Rejäl prissänkning av Eizos 22 och 24"

Permalänk

Ingen som har S2401WSE... är rejält sugen på denna skärm och undrar mest ifall den verkligen har bättre betraktningsvinkel än samsungs 245b.

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3P | C2D 6320 @ 2333@1,008V | 2048 DDR2 | GF 7600GS | Viewsonic Vp191b |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiitgenstein

Det skulle vara trevligt med fler synpunkter på hur pass bra s2431w är som speldator. Om det nu inte är totalt omöjligt att spela spel utan störande ghosting så tror jag att jag ska slå till på denna skärm, även om priset kommer att gräva ett stort hål i min plånbok...

Jag tror ärligt talat inte att skärmen gör sig det minsta bra som speldator.

Jag anser definitivt att skärmen går att spela på, inga problem där. Visst, den ghostar en aning, märkbart mer än min förra (TN) skärm.
Men inte så mycket att det stör spelandet, det bör fungera utmärkt om du inte är en fanatisk tävlingspelare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiitgenstein
Mycket intressant tråd.

Det skulle vara trevligt med fler synpunkter på hur pass bra s2431w är som speldator. Om det nu inte är totalt omöjligt att spela spel utan störande ghosting så tror jag att jag ska slå till på denna skärm, även om priset kommer att gräva ett stort hål i min plånbok...

Nu är jag iofs ingen hardcore gamer men jag tycker att COD4 i 1920x1200 på denna skärmen
är helt underbart! Även icke native upplösningar, exv Battlefield 1942 i 1024x768, ser ljuvligt ut.

Permalänk

Haha, spelskärm, menar jag naturligtvis. Får skylla på att jag var trött när jag skrev.

Tack för svaren, låter betryggande. Var inne på att köpa en BenQ FP241VW istället, då den fått bra kritik som spelskärm. Men den kostar tusenlappen mer, och ser dessutom allt för nördig ut för min smak, så det blir nog en S2431W i alla fall.

Permalänk
Medlem

För oss som inte har en massa lösa pengar, Hur fungerar igentligen S2401WSE som All-around skärm, Någon som kan uttala sig om det?

Har inte jätta höga krav på snabbhet men vill ha en bra 24 tummare för spel och film helt enkelt, Är denna något för mig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blafa
För oss som inte har en massa lösa pengar, Hur fungerar igentligen S2401WSE som All-around skärm, Någon som kan uttala sig om det?

Har inte jätta höga krav på snabbhet men vill ha en bra 24 tummare för spel och film helt enkelt, Är denna något för mig?

Har nu ingen S2401WSE själv men baserat på att den har TN-panel så borde svagheterna snarare vara betraktningsvinkel och färgåtergivning än att den är långsam.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiitgenstein
Mycket intressant tråd.

Det skulle vara trevligt med fler synpunkter på hur pass bra s2431w är som speldator. Om det nu inte är totalt omöjligt att spela spel utan störande ghosting så tror jag att jag ska slå till på denna skärm, även om priset kommer att gräva ett stort hål i min plånbok...

Spelar Crysis just nu, 1920x1200, alla settings high, vsync on - och det flyter helt ok. Den lagg jag ser kommer från den låga fps-en. När jag spelar tex HL2 så flyter det på helt perfekt, och bildkvaliteten är naturligtvis helt sjukt bra.

Visa signatur

EIZO S2431W - mini review http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Antec Solo / Intel i5 3570K, Noctua NH-U12F/ Asus p8z77-v lx/ Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz / ASUS GeForce GTX 660 2GB DirectCU II / Corsair HX520W / Samsung 840 Pro Series SSD 256GB /2x WD SE16 1TB / / 24" Eizo FlexScan S2431W

Permalänk

Får hem min 2431WK i nästa vecka. Väntar ivrigt...:)
Och LG:n ska ut. Tack o hej.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Har nu ingen S2401WSE själv men baserat på att den har TN-panel så borde svagheterna snarare vara betraktningsvinkel och färgåtergivning än att den är långsam.

Nu är det ändå en Eizo det handlar om, Färger och dylikt lär väll fortfarande vara bättre än Samsungs och LGs 5000:- modeller? Eller tar jag fel?

[Edit] Vart segt med svaren, Hittar 0 på nätet om den heller, Med någon måste vara den första så skickar iväg en beställning nu! Är det helt galet får ni säga till!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blafa
Nu är det ändå en Eizo det handlar om, Färger och dylikt lär väll fortfarande vara bättre än Samsungs och LGs 5000:- modeller? Eller tar jag fel?

[Edit] Vart segt med svaren, Hittar 0 på nätet om den heller, Med någon måste vara den första så skickar iväg en beställning nu! Är det helt galet får ni säga till!

Jag vet inte hur mycket de kan trolla med en TN-panel, modellen säljs väl som en skärm för rent kontorsarbete?

Antagligen är den ungefär lika som andra i den prisklassen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag hade tvekat inför att rekommendera en TN panel på 24 tum oavsett märke. Med så stor yta är det inte ovanligt att man ser färgskiftningar pga de sämre betraktningsvinklarna.

Visa signatur

EIZO S2431W - mini review http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Antec Solo / Intel i5 3570K, Noctua NH-U12F/ Asus p8z77-v lx/ Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz / ASUS GeForce GTX 660 2GB DirectCU II / Corsair HX520W / Samsung 840 Pro Series SSD 256GB /2x WD SE16 1TB / / 24" Eizo FlexScan S2431W

Permalänk
Medlem

Ah jo vi får se hur den ser ut när den nu kommer. I värsta fall får jag skicka tillbaka den. Kan man få en panel som inte är TN då för under 5000:-, Ränka gärna med 22" också då..

Permalänk
Medlem

Äh, den är säkert bra. Det är bara det att jag har rent löjliga krav eftersom jag jobbar med bilder som yrke......

Visa signatur

EIZO S2431W - mini review http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Antec Solo / Intel i5 3570K, Noctua NH-U12F/ Asus p8z77-v lx/ Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz / ASUS GeForce GTX 660 2GB DirectCU II / Corsair HX520W / Samsung 840 Pro Series SSD 256GB /2x WD SE16 1TB / / 24" Eizo FlexScan S2431W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blafa
Ah jo vi får se hur den ser ut när den nu kommer. I värsta fall får jag skicka tillbaka den. Kan man få en panel som inte är TN då för under 5000:-, Ränka gärna med 22" också då..

Enda som finns på prisjakt i nuläget, men fler är säkert på väg.
Lenovo ThinkVision L220X
http://www.prisjakt.se/produkt.php?o=241408

Sen finns ju 22" FlexScan S2231WSE WideScreen. Dock landar priset på 5631 och isf är det ju fler skärmar som kommer på fråga.

Lite tunt med 22"-are som inte är TN, men det kommer nog fler och fler får man hoppas.

Visa signatur

Antec P182 w. Nexus real Silent | Corsair 520HX | Asus P5K-E/WiFi | Intel Q9550 | Thermalrght Ultra-120 Extreme + Noctua NF-P12 | OCZ 4GB PC6400 | Asus GTX560 TI | Asus Xonar DX | Eizo S2431W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Manhog
Äh, den är säkert bra. Det är bara det att jag har rent löjliga krav eftersom jag jobbar med bilder som yrke......

Ja förhoppnings vis är en vanling svensson inte lika kräsen! Japp vi får helt enkelt se, ser ut som jag får den redan imorgon kanske

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blafa
Ja förhoppnings vis är en vanling svensson inte lika kräsen! Japp vi får helt enkelt se, ser ut som jag får den redan imorgon kanske

Du postar väl lite om dina första intryck här, va?

Permalänk
Medlem

Självklart Ska se om jag få upp lite bilder också. Förhoppningsvis fungerar den fint för mina krav.

Permalänk
Medlem

Väldigt märkligt, och tråkigt, att bara dessa tre skärmar fått sänkt pris. Rimligtvis borde väl även S2231WSE fått vara med i kvartetten?

Nåväl, jag är väldigt intresserad av att veta hur mycket skärmarna låter. Jag kör med vattenkyld burk, som i princip är helt ljudlös. Det som låter mest på mitt skrivbord är mina gamla TFT-skärmar (ca 8-10 år gamla). Är sugen på någon EIZO eller liknande, helst med S-PVA eller S-MVA, alternativt S-IPS, runt 20-22". Köper jag, blir det 2st, och de ska bannemej vara tysta! Helst vill jag ha 2st 20" icke-widescreen med hög upplösning och S-PVA/MVA, men det är svårt att hitta för en peng man har råd med (max 5k per skärm).

Alltså, kan ni som köpt skärm (och som inte har jetmotorer i datorn) göra en uppskattning av surrande och högfrekvent ljud. Håll gärna huvudet helt intill monitorn och håll för andra örat. Gör det på natten när det är tyst ute.

Någon som har koll på de olika märkenas ljudnivå generellt sett? Skiljer det sig mellan panel-typ eller är det strömadapter eller signalhanteringen från kabeln som brukar ge ifrån sig ljud?
Jamenar, försök hitta lite vettiga skärm-guider som 1) inte riktar sig till gamers (som trots allt är en minoritet i samhället), 2) tar upp ljudnivå, 3) fokuserar på icke-widescreen...

Slutligen, hur fungerar Brightness-kontrollen (som ställer in ljusstyrka beroende på omgivningen) om man har två skärmar? Är det helt mörkt i rummet är ju risken att de båda skärmarna lyser upp och därmed lurar varandra att det är ljust i rummet. Någon som testat detta?

Permalänk
Medlem

Tror att s2231w lanserades nån gång i samband eller efter de där prissänkningarna så den har nog det lägre priset från början.

Ljudnivån kan jag nog inte uttala mig om med säkerhet då jag har en jetdriven gammal dator än så länge. Svårt att testa med datorn avslagen då det kan förmodas låta mest med vit bild. Tyst på natten är det enda jag har tillgång till.

Brightnesskontrollen försöker väl bara hålla ljusstyrkan jämn, sen får man själv ställa in den själv till största delen. Finns iaf ingen risk att skärmarna kommer sakna ljusstyrka. Dessutom kommer nog inte skärmarna se så mycket av varandras ljus om de inte är riktade mot varandra då sensorn på framsidan av panelen och ser ut att vara lite ifälld bakom skyddsplasten.

Visa signatur

Antec P182 w. Nexus real Silent | Corsair 520HX | Asus P5K-E/WiFi | Intel Q9550 | Thermalrght Ultra-120 Extreme + Noctua NF-P12 | OCZ 4GB PC6400 | Asus GTX560 TI | Asus Xonar DX | Eizo S2431W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiitgenstein
Mycket intressant tråd.

Det skulle vara trevligt med fler synpunkter på hur pass bra s2431w är som speldator...

Som speldator går det nog inte så bra....

hehe sorry.

Jo, jag sitter också och väntar på fler synpunkter för ett kommande köp. Sysslar väldigt mycket med foto. Fast lirar så klart lite ibland....

Visa signatur

Foto:: | KM D5D | KM 18-70 | KM 75-300 | Sony 50/1.4 | Sigma 105 | Sigma 10-20 |
Dator:: | Opteron64@2800MHz | ASUS A8V Deluxe | 2x1024 DDR400 C2 | X1950Pro |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

EIZO S2431W - mini review http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Antec Solo / Intel i5 3570K, Noctua NH-U12F/ Asus p8z77-v lx/ Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz / ASUS GeForce GTX 660 2GB DirectCU II / Corsair HX520W / Samsung 840 Pro Series SSD 256GB /2x WD SE16 1TB / / 24" Eizo FlexScan S2431W

Permalänk

I skrivande stund är svarta S2431W slut på alla ställen utom på inWarehouse. Hoppas att den inte är på väg ut ur produktion...

Permalänk
Medlem

Jag kollade i Eizo´s egen webbutik och där står den som tillgänglig..

Visa signatur

Finns en anledning till att folk betalar lite extra för en Eizo !!

Gigabyte GA-P35-DS3 Rev 2.0 / E8200 @ 3,2Ghz / Arctic Freezer 7 Pro / 4X1Gb Corsair PC6400 4-4-4-12/ Geforce 8400 / 2 X SATA 160Gb / Eizo / Vista 32-bit

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bandola83
Som speldator går det nog inte så bra....

hehe sorry.

Vilka spel spelar du på din s2431 som inte går så bra? jag måste haft tur som inte stött på nått spel som inte funkar perfekt på min skärm.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Han menar att en "SKÄRM" knappast fungerar så bra som "DATOR"

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=799...

Visa signatur

EIZO S2431W - mini review http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Antec Solo / Intel i5 3570K, Noctua NH-U12F/ Asus p8z77-v lx/ Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz / ASUS GeForce GTX 660 2GB DirectCU II / Corsair HX520W / Samsung 840 Pro Series SSD 256GB /2x WD SE16 1TB / / 24" Eizo FlexScan S2431W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av opera
Alltså, kan ni som köpt skärm (och som inte har jetmotorer i datorn) göra en uppskattning av surrande och högfrekvent ljud. Håll gärna huvudet helt intill monitorn och håll för andra örat. Gör det på natten när det är tyst ute.

Nu kan min dator visserligen inte påstås vara alltför tyst, men med ett nedsläckt rum och avstängd dator mitt i natten så kan jag, om jag lägger örat mot skärmens sida, ana ett lågt surrande ljud. Jag kan för den delen inte förstå hur någon skulle kunna uppfatta detta surrande om man inte som jag trycker örat mot skärmen, men visst finns ljudet där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av opera
Väldigt märkligt, och tråkigt, att bara dessa tre skärmar fått sänkt pris. Rimligtvis borde väl även S2231WSE fått vara med i kvartetten?

Nåväl, jag är väldigt intresserad av att veta hur mycket skärmarna låter. Jag kör med vattenkyld burk, som i princip är helt ljudlös. Det som låter mest på mitt skrivbord är mina gamla TFT-skärmar (ca 8-10 år gamla). Är sugen på någon EIZO eller liknande, helst med S-PVA eller S-MVA, alternativt S-IPS, runt 20-22". Köper jag, blir det 2st, och de ska bannemej vara tysta! Helst vill jag ha 2st 20" icke-widescreen med hög upplösning och S-PVA/MVA, men det är svårt att hitta för en peng man har råd med (max 5k per skärm).

Alltså, kan ni som köpt skärm (och som inte har jetmotorer i datorn) göra en uppskattning av surrande och högfrekvent ljud. Håll gärna huvudet helt intill monitorn och håll för andra örat. Gör det på natten när det är tyst ute.

Någon som har koll på de olika märkenas ljudnivå generellt sett? Skiljer det sig mellan panel-typ eller är det strömadapter eller signalhanteringen från kabeln som brukar ge ifrån sig ljud?
Jamenar, försök hitta lite vettiga skärm-guider som 1) inte riktar sig till gamers (som trots allt är en minoritet i samhället), 2) tar upp ljudnivå, 3) fokuserar på icke-widescreen...

Slutligen, hur fungerar Brightness-kontrollen (som ställer in ljusstyrka beroende på omgivningen) om man har två skärmar? Är det helt mörkt i rummet är ju risken att de båda skärmarna lyser upp och därmed lurar varandra att det är ljust i rummet. Någon som testat detta?

Jag har samma "lyxproblem" med surrande skärmar och har lärt mig följande:

1: Bry dig INTE om vad ANDRA säger om ljudnivån.
2: Det ända sättet är att köpa / låna en och testa i hemmamiljö.
3: Ljud är så väldigt subjektivt att endast DU kan avgöra om den är tyst eller inte i DIN miljö.

Den enda skärmen > 20" jag sett / hört som varit tyst är en Apple Cinema 23" , troligen på grund av att den är helt kapslad utan ventilationshål samt har externt matningsdon.Hazro ( http://www.hazro.co.uk/home/index.html )har liknande skärmar men mig veterligt finns ingen som säljer dessa i Sverige.

Lycka till med ditt köp.