en fin vas eller dylikt, men mindre och strömsnålare är dock bra!
jag har faktiskt en lcd...i mitt armbandsur fungerar bra, dock är oleden i mp3n betydligt bättre

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Hoppas du får en bättre g90fb-4 än mig då.
För den jag fick var skit, texten är suddigare än på en 997DF från 2003 som har varit väldigt använd.

Och även suddigare än en Samtron 96p vilket var en av dom billigaste och sketna crt skärmarna på sin tid.

Permalänk

Lät inte så kul

Permalänk
Avstängd
Citat:

Hoppas du får en bättre g90fb-4 än mig då.
För den jag fick var skit, texten är suddigare än på en 997DF från 2003 som har varit väldigt använd.

Och även suddigare än en Samtron 96p vilket var en av dom billigaste och sketna crt skärmarna på sin tid.

Måste vart nått tillverknings fel då. Sitter med en sådan och tycker den är helt underbar. Inget kladd, sudd eller annat blurrigt med bilden.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk

Hur varma blir igentligen CRT skärmar ? om man jämför med en TFT.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thunberg_jr
Hur varma blir igentligen CRT skärmar ? om man jämför med en TFT.

Jag vet inte hur varm en crt-skärm är gentemot en TFT-skärm men jag spelar på en 19" crt o surfar på en 32" lcd, o jag kan bara säga att ja, crt'n blir utan tvekan väldigt varm(vet inte exakt hur varm), men ungefär som ett litet element faktiskt (50-80 grader nånstans skulle jag tippa).

Visa signatur

| CPU R7-9800X3D | Mobo MSI MAG X670E Gaming Plus WIFI | Ram 32Gb DDR5 6000MHz CL30 | GFX RTX 4080 Super | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teckim
Jag vet inte hur varm en crt-skärm är gentemot en TFT-skärm men jag spelar på en 19" crt o surfar på en 32" lcd, o jag kan bara säga att ja, crt'n blir utan tvekan väldigt varm(vet inte exakt hur varm), men ungefär som ett litet element faktiskt (50-80 grader nånstans skulle jag tippa).

har märkt att katter uppskattar värmen, dock skall man inte låta dom ligga för länge och helst fösa dom åt sidan lite så den får lite kylning.

något som ofta INTE nämns med crt skärmar: ja man kan ha saker på dom, min skrivare står ovan på min skärm och en staty, vist kan ni ha det på utrymmet ni sparar framför era platt skärmar men då skymmer ni ju sikten hehe.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag har min centerhögtalare på min crt skärm, något jag inte kan ha på en LCD heller.
Då får jag ställa högtalaren bakom skärmen om jag inte vill dra upp den på väggen.

Permalänk
Avstängd

CRT är alltid den seriösa spelarens val,alltid,tyvärr finns det ingen tft eller plattskärm som ens kan matcha den sämsta crtskärmen som någonsin gjorts,så enkelt är det bara,tekniken tft aka crt går inte att jämföra,jag har surfat och kollat på några polares plattskärmar och dom stinker,det händer ju ingenting när man vill dra en repa i nfs carbon eller köra en snabbmatch med instagib i UT/UT2004/Unreal tournament 3 tyvärr,Crt rular fortfarande om man inte har för slö reaktionsförmåga och jag räknar mig själv till toppen där oavsett ålder:))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
CRT är alltid den seriösa spelarens val,alltid,tyvärr finns det ingen tft eller plattskärm som ens kan matcha den sämsta crtskärmen som någonsin gjorts,så enkelt är det bara,tekniken tft aka crt går inte att jämföra,jag har surfat och kollat på några polares plattskärmar och dom stinker,det händer ju ingenting när man vill dra en repa i nfs carbon eller köra en snabbmatch med instagib i UT/UT2004/Unreal tournament 3 tyvärr,Crt rular fortfarande om man inte har för slö reaktionsförmåga och jag räknar mig själv till toppen där oavsett ålder:))

ljusets hastighet har sina fördelar över kristaller som rör sig mekaniskt...just cant beat the speed of light

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
ljusets hastighet har sina fördelar över kristaller som rör sig mekaniskt...just cant beat the speed of light

Nu har väl i och för sig inte ljusets hastighet så mycket att göra med skärmens hastighet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Cathode_ray_tube

Permalänk

Själv bytte jag just bort en Samsung 226BW (22") tillbaka till en CRT (19"), guuud så mycket skönare bild. Snabbare i respons och färgerna är lite magiska, inte så där "jättelysande" som TFT:s är, ser bara dåligt ut.

Får man fråga vad en G90FB-4 klarar för hz i 1280x1024?

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Googlah
Själv bytte jag just bort en Samsung 226BW (22") tillbaka till en CRT (19"), guuud så mycket skönare bild. Snabbare i respons och färgerna är lite magiska, inte så där "jättelysande" som TFT:s är, ser bara dåligt ut.

Får man fråga vad en G90FB-4 klarar för hz i 1280x1024?

Enligt ViewSonics hemsida:

See it all with 1920 x 1440 maximum resolution
Displays a maximum resolution of 1920 x 1440; 1280 x 1024 @ 89Hz flicker-free refresh rate for easy-on-the-eyes viewing.
1920 x 1440 @ 64Hz
1600 x 1200 @ 77Hz
1280 x 1024 @ 89Hz
1152 x 1024 @ 104Hz
1024 x 768 @ 118Hz

Tyvärr finns det inga CRT längre hos varken Datorbutiken eller Webhallen. De är väl slutsålda, och butikerna inte sugna på att ta in dem. Möjligen kan man maila och höra om de kan ta hem enstaka exemplar genom förhandsbeställning.