Ni som äger en Mac Pro, vad tycker ni om den?

Permalänk
Medlem

Ni som äger en Mac Pro, vad tycker ni om den?

Jag är medveten om att den här tråden också passar under Stationära datorer, men jag tror jag får bättre svar här.

Då Mac Pro uppdaterades i januari så blev jag grymt sugen och har nu sparat ihop pengar så jag har råd. Då det är ganska mycket pengar det handlar om (drygt 26000:- i mitt fall) så skulle jag vilja höra vad ni som har köpt en Mac Pro tycker om den.

Hur är ljudnivån? (Inte mest viktigt för mig men kul att veta.) Vilken konfiguration har du (minne, hårddiskar, grafikkort m.m.)? Jag hade tänkt köpa standardkonfigurationen + 8800 GT och AirPort. Mer minne köper jag i efterhand.

Jag skulle kunna köpa en iMac 24" men jag vill kunna välja själv vilken skärm jag ska ha och jag gillar inte externa hårddiskar.

Är det värt det?

Permalänk
Medlem

Om du har råd: Ja. Som arbetsstation är den helt lysande. Och smäller du i ett 8800GT och kör Windows i Boot Camp så presterar den kanon även om du känner för lite spel.

En del kommer argumentera för att man får billigare burkar med ungefär samma prestanda om man bygger själv eller att en iMac duger - men vill du ha Mac OS, towerlåda och grym prestanda, då ska du köpa en.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Om du har råd: Ja. Som arbetsstation är den helt lysande. Och smäller du i ett 8800GT och kör Windows i Boot Camp så presterar den kanon även om du känner för lite spel.

En del kommer argumentera för att man får billigare burkar med ungefär samma prestanda om man bygger själv eller att en iMac duger - men vill du ha Mac OS, towerlåda och grym prestanda, då ska du köpa en.

För att göra det klart redan nu så är jag är helt ointresserad av vad man får för PC för si och så mycket pengar.

Towerlådan är halva anledningen. Den andra är att plattformen är så pass ny och borgar för så pass bra prestanda att jag vågar påstå att jag får en längre livslängd i en Mac Pro än om jag hade köpt en iMac. Jag menar, dual quad core 64-bitarsprolle på 2,8 gigahurts, stöd för 32 gb ram osv.. Skillnaden mellan den grymmaste iMacen i standardutförande och den här är trots allt bara 5000:- (då ingår givetvis inte skärm, det har jag dock redan) och Mac Pron lär springa åttor runt iMacen.

Permalänk

Det är ju väldigt mycket pengar för en dator att lägga som privatperson. Om du arbetar med tunga program är väl värt det annars skulle jag säga inte. Du skulle ju få en iMac 24" + skärm + spel-pc för samma pengar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Det är ju väldigt mycket pengar för en dator att lägga som privatperson. Om du arbetar med tunga program är väl värt det annars skulle jag säga inte. Du skulle ju få en iMac 24" + skärm + spel-pc för samma pengar.

Märk väl att en Mac Pro = iMac 24" + spel-PC.

Fast med mindre footprint.

Permalänk
Medlem

för att få ännu mer svar på hur mycket de låter osv. ställ frågan på www.99mac.se, om du nu inte redan gjort det. för jag skulle gissa på att det är fler där som sitter med en mac pro, än vad det är här.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

vilka tunga program kräver denna dator för dig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
vilka tunga program kräver denna dator för dig?

Viritualisering och Photoshop antar jag. Vill kunna spela in musik också.

Permalänk
Medlem

Om den använder någorlunda lite kylning som min powermac g5 så kan jag säga dig att kylningen kan låta riktigt mycket, men jag körde en rendering i 8 timmar förut som sög 200% cpu kraft och fläktarna gick aldrig ur sitt sk. idle läge, jag tror cpu'erna låg på 55-60 grader enligt istat, märk väl att det är G5 vi pratar om.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Att Mac Pro är vackrare inuti än utanpå är fasen värt ett par tusen bara det.

Permalänk
Medlem

enda problemet (nu kan jag ha fel här men..) är att den kräver speciella minnen som inte är på de fantastiska priser DDR2 är idag, så om man tänker sig expansionen till monsterprestanda för en billig slant är den ett dåligt val.

men annars är den ju klockren.

(det och att man alltid förlorar mer på framtiden ju mer man lägger ut, men det är ju det vanliga..)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

FB-DIMM minne väll?

Permalänk
Medlem

Sitter på en Mac pro 2x2.6 Ghz (2008) 6Gb Ram 1.5 Tb Hd Ati 2600 256 Mb plus en 23" Cinema Display.

Är en ren fröjd att jobba på, också är den inte ful heller

Att uppgradera den med tex minne och hårddisk är en barnlek. Jag satt i två st hårddiskar i den på 1min inkl öppning och stängning av luckan.

Visa signatur

|MacBook|Macbook Air
Medlem i signaturgruppen hjälpsamma Appleanvändare.

Permalänk
Medlem

Enligt "About this mac" så är det en liten goding på
2 x 2.66 GHz Dual-Core Intel Xeon med 2GB 667 MHz DDR2 FB-DIMM med två rätt små diskar som står här. Jag kan aldrig komma på att jag hört den, men 2GB ram är lite tunnt ibland.

Dock kommer den här datorn me lite extra minne hålla i typ fem år för mig, jag kör bara TextMate, Terminal, iTunes och Safari :D. Resursslöseri tror jag den korrekta termen är.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Enligt "About this mac" så är det en liten goding på
2 x 2.66 GHz Dual-Core Intel Xeon med 2GB 667 MHz DDR2 FB-DIMM med två rätt små diskar som står här. Jag kan aldrig komma på att jag hört den, men 2GB ram är lite tunnt ibland.

Dock kommer den här datorn me lite extra minne hålla i typ fem år för mig, jag kör bara TextMate, Terminal, iTunes och Safari :D. Resursslöseri tror jag den korrekta termen är.

Finns inga mac pro med dual-core, det är quad.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Finns inga mac pro med dual-core, det är quad.

Inte nu kanske, men tidigare var det dual-core som var standard. Bara toppmodellen hade quad-core.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Om den använder någorlunda lite kylning som min powermac g5 så kan jag säga dig att kylningen kan låta riktigt mycket, men jag körde en rendering i 8 timmar förut som sög 200% cpu kraft och fläktarna gick aldrig ur sitt sk. idle läge, jag tror cpu'erna låg på 55-60 grader enligt istat, märk väl att det är G5 vi pratar om.

G5 är ju känd för att vara varm. det var ju en av anledningarna att apple tvingades ha vattenkylning i de sista värsta modellerna som kom och troligen oxå en anledning till att vi aldrig fick se en 3 Ghz powermac (om jag inte minns fel kom aldrig 3 Ghz innan de bytte till intel). Intel processorerna ska vara mycket svalare.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Jag har en mac pro på jobbet.. Vet inte exakt konf. just nu.. Men den är verkligen sjukt snabb! Har aldrig riktigt reflekterat över ljudnivån faktiskt.. Så den borde ju vara tyst i alla fall.. Verkligen inte så den stör i alla fall.

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk
Medlem

Beställde idag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Akira
Beställde idag.

Grattis, du kommer inte att bli besviken

Visa signatur

|MacBook|Macbook Air
Medlem i signaturgruppen hjälpsamma Appleanvändare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Akira
Beställde idag.

Jävlar vilken recension du ska få skriva sen.

Sitter i valet och kvalet på att leasa en Mac Pro på firman, jag *vet* att jag skulle bli nöjd, men hey, det är pengar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
enda problemet (nu kan jag ha fel här men..) är att den kräver speciella minnen som inte är på de fantastiska priser DDR2 är idag, så om man tänker sig expansionen till monsterprestanda för en billig slant är den ett dåligt val.

men annars är den ju klockren.

(det och att man alltid förlorar mer på framtiden ju mer man lägger ut, men det är ju det vanliga..)

Fast en PC kan ju inte ha något minne alls... eftersom det inte finns något (vettigt) OS som hittar det ändå. Hällre kunna köpa lite dyrare minne än vara fast vid 3.2gig...

Visa signatur

LAN i stockholmv9
http://www.hazard.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Akira
Beställde idag.

grattis, tror du kommer bli riktigt nöjd. väntar mig en fin rapport om hur den är o hur du upplever den, när den kommer

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Akira
Beställde idag.

grattis!

En liten rapport på ditt inköp skulle vara hur trevligt som helst

Är själv riktigt sugen på Mac pro.

Permalänk
Medlem

Tack tack, minirecension kommer.

Citat:

Apple säger:
Beräknad leverans: 05 Mar, 2008 - 06 Mar, 2008.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoBo
Fast en PC kan ju inte ha något minne alls... eftersom det inte finns något (vettigt) OS som hittar det ändå. Hällre kunna köpa lite dyrare minne än vara fast vid 3.2gig...

Ptja, du kan välja på XP, Vista eller valfri Linux-dist. Något av dessa borde du finna vettigt.

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoBo
Fast en PC kan ju inte ha något minne alls... eftersom det inte finns något (vettigt) OS som hittar det ändå. Hällre kunna köpa lite dyrare minne än vara fast vid 3.2gig...

om du menar mängd moduler (vilket det iof inte lät som) så stämmer det ju i viss del, men jag har för mig även det är ett konstruerat problem i hårdvaran. det hade alltså gått med vanliga DDR2 i många fall.

jag har mer minne än 3.2G apropå.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
om du menar mängd moduler (vilket det iof inte lät som) så stämmer det ju i viss del, men jag har för mig även det är ett konstruerat problem i hårdvaran. det hade alltså gått med vanliga DDR2 i många fall.

jag har mer minne än 3.2G apropå.

Frågan är om du kan bygga ut rill 32 GB?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
32 GB?

nu kom det ju en nyhet nyligen om 8G pinnar, de var iof ändå FB osv, men jag antar att de inte hade behövt vara det med 4 platser. så, med ett kort som klarar sådana så 32G exakt. men jag har ändå sett kort som kräver FB EEC trots bara 4, är det jag som är förvirrrad eller är inte detta konstruerade problem?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Nu är den i Arnhem.

Grymt jobbigt att vänta på Apple-prylar, får lite flashbacks från när jag beställde iBooken för 2,5 år sen..