Hopplöst att surfa när man laddar ner i låga hastigheter

Permalänk

Hopplöst att surfa när man laddar ner i låga hastigheter

Har grymma problem med att surfa på nätet när jag laddar ner filer samtidigt. Har telia adsl 8mbit och ligger väl kring 7mbit i tptest.

Kruxet är att internet blir segt även fast jag laddar ner i väldigt låga hastigheter. Laddar jag tex en torrent i 40kb/s så går det i princip inte surfa. Varför används inte de andra 700-800kb/s? Vart ligger problemet?

När man surfar är det väl främst download som är viktig? Upload spelar väl mindre roll om jag tex bara klickar runt på aftonbladet?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

kan va för många öppna anslutningar...

pröva byt firmware, hade samma skit bara för nån dag sen

Permalänk

Nej uploaden är väldigt viktig. Maxar du din upload på ADSL så går det inte att surfa, som du beskriver. Så det är nog där felet ligger

Visa signatur

Intel Core i9 10900K | Gigabyte Z490 AORUS ELITE AC | Kingston 2x16GB DDR4 3600MHz CL 17 FURY | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC | Corsair Force MP600 1TB | Corsair Carbide 275Q | Corsair RM750X V2 750W

Permalänk

Låg upload ger bra nedload i torrent.. Vad beror det på?

Jag har hittat något som jag tycker verkar märkligt med mitt torrentprogram. Alltid undrat varför det går så långsamt att ladda ner.

Nu när jag mixtrade lite med gränserna för upload och download märkte jag att jag får betydligt bättre download om jag sätter en låg gräns för uploaden.

Dvs, låter jag folk ladda hem i obegränsad hastighet från mig laddar jag själv hem väldigt långsamt. Låter jag däremot dom knappt ladda ner något från mig så 6-dubblas min nedladdning. Testat det massor gånger nu, händer samma sak varje gång.

Trodde det var tvärtom när det gällde torrent, att det var svårt att få en bra download om man inte har låg upload..

Hursomhelst, vad beror det här på?

Permalänk
Medlem

Jag har Telia ADSL 8 och uTorrent.

För mig fungerar det bra om jag stryper upload till 70kb/s när jag surfar.

Visa signatur

janee

Permalänk

se det såhär... använder du din fulla upload så fyller du röret med vatten åt ena hållet...sänker du den till 50% så ger det utrymme för mer vatten åt motsatta hållet alltså stryps download om du använder 100% uploadhastighet

Permalänk
Medlem

Det korrekta svaret är :

När du kör tcp så måste du skicka tcp ackar tillbaka, Alltså för varje paket du tar emot så måste du skicka tillbaka ett paket som säger "ja jag fick det där paketet"

Om din upload används till fullo så finns inget utrymme för att skicka tcp ackarna och då dör downloaden.

Det kan liknas med att du ger mig en penna, jag tar av korken och ger dig korken för att visa att jag fick pennan. Om hela din upload används så kan jag inte ge dig korken för jag har inte tillräckligt med muskelkraft för att göra detta och då dör downloaden.

ungefär 60% av din upload brukar vara en lagom nivå att begränsa på när det gäller torrents.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andersson89
Nej uploaden är väldigt viktig. Maxar du din upload på ADSL så går det inte att surfa, som du beskriver. Så det är nog där felet ligger

Hur kan de vara så ?
jag har 8/1 och kommer upp i 940/130 kb/s
När jag laddar ner funkar internet överlag bättre en när jag seedar.
Skickas informationen fram och tillbaka mellan sidorna ?

Visa signatur

Stackars Albin
Citera eller skicka PM, övervakar inte.
Använd ordet "dem" med måtta eller smaka på mitt vrede.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av albertalbertsson
Skickas informationen fram och tillbaka mellan sidorna ?

Ja, eftersom TCP används. Uploaden behövs för ACK. Dvs mottagaren behöver tala om för avsändaren att man mottagit ett paket.

Permalänk

även jag har samma problem.. telia adsl 8/1..
spelar ingen roll om jag sliter hem en fil i 800kb/s eller en fil i 20-30kb/s. det går extremt segt att surfa då.. så fort jag stänger ner den filen som laddas ner, oavsett om det är torrent eller dc så går det finfint att surfa igen.... vad är det jag ska göra?

Visa signatur

Micke - 27Mhz - Kanal 6FM / 24USB
Locator: JP93US

Permalänk
Medlem

Begränsa uploadhastighet till 20-30 Kb. Det borde hjälpa!

Permalänk

men det här problemet har jag trots att uploaden är låg också.. Jag menar, ligger den kring 30-40kb/s borde det ju ändå finnas något kvar till att surfa?
När jag surfar runt på hemsidor så laddar mitt modem hem betydligt mer än vad den skickar iväg.

Permalänk
Medlem

Samma problem här. Nästan omöjligt att surfa när man man kör uTorrent. Har telia ADSL 8/1.

Visa signatur

Something is wrong with science – fundamentally wrong. Theories just keep getting stranger and stranger.

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moonglum
Samma problem här. Nästan omöjligt att surfa när man man kör uTorrent. Har telia ADSL 8/1.

sääda på natten då

Visa signatur

Stackars Albin
Citera eller skicka PM, övervakar inte.
Använd ordet "dem" med måtta eller smaka på mitt vrede.

Permalänk
Inaktiv

Options-->Preferences-->Advanced--> sätt net.max_halfopen till 4 istället för 8

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar ihopslagna*

§ 3.4 - Flera trådar om samma ämne får inte skapas, varken i samma eller olika forumdelar (s.k. korspostning). Till reglerna >>

Permalänk
Medlem

Som sagt kan half-open connections inställningen vara ett problem. I WinXP:s TCPIP.SYS är den satt till 10. Om utorrent har 8/10 blir det ofta segt.

Man kan också öka till t.ex. 50 med en TCPIP.SYS patch, då går det också öka inställningen i utorrent om man vill

TCPIP.SYS patch:
http://www.lvllord.de/?url=tools