Permalänk
Medlem

4096mb eller 8192mb?

Hej

Har precis beställt ny dator. Såg idag att jag hade läst fel när jag valde minnen så jag tog 2*4096mb istället för bara 4096 då.

Tänkte höra med er ifall jag kommer ha nån nytta av dom 4096mb som blev "extra" nu då.. Kommer köra Windows Vista 64 så för den delen ska det inte vara några problem. Men kommer jag märka nån hastighets skillnad?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid använda det som en jävligt snabb hårddisk för sånt som kan försvinna när du klipper strömmen. http://en.wikipedia.org/wiki/RAM_disk
Det smartaste är väll att lägga växlingsfilen där *

Permalänk
Medlem

Hehe, det skadar ju alldrig, och med tanke på det löjliga ram-priserna idag så, varför inte
man får ju 8gb ram för under 2k nu... lite andra priser än när jag köpte ram sist

Permalänk
Medlem

Jo. Priset är inga problem.. Tänkte mest om det faktiskt gör nån nytta eller bara är utkastade pengar..

Permalänk
Medlem

Det är nog för tillfället bara utkastade pengar om du bara använder datorn till "normala" saker
Men det kan kanske bli bra att ha, någon dag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Det är nog för tillfället bara utkastade pengar om du bara använder datorn till "normala" saker
Men det kan kanske bli bra att ha, någon dag

Bara att vänta tills dom ljuva dagarna kommer då mao..

Permalänk
Medlem

Se det på den positiva sidan, du slipper uppgradera ditt RAM-minne på ett bra tag, samtidigt som du har något att skryta med ^^

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem

Sitter man & håller på med film & bild redigering & liknande är det inte så dumt faktiskt med 8GB ram, Vistax64 kan dessutom dra nytta av allt bara genom cache... Vid spelande så kommer man inte så ofta över 4GB men det har inträffat & det blir mer & mer vanligt...

Valet får man dock göra själv

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nvmuppen
Du kan ju alltid använda det som en jävligt snabb hårddisk för sånt som kan försvinna när du klipper strömmen. http://en.wikipedia.org/wiki/RAM_disk
Det smartaste är väll att lägga växlingsfilen där *

Har också tänkt ha 8gb ram med Vista 64. Förstod inte riktigt ovanstående. Hur gör man så att inte hårddisken används allt för mycket som cache? Lr var det det du skrev om? Sker det automatiskt när man har mycket minne att inte hårddisken aktiveras i tid och otid. Menande att det borde vara slöare än att använda 8gb oceanen av minne

Visa signatur

Q6600 @ 2,4 ghz | Gigabyte X38-DQ6 | Gigabyte ATI RADEON™ HD 3870 | 8 gb Corsair PC6400 800mhz | Antec Sonata III 500 | Vista 64 | Samsung DVD 20X SH-S203P |Samsung HD500 Spinpoint | Samsung 245b |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roboth
Har också tänkt ha 8gb ram med Vista 64. Förstod inte riktigt ovanstående. Hur gör man så att inte hårddisken används allt för mycket som cache? Lr var det det du skrev om? Sker det automatiskt när man har mycket minne att inte hårddisken aktiveras i tid och otid. Menande att det borde vara slöare än att använda 8gb oceanen av minne

Du måste ha ett program som går vissa delar av Ramminnnet till en hdd.

http://www.mydigitallife.info/2007/05/27/free-ramdisk-for-win...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nvmuppen
Du måste ha ett program som går vissa delar av Ramminnnet till en hdd.

http://www.mydigitallife.info/2007/05/27/free-ramdisk-for-win...

Har nu byggt min dator. Fick grejjorna idag. Har nu 8gb minne. Använt minne var 1,6 gb i Vista när jag inte gjorde särskillt mycket. Hur använder jag alltså minnet på bästa sätt, så det blir snabbast? Är det med andra ord värt att titta på andra lösningar än Vista själv hittar på?

ps inte ännu hunnit ändra specifikationerna här ner som synes. ds

Visa signatur

Q6600 @ 2,4 ghz | Gigabyte X38-DQ6 | Gigabyte ATI RADEON™ HD 3870 | 8 gb Corsair PC6400 800mhz | Antec Sonata III 500 | Vista 64 | Samsung DVD 20X SH-S203P |Samsung HD500 Spinpoint | Samsung 245b |

Permalänk
Medlem

Det är ju exakt vad folk har skrivit om i denna tråd, öppna ögonen och läs allt en gång till?