Guide: Formatering, installation, tweak och rek grundprogram för bärbara

Permalänk
Medlem

Guide: Formatering, installation, tweak och rek grundprogram för bärbara

Guide: Formatering, installation, tweak och rek grundprogram för bärbara
De flesta av dagens datorer kommer fabriksinstallerade med mycket Bloatware och övriga inställningar som är producentspecifika. Dessa program är ofta överflödiga och bidrar till att försämra datorns prestanda genom att ta utrymme och kraft (autostart, tjänster etc). Detta överflöd är särskilt viktigt att undvika på bärbara då värmebildning och utrymmesbristen är flaskhalsar.

Det finns många tips om hur man optimerar sin dator för att få bästa möjliga prestanda, så jag tänkte göra en sammanfattning och mindre installationsguide för bärbara. Operativsystemet som kommer att användas är Vista då detta har blivit allt mer standard vid nyköp.

-----------------------------------------
FORMATERING & INSTALLATION
-----------------------------------------
Till att börja med ska datorn formateras. Vissa leverantörer väljer att inte skicka med en OS-skiva utan använder sig av en dold partion, vissa har både och medan vissa bara har OS-skiva. För de som inte är beroende av installationspartionen rekommenderar jag att denna tas bort till fördel för mer utrymme till annat.

¤ För en utförlig och uttömmande guide för hur man formaterar och installerar Vista via OS-skivan, gå in på följande adress:
http://www.blackviper.com/Articles/OS/InstallVista/installvis...

----------------------------------------------
SKRÄDDARSY OCH OPTIMERA VISTA
----------------------------------------------
Windows Vista marknadsförs som snyggt och säkert. Ironiskt nog är det dessa egenskaper som bidrar till att göra operativsystemet så krävande. Genom att skräddarsy det till dina behov och ta bort överflödiga tjänster kan man spara in väldigt mycket datorkraft och spara in på ditt batteri.

¤ Black Viper's Top 9 Tweaks for faster (and less annoying) Vista PC
http://www.blackviper.com/winvista/supertweaks.html

¤ En mer utförlig guide som visar 21 olika snabba åtgärder man kan göra för att förbättra sin dators prestanda:
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=166532

Windows Vista kommer med ett mycket stort antal tjänster som sköter olika delar av ens dagliga datoranvändande. För att vara säker på att få in alla delar av medelanvändaren, har Microsoft tagit den säkra vägen och fört in många tjänster som de flesta aldrig behöver. Många av dessa körs i bakgrunden och tar plats utan att anledning. Här finns en komplett lista av Vistas tjänster och rekommendation vilken inställning som ska användas efter användarlägena "Safe", "Tweaked", "Bare Bone". Min rekommendation är att gå efter "Tweaked" och samtidigt ha ett öppet öga för eventuella tjänster som ni kan vilja ha kvar (man ser en beskrivning av tjänsten i inställningsfönstet i Vista). Länk:
http://www.blackviper.com/winvista/servicecfg.htm

--------------------------------------
INSTALLERA GRUNDPROGRAM
--------------------------------------
När installationen är klar och operativsystemet är skräddarsytt finns det ett antal grundprogram som med fördel alltid kan läggas in (med fördel förvaras på en egen drivrutins- och program-CD):

AVG Antivirus Gratis antivirusprogram som kräver lite.
CCleaner Är ett gratis optimerings- och privatprogram.
Daemon Tools Låter dig skapa virtuella CD-läsare för att läsa cd-images.
uTorrent Gratis torrent-program
VLC Player En lätt men innehållsrik mediaspelare som stödjer de flesta format
WinRar
Vista Battery Saver Ett tillägg till Vista som automatiskt ställer om datorns prestanda- och Aero-inställningar beroende på om du kör på batteri eller ansluten till nät.
3dMark06 För Benchmarking av datorn (Basic version är gratis)

Här finns en fullständig lista med de bästa gratisprogrammen:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

-----------
FÄRDIG!
-----------
Du är nu klar med din dator och sitter nu med ett rent och optimerat operativsystem.

Kom gärna med kommentarer, åsikter och tillägg kring artikeln.

Permalänk
Medlem

.

Visa signatur

Kriff Kriff

Permalänk
Medlem

Trevlig guide, den ska jag prova när jag får tid.

Permalänk
Medlem

Tillägg:

--------------------------------------
DELL & DELL XPS M1530
--------------------------------------

Formatering och OS-installation för Dell med Media Direct
[DELL] Många av dess modeller kommer med tilläggsprogramet Media Direct som låter en komma åt mediafiler utan att behöva starta upp själva operativsystemet vilket spar batteri och tid. Då detta ligger utanför Vista så är det ett speciellt tillvägagångssätt för att installera en ren version på dessa datorer. Följande sida har en bra guide för hur man går till väga:
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=157838

Uppdaterade Drivrutiner för M1530
[DELL M1530] Då drivrutinerna som skeppas med datorn inte är de nyaste, finns här en sammanställning av de mest uppdaterade drivrutinerna för datorns komponenter. Kan med fördel läggas in efter att grundinstallationen utförts med hjälp av drivrutins-cdn. Länk:
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=193815

Permalänk
Medlem

Så man kan göra en ren installation med Dells skivor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gisele
Så man kan göra en ren installation med Dells skivor?

Ja man kan göra en helt ren installation. De CD-skivor som följer med som du bör använda (i den ordningen) är:

1. MediaDirect 3.3
2. Windows Vista
3. Drivrutiner

Mediadirect är det program som tillåter dig att starta datorn enbart för att spela film, musik etc. Det är med det programet som du väljer partioner från början. Sedan är Vista en helt ren och okontaminerad version.

Permalänk
Medlem

Bra guide men verkar vara anpassad för dell.
Många andra leverantörer skickar bara med återställingsskivor och det är då inte möjligt att göra en "ren" installation av vista.

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Z0rk
Bra guide men verkar vara anpassad för dell.
Många andra leverantörer skickar bara med återställingsskivor och det är då inte möjligt att göra en "ren" installation av vista.

Nej då blir det svårare, men de övriga delarna av tweakningen är fortfarande fullt genomförbar

Permalänk

Jag fick med följande skivor:
DELL MediaDirect 3.5
DELL Operativsystem -redan installerat på datorn (återinstallations DVD)
DELL Drivers and utilities Already installed on your computer
DELL drivers and utilities for reinstalling Dell webcam manager

Ska man alltså använda cdn Media Direct först för att partionera allt?
Gör jag en partion för förberedelse för Win XP?

Var hittar man alla Windows XP Professional svensk version drivrutiner för m1530?

Om man vill dualboota med XP ska man alltså först göra en ren installation av Vista (Ultimate som jag har) och DÄREFTER installera XP på en ny partion eller hur gör man det?

Dessa guider är på engelska - innebär det att det finns svenska drivrutiner ibland så man får titta extra ifall man nu har ett svenskt Vista?

Visa signatur

Chassi: CM Elite 130 Moderkort: ASUS Z97I-PLUS mITX HDD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, ADATA SSD SX900-Series 128GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) DDR3 1600MHz Processor: Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB Grafikkort: Gigabyte 3060 ti Eagle OC 8GB Processorkylare: Corsair H60(v.2) Nätaggregat: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär OS: Win 10 home 64bit, 3D mark resultat med gtx1060 3DMark resultat 2020 års 3d mark resultat med 3060 ti 3D Mark resultat 2020

Permalänk
Medlem

Ja Media Direct kan ses som partionshanteraren. Gör iordning en partion för XP sen ere bara att tuta och köra. Sök på notebookreview's forum, finns en speciell sektion för DELL M1530 och XP-drivare.

Finns begränsat med svenska drivare för XP med M1530 på grund av det faktum att de inte levereras med det. Många drivrutiner fungerar både för engelska och svenska versionen.

Angående dualboot så får du först göra iordning partioner med Media Direct, sen installera en på vardera, har egentligen ingen större betydelse vem du börjar med men skulle själv köra Vista först.

Få drivare som inte fungerar på svenska när de är designade för engelska, annars får du köra via Dells hemsida.

Permalänk

Om jag har XP och Vista som dualboot - jag kan inte lägga något i någon XP mapp som jag sen kommer åt i Vista? Operativsystem känner inte av varandra alls?

Visa signatur

Chassi: CM Elite 130 Moderkort: ASUS Z97I-PLUS mITX HDD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, ADATA SSD SX900-Series 128GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) DDR3 1600MHz Processor: Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB Grafikkort: Gigabyte 3060 ti Eagle OC 8GB Processorkylare: Corsair H60(v.2) Nätaggregat: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär OS: Win 10 home 64bit, 3D mark resultat med gtx1060 3DMark resultat 2020 års 3d mark resultat med 3060 ti 3D Mark resultat 2020

Permalänk

hmm kan du lägga till lite info om undervoltning? det är lite bökigt att få till men lillebror min lyckades sänka sin cpu (AMD) temp med 10-15C och numera bränner han sig inte längre på handflatorna.

Permalänk

Jag lade Processmätaren på Vista Sidpanel. Mätaren går lite oroväckande mellan 50 och 100%. När Vista håll på att starta var den 100% en tid.
Är detta farligt?

Och sen bara för att flika in: Vad ska man ha för brandvägg i Vista??? Vistas egna är ju inget bra. Vad har ni? Som inte äter upp CPUn och som faktiskt fungerar. Gärna en gratis.

Visa signatur

Chassi: CM Elite 130 Moderkort: ASUS Z97I-PLUS mITX HDD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, ADATA SSD SX900-Series 128GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) DDR3 1600MHz Processor: Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB Grafikkort: Gigabyte 3060 ti Eagle OC 8GB Processorkylare: Corsair H60(v.2) Nätaggregat: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär OS: Win 10 home 64bit, 3D mark resultat med gtx1060 3DMark resultat 2020 års 3d mark resultat med 3060 ti 3D Mark resultat 2020

Permalänk
Medlem

Testa Comodo firewalll det är bra

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk

Comodo är en riktigt trevlig brandvägg. Bästa jag kört med faktiskt!

Och den är gratis!

Permalänk

Comodo tar inte upp för mycket CPU eller kräver mycket av RAM?

Visa signatur

Chassi: CM Elite 130 Moderkort: ASUS Z97I-PLUS mITX HDD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, ADATA SSD SX900-Series 128GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) DDR3 1600MHz Processor: Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB Grafikkort: Gigabyte 3060 ti Eagle OC 8GB Processorkylare: Corsair H60(v.2) Nätaggregat: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär OS: Win 10 home 64bit, 3D mark resultat med gtx1060 3DMark resultat 2020 års 3d mark resultat med 3060 ti 3D Mark resultat 2020

Permalänk
Medlem

Silverfisken, ingen fara med processmätaren så länge som du det inte leder till att datorn blir varmare och fläkten startar så pass ofta så du stör dig på det. Detta är inget problem då GPUn är galet kelis med fläkten och drar igång den hela tiden och kyler ner CPUn innan han hunnit börja bli het

Permalänk
Medlem

Går fint att göra rena installationer med asus skivor med. Står i min tråd om Asus G2S hur man gör.

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk

Hur bränner jag RECOVERY partionen på en DVD?

Visa signatur

Chassi: CM Elite 130 Moderkort: ASUS Z97I-PLUS mITX HDD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, ADATA SSD SX900-Series 128GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) DDR3 1600MHz Processor: Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB Grafikkort: Gigabyte 3060 ti Eagle OC 8GB Processorkylare: Corsair H60(v.2) Nätaggregat: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär OS: Win 10 home 64bit, 3D mark resultat med gtx1060 3DMark resultat 2020 års 3d mark resultat med 3060 ti 3D Mark resultat 2020

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flraer
Går fint att göra rena installationer med asus skivor med. Står i min tråd om Asus G2S hur man gör.

Vägbeskrivning tack

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Silverfisken, Du har redan allt du behöver på CD-skivor, så du behöver inte bränna ut recoveryn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av holmberg
Vägbeskrivning tack

""Jaha, da har man en ren install av Visa ultimate pa datorn, hehe. Allt med hjalp av skivan asus skickar med.

Gor sahar.

Installera med hjalp av skivan som foljer med. Nar den fragar efter drivrutins skivan sa tar du ut skivan som sitter i och startar om.

Sedan ar det klart! Bara att ga in i windows, in med drivrutinsskivan och installera det man vill ha.

Underbart ar det med en ren fin install, haha >D"

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk

Konstig fråga kanske, men fick för mig att Media Direct kunde vara på samma partition som Vista. Stämmer det?

Och är det värt att installera det över huvud taget tycker ni?

Permalänk

Jag undrar om du hade några problem med att instalera Deamon tools på din dell? Får det inte att funka , går att instalera men det går inte att köra , skapas inga virituella drivs .

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lindstroem
Tillägg:

--------------------------------------
DELL & DELL XPS M1530
--------------------------------------

Formatering och OS-installation för Dell med Media Direct
[DELL] Många av dess modeller kommer med tilläggsprogramet Media Direct som låter en komma åt mediafiler utan att behöva starta upp själva operativsystemet vilket spar batteri och tid. Då detta ligger utanför Vista så är det ett speciellt tillvägagångssätt för att installera en ren version på dessa datorer. Följande sida har en bra guide för hur man går till väga:
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=157838

lindstroem, körde du in den senaste AHCI drivrutinen som det rekomenderades i ovanstående länk ?