Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Ett data bygga skolprojekt

Nu är det snart dax för mig och några kompisar med ett skolprojekt och vi har 2 stycken ideér.

Vi funderar på att bygga en ny slags kylning och tyst dator och vi hoppas skolan sponsrar med gamla data komponenter..
Idén är att plasta in alla komponenter och sen kyla med vatten, har inte riktigt kommit fram till hur men på något sätt
Kommer detta att gå tror ni?

Den andra idén är att bygga en bärbar datorn (blir kanske bara i något 3d-program). Då är min fråga ifall någon vet en bra hemsida där vi kan köpa komponenter till bärbara datorer och dessutom få reda på mått?

jag har letat som bara den här på forumet och lite på google och jag hittade sida.

http://h18000.www1.hp.com/products/quickspecs/11344_na/11344_...

Kan dessvärre inget om delarna och de måste ju på något viss funka tillsammans.

Ville gärna ha någon kunnig att diskutera detta med som är intresserad.

Tackar för alla svar och kritik!

Permalänk
Medlem

Plasta in delarna? Förklara hur du menar med det

Finns en del coola saker man kan göra med att doppa datordelarna i olja. Oljan kan ni senare kyla med en radiator och en pump skulle jag gissa på. Datorn lägger ni bara i ett akvarium. Finns en del häftiga video's om detta.

tex. http://video.google.com/videoplay?docid=4529389469097212553&q...

Där används någon form av mineral olja som inte är vattenledande.
På det sättet skulle ni kunna få en riktigt tyst dator.
Värt att tillägga är att INTE ha hårddiskar/CD/DVD/Floppyn i oljan

MVH

Permalänk

Nja vi har tyvärr inte hunnit pratat igenom det men som jag har fattat så ska vi på något vis lägga delarna plastpåsar och dra ur så mycket luft som möjligt ur dom så att plasten liksom lägger sig "kletad" på delarna och sedan doppa ner dom i vatten eller någon annan vätska.

Att prova det med olja är också en grej vi funderar på :P. vore roligt att prova, men vore ännu roligare att gå steget längre hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slweedlen
Nja vi har tyvärr inte hunnit pratat igenom det men som jag har fattat så ska vi på något vis lägga delarna plastpåsar och dra ur så mycket luft som möjligt ur dom så att plasten liksom lägger sig "kletad" på delarna och sedan doppa ner dom i vatten eller någon annan vätska.

Att prova det med olja är också en grej vi funderar på :P. vore roligt att prova, men vore ännu roligare att gå steget längre hehe

Det du pratar om kallas vakuumförpackning, men jag tror inte det skulle bli jättebra med tanke på att du måste ha kablar som går till moderkortet - och detta medför hål i plasten. Dessutom är inte plast något vidare värmeledande material, så det blir svårt att kyla allt.

Börja klura på något annat - kanske som en dator kyld med vatten med en temperatur under fryspunkten. Eller varför inte helt passivt, utan rörliga delar?

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Avstängd

Koppla ihop allt på datorn och test kör den, när allt är klart så är det bara att pensla på klarlack alternativ hälla över hela burken, finns även skyddslack för elektronik på biltema.

sen är det bara att doppa datorn i en vattenbehållare

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Koppla ihop allt på datorn och test kör den, när allt är klart så är det bara att pensla på klarlack alternativ hälla över hela burken, finns även skyddslack för elektronik på biltema.

sen är det bara att doppa datorn i en vattenbehållare

+1 på denna ide. Glöm inte att filma hur det gick.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

"bara att doppa datorn"

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam

Permalänk
Hedersmedlem

Det fungerar.. tills man får vatten i pci-portarna. När det väl har blivit kortis och krypströmmar där så är det inte lika roligt längre.

Projekt som går ut på att doppa datordelar i ledande vätskor brukar vara dömda att misslyckas redan från början. Det man kan använda är någon form av icke-ledande olja, det fungerar bra bortsett från att det blir ett jäkla slabbande.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

jo det är inte så smart egentligen att doppa delarna i ledande vätska men om man klarar att skydda allt på något viss så kan det ju gå.

Det är rätt mycket som man ska tänka på dock så jag får nog tänka vidare och diskutera lite mera med projekt kollegorna XD men tack för alla hjälp och kommentarer.

Peace out

Permalänk
Medlem

Skulle man inte kunna issolera allting med typ smältlim och bara ha ytorna som ska kylas nakna så kylflänsen fäster och är tätad runt om? borde väl funka om man vill offra hårdvaran på det viset.

Visa signatur

Dator : Ryzen 7 5800x ; 32GB Ram; RTX3070 Ti

Permalänk
Medlem

Ni kan ju stoppa in datorn i en lamineringsmaskin.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Hår får ni det här till 100 timar? snarare 10 timar och en trasig dator....

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk

...90 timmar på att tigga material från skolan, men varför inte satsa på en passivt kyld dator? med ett usbminne sså att det inte blir några rörliga delar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tycker att om ni ska ha vatten så bygger ni ett vattentätt chassi som ni sedan fyller med destillerat vatten. Vad jag minns ska inte det vara ledande. Destilera vatten kan ni göra själva eller så kan ni köpa det på närmaste mack. Om det nu är så att destillerat vatten är ledande vilket jag vill minnas att det inte är kan vell nån skälla på mig lite;)

Om ni vill att det ska synas bra kan ni bygga nått plexichassi som ni bara tätar med sånt klet man har till akvarium. Går att få tag i på närmaste byggvaruhandel.

EDIT: Batterivatten ska det vara. Det är inte destillerat men avjoniserat så det ska inte leda ström.

Visa signatur

Jamen hejsan!

Permalänk
Medlem

är inte destillerat vatten och batterivatten same shit?

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macan
är inte destilerat vatten och batterivatten same shit?

nej destilerat vatten och batterisyra/batterivatten är inte samma sak, men man använder destilerat vatten till att fulla på ett "gamalt" batteri där nivån har sjunkit.

Visa signatur

AMD Athlon 64 6400+ AM2 / ASUS M2N-SLI Deluxe / BFG GeForce 8800GT OC2 / 2GB DDR2 800MHz / Western Digital 320GB SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nicnir90
nej destilerat vatten och batterisyra/batterivatten är inte samma sak, men man använder destilerat vatten till att fulla på ett "gamalt" batteri där nivån har sjunkit.

jo batterisyra och batterivatten är inte precis heller samma sak, eller vad är det du försöker antyda? och nej efter lite påläsning så är den enda skillnaden att batterivatten är en bråkdel mindre ledande än destillerat vatten. annars är det samma j*vla skit, dvs vatten som är renat!

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macan
jo batterisyra och batterivatten är inte precis heller samma sak, eller vad är det du försöker antyda? och nej efter lite påläsning så är den enda skillnaden att batterivatten är en bråkdel mindre ledande än destillerat vatten. annars är det samma j*vla skit, dvs vatten som är renat!

Batterivatten och destillerat vatten bygger mycket riktigt på samma teknik, men om man skulle framstätta helt destillerat vatten skulle det vara renare än batterivatten enbart "väte och syre"=H₂O. Batterisyra är däremot någonting helt annat.

Men finns en viss vana att personer blandar ihop dem, alternativt tror att de e samma sak.

Visa signatur

AMD Athlon 64 6400+ AM2 / ASUS M2N-SLI Deluxe / BFG GeForce 8800GT OC2 / 2GB DDR2 800MHz / Western Digital 320GB SATA

Permalänk
Medlem

Som jag skrev är batterivatten inte destillerat vatten utan bara avjoniserat.
Diverse orenheter osv som finns i vattnet är inte borta. Och dessutom är det mer orenheter från avjoniseringsprocessen kvar. Men ingen av vätskorna är ledande vilket gör de utmärkta till denna typen av projekt.

Edit: Batterivatten ska dessutom vara lättare att få tag på.

Visa signatur

Jamen hejsan!

Permalänk
Medlem

asså desstilerat vatten är ju rent i sig men hälla det på komponenter som inehåller icket ädla metallare typ koppar, stål osv osv som fins på kretskort och komponenter är som å be om problem. Vist kommer fugnera en stund men det är fortfarande så att vatten består av syre atomer och väte molekyler och syreatomer är ena jävla tjuvar å snor gärna en elektron från andra matrial typ järn eller koppar. När det händer oxiderar kopparn och andra icke ädla metaler och det börjar bli fria elektroner i vattnet. Å alla vet ju vad elektroner är. Så vattent komemr sackta men säkert bli ledande för eller senare.

Permalänk
Sötast

1+1=2 där har du lite data

Permalänk
Medlem

Man får vell byta vatten regelbudet.

Jag sa inte att de måste göra såhär det var bara ett förslag.

Visa signatur

Jamen hejsan!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
1+1=2 där har du lite data

1+1=10

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe | Conroe E6600 | 2GB Corsair PC6400 CL5 | XFX 7900GT 470M | Cooltek CT600 | 250GB+2x400GB Samsung SATA | Samsung SATA DVD Brännare |

Permalänk
Medlem

Ställ in datorn i garderoben ^^

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk

Köp massor med silikonsprey, koppla ihop allt, spreya flera gånger, typ 7-12 gånger, så kommer ni ha en hinna av silikon, fyll sedan med gin och tonic, i med lite is och kasta i några citroner. Då kan ni softa med en stooor drink, ni behöver bara oroa er över att drinken blir strömförande av nätagget eller att den blir varm :'( , datorn behöver ni inte bry er om, den lär va död snabbt ändå

Ska ni göra ett bra arbete med en dator osv har jag ett tips, fixa en dator som kan vara självförsörjande då kan ni kolla lite på förbrukning osv och köpa solceller, kör det med passiv kylning så blir det fint

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

haha, älskar när sarkasmen flödar xD

något jag har tänkt på angående "pci portar tar in vätska" delen... kan man inte täta vid sånna vitala komponenter med silikon, och över resten av delarna lacka med måånga lager lack? (PSUn kan ju stå utanför burken med bara kablarna som går ner i eventuell sörja)...

fan, nu vill jag hitta en gammal dator och börja leka själv... tror jag har några gamla IBM burkar på vinden ^^,

@ gin & tonic... jag asgarvade ^^,
Min dåliga humor kan bero på att jag är trött och jag sitter och löder ihop ett helt nytt nätagg till min 3.5" externa HDD case (NexStar3) då det gmmla slutade leverera ström till den jädra hårddisken... >< (och ja jag kollade att byta kabel, så de jag gör nu är nödvändigt men inte kul)

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem

nån som vet vart man kan köpa mineralolja ?
det verkar ju vara det bästa...
E mycket sugen på att pröva det med min gamla dator...

Edit: Föräldrarna var ej så glada över idén med 20 liter olja i lägenheten :p.
finns det någon annan vätska som ej är ledande. och som ej orsakar materialen att korrodera?

Visa signatur

Antec Designer 500| Antec Earth 500W | Asus M3A Socket Am2+ | AMD Phenom 9500 | Kingston 2x1024mb| Sapphire Radeon HD3850| Western Digital Caviar WD2500KS 250GB 7200rpm 16MB SATA2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Big0
nån som vet vart man kan köpa mineralolja ?
det verkar ju vara det bästa...
E mycket sugen på att pröva det med min gamla dator...

Edit: Föräldrarna var ej så glada över idén med 20 liter olja i lägenheten :p.
finns det någon annan vätska som ej är ledande. och som ej orsakar materialen att korrodera?

ICA

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display