Ni som har beställt från Petra´s/USA. SE hit!

Permalänk
Medlem

Ni som har beställt från Petra´s/USA. SE hit!

jag sitter och plockar ihop ett vattenkylnings system som ska beställas senare i år. Det stora funderingen är om alla som redan har beställt från USA har åkt på moms och tull avgifter:mad: .

Som känt så måste man mejla sin order till dem om man bor utanför USA. Det verkar det som om många har bett dom att skriva ner värdet på paketet så att man slipper att betala så mycket moms, har det fungerat för någon här?

Komponenterna har jag koll på, det ända som är lite tveksamt är ju pumpen. Jag vill ha en tyst (!!) pump. har kollat på Laing D5 med "speedcontroll"

Sist och inte mins, hur mycket har ni betalat i frakt från USA?

Tacksam för svar, finns dåligt med info på internet.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Avstängd

jag betalar ca 24pund när jag shippar från china. men det är ju en annan sak.

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Jo men ganska relevant. Tror att det kostar någonstans runt 40-50 dollar från USA men det skulle vara roligt med lite konkret information.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
jag betalar ca 24pund när jag shippar från china. men det är ju en annan sak.

Vilke hemsida köper du från då ?

Permalänk
Medlem

jag importerar väldigt mycket och brukar räkna enkelt med det dubbla priset inräknat tull,moms, frakt. det stämmer rätt bra ifrån usa och kina.

beställde special delar till minimoton för 3500kr från usa, landade på 7500kr när det kom till min dörr hemma.

samma med kina, köpte rackchassin och fick betala det dubbla i slutändan.

välkommen till världen av skatter;)

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

Jag skulle råda dig att köpa grejorna inom EU så du slipper tull och får billigare frakt. Det mesta borde gå att hitta i Danmark, England eller Tyskland (vcore.dk har jag handlat från och de är mycket bra att ha att göra med).
Om du ändå envisas med att beställa från USA så får du vara beredd på att det kommer att kosta därefter. Har du tur slipper du tullen - men troligen är det lika stor chans som att vinna på lotto...

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Ska se efter vad ja gav när dom skeppa gods från www.sidewindercomputers.com

Dom tar ca 53 USD "4lbs" för Express Mail International.
Plus att ägaren Gary sänder paketen som privatperson så att du slipper tull och moms. En annan fördel är att om du beställer med Express Mail International så får du varorna hemlevererade till dörren!!!

Beställde själv 4st delta för ca en månad sedan och slapp både tull och skatt på fläktarna pga att han som sagt skickade dom som privatperson. Hela leveransen tog 4 dagar från att jag beställde fläktarna tills att jag hade dom i handen. Så jag kan bara rekomendera www.sidewindercomputers.com.

Permalänk
Medlem

Om man köper tyngre saker då?

Anledningen till att jag vill köpa från USA är att dollarn är ju löjligt låg, vilket är bra. Dessutom så har Petras "rätt" utbud. har plockat ihop liknande "kitt" i massor av olika butiken och har kommit fram till att det i princip blir billigast att köpa från USA men då har jag bara räknat med momsen på 25% och inga tullavgifter. Hammar runt 4000 Svenska Kronor.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SmOOthy
Om man köper tyngre saker då?

Anledningen till att jag vill köpa från USA är att dollarn är ju löjligt låg, vilket är bra. Dessutom så har Petras "rätt" utbud. har plockat ihop liknande "kitt" i massor av olika butiken och har kommit fram till att det i princip blir billigast att köpa från USA men då har jag bara räknat med momsen på 25% och inga tullavgifter. Hammar runt 4000 Svenska Kronor.

Skriver han ner värdet, vilket du nog kan förhandla dig till, så slipper du ju momsen också, inte bara skatten

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Skriver han ner värdet, vilket du nog kan förhandla dig till, så slipper du ju momsen också, inte bara skatten

för moms är ju inte skatt...

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk

Oj, menade tullavgiften alltså

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
för moms är ju inte skatt...

Jag trodde moms var ett finare ord för skatt man använder när man handlar varor istället för just det än mer hatade ordet skatt?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Jag trodde moms var ett finare ord för skatt man använder när man handlar varor istället för just det än mer hatade ordet skatt?

moms är ett annat ord för mervärdesskatt, dvs beskattning av det mervärde ens pengar anses ge då man använder dem för att handla varor.

edit: fast egentligen är det bara en skrivbordskonstruktion för att man ska kunna påstå att inkomst inte dubbelbeskattas.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

blir totalpriset bättre om man beställer från utlandet? china och andra asiat länder

vet att det va lite offtopic men

Visa signatur

Sker på egen risk!

Permalänk

OM paketet/paketen inte fastnar i tullen så ja, det blir billigare eftersom du slipper tullavgifter och skatter.

Visa signatur

Antec P182B | GA-P35-DS4 rev2.1 F11 E2180 | Thermalright Ultra-120 Extreme | Corsair PC6400 2048mb CL4 | Sparkle 8800GTS 640Mb |Samsung Spinpoint T166 500Gb | Corsair Powersupply 520W | Creative Sound blaster Audigy SE

Asus Crosshair | AMD X2 3600+ Brisbane