Permalänk
Medlem

vatten kylning?

Hej jag håller på att bygga egen vatten kylning, för överklockning av:

prosessor: amd 6000+ 3,0 ghz

grafikkort: msi 8600gt 1400 mhz

ungefär hur mycket kan jag klocka? Om ja har cirkulerande vatten på ca 18-?
och är det värt att bygga det?

Visa signatur

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa dom som har fel

Permalänk

18 grader? Allvarligt talat har du 18 grader i rummet så kan vattnet ha den temperaturen om datorn inte är igång och inte varit det på ett bra tag. Vattnet kommer aldrig ha en lägre temperatur än din rumstemperatur om du inte använder dig av mer extrem kylning.

Hur mycket du kommer kunna klocka har inte direkt beroende av din kylning, egentligen även om det förstås har en väldigt stor inverkan på resultatet. Som jag ser det verkar du inte vara införstådd i hur överklockning fungerar så jag tycker att du börjar i den änden.

Vattenkylning kan ta hand om en högre värmeutveckling än traditionell luftkylning vilket leder till att du kan öka spänningen utan problem med för hög temperatur.

Men som sagt börja i rätt ände.

Annars rekomenderar jag xtremesystems forumdel om vattenkylning. Vad gäller överklockning finner du tillräcklig information här på brädan.

Visa signatur

Antec P182B | GA-P35-DS4 rev2.1 F11 E2180 | Thermalright Ultra-120 Extreme | Corsair PC6400 2048mb CL4 | Sparkle 8800GTS 640Mb |Samsung Spinpoint T166 500Gb | Corsair Powersupply 520W | Creative Sound blaster Audigy SE

Asus Crosshair | AMD X2 3600+ Brisbane

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kim123
Hej jag håller på att bygga egen vatten kylning, för överklockning av:

prosessor: amd 6000+ 3,0 ghz

grafikkort: msi 8600gt 1400 mhz

ungefär hur mycket kan jag klocka? Om ja har cirkulerande vatten på ca 18-?
och är det värt att bygga det?

Vattenkylning ger en fördel med ljud samt lägre temps än luft.
Dock skiljer det sig hur mycket man kan klocka då det finns för många variabler i klockning.

3.4ghz eller däromkring brukar vara vanliga amd siffror.
en del har nåt högre men som vanligt beror det på faktorer som bra stepping etc..

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)