Geforce 9800 GTX är en trimmad G92

Permalänk
Medlem

lazzve stfu .

Visa signatur

okej

Permalänk
Medlem

Det var ju... patetiskt

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaya
crysis? och kommande EA spel.

Kommande EA spel? Fuck dom, sjukt dåligt optimerade bara... ofta kassa rushade titalar med. FarCry 2 FTW!!!!!!!!!!!!!!!!

Permalänk
Hedersmedlem

Tråkiga nyheter, jag hade förväntat mig mer...

Permalänk
Medlem

Tror inte på dessa specifikationer för 5 öre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Tror inte på dessa specifikationer för 5 öre.

vadå tror ? tror gör man i kyrkan ,detta är sant nvidia kör inget nytt, de bara trimmar redan existerande hårdvara och kallar det något nytt, haha 9800gtx vilket skämt..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infinity_90
Kommande EA spel? Fuck dom, sjukt dåligt optimerade bara... ofta kassa rushade titalar med. FarCry 2 FTW!!!!!!!!!!!!!!!!

är det inte så att gruppen som gjorde crysis/farcry ägs av EA ? är det inte detsamma som att säga EA också kommer släppa farcry2 eller är jag ute och cyklar på vatten nu ?

ops sorry för off-topic

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av THE.KGB
wtf?!?!

Ska detta vara nvidias nya flaggskepp ?!

6000kr för ett sådant kort, nej tack!

Nej det kommer ligga under 4000kr!

Permalänk
Medlem

Tror nog 9800GTX kommer kunna tävla mot 3870X2 men inte mot 4870X2 eller va de heter som kommer i sommar. Köper självklart det mest prisvärda till viss del, fast ja föredrar ATI.

off topic: ingen som vet nån kylare som passar kortet? (3870x2 alltså)

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk

Bara för att dra en bilanalogi i denhär tråden också...

Mycket snack, lite verkstad.

Det är inte pappersspecifikationerna som spelar roll. Oavsett om vi talar om nVIDIA, ATi, AMD, Intel, Opel, BMW, General Electric, Vovlo, Nokia eller whatever. Vi ser när det lanserats.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Synd

Ok Nvidia, gör för fan inte om misstaget med GeForce 5000 FX serien i den kommande 9000 serien, jag ber, redan 8000 serien är ju en katastrof, att man satsar på nya kort med så pass högt utgångs pris som ändå GTX korten har när ett då redan gammalt Ultra spöar skiten ur det. Det är mer än jag förstår, Nvidia har sänkt sin prestanda, varför, kanske för att plana ut skillnaden jämfört med Ati och spara på godiset när väl Ati tagit igen försprånget. Jag vet inte, det är synd för utvecklingen av högpresterande grafikkort.

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swedishbanshee
Ännu en nyhet baserad på lösa rykten.. trodde Sweclockers hade lärt sig att granska källor vid det här laget?

Mycket pålitliga källor

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Geeks
SweClockers

Är väl rätt logiskt egentligen, att Geforce 9800 GTX blir något snabbare än GTS. Gamla 8800 GTX/Ultra är sedan länge ute ur leken och är med största sannolikhet betydligt dyrare att tillverka, och nya toppmodellen är faktiskt 9800 GX2 och inte GTX.

Såhär höll Intel på när AMD fortfarande var obetydliga. Pentium 2 var bara marginellt snabbare än Pentium MMX, samma med P2/P3. När Pentium 4 kom var det till och med så illa att den nya modellen var långsammare än den gamla Pentium 3.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

bara jag som läste shader cpu testet där dom stängde av shaders och kollade när prestandan började droppa och jag minns inte riktigt men allt över 32 shaders så påverkades inte prestandan speciellt mkt, kan ju ha fel? nån som kan leta upp testet?

tycker oxå det borde heta 8850 eller dylikt då det är samma saker i men något trimmade och förfinade.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Låter bra tycker jag. Dubbla stream mot 9600Gt, samma optimeringar i texturkomprimering gör at 512mb och 256 buss i själva verket är betydligt mer. Rätt riktning, optimera istället för att öka förbrukningen. Samma resultat. Skulle tippa att prestandan ligger en bit över x2 och ultra till ett pris närmare x2.

Har folk ingen koll på Swe? 9600Gt prestera föresten bättre än 8800Gt i vissa spel... gamla sådana tyvärr. Tror ni 9600Gt presterar bra på grund av trolleri?
9800Gtx motsvarar 2 9600Gt i streamprocessorer, 2 9600Gt motsvarar ett Ati X2, men 9800Gtx dras inte med xFire/sli förluster, får ut mer prestanda = X2+ prestanda.

Jag tror att ni kommer att bli förvånade.

Nvidia har ju press på sig, kortet går främst upp mot Ati´s X2 i samma prisklass. Tror inte dom anser sig ha råd att lata. Men Ati och nvidia kommer enligt mig troligen att vara jämnbördiga denna generation. Vilket är kanon för priserna.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Taktiskt sett gör nvidia helt rätt, dem lägger sig ju inte högre än dem behöver. Eftersom det inte finns någon direkt konkurens från ati för tillfället så är det 30% ökningar som gäller för att kräma ut så mycket pengar som det bara går ur ovetande.

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaya
Den enda som grinar är du. skaffa ett jobb eller sluta gnäll, jag vill spela mina spel i den upplösning och med dom grafik inställnigar jag gillar, funkar inte det så uppgraderar jag, np.

Vadå skaffa ett jobb? Är du dum i huvet? ALLA i den här tråden grinar och jag tycker alla borde ge sig själv en smäll på käften. Du grinar ju över att ditt fantasikort inte går att köpa. Buhu.

Tillverkarna skiter i vad entusiaster gillar. De rättar sig efter den stora marknaden. Duger det för andra bör det duga för dig också

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk
Medlem

Ati och nvidia är väll rätt så brevid varandra då

Och Rovah take a chill pill, allt löser sig.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killbom
haha fan vad korrekt.

Vissa kallar det dock 3-vägs-sli..

Om man kollar på NVIDIA:s hemsida så heter de "3-Way SLI".

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Och Rovah take a chill pill, allt löser sig.

Konstigt att man blir frustrerad då. Tror nvidia har ganska bra koll på vad de gör och jag tror inte de behöver tips från forumiter på sweclockers. Det nvidia sysslar med är ingen välgörenhet, det kallas business

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rovah
Vadå skaffa ett jobb? Är du dum i huvet? ALLA i den här tråden grinar och jag tycker alla borde ge sig själv en smäll på käften. Du grinar ju över att ditt fantasikort inte går att köpa. Buhu.

Tillverkarna skiter i vad entusiaster gillar. De rättar sig efter den stora marknaden. Duger det för andra bör det duga för dig också

Ta det lite lugnare med språket, det ser så illa ut att skriva som du gör här.

Åter till topic.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Ta det lite lugnare med språket, det ser så illa ut att skriva som du gör här.

Åter till topic.

Blir jag påhoppad för mina åsikter hoppar jag tillbaka

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk
Medlem

Ja, det där specifikationerna imponerar verkligen inte.
Det är ju direkt pinsamt.
Är det bara ett lätt trimmat 8800GTS 512Mb så tar AMD i princip garanterat tillbaka prestandakronan när 4870 serien lanseras.

Men som vkn säger så låter det skumt. Skulle Nvida verkligen släppa ett 9800GTX som i stort sett har samma prestanda som 8800GTX ?
Det låter ju egentligen inte rimligt för fem öre och är verkligen pinsamt om det stämmer.

Dock kanske Nvida ändå på något sätt lyckats göra ett snabbare kort trots att grundspecsen är såpass klena.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazzve
Så där skriver en äkta fanboy^^

Har du inget bättre för dig än att skriva fanboy till andra så låt bli att skriva istället. Läs det jag levererar så kanske du lär dig någonting.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4N73
Jag håller med dig, om dom nu tweakat GPUn på ett liknande sett som dom gjort med 9600GT så har vi ett riktigt fint kort..

Japp men frågan är OM dom gör det. Jag tror inte det för då skulle skillnaden bli alldeles för stor tror jag. AMD har inget att leverera som ens kommer i närheten då förns RV700 (såvida inte Nvidia bestämmer sig för att prestera lite bättre bara och ta en extra tusenlapp vilket kan hända). Men om kortet skall lanseras mot April och AMD's redan efter så är jag ganska säker på att de tweakar ganska ordentligt eftersom 9800GTX bygger på G80 arkitekturen medans RV700 är en helt ny arkitektur tror jag (rätta mig om jag har fel).

Hurvida 9800GX2 kommer tweakas på samma sätt som 9600GT tror jag inte men då bör inte priset vara speciellt mycket mer än HD3870X2's pris heller kan man tycka. Presterar 9800GX2 mer än 20% bättre än HD3870X2 kommer kortet kosta närmare 6000 tror jag. Men vi får se helt enkelt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrStalker
Bara för att AMD/ATI försöker lura konsumenterna med högre siffror i produktnamnen behöver inte nVidia göra detsamma. Svagt.

Varför inte? Om AMD höjer en siffra på sin refresh så förstår folket eller så tror folket att "Ah, ett nytt bättre kort". Men skulle man höja från 8800 till 8900 är det inte en lika hög gradering. Det sitter psykologiskt bland de flesta. Vi som kan vet hur saker och ting är men vi är också en minoritet.

Får jag fråga hur Du skulle ha gjort om du vore de som bestämde på dessa bolag? Glöm inte att du skall tjäna pengar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vkn
Är det bara jag som tror att 9800GTX kommer prestera bra?
Eller ni tror på fullast allvar att 8800GTX kommer rå på 9800GTX??
Mao hur kass kommer då inte 9800GT vara?Sämre än 8800GT kanske?

NÄ!!!
Givetvis kommer 9800GTX rocka, betvivlar att kungarna på marknaden släpper ett 8800GTS med endart ettikett byte och lite fegklock.

Ne men jag håller med. Självklart kommer de nya korten att prestera bättre än alla dagens kort. Ulra kan hälsa hem och förmodligen HD3870X2 likaså.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Tror inte på dessa specifikationer för 5 öre.

Inte jag heller så länge de inte tweakar GPU'n. Gör de på sama vis som de har gjort med 9600GT kan det mycket väl va sant. Se tidigare inlägg från mig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
vadå tror ? tror gör man i kyrkan ,detta är sant nvidia kör inget nytt, de bara trimmar redan existerande hårdvara och kallar det något nytt, haha 9800gtx vilket skämt..

Varje gång jag ser någon skriva så som precis gjorde ser jag samma personer med svansen mellan benen. Hur kommer det sig?

Jag kom ihåg hur de "kunniga" predikade för Sweclockers hurvida bra R600 kommer att prestera innan det lanserades (tänker ej på dig) och ack så fel de hade.
Man bör inte skriva eller säga för mycket för allting slår tillbaka på en själv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Är väl rätt logiskt egentligen, att Geforce 9800 GTX blir något snabbare än GTS. Gamla 8800 GTX/Ultra är sedan länge ute ur leken och är med största sannolikhet betydligt dyrare att tillverka, och nya toppmodellen är faktiskt 9800 GX2 och inte GTX.

Såhär höll Intel på när AMD fortfarande var obetydliga. Pentium 2 var bara marginellt snabbare än Pentium MMX, samma med P2/P3. När Pentium 4 kom var det till och med så illa att den nya modellen var långsammare än den gamla Pentium 3.

Kan mycket väl vara som du skriver. Det finns egentligen ingen anledning för Nvidia att släppa något monsterkort faktiskt eftersom AMD inte levererar. Nvidia har fler kort ute just nu än vad AMD kan konkurrera vilket leder till att Nvidia konkurrerar med sig själva dumt nog.

Men och andra sidan lanseras RV700 mot sommaren och vad har Nvidia att komma med då? Om inget måste 9800GT och GTX prestera mycket bättre än ett 8800GTS 512 såvida AMD inte misslyckas igen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Låter bra tycker jag. Dubbla stream mot 9600Gt, samma optimeringar i texturkomprimering gör at 512mb och 256 buss i själva verket är betydligt mer. Rätt riktning, optimera istället för att öka förbrukningen. Samma resultat. Skulle tippa att prestandan ligger en bit över x2 och ultra till ett pris närmare x2.

Har folk ingen koll på Swe? 9600Gt prestera föresten bättre än 8800Gt i vissa spel... gamla sådana tyvärr. Tror ni 9600Gt presterar bra på grund av trolleri?
9800Gtx motsvarar 2 9600Gt i streamprocessorer, 2 9600Gt motsvarar ett Ati X2, men 9800Gtx dras inte med xFire/sli förluster, får ut mer prestanda = X2+ prestanda.

Jag tror att ni kommer att bli förvånade.

Nvidia har ju press på sig, kortet går främst upp mot Ati´s X2 i samma prisklass. Tror inte dom anser sig ha råd att lata. Men Ati och nvidia kommer enligt mig troligen att vara jämnbördiga denna generation. Vilket är kanon för priserna.

Vad trevlig och se en som har ögonen öppna och tänker själv. ;);)

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Hm! Saknar en till Nvidia fanboy!>Blade<

Dojan- har du kött på dina ben?,,, inte ett påhopp från mig! ,utan mer av intresse(från mitt håll).

är 9XXX kortet bra eller inte?/pris/prestanda?

misstänker att du sitter inne med mer info än dom flesta här;

och jag går inte från ATI kort,så glöm jämförelse med 3serien osv,utan är det värt att uppg, från 8GT kort?

Visa signatur

Burk1 4770k+ asus970 Burk2 4770k-asus 780ti

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lapdance
Hm! Saknar en till Nvidia fanboy!>Blade<

Dojan- har du kött på dina ben?,,, inte ett påhopp från mig! ,utan mer av intresse(från mitt håll).

är 9XXX kortet bra eller inte?/pris/prestanda?

misstänker att du sitter inne med mer info än dom flesta här;

och jag går inte från ATI kort,så glöm jämförelse med 3serien osv,utan är det värt att uppg, från 8GT kort?

Jag vet.

Du har PM.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Tacka 2900Xt med 512 bitars buss Goda tider det. Därför de leder 3dmark06!!
Vid hög klock behöver man en buss som hanterar det också...

Konstigt att ATI går tillbaka från 512 bitars buss till 256 bitars.
Och nVidia från 384 bitars till 256 bitars.
Minnesbandbredden gör helt klart skillnad inte bara vid hög klock utan i höga upplösningar också, så om man vill ha ett spelbart Crysis i 1920x1200 (med eller utan AA och AF) behövs en snabb GPU och en snabb minnesbuss, HD 4000 eller nVidia 10000 (?)

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Konstigt att ATI går tillbaka från 512 bitars buss till 256 bitars.
Och nVidia från 384 bitars till 256 bitars.
Minnesbandbredden gör helt klart skillnad inte bara vid hög klock, utan i höga upplösningar också, så om man vill ha ett spelbart Crysis i 1920x1200 (med eller utan AA och AF) behövs en snabb GPU och en snabb minnesbuss, HD 4000 eller nVidia 10000 (?)

Effektivitet. Det är det allt handlar om.

Om du per BIT kan skicka "10kg" information istället för "5kg" har du effektiviserat med 100% och det är nästan det AMD och Nvidia har gjort. Sen är det mycket upp till spelutvecklarna.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Hopp, när jag läser 9800 så får jag alltid det till mitt gamla kort ifrån ATi 9800 pro

haha, vi kanske kan dra lite paraleller ==== nvidia har kanske inte kommit så långt haha

Visa signatur

DFI INFINITY NF Ultra M2, A64 X2 4600+ 65W, 4x1024Gb Kingston 533Mhz, NVidia GeForce 8800Ultra, 200+250Gb SATA Seagate

Permalänk
Hedersmedlem

Väl rutet A.N'doja (långa inlägget). Någon som funderat lite. Nice.

Jag tror att en bakomliggande faktor till den allmänna skepsisen i tråden beror på Nvidias benämning 8800 på GT-kortet och de nya 8800GTS-korten. Hade de istället hamnat under 9000-serien hade det inte kännts så snopet med de liknande prestandasiffrorna mot ex. 8800GTS 512mb.
Så jag tycker nog att nvidia gjort en liten miss, men då framörallt med serimärkningen av de senaste 8800korten. Det hade ju varit logiskt att byta serie när man krympte storleken i GPUn.
Jaja... vi får väl se hur de verkligen presterar när de kommer ut. De kan säkert överraska en del pessimister.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled