Permalänk
Hedersmedlem

Koppla stereo till datorn

Har fått en stereo, av en bekant, med rätt schyssta högtalare.

Det finns komposit där bak. Kollade nu och det står Aux In. Det är alltså ingångar då. Skulle det då gå att spela upp ljud om man kopplar till datorn? Det är röd och vit på stereon men jag har bara en gul utgång på moderkortet.

Har inte mycket koll när det gäller att koppla ljud så undrar lite hur man skulle kunna fixa en koppling? Har inge externt ljudkort men är det inte för dyrt skulle jag nog kunna tänka mig köpa.

Tack!

Permalänk
Medlem

Den gula utgången är för digital signal, du får köpa en 3.5 mm till 2xrca kabel.

för att vara upplysande så är komposit en signaltyp, ingångarna heter rca.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Köp dig en sånhär kabel så ska du se att du får lite dunk
3,5mm till RCA 1,5m
Så kopplar du helt enkelt in RCA kablarna i förstärkan och sedan 3.5mm pluggen i din vanlig ljudutgång på datorn.

Dessa kablar kan man köpa i princip i villken elektronik affär som helst.

Edit: P-NILZ hann före...=/

Visa signatur

Jag är nog för gammal för att hänga här...

Permalänk
Hedersmedlem

Tack så mycket!

EDIT: Undrar om det finns någon typ av grenkontakt för ljud-utgången. Jag använder ju hörlurar och vill gärna slippa att hoppa bakom datorn och byta kabel. Stereon går ju att stänga av om jag inte vill använda den.

Permalänk

De är nog något i denhär stilen du söker.
3,5 mm Hane till 2 st 3,5 mm Hona
Jag använder en sådan. De blir lite sämre ljud men inget märkvärdigt.
Dessa brukar oftast dom flesta elektronik affär också ha.

Visa signatur

Jag är nog för gammal för att hänga här...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KarlssoN 4.5
De är nog något i denhär stilen du söker.
3,5 mm Hane till 2 st 3,5 mm Hona
Jag använder en sådan. De blir lite sämre ljud men inget märkvärdigt.
Dessa brukar oftast dom flesta elektronik affär också ha.

Nej, blir bättre om han kör en kabel som visas ovan. Och han skall garanterat inte ha 3.5mm kabel in i förstärkaren.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oobum
Nej, blir bättre om han kör en kabel som visas ovan. Och han skall garanterat inte ha 3.5mm kabel in i förstärkaren.

Nej jag bad om en förgrening precis som han postat. För jag vill kunna ha hörlurar och stereon kopplade samtidigt.

Permalänk
Medlem

Jag använder en sån här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=19131 för att ha hörlurar och förstärkare samtidigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk

Uhm, har inte stereon en hörlursutgång? Är ju bra ovanligt att dom inte har det.

Permalänk
Hedersmedlem

jo det har den.. hurså?

jag ville ju koppla datorns ljudutgång till stereon..

Permalänk
Medlem

plus att man vill väl ha mic inkopplad..?

Permalänk

Varför inte koppla in hörlurarna där då? Då får du ju datorljudet i lurarna och du borde få bättre ljud än att koppla dom direkt till ljudkortet.

Permalänk
Medlem

Det blir ingen skillnad i ljudkvaliten, har testat..
Har själv stereon inkopplad i datorn, via 3.5mm > 2xRCA..
Ska jag bara lyssna på musik e.dy. så kopplar jag in headsetet i stereon, men ska jag prata så får jag koppla in headsetet i ljudkortet istället..

Permalänk
Medlem

Håller med har du möjlighet (förstärkaren är vid datorn) så ha hörlurarna i förstärkaren istället.

Förutom förmodligen bättre ljud så ändrar du volymen på förstärkaren istället för på datorn, mindre krångligt

möjligtvis behöver du då en sån här istället för förgrenaren:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=13232219

Edit:
feliQ:
Skaffar du en kabel förlängare till mic anslutningen så slipper du koppla om.

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Hedersmedlem

Allt funkar jättebra. Tycker inte alls att något är krångligt. Kan ha mic i, välja om jag ska lyssna från högtalarna eller headset(eller båda om jag så vill). Kanske finns lättare lösningar eller möjlighet till bättre ljud men jag är tillräckligt nöjd just nu och glad att det funkar. Ser inge större anledning att ändra på det just nu. Men jag uppskattar alltid tipsen