Mac OS X uppdateras till version 10.5.2

Permalänk
Melding Plague

Mac OS X uppdateras till version 10.5.2

Apples operativsystem Mac OS X ”Leopard” har fått en efterlängtad uppdatering. Version 10.5.2 innehåller ett förbättrat användargränssnitt och massvis av buggfixar.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vikten på uppdateringen skiljer. Både min macbook och min powermac fick uppdateringar på 180MB.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

Buggfixar? Buggar förekommer väl aldrig på en Mac? vad jag har hört

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Herr Kantarell
Buggfixar? Buggar förekommer väl aldrig på en Mac? vad jag har hört

Med OS X finns det många med buggar. Fast inte lika synliga och lika många som Windows buggar i Vista. XP är ungefär färdigt vid SP3.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Med OS X finns det många med buggar. Fast inte lika synliga och lika många som Windows buggar i Vista. XP är ungefär färdigt vid SP3.

Men om nu OSX är uppe i 10.5.2 så borde det ju motsvara SP5 eller något. Kommer de ALDRIG få ordning på sitt OS kan man undra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
Vikten på uppdateringen skiljer. Både min macbook och min powermac fick uppdateringar på 180MB.

Samma som på min MacBook Pro, inte uppdaterat min iMac än.

Jag gillar att de vidareutvecklat stacks, nu ser det lite mer städat ut där nere. Hoppas att airport är lite stabilare nu också.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Herr Kantarell
Buggfixar? Buggar förekommer väl aldrig på en Mac? vad jag har hört

Ja precis, jag trodde Äpplevärlden var perfekt.
Trubbel i paradiset antar jag.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kissabajsa
Men om nu OSX är uppe i 10.5.2 så borde det ju motsvara SP5 eller något. Kommer de ALDRIG få ordning på sitt OS kan man undra.

neeee..
10 står för OS X.
5 för leopard, om jag inte har fel.
Och 2 för SP2.

Apple är bara lite bättre på att uppdatera sina saker i tid, till skillnad från microsoft

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kinglevel
Apple är bara lite bättre på att uppdatera sina saker i tid, till skillnad från microsoft

Neee, Apple är bättre på att gömma sina misstag.

Permalänk
Hedersmedlem

LOL! Det här blir en kul tråd.

Permalänk
Medlem

Vad menar du med gömma sina misstag??

10.5.2 rullar på kanon.

Och för er som kastar smuts härinne.
Hur många av er kör osx på daglig basis?

om ni gjorde det hade ni insett att 10.5.0 var mer stabilt
än xp sp3 kommer vara.

Apple rättar till allt, 10.4.11 är faktiskt erkänt att vara det stabilaste
operativsystemet som finns.
Buggar uppstår det alltid, frågan är hur snabbt man fixar det.
Apple gör det blixtsnabbt.

Själv kör jag Hackintosh

Folk som har uttalat sig här inne vet ju inte ens vad 10.5.2 betyder.. då biter man ju sig själv lite i svansen.

MAC= 10. 5. 2
PC = WINDOWS.VISTA.SP1

Betyder samma sak.
Och som ni kanske vet kom osx leopard långt senare än vista.
Men apple släpper alltså redan sp2.
Inte för att OSX Leopard var särskilt buggigt, utan för att dom är snabba och för att dom släpt nya produkter (MAC BOOK AIR, TIMECAPULSE) som
blir komplativa nu.

Permalänk
Medlem

Någon gång när jag får råd ska det bli en Mac. Jag fick se Leopard innan denna uppdatering i julas och "oj" säger jag bara. På det hela så var det inte världens kraftigaste maskin, så jag blev imponerad.
Det innan denna uppdatering, så jag blir än mer imponerad när jag får se det igen misstänker jag.

Nästa dator blir en Mac, om jag får råd. Om jag får råd..

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Jag vill kunna ställa in min transparens själv i menyerna, är det något man kan pilla i terminalen med?

Permalänk
Hedersmedlem

Om det inte vore för att man blir så låst vad gäller hårdvara, om man nu kör den ohackade varianten, så hade jag hellre lagt pengarna på OSX än ett nytt Windows någonting. Nu har jag visserligen varken behov av OSX eller Windows, men ifall frågan nu gäller vad jag skulle kunna tänka mig köpa istället för som nu sponsra (Linux) så är valet för mig givet.

Linus Torvalds har dock rätt i en sak: OSX filsystem är inget att hurra för och behöver bytas ut. I övrigt ger även Linus OSX en hel del positiva omdömen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doomas
Jag vill kunna ställa in min transparens själv i menyerna, är det något man kan pilla i terminalen med?

Menyraden längst upp ska gå att ställa från terminalen.
Den här patchen gör att du kan sätta på och stänga av transparensen till den.
Om du menar övriga menyer är transparensen sänkt i och med 10.5.2, något hack för att ändra den via terminalen känner jag inte till.

Här finns lite mer detaljerat om vad som är ändrat.
http://www.appleinsider.com/articles/08/02/11/apple_releases_...

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofd
10.4.11 är faktiskt erkänt att vara det stabilaste
operativsystemet som finns.

Världens absolut mest stabila operativsystem? Källa på det tack!

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

Trevligt, skillnaden mellan OS X och Vista är väl att det förstnämnda för det mesta fungerar riktigt bra. Det skulle jag däremot inte vilja säga om Vista (egen åsikt). Sen att det förkommer buggar är väl inte så konstigt med tanke på hur omfattande systemen är.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

tror inte källa behövs..
Skräddarsydd hårdvara för mjukvaran och 11 servicepack säger sitt.

Hitta någon det har krashat för istället.

Permalänk
Medlem

Well Vista och XP kraschar aldrig för mig heller, med vissa undantag pga hårdvarufel men det kan inga buggfixar i världen göra något åt..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Windows Vista är otroligt stabilt.

Har faktiskt fått en blåskärm en gång för att JAG la in beta drivrutiner till grafikkortet som Vista till och med avrådde mig ifrån. Så där är det mitt fel snarare än Vistas.

Det är faktiskt rätt stor skillnad på Apple och PC där en Apple dator skräddarsys för att fungera med OSet. En PC med t.ex. Vista ska stöda så oerhört mycket mer hårdvara, så det är faktiskt imponerande att det funkar så bra som det gör.

Oftast när det är problem är det också 3rd part drivrutiner som är dåligt skrivna som fuckar upp det.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Att jämföra Apples uppdateringar med Microsofts Service Packs är väl ändå lite knäppt? Det är ju två olika operativsystem det handlar om, Apple kör sitt race, Microsoft sitt.

De som håller på och gör sig lustiga över att Apple fixat buggar är ju bara klassiska trollerier och inget att bry sig om. Känns som att de fasonerna hör hemma mer på IDG än här.

Permalänk
Inaktiv

Ubuntu 8.04 nästa!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofd
tror inte källa behövs..
Skräddarsydd hårdvara för mjukvaran och 11 servicepack säger sitt.

Hitta någon det har krashat för istället.

Men din fjant, klart källa behövs. Du kommer med påståendet att ett operativsystem är världen mest stabila, men vägrar ge någon information mer än "Hitta någon det har krashat för istället".

Ärligt talat så vet jag inte om det du säger är sant, men jag tycker det verkar otroligt att OS X skulle vara mer stabilt än t.ex. OpenVMS och sådana grejer. Ja, jag vet att de inte har samma målgrupp direkt, men använder man uttrycket "världens" utan att nämna fler kriterier så menar man väl också det.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

Installera 10.5.2 imorse. Dax att gå igenom fcs2 paketet för att se om "allt" är löst... Står visserligen inget om fix till programmen men under tiger så fungerar fcs2 utan problem, så det bör vara leoparden som är boven i dramat! Hoppas hoppas... Vill inte gå o köpa 4 nya macpros till jobbet och sedan upptäcka att jag inte kan jobba....

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofd
Vad menar du med gömma sina misstag??

10.5.2 rullar på kanon.

Och för er som kastar smuts härinne.
Hur många av er kör osx på daglig basis?

om ni gjorde det hade ni insett att 10.5.0 var mer stabilt
än xp sp3 kommer vara.

Apple rättar till allt, 10.4.11 är faktiskt erkänt att vara det stabilaste
operativsystemet som finns.
Buggar uppstår det alltid, frågan är hur snabbt man fixar det.
Apple gör det blixtsnabbt.

Själv kör jag Hackintosh

Folk som har uttalat sig här inne vet ju inte ens vad 10.5.2 betyder.. då biter man ju sig själv lite i svansen.

MAC= 10. 5. 2
PC = WINDOWS.VISTA.SP1

Betyder samma sak.
Och som ni kanske vet kom osx leopard långt senare än vista.
Men apple släpper alltså redan sp2.
Inte för att OSX Leopard var särskilt buggigt, utan för att dom är snabba och för att dom släpt nya produkter (MAC BOOK AIR, TIMECAPULSE) som
blir komplativa nu.

Sköna kommentarer du slänger ut dig. Men jag antar att de är berättigade, då du har kört XP med SP3 under en lång tid?

Service Packs har inget med hur bra ett operativsystem är att göra. Snarare tvärt om. Service Pack för mig är ett annat ord för en hel drös med småpaket som krävs för att hålla systemet stabilt!

Vista fungerar på en hel drös datorer, och har stöd för det. OSX har bara officiellt stöd för Äpples datorer, trots det så verkar det inte helt supportat!

Summan av kardemumman (varför i hela friden säger man så?) blir alltså, det är skitsamma vilket man tar, men varken Apple eller Microsoft är dåliga på det dem gör.

Försök programmera ett php-skript som ska vara optimerat, samt ha stöd för PHP3, PHP4, PHP5 och kommande PHP6, utan buggar!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Har nu snart suttit på MacOS X en hel programmeringskurs. Vilken omställning men jag börjar bli van gränssnittet och segheten. Jag har hittat flera allvarliga buggar i MACOS X som iof kan bero på olika designval. Den mest underligga buggen var då jag tänkte kopiera två filer men sedan ångrade mig. Gick sedan in i smultron, vilket är javaeditorn. Skulle då spara en txt-fil och vipps fick jag en fil som hette "mitt valda filnamn" + namnen på de tidigare markerade filerna. Det skulle vara ungefär som att jag markerade två filer i windows, väljer kopiera men sedan går in i wordpad och sparar en annan fil och på köpet får ett filnamn jag inte alls tänkt mig.

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Avstängd

Jag har lyckats krascha ett antal OS X burkar. Det är inget svårt direkt. Det är väl bra att Apple uppdaterar sina operativsystem, precis som vilken annan tillverkare som helst. Servicepacks och uppdateringar är väl ett måste, utvecklingen kan/får inte stå still.

Permalänk
Medlem

själv sitter man i tiger än . hur stabilt och bra som helst! hundra fönster öppna i camino justnu bara för att testa och det flyter på riktigt bra!

Visa signatur

hahahahahahahahahsdhah

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Herr Kantarell
Det är faktiskt rätt stor skillnad på Apple och PC där en Apple dator skräddarsys för att fungera med OSet. En PC med t.ex. Vista ska stöda så oerhört mycket mer hårdvara, så det är faktiskt imponerande att det funkar så bra som det gör.

Oftast när det är problem är det också 3rd part drivrutiner som är dåligt skrivna som fuckar upp det.

Amen to that.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Skönt! Det var på tiden med lite buggfixar.

Visa signatur

DFI LP Nf4 - 2048MiB - 850GiB - 2x17" Syncmaster - 7800GT --- MacBook 2.16ghz