Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nya monsterkort från ATI redan i juni

Permalänk
Medlem

Med två 4870X2, är det en poäng att köra Quad då om man spelar spel mest. Eller är det som standard att det är Duo som är bäst för spel.

Jag menar spel är optimerade för Duo som det ser ut nu, men om Quad är bättre för att köra 4870X2 i Crossfire så kan det ju tänkas att spelet flyter bättre i Quad likväl.

Hypotetiska alt.:
QUAD: Processorn optimerar hårdvaran som indirekt ger bättre spelprestanda

DUO: Processorn optimerar spelet direkt vilket ger bättre spelpretanda

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Horus
Med två 4870X2, är det en poäng att köra Quad då om man spelar spel mest. Eller är det som standard att det är Duo som är bäst för spel.

Jag menar spel är optimerade för Duo som det ser ut nu, men om Quad är bättre för att köra 4870X2 i Crossfire så kan det ju tänkas att spelet flyter bättre i Quad likväl.

Hypotetiska alt.:
QUAD: Processorn optimerar hårdvaran som indirekt ger bättre spelprestanda

DUO: Processorn optimerar spelet direkt vilket ger bättre spelpretanda

Bara för att spel inte är 4 trådade innebär det inte att dom fungerar sämre på en fyrkärnig processor för att den har fler kärnor. Sen att en dubbelkärnig processor räcker gott till det mesta är en annan sak.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk

Någon som vågar spåna på vad svenska priset blir och vad som troligtvis kommer ge mest prestanda för pengarna?

Spekulationer är alltid svåra, men roliga. Sitter och gör om lite "budget" över en dator till sommaren :<

Visa signatur

Det sägs att om man kedjar fast ett oändligt antal apor vid var sin skrivmaskin, då kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk.
Internet har bevisat att så inte är fallet.

Permalänk
Medlem

Reloadmaster: Har sett pris på 5500Kr, men just nu på prisjakt står det ~7500Kr.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Källa på ditt påstående om GX2?

Som jag skrev tidigare, och alltid lika roligt att överbevisa dig:

http://sweclockers.com/nyhet/7393-geforce_9800_gx2_overklocka...

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Bara för att spel inte är 4 trådade innebär det inte att dom fungerar sämre på en fyrkärnig processor för att den har fler kärnor. Sen att en dubbelkärnig processor räcker gott till det mesta är en annan sak.

Bra sagt.
Med min erfarenhet så ser jag en tendens hos flerkärniga processorer som arbetar med dubbeltrådade program att mata över belastning till grannarna. Om t.ex. ett program använder 90% av en dubbelkärnig processor så kan man få ett ojämn belastning mellan kärnorna men som ändå resulterar i samma processoranvändning.

Kan inte lova att det är såhär, utan det är utifrån det lilla jag hittils sett. Mycket svårt att se en processor med en fullt stressad kärna medans den/de andra sitter och slappar helt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Bra sagt.
Med min erfarenhet så ser jag en tendens hos flerkärniga processorer som arbetar med dubbeltrådade program att mata över belastning till grannarna. Om t.ex. ett program använder 90% av en dubbelkärnig processor så kan man få ett ojämn belastning mellan kärnorna men som ändå resulterar i samma processoranvändning.

Kan inte lova att det är såhär, utan det är utifrån det lilla jag hittils sett. Mycket svårt att se en processor med en fullt stressad kärna medans den/de andra sitter och slappar helt.

Stämmer, men taskmanager i Windows är inte världens mest tillförlitliga visning av processoranvändning. Visar taskmgr 50% (25% per kärna) i ett enkeltrådat program så används 1 kärna 100% och inte 2st 25%.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
[B]
Som jag skrev tidigare, och alltid lika roligt att överbevisa dig:

http://sweclockers.com/nyhet/7393-geforce_9800_gx2_overklocka...

Du svara på min post med en källa som daterar långt efter jag stält frågan. Innan dess va du tyst. Undra varför?

Hm, tja du fick några billiga poäng och kände dig smart, och blev road som du skriver.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Du svara på min post med en källa som daterar långt efter jag stält frågan. Innan dess va du tyst. Undra varför?

Hm, tja du fick några billiga poäng och kände dig smart, och blev road som du skriver.

Nej, du uppvisar alltid ett negativt och kritiskt sätt på saker du inte känner till och är allmänt emot allt som är dåligt för nVidia. Nu har du fått din källa sisådär nästan 3 veckor efter Måste kännas bra... Faktumet talar för sig självt, det går inte att undgå.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Nej, du uppvisar alltid ett negativt och kritiskt sätt på saker du inte känner till och är allmänt emot allt som är dåligt för nVidia. Nu har du fått din källa sisådär nästan 3 veckor efter Måste kännas bra... Faktumet talar för sig självt, det går inte att undgå.

Ju det gör jag. Det kan jag ersänna, men det är väl min natur.
För man kan inte vara gla och var positiv hela tiden. Då skulle mänskligheten inte komma vart.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Har funderingar på ett hd4870 eller x2an, tänkte uppgradera prolle mm redan nu. Hoppas bara en e8400 inte kommer flaska... vad TROR ni?

Permalänk

undra vad värstingen kommer att kosta.......kanske skulle ta å fixa nytt kort te sommarn......får se hur nvidias värsting blir sen oxå

Visa signatur

Återfinns under en sten 1.6mil ut på landet.
100/100 Mbit Fiber | Cisco EA4500 N900 Smart Router
Acer Aspire 6930G | ASUS K55VJ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flipstah
Har funderingar på ett hd4870 eller x2an, tänkte uppgradera prolle mm redan nu. Hoppas bara en e8400 inte kommer flaska... vad TROR ni?

Ärligt talat så tror jag att processorerna idag inte är tillräckliga för ett crossfire/SLI system. Jag tror det krävs en 4.5-5Ghz processor för att få ut det mesta av ett x2 crossfire setup idag. Men när spel börjar stödja flera processorer så kommer nog processorn i kapp igen.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Ärligt talat så tror jag att processorerna idag inte är tillräckliga för ett crossfire/SLI system. Jag tror det krävs en 4.5-5Ghz processor för att få ut det mesta av ett x2 crossfire setup idag. Men när spel börjar stödja flera processorer så kommer nog processorn i kapp igen.

Klocker man upp en e8400 till dryga 4GHz så tror jag att den bara kommer flaskhalsa väldigt marginellt om ens det.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Ärligt talat så tror jag att processorerna idag inte är tillräckliga för ett crossfire/SLI system. Jag tror det krävs en 4.5-5Ghz processor för att få ut det mesta av ett x2 crossfire setup idag. Men när spel börjar stödja flera processorer så kommer nog processorn i kapp igen.

Beror ju lite på. Man köper ett sådant system för att kunna köra högre ingame inställningar och höga AA/AF inställningar. Dagens processorer matar minst 50-60fps konstant i dom flesta spel, och med sådan framerate så är det bara att lasta på mer på korten i så fall. T.ex min processor räcker mer än gott för alla spel, även fast det finns t.ex quadcores. Det är grafikkortet som flaskhalsar, överlägset också. Se bara på Crysis. Min processor klarar det spelet lätt, men i inställningar om 1680*1050 med "Very High" ingame inställningar och låt säga 2-4x AA. Det kräver minst 2-3st GTX/Ultra i SLI.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]