styra en multimedida dator med en gammal laptop?

Permalänk

styra en multimedida dator med en gammal laptop?

jag vill kunna styra min dator som har tv-out för att kunna köra film & musik från denna till vardagsrummet som är på nedervåningen..
lite jobbigt att springa upp varje gång man ska byta fil eller ändra nån inställning.

jag har en gammal laptop p3 500mhz, 256 ram som var lämplig att sitta i tvsoffan med och styra "media" datorn... är detta möjligt?
har testat fjärrskrivbordet men det var visst helt fel spår..
sen testade jag fjärrhjälp och principen var ju okej, men filmerna laggar nå fruktansvärt då.. nån som har något tips?

kör trådlöst mellan datorerna och spela upp film direkt från media datorn på denna gamla laptop funkar finfint, inget lagg då...

Visa signatur

Micke - 27Mhz - Kanal 6FM / 24USB
Locator: JP93US

Permalänk
Medlem

Om din stationära dator är kopplad till din TV så förstår jag inte varför RDP inte fungerar då det är en fjärrstyrning det handlar om...

För tanken är väl inte att spela upp filmen på den bärbara utan på TV'n ?

(RDP = remote desktop)

Jag kör på detta viset fast med en PDA som "fjärrkontroll" och spelar upp filmer på TV'n - det funkar utmärkt...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

har du provat VNC ?

http://www.realvnc.com/

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk

UndCon: hm.. altså om jag kör med windows inbyggda "fjärrskrivbordet" så blir det ju bara så som att jag använder den stationära datorns media för att spela upp på min laptop.. vilket jag inte vill..

men du kanske menar något annat program?

däremot fjärrhjälpen fungerar någorlunda.. däremot så verkar den använda laptopens slöa datorkraft vilket den inte riktigt pallar med..
dessutom får jag dessa medgivande jag måste besvara på den stationära varje gång jag vill styra den så det underlättar inte det minsta..

Homer_S1: har inte testat VNC.. ska genast göra det och se om jag lyckas få till det.. jag minns bara att jag hade väldiga strul med vnc + subtitles tillsammans med tv-out sist jag körde det...

EDIT: jag blandade ihop VNC och VLC.. testade VNC och det funkar!!! (Jippi), nu ska jag bara se om det finns några inställningar för att filmerna och allt annat animerat inte visas på laptopen samtidigt.. går väldigt segt att öppna animerade fönster o grejjer... men annars funkar det kanon.. tackar...

Visa signatur

Micke - 27Mhz - Kanal 6FM / 24USB
Locator: JP93US