Nvidia drar ifrån konkurrenten AMD

Permalänk

"AMD's 4xxx serie kommer äga...bla...bla...bla", vad är det som säger att den inte blir en lika stor besvikelse som Nvidia's 9xxx-serie? Det är bara tiden som kan avgöra Personligen hoppas jag AMD går ikapp. (btw, det börjar bli äckligt många som vänder kappan efter vinden nu, som ena dagen hånar AMD, och andra dagen hyllar dom

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

det känns som det kan kvitta om det är nv eller ati i dagsläget, även om ati:s kort är mer prisvärda.
Fysiken är det som blir intressant i nästa kapitel.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Samma retorik körde folk om HD3xxx-serien. De hade visst fel.

AMD kommer inte komma ikapp nVidia på väldigt länge, eller änns om. nV har markanden i sin hand idag, inte bara retail-markanden men också OEM och laptop.

Var har du läst/hört detta? Har du information som vi andra har missat? Hänvisar du till artikeln så står det ju uttryckligen att AMD's 38xx serie INTE är inkluderad till fullo i detta.

"Detta är givetvis inte bra för AMD, men å andra sidan lanserades storsäljaren Radeon HD 3800 först i november och Radeon 3400/3600 dök först upp i januari. En stor del av AMD:s försäljning under det fjärde kvartalet har därför Radeon 2000-serien stått för. Försäljningssiffrorna för det första kvartalet i år, som kommer att dyka upp inom några månader, kan därför se annorlunda ut."

Visa signatur

1: Win7, i7 920@4GHz, 12GB Dominator, Gainward 4870x2, CM Cosmos, 150GB Raptor + 750GB HDD
2. SuSE 11.1, Q9550@400x8½, 8GB A-Data, GeForce 8500GT, Antec 1200, 4TB HDD

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
HD3xxx har varit väldigt positivt för AMD. Men inget som har hjälpt de att komma tillbaka.

Det handlar om mer än bara producera en bättre krets, men också runt omkring det.
Pris, lanseringtidspunkt, PR osv. Titta bara på tidiga 7-serien. 7800 var inte specielt bättre än X1800, men eftersom den laserades tidigt och fanns ute i stora kvantiteter vid laserings datum så gjort nV bra ett affär.

Som sagt detta var en kvartalsgrej där 3850/70 vart släppta i november.

Komma tillbaka håller jag med om att ATI/AMD troligen inte kommer göra men få upp antalet % vs. Nvidia absolut. Har svårt att tro att 4XXX serien blir nåt som krossar nvidia men säger varken bu eller bä när ingen vet vad den har för specs bara lite spekulationer som Nvidia-boys säger suger medans ATI-boys säger annat.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vintervilan
(btw, det börjar bli äckligt många som vänder kappan efter vinden nu, som ena dagen hånar AMD, och andra dagen hyllar dom

Det är väl snarare alldeles för många som inte gör det. Jag kan förstå att folk håller på enskilda idrottsklubbar och liknande, men varför binda sig till särskilda tillverkare av grafikkort eller processorer?

Permalänk

Det som hindrar mig fran att kopa Ati just nu ar att de presterar ojamnt i spelen. Nvidia presterar bra i alla spel. Ati i 90%. Suger om ett nytt spel skulle falla igenom.

9600Gt ar det overlagset basta kortet for pengarna just nu. Nere mot 1300kr. Demon i Sli.

Men ja vantar pa 4000. Frekvens sankning ar alltid minskad prestanda oavsett arkitektur. Varfor skulle dom annars sikta pa hogt? Men vi far hoppas det racker och blir over. Ati verkar ha grymm idle w pa 4000, det ar fint. Nvidia suger dar speciellt i Sli.

Fan for engelskt tangentbord maste dualboota xp for att sno svensk language pack av den.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niclaso
Var har du läst/hört detta? Har du information som vi andra har missat? Hänvisar du till artikeln så står det ju uttryckligen att AMD's 38xx serie INTE är inkluderad till fullo i detta.

Här på swec, XS osv. finns artiklar/nyheter som tar upp marknadsandelar för GPU-marknaden.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Här på swec, XS osv. finns artiklar/nyheter som tar upp marknadsandelar för GPU-marknaden.

Du kommenterade alltså denna artikel med information ifrån andra artiklar samt andra sajter? Är det korrekt?

Min poäng: Med risk för att vara överspekulativ, det är inte så att informationen i ditt första uttalande var en gnutta vinklad?

Nä, ursäkta gott folk för min dåliga ton. Olämpligt på forum. Men jag kände att jag var tvungen o säga min åsikt.

Visa signatur

1: Win7, i7 920@4GHz, 12GB Dominator, Gainward 4870x2, CM Cosmos, 150GB Raptor + 750GB HDD
2. SuSE 11.1, Q9550@400x8½, 8GB A-Data, GeForce 8500GT, Antec 1200, 4TB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vintervilan
"AMD's 4xxx serie kommer äga...bla...bla...bla", vad är det som säger att den inte blir en lika stor besvikelse som Nvidia's 9xxx-serie? Det är bara tiden som kan avgöra Personligen hoppas jag AMD går ikapp. (btw, det börjar bli äckligt många som vänder kappan efter vinden nu, som ena dagen hånar AMD, och andra dagen hyllar dom

Eftersom AMD redan idag har en solid grund att bygga på med sin 55nm-kretsserie med samma grundteknik som tidigare R600 lovar detta gott inför R700-kretsserien som byggs om för att passa bättre in i spelen idag.
Det som jag sett rent konkret är framförallt att X2:an i 4000-serien (4870X2) kommer kunna leverera dryga 2Teraflopp, men det är ganska skit samma förståss innan man sett maskinen i realtid, men det tål att tänkas på. Samtidigt har AMD flyttat från GDDR3/4 till GDDR5 i högprestandasegmentet samt bakat in 480streamprocessorer från tidigare 360SP och har antagligen dragit ned en skvätt gällandes beroendes av shaderkapaciteten eller kompenserat detta med en starkare buss.

Utifrån vad vi ser idag kommer AMD inte ha någon chans att misslyckas. 9-serien är ett skämt för de flesta användarna då prestandan inte rubbats ett dugg mot tidigare kortlösningar (med undantag för GX2, men den är bara fånig). Om HD3870X2 står sig starkt mot 8800Ultra och GX2:an i preliminära tester (observera: processorkraft) så kan jag lova att AMD bakat in bättre stöd i sin nya X2:a (både revision och nya 4870X2:a).

Sedan har AMD även ett väldigt trevligt chip ute också, 780G. Inget kraftpaket men väldigt intressant för många budget- eller HTPC användare. Och de nya priserna på 3870 står sig bra mot den virtuellt identiskt-presterande 9600GT (med skillnader mellan olika titlar).

Permalänk

Hur är det med grafiker? Vad använder dom? Ati eller Nvidia?
Jag sitter nu med 8800gt och hade innan x1950,och jag uppfattar det som om Ati har en "bättre" bild. Jag har funderat lite på det men inte kommit så långt så jag har kollat upp det, känns som om det skulle vara subjektivt. Faktum kvarstår, jag tycker att Ati har bättre bild överlag fast Nvidia har bättre prestanda!

Permalänk
Medlem

Jag tror nog ändå att detta blir AMD/ATI's år.

De ska tydligen ha fixat fler texturenheter på hd48xx-korten vilket var en av huvudorsakerna till att 38xx presterade lite sämre. Shaderprestandan är det inget fel på faktiskt även om de iofs är lite mer beroende av optimering av shaderkoden än nvidias kort.

Sen har ju Phenom mognat vid det här laget. Minns inte exakt var jag såg det, men Shanghai (45nm) ska tydligen prestera bättre (per klock) än Core 2. Fast sen kommer ju intel's nyare generation med integrerad minneskontroller som är ännu snabbare, men AMD lär ju troligtvis ligga i prestandatoppen ett stund iaf.

Huruvida det kommer att hända eller inte, vet jag inte, men vi får väl se.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

Detta borde betyda att 71% av alla grafikkortsägare är missnöjda, men är det fallet? Näää, för det finns ingen stoltare än en NVidia-ägare! De lyckas ofta till och med intala sig själva att de är nöjda och drar sig inte för att sprida villfarelsen att NVidias grejer är bra.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Detta borde betyda att 71% av alla grafikkortsägare är missnöjda, men är det fallet? Näää, för det finns ingen stoltare än en NVidia-ägare! De lyckas ofta till och med intala sig själva att de är nöjda och drar sig inte för att sprida villfarelsen att NVidias grejer är bra.

Vart vill du komma med detta?

Permalänk
Medlem

alla som diskuterar det ena eller det andra är jävla fjortisar, väx upp småglin.

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Jag har läs artikeln. Och jag säger att HD4xxx-serien kommer inte hjälpa de tillbaka. Läs och förstå vad folk skriver "lilla vän".

Citat:

ArtikelnDetta är givetvis inte bra för AMD, men å andra sidan lanserades storsäljaren Radeon HD 3800 först i november och Radeon 3400/3600 dök först upp i januari. En stor del av AMD:s försäljning under det fjärde kvartalet har därför Radeon 2000-serien stått för. Försäljningssiffrorna för det första kvartalet i år, som kommer att dyka upp inom några månader, kan därför se annorlunda ut.

Så jo, 3000-serien hjälpte AMD att ta sig tillbaka, bara att vänta att se på rapporten om några månader. Ingen har sagt att 3000-serien skulle ta dem till Nvidias nivå, men det har minskat avståndet.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Tror inte AMD lyckas denna gången heller... Visst nvidia släpper 9-serien som är typ samma som de senaste modellerna i 8-serien, men detta gör det för att kunna ta in ännu mer pengar nu när AMD inte har något att komma ner. Varför ska de släppa dyra produkter när det som de har nu säljer som tusan och de bara kan kamma in alla pengarna?

När AMD kommer med 4-serien så tror jag inte nvidia är sena på att släppa något lika bra/bättre. De har haft all tid i världen att förbereda sig, och ekonomin har tillåtit stora invisteringar i utveckling

Så som sagt AMD kanske har några månader på tronen i sommar, men sedan ligger de efter igen, tror jag. Såklart hoppas jag på ett marknadsklimat där båda har likvärdiga produkter som prispressas.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Inte bara det, utan deras kommande processorer kommer nog hjälpa lite. Skiter i hur länge Intel haft sina ute, man ska inte stressa utan hålla sin egen takt. Förövrigt har Intel-prollarna fler buggar än AMD's även om de inte märks ännu.

fattar inte alls hur du tänker?

buggar som inte märks? l0l

och jag trodde jag var bäng. d:

Visa signatur

Zalman GT900 - Corsair 850W - ASUS H97-PLUS - Intel Core i5 4590 - Ballistix sport 1600MHz 16GB - Nvidia 970GTX OC -Crucial ssd256GB - x2 WD 1000GB

Permalänk

1) källangivelsen i artikeln är ofullständig, den nedre grafen saknar t ex direkt källa och skall man göra annat än direkt kopiera artikelmaterial från en annan sida (dvs utöka artikeln) kan man lika gärna skriva med hänvisning till ursprungliga källor.

2) väldigt mycket spekulationer här i tråden ang. hd3-seriens och den framtida hd4-seriens inverkan på AMD-grafikdivisionens resultat.
antingen kommer ni med källor (typ de som är hemlig företagsinfo fram till kvartalsslutet) eller så kan ni sluta tjafsa om saker som vi inte vet något alls om.
att fördubbla försäljningen under årest lugnaste kvartal är ingen liten bedrift och det är inte troligt AMD lyckas med det... I wish them luck.

3) en sak nVidia absolut inte har lyckats med är drivrutinerna för dubbla skärmar, den som lyckas få igång en 4:3-skärm samtidigt med en 16:10 (i höga upplösningar) får gärna PMa mig med tips...
på mitt x1950 tog det en minut blankt innan 21" CRT fungerade i 16x12 sekundärt till 24" TFT i 19x12. sen har iofs ATi/AMDs lösning andra nackdelar i form av tveksam 3d-prestanda på sekundär-skärmen.

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Nvidias streamprocessorer arbetar x4 Ati x1 detta ger att Nvidia oftast har mer prestanda i dom.

Ati 4000 serien har troligen tappat 10% i prestanda i och med klocknergraderingen. Det ger 30% mer kraft. Inte bra. Men veta kan man ju inte.

Jo mycket pekar Pa att G100 e fardig. Logiskt i och med den langa tiden de haft. Men G92 e billigare och ger mer pengar just nu. Bastards!

Det är ju inte riktigt det som är problemet med ATI's shaderarkitektur. Nvidia har 128 streamprocessorer i 9800gtx som arbetar var för sig medan ATI har 64 klusters med 5 shaders var = 320 som någon sa. Problemet är att om inte ett spel är optimerat för ATI's shaderkod (de är mycket mer beroende av detta, då det är en aning mer udda och komplicerad shaderarkitektur) så blir det ofta så att bara 3 av 5 shaders till exempel används i varje kluster. Resultat är försämrad prestanda. Call of Juarez är ett spel som speciellt stöder den här shaderkoden precis som 3dmark gör och i dessa två program ser man att ATI har ett klart övertag.

Ytterligare ett problem är ju ATI's AA cykel. Det funkar inte som det ska. Förhoppningsvis är 4000 serien en ny arkitektur där de har förbättrat och jämnat ut dessa problem.

On topic: tror att ATI kan knappa in rätt mycket i och med ökad försäljning av HD3800 serien och sedan HD4000 serien. Skulle inte vara förvånad om det ligger ganska jämnt i slutet av året. Eller i alla fall under sommaren innan Nvidia lanserar G100/GT200

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk

En av dom mest lovande faktorerna är ju att 4000 och G100 utvecklats utifrån Vista och Dx10 standarden. Dessa har varit överjävliga att jobba med tidigare men nu kan de utforma korten i grunden för att passa dessa. Jag hoppas det ska göra skillnad. Ati borde tjäna mycket i prestanda bara på att balansera sin tidigare teknik som ju i grunden är väldigt kraftfull. Det ska bli jäkligt spännande. Men jag är nästan säker på att prestanda tester av G100 av en slump dyker upp samtidigt som 4000 lanseras.

Phenom behöver verkligen en boost då den faktiskt får Crysis att underprestera. Spelet vi mäter med, men skiter i.

Bara detta kan ju ge en rejäl prestanda boost. dx10 är ju vare sig vi vill eller inte framtiden.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Samtidigt har AMD flyttat från GDDR3/4 till GDDR5 i högprestandasegmentet samt bakat in 480streamprocessorer från tidigare 360SP och har antagligen dragit ned en skvätt gällandes beroendes av shaderkapaciteten eller kompenserat detta med en starkare buss.

Ja DDR5 är nog bland annat det som blir AMD's räddning innan Nvidias realise (GT200 kanske) förutsatt att de har en inbyggt PCIe 2.0 brygga, prestandan från minnena kommer aldrig att ökas markant med PCIe 1.1 brygga och det tror jag du är med på.
Skall man tro dagens rykten så kommer R700s motsvarighet till HD3870 att endast prestera 40% bättre vilket skulle vara 20% bättre än dagens 8800GT 512 för 1800kr vilket _inte alls_ skulle vara imponerande på något sätt och Albin får en sådan här min -->>

Sedan undrar jag om shader processorerna körs i 1x eller mer? 1x = mindre bra såvida de inte skriver om koden för shader enheterna för de är inte bra idag med tanke på hur spel utnyttjar de, men gärna 2x eller mer så blir det ju superb förmodligen tillsammans med den nya arkitekturen.

Sedan får vi _inte_ glömma och redan nu skriva som man gjorde innan R600 lanseringen hur mycket AMD kommer ta prestanda tronen. Tänk nu på att Nvidia lanserar sin motsvarighet efter R700 och vi har mindre fakta om GT200 än om R700. Jag hoppas personligen på R700 för då slipper jag förmodligen köpa nytt moderkort, eller vänta hm. Jag kommer förmodligen behöva det i alla fall.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pierre232
Hur är det med grafiker? Vad använder dom? Ati eller Nvidia?
Jag sitter nu med 8800gt och hade innan x1950,och jag uppfattar det som om Ati har en "bättre" bild. Jag har funderat lite på det men inte kommit så långt så jag har kollat upp det, känns som om det skulle vara subjektivt. Faktum kvarstår, jag tycker att Ati har bättre bild överlag fast Nvidia har bättre prestanda!

Majoriteten av de professionella använder givetvis Nvidia, de är så mycket större i den marknaden. Däremot har ATi väldigt många fördelar med till exempel 2900 serien, men det är en annan historia och ATi trappar upp mer och mer i den branchen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0

Sen har ju Phenom mognat vid det här laget. Minns inte exakt var jag såg det, men Shanghai (45nm) ska tydligen prestera bättre (per klock) än Core 2. Fast sen kommer ju intel's nyare generation med integrerad minneskontroller som är ännu snabbare, men AMD lär ju troligtvis ligga i prestandatoppen ett stund iaf.

Huruvida det kommer att hända eller inte, vet jag inte, men vi får väl se.

Du får gärna länka det där för jag är inte alls på det. AMD har mycket kvar att hämta på processor marknaden än så länge. Glöm inte att Intel lanserar nya quads nästa månad också (om du nu tänker på Phenom 4x).

Men vi kan ta det PM med länkar etc.

Mvh
-------------------------------------------------------

Kan vi lägga ner kommentarer som att Core 2 Duo har fler buggar än vad Phenom har idag? Phenom presterar sämre och har en stor bugg av de processorerna som är sålda, finns ingenting att göra åt saken helt enkelt än att vänta på de buggfria (redan lanserats?).

A!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

Många kommentarer här! ska själv inhandla ati kort nästa gång har aldrig ägt ati så nästa kort ska det ske!

om nu kortet inte är lika bra som nvidia spelar ingen roll det kommer vara bättre än mitt 7900 gtx!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk

Det här med 40% är ju lite relativt till vad iofs. Skulle största prestanda vinsten vara inom krävande spel så är det ju kanon.

Tror inte Ati ändrar på shader funktionen då detta skulle kräva för mycket tid. Men kan de utveckla sin variant så den fungerar bättre utan optimering skulle ju det räcka långt. Kan spelutvecklare fixa det enkelt så spelar det ingen roll om de är köpta av Nvidia. De vill ha spelet 100% hos alla.

Med de låga idle W vi ser i 3800 serien så finns det ju ingen anledning att inte köra xfire som senare uppgradering. Sweetspot inom prestanda tror jag blir ett 4000x2 för 4000 spänn eller ditåt för att sedan köpa intels nya Nephilim ( bättre namn) och ett crossfire moderkort och lägga till ett enkel 4000 kort senare när det behövs eller man blivit dumpad och behöver tröst.

Det har ju snackats om 10-20 w i idle på 4000 serien vilket vore revolutionerande. Ati är 100% seriösa vad det gäller multiGpu, Nvidia är jag inte helt säker på och deras Sli lösning läcker w som niagara i idle.

Ibm har ju så smått gett sig in i pc branschen igen med linuxburkar i öststater. Det mest underbara vore om IBM köpte Amd, Intel skulle gråta sig till sömns i månader. Plötsligt är de småttingar.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Ibm har ju så smått gett sig in i pc branschen igen med linuxburkar i öststater. Det mest underbara vore om IBM köpte Amd, Intel skulle gråta sig till sömns i månader. Plötsligt är de småttingar.

Huh, IBM har redan slagits med Intel en gång och förlorat. Varför skulle de vilja göra om samma misstag?

http://en.wikipedia.org/wiki/IBM_POWER

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Huh, IBM har redan slagits med Intel en gång och förlorat. Varför skulle de vilja göra om samma misstag?

värre, varför skulle de vilja göra om samma misstag genom att börja sin "offensiv" från ett prestandamässigt underläge?

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Många kommentarer här! ska själv inhandla ati kort nästa gång har aldrig ägt ati så nästa kort ska det ske!

om nu kortet inte är lika bra som nvidia spelar ingen roll det kommer vara bättre än mitt 7900 gtx!

Haha ja du. Jag har en vän till mig som köpte mitt 7900GTX. Han började nu efter ett år få artefakter och liknande och vi trodde bara han hade 1 års garanti men hade visst tre. Nu har han ett 8800GT 512 istället som han fick och han är super glad, tror aldrig jag har sett ett sådant face på honom när man drog igång stalker och Unreal 3.

Så det spelar verkligen ingen roll om vad du köper om man tittar till ditt 7900GTX.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Det här med 40% är ju lite relativt till vad iofs. Skulle största prestanda vinsten vara inom krävande spel så är det ju kanon.

Tror inte Ati ändrar på shader funktionen då detta skulle kräva för mycket tid. Men kan de utveckla sin variant så den fungerar bättre utan optimering skulle ju det räcka långt. Kan spelutvecklare fixa det enkelt så spelar det ingen roll om de är köpta av Nvidia. De vill ha spelet 100% hos alla.

Med de låga idle W vi ser i 3800 serien så finns det ju ingen anledning att inte köra xfire som senare uppgradering. Sweetspot inom prestanda tror jag blir ett 4000x2 för 4000 spänn eller ditåt för att sedan köpa intels nya Nephilim ( bättre namn) och ett crossfire moderkort och lägga till ett enkel 4000 kort senare när det behövs eller man blivit dumpad och behöver tröst.

Det har ju snackats om 10-20 w i idle på 4000 serien vilket vore revolutionerande. Ati är 100% seriösa vad det gäller multiGpu, Nvidia är jag inte helt säker på och deras Sli lösning läcker w som niagara i idle.

Haha, sant.

Men katten alltså, 10-20 idle innebär ju nästan att man kan ha på datorn 24/7 som jag alltid haft men efter min debitering i vintras på 8573kr för EL har det inte vart lika skoj, dock fick jag det reducerat till 7500 men det spelar ingen roll.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Huh, IBM har redan slagits med Intel en gång och förlorat. Varför skulle de vilja göra om samma misstag?

http://en.wikipedia.org/wiki/IBM_POWER

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
värre, varför skulle de vilja göra om samma misstag genom att börja sin "offensiv" från ett prestandamässigt underläge?

Nu är det ju inte spikat riktigt vad IBM med AMD kommer att göra tror jag. IBM kommer snarare "hjälpa" AMD av den artikeln jag läste om jag förstod den rätt just då, inte att IBM tillsammans med AMD kommer köra stenhård mot Intel, eller är det bekräftat och har jag fel? IBM har gått ut officiellt om detta eller?

Om IBM går med AMD mot Intel så är jag övertygad om att de vet vad de sysslar med. IBM ligger ju teknik mässigt före Intel, bara kika på cell processorerna och kan man göra någon "remix" av IBM och AMD kanske det kan bli bra?

Mvh

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

själv har jag aldrig gillat ATI/AMD men hoppas som fan att dom drar ikapp så de blir mer konkurenns (stavning?O.o) å priserna pressar ännu mer:P

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niclaso
Du kommenterade alltså denna artikel med information ifrån andra artiklar samt andra sajter? Är det korrekt?

Min poäng: Med risk för att vara överspekulativ, det är inte så att informationen i ditt första uttalande var en gnutta vinklad?

Nä, ursäkta gott folk för min dåliga ton. Olämpligt på forum. Men jag kände att jag var tvungen o säga min åsikt.

Jag lägger bara upp min åsikt om detta och sätter andra nyheter och artiklar i ett sammanhang som berör denna artikel/nyhet. Marknadsandelar, försäljning och vinst. Sedan 8-seriets första dagar har nVidia varit på guldberget och grävt fram stora guldklimpar i över ett år. Rekord kvartalvinster, ökad försäljning och ökade marknadsandelar på hela GPU-fronten. Detta är fakta, finns inget att vinkla.

Vi har inte sett rapport hur HD3xxx försäljningen har gått för AMD, nej det har vi inte gjort Men jag har mina tvivel att det kommer vara nåt som de kommer ta fram champagneflaskor för att fira över. Denna serien har gått bra, om man gemför med föra serien. De har tagit tillbaka några markandsandelar på retail-markanden. Men det är allt. Jag tror inte på att HD3xxx kommer ge någon storvinst för AMD.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att AMD kan hosta upp båda den fetaste CPUn och grafikkortet i år så ska det inhadlas eller så får jag vänta 1 år till

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Medlem

Amd kommer inte ha en chans 2008 ..
Så jevla rätt ..
Go Nvidia

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB