Var har alla riktiga moddbyggen tagit vägen?

Permalänk
Avstängd

Var har alla riktiga moddbyggen tagit vägen?

Ja, var är alla moddare och modd burkar?
Det ända man ser är vanliga svensson datorer och dammiga datorbord från Ikea.
Man det är ju inga hemmabyggen.
Jag har både hemmabyggt bord och datorlåda.
Och när jag säger datorlåda så menar jag hemmabygge ifrån grunden och ingen
P182 med en Zalman fläkt som är lite klockad.
Det ska vara riktiga intressanta saker i galleriet.
Dax att göra en bättring?

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk

Jag har en riktigt snygg chassidesign på gång i huvudet, men frågan är ifall jag någonsin kommer orka bygga något så vackert

Jo, jag börjar väl längta efter att se fler hemmabygegn jag med. Den där med fake-iMac Globen var ju helt underbar, bland många andra.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk

Många har vuxit upp och bildat familj, andra lämnade forumet i brist på öä o liknande. även när det lades om att alla byggen ska läggas i "galleriet" så stack resterande

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

Men jag har bara 4stycken skruvar kvar på mitt bygge som det måste borras hål för. Sedan så ska ni få se på riktiga prylar.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Jag håller med! Vad hände med alla seriösa byggen? Det var mycket roligare att kolla runt här när det inte bara var sjukt mycket gallerier i stil med: "Kålla min H4Xx0r 1337 datår hörna!!"

Jag kan väl inte säga att min datorhörna är nått extraordinärt, men däremot har jag byggt mitt chassie från grunden. Däremot har jag inte lagt upp massa bilder på mitt Ikea-skrivbord heller.

Och jag köper inte argumentet med att folk har växt upp. Det måste ju komma nya seriösa moddare också? Eller har dessa talanger helt enkelt ätits upp av bristen på inspiration från seriösa moddare, eftersom dessa ej syns längre?

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XYZ-saft
Och jag köper inte argumentet med att folk har växt upp. Det måste ju komma nya seriösa moddare också? Eller har dessa talanger helt enkelt ätits upp av bristen på inspiration från seriösa moddare, eftersom dessa ej syns längre?

Nu tar du inte hänsyn till "det var bättre förr"-axiomet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nu tar du inte hänsyn till "det var bättre förr"-axiomet.

Självklart var det bättre förr! Tro inte att jag hävdar något annat. Däremot måste ju morgondagens ungdom ha några ur dagens generation att se tillbaks på så att även de kan få hävda att det var bättre förr.

Och man kan inte frånse den fakta att det hade varit lite trevligt med några aktiva seriösa moddare.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nu tar du inte hänsyn till "det var bättre förr"-axiomet.

Haha

On Topic:

Det som skulle behövas är att en gallerimoderator gick igenom alla byggen och kategoriserade dem, så att "riktiga" väldokumenterade byggen blev synliga.

Nu ser man ju inte skogen för alla träd.

BTW så har jag ett snart färdigt bygge, kanske inte det vackraste men lite annorlunda lösningar på kablage och så. Ska väl kasta upp några bilder när jag är klar.

Work in progress är det dock, precis som allt annat jag tar mig för.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

I blame the goverment !

Näe men mer allvarligt så ja, folk växte upp helt enkelt. Och nya generationen är inte samma som oss då där nu finns för mycket "pre modded" skrafs. Lådor är inte längre gråa och enkla så finns inte någon anledning till att hålla på med dom.

Annat var det förr då man byte ut dioder mot blå från Elfa, skaffa plexi från byggvaruhuset etc. Nu finns allt färdigt o köpa från datoraffärerna och det passar direkt i din låda utan att du behöver göra ett smack. Dagens generation har allt serverat på ett silverfat helt enkelt.

Kommer själv ihåg hur det gick för mig. Började med en grå Enlight låda som målades och gjordes fläkthål i. Blev många "wow" etc på den tiden. Sen gick jag på en Aopen fulltower låda, dock hamnade jag i ett ghetto phase då tillsammans med vattenkylning. Nu är jag dock ute efter tyst och proper stil så sitter med en Lian li låda nu.

Folk förändras

Nu för tiden så är det dom riktigt avancerade byggena som gäller. Bygger allt från start dvs. Men det är betydligt mindre personer som har tid, pengar och kunskapen för att göra såna. Där av ser det lite glest ut.

Kan ju ta en titt i Virtual-Hideout's galleri. Var där jag hängde mest i början. Nu har det inte blivit uppdaterat på flera år förutom enstaka fall...
http://www.virtual-hideout.net/ccg/ccg/index.php?

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
Men det är betydligt mindre personer som har tid, pengar och kunskapen för att göra såna. Där av ser det lite glest ut.

Färre? Dvärgar? Inte för att vara petig, men detta var faktiskt roligt.

Permalänk
Medlem

Har två projekt på halsen, kommer lägga upp lite bilder eftersom dom blir färdiga.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

håller faktiskt med är inte kul att sitta och titta på alla som ändrar nån liten sak på ett inköpt chassi som förvisso är nice original men det är inte samma sak som när allt är hemma gjort och fixat med fiffiga lösningar som man kan ta åt sig. funderar själv på att dra igång nått så man får en nice låda å så man kan visa hur man gör:P

Visa signatur

i7 970 || EX58-UD5 || R9 290X || Vengeance 24GB || HX 850W || 5,7 TB SSD, 20 TB HDD + 58 TB NAS || U3011 + 3007WFP + 2x LP2065 || Lian li PC-A71B || Asus Xonar STX + Sennheiser HD595 || Qpad MK-85 + Qpad 8K

Permalänk
Avstängd

Men vill man ha en tyst dator, då bygger man den själv, det gjorde jag nu sist.
En 140mm fläkt kyler hela bygget från topp till tå med 9db, 9db är nog inte direkt vad den låter men den är iallafall extremt tyst. Visserligen så är den bara på 2,67GHz men det räcker gott och väl för mig. Men det bästa är att ingen annan har en likadan dator. Alla som ser moddbyggen när jag plocklar med mig dom till skolan håller på att tappa hakan när dom ser moddbyggen.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Du borde ha ensamrätt på galleriet eftersom du är så bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caterham
Men vill man ha en tyst dator, då bygger man den själv, det gjorde jag nu sist.
En 140mm fläkt kyler hela bygget från topp till tå med 9db, 9db är nog inte direkt vad den låter men den är iallafall extremt tyst. Visserligen så är den bara på 2,67GHz men det räcker gott och väl för mig. Men det bästa är att ingen annan har en likadan dator. Alla som ser moddbyggen när jag plocklar med mig dom till skolan håller på att tappa hakan när dom ser moddbyggen.

Dags att lägga upp en bygglogg då - eller i alla fall bilder på dina moddbyggen, verkar intressant. Jag har också kylt en hel dator med en enda fläkt, en 120mm-fläkt på runt 300-400rpm. HELT knäpptyst

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Avstängd

Så här liten är den, brevid så står en Dell GX60, som är en väldigt liten sff chassi dator.
URL=http://allyoucanupload.webshots.com/v/2000512642096896590]

[URL="http://allyoucanupload.webshots.com/v/2000595641052811946"]

Här kommer två bilder.
Ska fixa skruvarna till huven och göra slutputsen på chassit i helgen.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Proffsmoddare

Jag är fortfarande på G, men har ingen logg här då Galleriet är helt värdelöst när det gåller sånt. Däremot undrar jag vart GoTaLL och Elitemodd tagit vägen...

Om man fortfarande fick ha byggloggarna i forumet hade jag inte tvekat dock.

Men en liten Teaser kan ni väl få

EDIT: Tapperswe sa många bra saker där, och jag håller med honom om att du ska ta och skippa attityden du verkar ha. Jag har personligen inga problem med just gallerier innehållande Originalchassin/system (Varför ska man behöva bygga om något för att bli uppskattad?), men att utan egna gallerier komma in och säga "Ja, var är alla moddare och modd burkar - Dax att göra en bättring?" Hjälper ju inte direkt...

OT: Tapperswe: Ja, jag har också börjat svänga mer åt det hållet

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk

Re: Var har alla riktiga moddbyggen tagit vägen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caterham
Ja, var är alla moddare och modd burkar?
Det ända man ser är vanliga svensson datorer och dammiga datorbord från Ikea.
Man det är ju inga hemmabyggen.
Jag har både hemmabyggt bord och datorlåda.
Och när jag säger datorlåda så menar jag hemmabygge ifrån grunden och ingen
P182 med en Zalman fläkt som är lite klockad.
Det ska vara riktiga intressanta saker i galleriet.
Dax att göra en bättring?

Ok du kanske skulle börja med att ha begreppen rätt. Du utlyser moddburkar när det igentligen är byggen ifrån grunden du är ute efter,modda kommer ursprungligen från engelskans modify vilket betyder moddifiera/förändra och byggen från grunden kallas för scratch builds (på engelska alltså hehe).

Ok jag kan hålla med om att det inte är så roligt att titta på någon som köpt hem en färdig dator i delar och sedan kallar det för ett dator bygge men det är bara min personliga åsikt medans någon annan kan tycka att det är välldans intressant,så varför inte bara lägga ner attityden och kasta ut bygglogen ist?.

Om någon tycker att man borde göra skillnad på moddifieringar och byggen från grunden så är det en fråga man bör skicka till en moderator isf.

Till sist så handlar det ivf för mej om att ha roligt även om jag tappat humöret mer än en gång under mitt bygges närmare 250 timmars gång hehe.

Ps ingen Dvd i lådan?,storleken på den är ivf bra och jag gillar att fronten är helt clean.

SleepstreameR: Snyggt originelt och häftiga lösningar som vanligt,(följer loggen på Bit-tech,obs jag tycker du ska behålla aluminiumet på dvdn hehe).

Ha det gott.

Visa signatur

Färdiga projekt The legacy of king Khufu.
https://www.sweclockers.com/galleri/2346-the-legacy-of-king-k...
Noctua ramkylare i aluminium: https://youtu.be/JmzCWlq3FKA
Chassie kylning: https://youtu.be/muxjWN7avwA

Permalänk

det finns så många chassin så man kan ta det man vill ha så slipper man modda =/ jag borde lägga upp bilder på det jag gör ibland:) men snart ska jag lägga upp min nuvarande datorn med lite text, ska bara låta karlssons klistret på grafikkorts minnena torka

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SleepstreameR
Om man fortfarande fick ha byggloggarna i forumet hade jag inte tvekat dock.

Håller med, varför sattes den regeln i bruk för, var ju mycket bättre förr.

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Avstängd

Riktiga moddarna finns kvar, men tyvärr försvinner dom lätt här i fjortis-bling-bling-titta-en-LED-WOWOW!!!!!111!!1oneone träsket.

Visst gör jag lite små modds men inget värt bandbredet å lägga upp här.

Sen har jag en ganska stor projekt på (halv) G.. men kan inget lova om det ska bli färdigt, men kan avslöja att det INTE ska ha LEDs eller annat skit som lyser och så tyst det bara går... och stor som fan, väger ton(nästan) samt matrialet jag tänker använda är cement(tungt = mindre vibrationer), stålplåt(ingen jävla pantburk).. eller kanske MDF på 22mm

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Vist hade det vart lite trevligare med lite fler seriösa projekt här...ska ta och göra klart mitt eget projekt inom snar framtid så de kommer upp lite bilder snart...

Permalänk
Avstängd

Kanske dax att göra en egensida med galleri för alla seriösa byggen.
Och då måste dom givetvis vara godkända av admin och bra bilder på.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Vill ni se mitt lilla htpc-projekt med vattenkylningen i signen(frågetecken)

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EoZ
Vill ni se mitt lilla htpc-projekt med vattenkylningen i signen(frågetecken)

Vi vill gärna se det om det inte är orginal eller ghetto moddat.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk

Assh. jag har fortfarande min logg i bruk i forumet.. tror igentligen inte det är någon fara med att skapa en ny. inte så att ni blir bannade utan mer att tråden låses.

Jag orkar verkligen inte sitta och lägga in 200+bilder i galleriet och text därav så ligger min kvar. ingen som klaga ännu iaf.

Gå tillbaka till det vanliga hade varit det bästa med en feedback i modforumet ...

ha det!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Har ett chassi på G till min nya server baserat på en förvaringslåda av något slag från IKEA, inte orkat göra något mer än att köra hålborren för ett hål till 120mm fläkten än, tror att många likt jag gör en del småmoddar som man inte orkar lägga upp och skryta med.

Permalänk
Avstängd

men inga fler "Alu"väsk datorer, sett en sett alla... och en hel del väskor på jula, classe, biltema & ÖB... boring

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SleepstreameR
Jag är fortfarande på G, men har ingen logg här då Galleriet är helt värdelöst när det gåller sånt. Däremot undrar jag vart GoTaLL och Elitemodd tagit vägen...

......

Har lite info om GoTall iaf... han har gömt sig på forumet www.garaget.org där han sysslat med något ljudbygge. var iofs ett tag sen men det jag såg, såg bra ut...

Tihi, skvallerbytta

Visa signatur

[19:22] L-P_Bjoern^: finns det nått mer avtändande än bluescreen mitt i en p-film :/?

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurgamin
Har lite info om GoTall iaf... han har gömt sig på forumet www.garaget.org där han sysslat med något ljudbygge. var iofs ett tag sen men det jag såg, såg bra ut...

Tihi, skvallerbytta

Elitemodd är det som meckar med billjud inte GoTall

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR