Skillnad mellan: PCI Express 2.0 x16 och PCI Express x16 ???

Permalänk

Skillnad mellan: PCI Express 2.0 x16 och PCI Express x16 ???

Hej, är på gång att köpa nytt grafikkort och det skall då anslutas via: PCI Express 2.0 x16.

Men i moderkorts manualen står det bara att jag har PCI Express x16, och då undrar jag om det finns eller vad skillnaden är mellan dessa, och om jag kan ha ett sådant grafikkort?

Moderkortet är ett: ASUS M2N <Green>

Tack på förhand:D

Permalänk
Medlem

PCIe v2.0 är bakåtkompatibel med de tidigare PCIe...

Det är lugnt har du PCIe 16x så passar alla PCIe v2.0 oxå.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eat_me
PCIe v2.0 är bakåtkompatibel med de tidigare PCIe...

Det är lugnt har du PCIe 16x så passar alla PCIe v2.0 oxå.

Gött det:D

Permalänk
Medlem

"PCIe 2.0 doubles the data rate of each lane from 2.5 GT/s to 5 GT/s. PCIe 2.0 is backward compatible with PCIe 1.1 as a physical interface slot and from within software, so older cards will still be able to work in machines fitted with this new version."

är dock saxat från en wiki:
http://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express

Så där ser man ju att det funkar å köra gamla kort i nya PCIe2.2 men kan man därigenom anta att det funkar tvärimot också?

Förövrigt så kör har jag ett moderkort med PCIe 1.1 och kör ett 3870x2(internet säger e1.1 men lådan säger e2.0) och det funkar iallefall.

En annan frågeställning är ju också hur mycke bättre ett e2.2 kort presterar i en e2.2 slot jämnfört med en e1.1, om man märker någon skillnad?

Permalänk

man kommer märka skillnad om några fler kort, nu kan man inte använda all bredd..

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mahje
"PCIe 2.0 doubles the data rate of each lane from 2.5 GT/s to 5 GT/s. PCIe 2.0 is backward compatible with PCIe 1.1 as a physical interface slot and from within software, so older cards will still be able to work in machines fitted with this new version."

är dock saxat från en wiki:
http://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express

Så där ser man ju att det funkar å köra gamla kort i nya PCIe2.2 men kan man därigenom anta att det funkar tvärimot också?

Förövrigt så kör har jag ett moderkort med PCIe 1.1 och kör ett 3870x2(internet säger e1.1 men lådan säger e2.0) och det funkar iallefall.

En annan frågeställning är ju också hur mycke bättre ett e2.2 kort presterar i en e2.2 slot jämnfört med en e1.1, om man märker någon skillnad?

Precis vad ja mena' om det går att köra ett PCI 2 kort i ett PCI Uttag:P

Permalänk

PCI-e är både bakåt och framåtkompatibelt både på mobo:s och grafikkort!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av streetracing
PCI-e är både bakåt och framåtkompatibelt både på mobo:s och grafikkort!

Gött de:D