Permalänk
Medlem

Jo jag kan kolla, har lite paket på gång.

Det blir ett gamers dream paket med intel processor samt ett asus moderkort och ett 8800gts kort samt minnen osv.

Kommer inte ta in bärbara datorer tyvärr.

Men jag ska sitta och luska ut lite paket osv som jag tror folk vill ha
inväntar fortfarande svar vad det kostar att köpa in delar osv.

Visa signatur

[OS: windows vista ultimate] | [Processor: AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz, AM2+ Black Edition] | [Mobo: GA-MA790GP-DS4H] | [Graffe: PowerColor ATI HD4870 X2 2GB] | [750w nätagg] | [Cooler Master Haf 952] | [Corsair Dominator 2x2gb 1066mhz] | [500gb WD]

Permalänk

Om du får in nätagg så ska jag definitivt ta chansen(om det är billigt förstås) att köpa ett

Maila mig när sidan är uppe: Habu@live.se

Permalänk
Medlem

jadå nätagg kommer finnas tillgängligt.
Håller på att ta reda på vad 20st Corsair Powersupply 550W samt OCZ PC Power & Cooling Silencer 750 Quad SLI 750W ATX2.0 24pin 4/8pin 12V kostar att köpa in

Visa signatur

[OS: windows vista ultimate] | [Processor: AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz, AM2+ Black Edition] | [Mobo: GA-MA790GP-DS4H] | [Graffe: PowerColor ATI HD4870 X2 2GB] | [750w nätagg] | [Cooler Master Haf 952] | [Corsair Dominator 2x2gb 1066mhz] | [500gb WD]

Permalänk
Medlem

Eftersom du uppenbarligen inte är registrerad som återförsäljare någonstans än och inte har vidare pejl på inköpspriser, är ett gott
råd att inte dra för stora växlar innan du ens startat.
Risken är bara för stor att folk blir besvikna.
Första gången jag såg priserna hos distarna blev jag förvånad, speciellt
eftersom jag trodde priserna var med moms.

Just nu verkar det som de flesta tror det kommer bli jättebilligt, vilket det tyvärr inte kommer bli. Så stora marginaler finns inte på komponenter.
Vissa prylar som skärmar kan t.om vara billigare att köpa på Dustin jämfört med svensk distributör om man bara köper en, vilket man ofta gör när man är ny företagare.

CPU, grafikkort, minnen exempelvis är marginellt billigare i Tyskland och i vissa fall t.om dyrare än Sverige. Sen är det dyra frakter och marginaler för dina reklamationer, vilka du kommer att få garanterat.
Jag har haft 3 vänner som drivit två datorbutiker och den ena kursade och de två andra jobbade gratis i 5-6 år innan de lade ner verksamheten.
Har en vän som jobbar som tekniker idag och lönsamhetsmässigt är det lika illa om än inte värre.

Det sämsta som finns är att sälja till privatpersoner. de är gnälliga, griniga, ställer stora krav och vill inte helst inte betala något för prylarna och dessutom skall frakten vara gratis. ;). Det som man tjänar pengar på är att serva och sälja till företag som inte är lika prisskänsliga eller att köpa in och sälja stora volymer.

Vore jag i ditt ställe skulle jag börja lite smått och inrikta mig på prylar med de största marginalerna. Dels blir det lättare att sälja och så får du maximal "vinst" så du kan göra större inköp.
Kablar, fläktar och övriga tillbehör är det stora marginaler på och billiga att skeppa i jiffy.
En Deltaco USB-kabel kostar 19:- respektive 100:- på två av de största datorföretagen i Sverige, rätt stor skillnad. Och den som säljer för 19:- byter inte bara pengar.
Satsa på tillbehör i början och nischa dig. Sälj sånt inte alla andra säljer.

Lycka till.

Permalänk
Medlem

Tjena Sumitomo

Tanken är att jag ska börja lite smått som du säger och inte köpa in stora volymer av just det jag ska sälja.

Tja jag ska satsa så mycket jag bara kan för att få ner priset.
Visst det kommer inte bli en lätt sak att göra men jag ska iaf försöka.
Det du kommer märke är att sortimentet inte kommer vara stort och jag har inga planer på att utvidga det heller med en massa diverse utrustning som kablar etc. Som sagt när jag får tillbaka vad allt kostar att köpa in osv så kan jag sätta priset och vi får hoppas på det bästa helt enkelt. Tja det företaget jag kommer att samarbeta med gör så jag får ner frakten betydligt.
Nej jag vet att det finns "gnälliga människor som förväntar sig att allt ska vara gratis" men så är det inte. utan det kommer ju kosta sina kronor men förhoppningsvis kommer det vara billigare än komplett och db.

Som sagt kommer ta bit för bit funkar det kan jag köra vidare funkar det inte då vet jag det.

Tack för feedbacken och tack igen.

Visa signatur

[OS: windows vista ultimate] | [Processor: AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz, AM2+ Black Edition] | [Mobo: GA-MA790GP-DS4H] | [Graffe: PowerColor ATI HD4870 X2 2GB] | [750w nätagg] | [Cooler Master Haf 952] | [Corsair Dominator 2x2gb 1066mhz] | [500gb WD]

Permalänk
Medlem

vet inte om någon skivit fast handplockade cpus med viss stepping vill jag kunna köpa..
kan betala kanske 150kr extra för ett exemplar man vet brukar överklocka bra.

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

har du någon mer specifik cpu?

Visa signatur

[OS: windows vista ultimate] | [Processor: AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz, AM2+ Black Edition] | [Mobo: GA-MA790GP-DS4H] | [Graffe: PowerColor ATI HD4870 X2 2GB] | [750w nätagg] | [Cooler Master Haf 952] | [Corsair Dominator 2x2gb 1066mhz] | [500gb WD]

Permalänk

Har du ngn tidsplan för när butiken öppnar?
Är det nästa vecka, månad, till sommaren, nästa år?

Permalänk
Medlem

hoppas det går bra för dig. Det e mycket konkurrens inom det området.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Ang tidsplanen så ska jag försöka öppna till sommaren.

Jo jag vet men det gäller att kämpa på och se vad som händer
Förhoppningsvis går det bra

Visa signatur

[OS: windows vista ultimate] | [Processor: AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz, AM2+ Black Edition] | [Mobo: GA-MA790GP-DS4H] | [Graffe: PowerColor ATI HD4870 X2 2GB] | [750w nätagg] | [Cooler Master Haf 952] | [Corsair Dominator 2x2gb 1066mhz] | [500gb WD]

Permalänk
Medlem

Ett spel paket med 2 st 8800 GTS 512mb

Du får göra en ny tråd när du har öppnat den

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Ny tråd kommer upp så fort affären är uppe.
Tack så mycket för alla tips

Visa signatur

[OS: windows vista ultimate] | [Processor: AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz, AM2+ Black Edition] | [Mobo: GA-MA790GP-DS4H] | [Graffe: PowerColor ATI HD4870 X2 2GB] | [750w nätagg] | [Cooler Master Haf 952] | [Corsair Dominator 2x2gb 1066mhz] | [500gb WD]

Permalänk
Medlem

Det man kan tjäna pengar på är inte försäljningen av prylar utan felsökning på folks datorer, ominstallationer osv. där kan man dra in några hundringar iaf.

En polare har firma och sätter ihop datorer åt folk men jag har sett grossistpriserna och lägger man på moms och frakt så kommer man för det mesta över den summan som det billigaste företaget på prisjakt säljer prylen för. Det är nog ingen idè att satsa på att försöka vara billigast för det är det redan så många andra som gör, bra kundbemötande och snabba leveranser vinner man många köpare på.

Permalänk
Medlem

En sak som skulle vara bra vore om det stog vilken stepping det är på cpu:er och vilken rev. det är på mobos. Det är lite små tråkigt om man köper ett modekort och förväntar sig senaste reven och får en tidig.

Visa signatur

Corsair HX520W | GA-P35-DS4 | Q6600 G0 2.40GHz @ 3440MHz | 4GB OCZ Gold PC6400 @ 860MHz | PowerColor HD3870 | WD Caviar XL 500GB | Scythe Infinity |

Permalänk
Medlem

jag hade gärna sett 9800gt i ditt sortment gärna alienware burkar också sparka iväg ett mejl när du öppnar :): va_i_helvete@hotmail.com

Visa signatur

Acer Aspire 5930G, Intel C2D P7350 2.0Ghz 1066 MHz FSB 3mb cache, Nvidia Geforce 9600M GT 512 mb, 3 GB DDR2 ram 667 MHz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Famine
En sak som skulle vara bra vore om det stog vilken stepping det är på cpu:er och vilken rev. det är på mobos. Det är lite små tråkigt om man köper ett modekort och förväntar sig senaste reven och får en tidig.

Word!

Jag skulle vilja se fler som säljer Crucial Ballistix PC8500, Steelkeys 6G, GA-P35-DQ6 och Lian Li- chassin.

EDIT: Ett tips är att specielicera sig på en specifik kategori ifall man inte har sån stor budget. Vi tar datormöss som exempel.

För att kunden ska köpa musen från dig så hade det vart bra att uppfylla dessa krav:

Billig frakt.
Många betalmöjligheter.
Stort utbud och alltid saker i lager.
Billiga produkter.
Bra support.

Ifall du köper in t.ex 2000 st logitech MX518 så får du de för låt säga 100 kr/st. Sen kan du sälja de för 300 kr/st inkl frakt

Alltså köp _mycket_ av en vara, och sälj det billigt.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

gratis frakt!

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Min butik kommer inte heta datorkompaniet eftersom något ass har tagit namnet och gjort en egen hemsida.

Namnet kommer ändras lika så komponenterna.
Det email adresser jag fått kommer jag maila till så fort allt är klart.

Kan inte säga mer om firman eftersom det finns folk som tydligen tar efter.

Visa signatur

[OS: windows vista ultimate] | [Processor: AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz, AM2+ Black Edition] | [Mobo: GA-MA790GP-DS4H] | [Graffe: PowerColor ATI HD4870 X2 2GB] | [750w nätagg] | [Cooler Master Haf 952] | [Corsair Dominator 2x2gb 1066mhz] | [500gb WD]

Permalänk

Jag känner mig manad att hålla med SUMITOMO, branchen är tuff och marginalerna (särskilt på de produkter du tänker saluföra) är extremt låga.
Volyminköp är orsaken att komplett och datorbutiken m fl kan erbjuda de priser dom gör på exempelvis cpu, då priserna sätts i volymer om 1000 st (om inget ändrats) innebär detta att du vid inköp av säg 25-40 st kommer betala ett högre pris/enhet.

Även om du lyckas pressa ner detta pris lär marginalerna ligga nära noll eller rentav under noll = förlust, åtminstone om du planerar att slå större handlare på fingrarna prismässigt.
Sen har vi också alla olika saker du bör tänka på, exempelvis vilken bolagsform du vill ha?
Startkapital, kostnadskalkyler, redovisning, affärsidé, lokaler, avtal med distributörer och transportbolag etc.
Dessutom är tidigare erfarenhet av branchen ett stort plus, om det sedan är du själv eller en ev. partner som besitter dessa kunskaper är däremot oväsentligt.

Som du redan upptäckt finns det saker du inte tänkt på, redan när namnet var klart skulle du undersökt via PRV/bolagsverket om detta fanns tillgängligt och (om så var fallet) registrerat såväl domän som företagsnamn i förebyggande syfte.
Även om en planerad start skulle ske först till sommaren måste man vara proaktiv och täcka alla baser.
Att du missade tåget med namnet datorkompaniet var onekligen trist men kanske är detta en viktig läxa till nästa gång, så snart du har en idé om vart det lutar bör du säkra att samma misstag inte upprepas.

Nu kanske det låter som att jag är oerhört negativ men så är inte fallet, jag vill bara påpeka att det är svårt att driva företag och allra helst sådana på en hårt konkurrensutsatt marknad.
Om det går hela vägen från idé till färdigt företag håller jag tummarna för dig, men räkna med att även om du lyckas lär du inte kunna ta ut några större (om några) inkomster den första tiden.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 l Nätdel: EVGA Supernova G2 750W l Moderkort: ASUS Z97-A
Processor:
Intel Core i5 4690K l RAM: A-Data 16GB l Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G
SSD: Samsung EVO 250GB l Hårddisk: Toshiba 2TB l OS: Win 10

Permalänk
Medlem

nej det är ingen fara jag förstår vad du menar.

jag får se hur jag kommer att göra.
Men jag ska försöka att dra upp en butik dock inte i någon lokal utan jag kommer sköta allt hemmifrån.

Visa signatur

[OS: windows vista ultimate] | [Processor: AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz, AM2+ Black Edition] | [Mobo: GA-MA790GP-DS4H] | [Graffe: PowerColor ATI HD4870 X2 2GB] | [750w nätagg] | [Cooler Master Haf 952] | [Corsair Dominator 2x2gb 1066mhz] | [500gb WD]

Permalänk
Medlem

Köp in lite "speciella" möss, microsoft 3.0 & 1.1 i t.e.x ailienware eller sk-edition? behöver inte alls ta in så många men det skulle nog kunna sälja.

Visa signatur

Gigabyte GA-EP43-DS3 | Kingston 4GB DDR2 800MHz | Intel Core™ 2 Duo E8500 3.16Ghz | Sapphire Radeon HD 4870 512MB GDDR5 | hiper type-r 530w Modular | 2,5TB HDD

Permalänk
Medlem

något som kan vara tilltalande är lägre priser på montering av datorpaket/delar. Nätbutikerna tar bekostand upp emot det höga priset 900kr vilket jag själv tycker är fruktansvärt dyrt. Nån expert kan säkert bygga ihop en dator på 2 timmar och sedan test köra det på 20 minuter. Förstår du vad jag menar ?

Permalänk
Medlem

Ett bra tips är att inhandla Corsair nättaggen när dom har bra kvalite och är inte så dyra heller!=) Och det bästa med dom är ju att dom e sjukt tysta!!. Sen kan du köpa in några Antec chassin eftersom dom brukar vara mest populär just nu och väldigt tysta!;).

Men jag skulle bli skit glad om du kunde få in några billiga skärmar allafall=) skulle kunna tänka mig köpa en av dig såfall om du fixar garanti å så vidare;)

Visa signatur

baaah tjena! ;D

Permalänk
Medlem

http://www.datorkompaniet.se/ verkar ju ha startats (om än inte ändrats) redan 2004 om man kollar på nyheterna på första sidan.

Det verkar som att du är lite för inne på vilka produkter du kan sälja, utan att ha gått igenom vilka kostnader du kommer ha.

Jag startade AB i höstas och driver det för fullt just nu, så jag vet hur det är att starta företag. Mitt intryck efter att ha läst igenom tråden är att du inte är riktigt hemma på det mesta. Precis som en del har påpekat kommer du inte kunna slå datorbutiken/komplett i priser. Gör du det går du med förlust.

Mitt tips är att du inriktar dig på produkter som dom stora företaget inte säljer, men som du genom "underground"-tips (forum etc. snacka med köparna direkt, så som du gör nu) hittar. Men då menar jag inte ett specifikt 8600 GT av en viss tillverkare som ingen annan stor butik har som du vet 5 pers som vill köpa. Det finns ingen lönsamhet i det.

Garantiärenden, reklamationer och returer kommer bli ett helvete och jag hoppas du inte tar lån med risk att du går i personlig konkurs.

Permalänk
Medlem

Bra kundbemötande, snabba leveranser, och bra fraktpriser är viktigt när jag beställer. Ofta plockar man ihop bara ett par grejer, och ändå blir frakten dyr, det är väldigt störigt. Om du har ungefär samma eller nån tia högre priser än dom stora drakarna, men uppfyller ovan skrivna, så handlar jag hellre hos dig.

Att inte sälja Laptops vet jag inte om det är klokt, med tanke på att hälften (and raising) av alla datorer som sälj i Sverige idag är just detta. Men sen vet jag ju inget om den marknaden för företag heller, bara en tanke.

Maila gärna när butiken öppnar sen: Lindqvist.jerry@gmail.com

Lycka till med shoppen!!

Edit: Detta kanske kan vara intressant för dig att läsa:
http://internetworld.idg.se/2.1006/1.147864
http://internetworld.idg.se/2.1006/1.147877

Visa signatur

P4 2.4 GHz, 1 Gb Ram, 500 Gb HD, Geforce 7600 GT

Permalänk

Billig frakt skulle varit det bästa !

Permalänk
Medlem

Intel (helst) baserad serversystem till vettiga priser, alltså inte dedikerade servrar, utan helt enkelt burkar utan grafikkort och inte massa annat tjafs i rymliga midtower/fulltower chassin som paket

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lonsas
Intel (helst) baserad serversystem till vettiga priser, alltså inte dedikerade servrar, utan helt enkelt burkar utan grafikkort och inte massa annat tjafs i rymliga midtower/fulltower chassin som paket

Ja det kan man nog tjäna pengar på. Moderkort med integrerat grafikkort eller nåt skit kort bara som fungerar, sen lite kraftigare CPU/minne för server användande, gärna strömsnålt

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade en liten datorbutik själv ett tag och var delägare i ett annat men man tjänar så lite på datordelar att man bara vill gråta och folk köper Siba datorer i första hand så har man inte gott om pengar så är det tufft med eget datorföretag.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Oj vad kul får man ju önska lycka till osv.
har inte nått bra förslag direkt.. Kanske ett större urval av olika verktyg och modding-produkter(obs jag snackar inte disconeon och psykfläktar), färger, buntband, tejp etc etc.

Visa signatur

i7 2600k + Corsair H60 | Asus P8Z68-V Pro Gen-3 | Corsair Vengeance 16GB | Sapphire Radeon 7970 | Intel X25-M G2 80GB | Corsair HX520 | Corsair Obsidian 650D