Permalänk
Medlem

lite tips asp .net och mysql

Jag sitter och jobbar lite med c# i asp .net och ska hämta lite information från en databas, den här informationen ska sedan läggas upp snyggt i en html tabell, innehållet är statistik på till exmpel nedladdningar av olika typer den senaste veckan. Jag skulle tacksamt ta emot lite tips på hur detta skulle göras mest effektivt.. Det som finns i databasen är datum och sen olika fält för hur många filer och hur många kb det var under en viss dag. Någon som kan tipsa lite hur man gör detta på bästa sätt?

Visa signatur

Pentium 4 2.4 Ghz, Abit IS7-E, 500gb hd, Gainward Geforce FX5900 128 mb, 1024 mb ddr 400 mhz

Permalänk
Medlem

Om databasen redan har data i sin ordning skall du väl bara hämta de kolumner som du vill visa i din sida.

Sedan itererar du igenom alla rader och läser värdet för varje kolumn och skapar din html-tabell som du sedan petar ut på sidan.

Permalänk
Medlem

Problemet är att det inte lagras statistik för varje dag, om ingen varit in och tittat en viss dag, eller laddat hem något, så sparas inte det i databasen, då blir det tomt i den raden i tabellen och även resten av tabellen blir tom. Det är där problemet ligger. Jag har funderat på att man ska kunna fylla på dom dagar som är tomma, en vecka bakåt, men hur ska man se till att man inte fyller på en dag som redan finns, alltså att samma dag förekommer två gånger, då spricker det ju direkt igen..

Tack för ditt svar.

Visa signatur

Pentium 4 2.4 Ghz, Abit IS7-E, 500gb hd, Gainward Geforce FX5900 128 mb, 1024 mb ddr 400 mhz

Permalänk
Medlem

Så du får alltså en rad databasen per dag oavsett om någon tittat på en sida eller laddat ner någonting?

Det går att läsa data ur databasen och fånga upp de fall då data saknas för en eller flera kolumner på respektive rad. Om du går detta hoppar du helt enkelt över att skriva ut information för denna dagen. Alternativ skriver du typ "inga nedladdningar" eller någonting i den stilen.